Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Bude pokračování Jokera podzimní megahit, nebo se do kin řítí průšvih?


ikona
TedGeorge
benátkydavid ayerDCdeadpoolgodzillajoaquin phoenixjokerjoker 2joker: folie a deuxlady gagalegendary picturesmarvelsmuzikálprvní reakcerotten tomatoestodd phillipstržbytwisterswarner bros.wonka
Joaquin Phoenix a Lady Gaga by rádi utržili v kinech miliardu. Bude pokračování Jokera znovu lákat davy?  

Rovnou k tomu přání miliardy v perexu výše: Nebude. Proč s největší pravděpodobností nepadne znovu prestižní kasovní milník? To už bude na delší povídání. Odpustím si zbytný úvod a půjdu rovnou k jádru pudla. Joker: Folie à Deux není podle prvních reakcí zrovna dvakrát divácky vstřícný film. Většina kritiků se prozatím shoduje na tom, že sequel je horší, než diváky velebená (CSFD hlásí 85 %, IMDb 8,4) a na streamech pořád masivně vyhledávaná jednička.

Nehejtují sice úplně všichni, ale v textech opakující se fráze jako: prázdná a dlouhá nuda (dvojka má 138 minut a je tak o čtvrt hodiny delší než jednička), záměrně špatný filmový trolling, absence napětí nebo frustrující zklamání hovoří za vše. Jasně, objevuje se i chvála Lady Gaga a třeba magazín Empire zmiňuje ve čtyřhvězdičkové recenzi originální styl vyprávění, ale…

Lidé po celém světě si už pár týdnů čtou na internetu palcové titulky, které variují smutnou zprávu, že roky vyhlížené pokračování oscarového snímku je zklamání. Přesně vím, co mi někteří z vás vmetete do tváře. Pár z vás už tak dokonce v posledních týdnech v nějaké diskuzi na stránkách MovieZone učinilo.

Jedničce dává palec nahoru na RottenTomatoes přece „pouhých“ 69 % kritiků, přičemž u dvojky jich zvedá palec jenom o šest procentních bodíků méně. Což takhle kdybych s těmi soudy počkal necelé dva týdny do premiéry a arogantně nepredikoval, jak se film bude/nebude líbit samotným divákům?

Já teď však primárně neřeším, jaký film ve skutečnosti bude a jak se nám bude líbit. Na to si opravdu počkejme na začátek října do nejbližšího multiplexu. Píšu o tom, že je před premiérou vnímaný mnohem negativněji než jednička. Mám pro svou tezi několik podpůrných argumentů.

Vraťme se na chvíli o pět let nazpět a zavzpomínejme na premiéru jedničky. Ta se odehrála na mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách na konci srpna 2019. Pilný kolega KarelR napsal při té příležitosti článek s všeříkajícím názvem: „První reakce: Joker je temné mistrovské dílo“. Zmínil tam mimo jiné i hodnocení na zmiňovaných Rottenech.

 

Devatenáct šťastlivců, hodných toho být mezi vybranými kritiky sběrné filmové hodnotící služby RottenTomatoes (o té si ještě popovídáme níže), dávalo na služebce v Benátkách palec nahoru. Pouze tři dolů. Chválila se třeba inspirace kultovními scorseseovskými klasikami jako Taxikář, Špinavé ulice (V.I.M. bude, ale nejdříve za půl roku) a konečně Král komedie. Průměrné hodnocení Jokera potom bylo tenkrát skoro až extatických 9,2 z 10. Snímek v Benátkách dokonce vyhrál Zlatého lva, o čemž samozřejmě informovala periodika po celém světě.

Až v následujících týdnech (třeba u příležitosti promítání na festivalu v Torontu) začal rating padat strmě dolů a objevovaly se výtky recenzentů z Vulture, Us Weekly a dalších. Hovořili o zbytečně temném snímku, který je zahleděný sám do sebe a podle některých je svým anarchistickým poselstvím dokonce až nebezpečný.

Ne, necituji teď nějakého pohlavára z komunistické Číny, kam se snímek do distribuce samozřejmě nepodíval. Dvojka se mimochodem miliardové zemi také vyhne. Kostrbatou pointou posledních třech odstavců je, že Benátky rozhodly a Joker (ten první) byl tehdy veřejností od počátku vnímaný jako předem ložený majstrštyk. Nekompromisní a jedinečný event, který v kinech nemůžete minout. Právě to je ten hlavní důvod (samozřejmě spolu s velmi povedeným teaserem a jedním jediným trailerem), proč se před pěti lety nenaplnily střízlivé prognózy o 50milionovém otvíráku v Americe.

Startovalo se skoro za dvojnásobek (konkrétně padlo za první tři dny v zámoří 96 mega) a celkový součet byl potom v USA díky nadmíru spokojeným divákům vystavený na 335 míčů. Globálně padla miliarda a Joker byl až do letoška tím nejúspěšnějším eRkovým filmem všech dob. Dokonce i bez té Číny, která bývala v případě jiných blockbusterů velmi často zásadní.

Jednička se stala kasovním (a bez velkého přehánění i společenským) fenoménem, který okouzlil nejenom generaci diváků, kteří v životě neviděli Taxikáře a další zmiňované Scorseseho klasiky, které Phillipse na režijní stolici intenzivně inspirovaly. Bylo skoro až povinností na biják zajít do kina a nečekat více než tři měsíce na nějakou streamovací premiéru.

Co se aktuálního pokračování týče, tak jsem dlouho razil názor, že nás sice rozhodně znovu nečeká kasovní trvalka, která bude vábit diváky do kin celý říjen, nicméně obří první víkend je u dvojky jistota. No jo, jenomže ono podle všeho nedojde ani na davy diváků, kteří se o (ne)kvalitách sequelu přijdou do kin přesvědčit první říjnový čtvrtek a pátek na vlastní oči.

Berme teď na chvíli jako bernou minci Ameriku, kde se předprodeje vstupenek do kin spustily 9. září. První den byl tragický. Jak moc? Velký Marvels špatný. Dost možná nejhorší marvelovka vůbec odstartovala v USA za 46 milionů a Joker reportoval před čtrnácti dny dokonce ještě horší čísla předprodejů.

Rád bych vám teď napsal, že se zájem za poslední dva týdny zvednul, ale nikoliv. Když 12. září vyšel tzv. tracking, který pár týdnů předem predikuje přece jenom přesněji možný americký otvírák, psalo se alespoň o těch 70 milionech. Modely optimistických analytiků očividně počítaly s tím, že se předprodeje v následujících dnech zvednou a bude lépe. Nebude.

Nikdy bych nevěřil, že napíšu následující, ale ono je docela možné, že pokračování Jokera bude nakonec propadák. Respektive kasovní zklamání. Aby bylo jasno – pořád tu nemluvíme o levelu zmiňovaných Marvels, kterým se vysmál doslova celý svět a Kevin Feige minulý podzim smutně pozoroval globálních 206 milionů. Takový podměrečný výsledek mimochodem znamenal jeden z největších kasovních propadáků. Co roku, vlastně i všech dob!

Předprodeje v Americe se každopádně u Folie à Deux ne a ne rozjet. Zatím to pořád vypadá, že otvírák bude v USA někde v okolí 50 milionů dolarů! Tedy na polovině toho, co zvládla za první víkend jednička. Docela šílený propad. Když se však řekne A, musíme doplnit i B. Joker sice dost možná zklame v Americe a zakončí svojí pouť už někde u mizerných 150 milionů dolarů, ale pořád musíme brát v potaz zbytek světa. Tam by to snad neměla být až taková kasovní tragédie.

Neustále se vracím k prvnímu dílu, ale jinak to nejde. Jednička zvládla mimo USA vydělat vyloženě fantastických 743 melounů. Opravdu se nepovede utržit alespoň polovinu a pošoupnout globální vysvědčení Jokera za tu půlmiliardu? Myslím, že ano. No jo, jenomže ani takové (jindy respektu hodné) tržby nemusí v tomto případě stačit. Rozpočet totiž oproti jedničce nabobtnal rovnou trojnásobně – na 200 (!) milionů dolarů. Jenom pro jistotu dodávám, že to jsou reportované náklady bez nutné a pořádně mastné reklamy.

Nebudu dnes Warnerům vyloženě nadávat, protože je výjimečně vlastně chápu. Já bych do toho na pozici šéfa hollywoodského studia asi také šel. Navzdory té trochu děsivé cenovce. Studio se očividně velmi dlouho snažilo, aby dvojka vznikla. A na oltář pokračování, které ještě na podzim roku 2021 rozhodně nebylo jisté, padlo i totální ustoupení režisérovi Toddu Phillipsovi a nevypočitatelnému Phoenixovi.

 

Nemluvím jenom o těch 20 milionech předem, které si zmiňovaní šťastlivci za podepsání vysloužili (Gaga prý dostane 10). Mluvím tu především o faktu, že si tvůrčí tým očividně předem nadiktoval, co chtěl. Warneři si přáli sequel, Phillips a spol. prachy a volnost. Bylo jim vyhověno a moje kdysi nejoblíbenější studio teď musí pomalu doufat v zázrak.

Pojďme se na chvíli věnovat marketingové kampani. Pomiňme první obrázky atd. Jako její oficiální začátek pokládám 10. duben. Právě tehdy vyšel první teaser, který za prvních 24 hodin vidělo neskutečných 167 milionů diváků Jenom pro srovnání dodám, že megahitová Barbie z dílny stejného studia nasbírala u první upoutávky za první den „pouhých“ 150 milionů zvědavých duší.

Kolega Cival však už tehdy v popisku správně podotknul, že Warneři vlastně tajili, že na podzim pošlou do kin muzikál. Byť jsme to my – MovieZone štamgasti – samozřejmě tušili, pro desítky milionů lidí byl nově vyjevený žánr jistě překvapením. Dokonce bych řekl, že i šok. Wonka promine, ale muzikály nebývají kasovními hity a Hollywood se jich občas trochu štítí. Garantuji vám, že kdyby neměl Todd Phillips takovou silnou vyjednávací pozici, jakou před startem produkce Jokera 2 dozajista měl, muzikál by nikdy nevzniknul.

Budu teď samozřejmě hodně spekulovat, ale neochvějné přesvědčení, že Joker: Folie à Deux bude událost roku, na kterou prostě zase všichni musí do kina, se po traileru u mnohých překulilo v ono známé: „Počkám si, jestli to zase bude podle lidí pecka“. Warneři si teď jistě nadávají za rozhodnutí promítat i dvojku Jokera přednostně v Benátkách. Stejně jako Disney minulý rok, když měsíce předem vyslal reprezentovat nijak zázračného Indiana Jonese a nástroje osudu do Cannes, načež kritici zívali, diváci si dlouho předem šuškali svoje a propadák byl později na světě.

 

Nechci dávat kritickým textům před premiérou filmu až přehnanou důležitost, ale dovolím si k nim ještě jednu poznámku. Právě agregát RottenTomatoes je pro Hollywood dobrý sluha, ale zlý pán. V kuloárech se už delší dobu mluví o tom, že byť Rotteny už mnohokrát pomohly vykřesat se svou reprodukovanou chválou kritiků zájem diváků (první Joker budiž po Benátkách zářným příkladem), čím dál častěji továrnu na sny tento web bytostně štve. Druhý Joker budiž po Benátkách zářným příkladem.

Pokud vás zajímá, co se v pozadí RottenTomatoes palců a prestižních hodnotících vlaječek odehrává a jak se pomalu ale jistě potlačuje důležitost profesionálních kritik na úkor hodnocení „běžných“ diváků (CSFD jde se svým zrušením kolonky recenzí stejným směrem), klikejte na imfův vyčerpávající newsletter. Pořád nekončíme.

Pro Warnery jsou nastíněné odhady slabého jokerovského otvíráku bez přehánění tragédie. Smůla je, že Phoenix není další Ryan Reynolds a film fakt nezachrání díky nějakému virálnímu pojídání pikantních kuřecích křidýlek atd. On to povinné promo alias "Tour de press" týdny před premiérou Joaquin nesnáší a znuděně si vždy odkroutí jenom to nejnutnější.

Kolem a kolem vlastně nejde ani tak o to, jestli Joker na konci října nakonec trhne v kinech po celém světě 400, 500 nebo 600 milionů. Jde o to, že návrat klauna měl být pro studio tím největším letošním jackpotem. Jasně, úspěšný a dvakrát levnější Beetlejuice Beetlejuice jim především v USA alespoň na chvíli rozzářil úsměv na tváři, ale hollywoodský byznys je neúprosný. Warneři nutně potřebovali po sledu letošních zklamání v čele s podobně mastnou Furiosou další megahit. S největší pravděpodobností se ho na začátku října nedočkají.

Zmiňované studio má jednou za čas neskutečný talent na to prohrát, i když při pohledu na tržby vlastně vyhrává. Vysvětlím. Katastofický akčňák Twisters bere dech při pohledu na 266 milionů utržených v amerických kinech. Horší už to je ve zbytku světa, kde se horko těžko povedlo překonat stovku. Hádejte dvakrát, kde Warneři distribuovali (ano, ve světě).

Pokud se člověk podívá na uspokojivě vysoké tržby Godzilly zápolící s Kongem, Duny: Části druhé a dalších na první pohled rentabilních franšíz, musí si říkat, že alespoň tady si studio namastilo kapsu. Kdepak. Škodní nebyli, ale protože sdíleli náklady na produkci na dotyčné filmy s filiálkou Legendary Pictures, tak se s nimi zároveň dělí i o zisky.

Zajímá vás, jak to bylo s miliardovým Jokerem v roce 2019? Ne, v tomto případě se nešábli s Legendary. Na miliardovém filmu však spolupracovali s BRON Studios (ti už navzdory klaunovi stihli zbankrotovat) a Village Roadshow (jejich logo určitě znáte alespoň z úvodních titulků Matrixů). Přesné rozdělení zisku z prvního Jokera sice není známo, ale spekuluje se, že k Warnerům zamířila jenom třetina profitu. Opravdu nešlo zafinancovat film s rozpočtem 55–64 milionů dolarů z vlastních zdrojů?

Na to může asi odpovědět jenom tehdejší vedení studia. Jistě teď máte na jazyku stejnou otázku jako já: „Kdo se s Warnery podílel na financování dvousetmilionového Jokera 2?“. Věřte mi, hledal jsem. Nikoho dostatečně solventního jsem nenašel. Z toho mi vyplývá, že studio se rozhodlo neopakovat stejnou chybu jako v případě jedničky a minimálně většinu rozpočtu (a marketingové kampaně) zatáhlo z vlastní kapsy. Jenom aby jim proboha nezmizely dvě třetiny zisku jako v případě jedničky...

Možný a čím dál reálnější kontury nabírající „neúspěch“ Jokera 2 každopádně nebude mrzet jenom Warnery. Plakat budou i kinaři. Ti si poslední měsíce užívají více méně zasloužený zástup úspěšných a diváky chválených blockbusterů, které na pokladnách kin překonávají do nich vkládaná očekávání. Je to sled hitů, jakých se ztrápení kinaři už pěkných pár let nedočkali. 

Když už si dal odchod smrtící a kina na dlouhou dobu zavírající covid, tak se totiž přihlásili o slovo stávkující herci a scenáristé. Poslední tří měsíce se však kina hrabou z nejhoršího a všichni doufají, že to vydrží co nejdéle. NATO (National Association of Theatre Owners – v češtině zjednodušeně sdružení majitelů kin) se po dojmem posledních hitovek dokonce nechalo slyšet, že do modernizace amerických a kanadských kin napumpují v dalších letech více než dvě miliardy dolarů!

Ambiciózní plán, když si posvítíme na největšího provozovatele multiplexů, tedy AMC. Ti navzdory aktuálně silnějšímu období neustále balancují na hraně bankrotu. Široce zastoupené sítě Regal a další na tom nejsou o moc lépe. Jedeme však na vlně optimismu, a to je občas důležitější než reálné hospodářské výsledky. :)

To už jsem ale opravdu hodně odbočil. Pro dnešek pomalu stačí. Nedostalo se na stesky nad tím, že komiksové adaptace po miliardovém a v komiksárnách trochu vybočujícím eRkovém Deadpoolovi s Wolverinem očividně budou i nadále přešlapovat na místě. A budou doufat, že je za nějaký ten rok zase nakopne nějaký vzácný žánrový jednorožec. Pro nadcházející tržební reporty si schovávám i myšlenku, jak po Davidu Ayerovi (a vlastně i Zacku Snyderovi) zavraždí dost možná nejznámější a nejpopulárnější komiksovou postavu i Todd Phillips.

Nezbývá než doufat, že podobně nešetrné zacházení s ikonickým antihrdinou nepředvede za dva roky i Matt Reeves v Batmanovi 2. Pokud se tam v roli Jokera Barry Keoghan opravdu vrátí (zatím to potvrzené není), tak se na něj znovu budou upírat všechny zraky. Po jeho - pro mě naprosto zbytečném - štěku v pattinsonovském Batmanovi jsem trochu skeptický. Když už nic, tak nepůjdeme do kina na dvousetmilionový muzikál, který podle trailerů vypadá jako film s třetinovou cenovkou.

---

Poznámka pod čarou: Režisér a producent Todd Phillips se po premiéře Jokera: Folie à Deux nechal slyšet, že trojka fakt už nevznikne. Jasně, po jedničce také vylučoval sequel a nakonec se ho dočkáme. Tentokrát si však troufnu tipnout, že nekalí vodu a Warneři nebudou mít jakoukoliv motivaci ho přemlouvat k dalšímu návratu do Gothamu.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace