Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Indiana Jones se loučí propadákem a letní hollywoodská mizérie pokračuje


ikona
TedGeorge
asteroid citybob igerdisneyflashharrison fordindiana jonesindiana jones a nástroj osudukrakenteena rubymezi živlynic ve zlýmpixarspider-manspider-man: across the spider-versetransformerstržbywes anderson
Harrison Ford se chtěl se svou kultovní postavou rozloučit na vrcholu, místo toho si však Disney připisuje další propadák  

Na tohle léto nebude Hollywood vzpomínat zrovna v dobrém. Zatímco ještě před pár měsíci se studioví hlavouni opájeli úspěchy z ranku Creeda III, čtvrtého Johna Wicka, miliardového Super Maria, hororů a koneckonců i těch Strážců Galaxie (aktuálně má Star-Lord na kontě už pěkných 835 mega), s nástupem léta je to z bláta do louže. Nebýt výborného Spideyho, tak v kasách nenaplnil předpoklady nebo rovnou propadl skoro každý větší film z posledních měsíců. Poslední návrat milovaného archeologa s bičem a cool kloboukem v započatém trendu bohužel pokračuje.

Indiana Jones a nástroj osudu odstartoval ve vysoce nadprůměrném počtu 4 600 kin (pouhých pět filmů mělo v zámoří k dispozici více sálů) a vyžral zbylým nešťastníkům většinu IMAXů a jiných prémiových sálů. Navíc měl k dispozici svátky prodloužený, exkluzivní a studii vyhledávaný Independence Day víkend. Vše bylo marné. Pouhých 60 milionů za úvodní víkend je level Flash a byť se Indy díky následujícím svátečním dnům velmi rychle přiblíží kilu, stejně bude mít v USA problém pokořit pouhých 200 kulatých.

Špatným zprávám pro Jamese Mangolda, Harrisona Forda a další není konec ani při pohledu na globální čísla. Snad ještě tragičtější je totiž pohled na 70 milionů ze zbytku světa. Spásu pro Nástroj osudu nepřinesla ani Čína. Směšné dva melouny značí, že do tamních multiplexů nepřišel skoro nikdo. Jak by také mohl, když předchozí díly Indyho v miliardové zemi nikdy nešly do kin. To se snad Disney ani nemusel obtěžovat.

Co je ten poslední hřebíček do disneyovské rakve? Obří rozpočet. Zatímco dříve se hovořilo o čtvrtmiliardě, poslední měsíce se začalo skloňovat ještě o padesát míčů větší numero a Deadline se čerstvě dokonce zaklíná tím, že myšák ve skutečnosti věnoval na natáčení Indyho neskutečných 329 milionů (stejně jako u Jurského světa prý desítky milionů doláčů zamířily směrem k rentiérovi Stevenu Spielbergovi). Nemluvě o dalším kilu za nutnou reklamu. Tohle prostě všechny zainteresované strany zabolí a nejenom průšvihy pronásledovaná šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy se jistě právě ptá: Proboha proč takový kasovní provar?

Mangold holt nenatočil pecku, kterou jsme po rozpačitém Království křišťálové lebky všichni chtěli a teenagery očividně stárnoucí archeolog patnáct let po premiéře Lebky moc nezajímá. Místo reparátu po čtyřce jsme se dočkali dobrodružného filmu, který sice mnozí hodnotí přece jenom lépe než přesvědčivě remcající kolega Mr.Hlad, nicméně i ti spokojenější mají výhrady a shodují se, že v kinech nepřistála žádná bezchybná paráda, která by se svými kvalitami přiblížila jedničce a trojce. Rotteny hlásí průměrné hodnocení 6,3/10, průměrné béčkové Cinemascore je jenom o chlup lepší než u Lebky, IMDb se ustálilo na 6,9 a relativně nejspokojenější jsou tak vlastně domácí uživatelé CSFD, kde je k dnešnímu dni průměrné hodnocení ucházejících 73 %.

Už nějaký ten týden se sám sebe ptám, co vlastně Disneyho vedlo k vyslání Indyho do Cannes. Špatně si interpretovali zkušební projekce a mysleli si, že budou na jihu Francie promítat pecku? Vždyť už v druhé polovině května (po první festivalové projekci)  celý svět mluvil o tom, že se pětka moc nepovedla, a tomu následně odpovídal i tracking, který před podobně nízkým otvírákem varoval dlouhé týdny dopředu.

V Hollywoodu přitom odjakživa platí pravidlo, že když už do kina neposílám parádu nebo aspoň vysoce nadprůměrný biják, odkládám novinářské projekce na poslední možnou chvíli. Ať se hlavně nerozkřikne už týden před premiérou, že do multiplexu nemíří žádný zázrak. V případě Indiana Jonese se to rozneslo měsíc a půl před premiérou. Máme sice léto a než se ukáže konkurence, tak bude Nástroj osudu přisypávat desítky milionů babek každý všední den, nicméně po 130 milionovém globálním otvíráku to vypadá na konec někde u nuzných čtyř kil. Tedy polovinu toho, co před patnácti leta utržilo již zmiňované Království křišťálové lebky. To je dílo.

Bob Iger má už nějaký ten pátek o čem přemýšlet. Když nebudeme brát v potaz vánočního Avatara, ke kterému znovu dosazený šéf a marně vyhlížený spasitel Disneyho přišel jako slepý k houslím, tak pozoruje jedno zklamání za druhým. Něco mi říká, že si to bere osobně, protože to byl právě on, kdo za jásotu přihlížejících akcionářů kdysi koupil Lucasfilm, Pixary a Marvel. Dříve vrcholně úspěšné filiálky, které však až na výjimky z ranku již zmiňovaných Strážců Galaxie, nově vrhají do multiplexů jeden propadák/zklamání za druhým.

O druhé místo v USA bojují s totožnými 11,2 melouny dva – snad ve všech směrech rozdílné – animáky. Tak třeba rozpočet. Zatímco Spider-Man: Napříč paralelními světy vyšel Sony na překvapivě nízké kilo, Pixar pořídil Mezi živly za dvojnásobek. Další rozdíl jsou tržby. Oblíbený a snad každým chválený Spidey přepočítává z celého světa tučných 607 melounů a ještě nekončí. Klasická a nijak zvlášť povedená pixarovka potom navzdory slušným číslům z všedních dnů ještě pořád nepokořila ani dvě kila.

Triumf unikátně nakresleného pavoučáka tak kalí jenom zvěsti o zoufalých a přepracovaných animátorech, kteří houfně opouštějí tým perfekcionisty Phila Lorda. Premiéra vyhlížené trojky je tak příští rok značně nejistá a už další týdny by měly napovědět, zda se náhodou nebude znovu odkládat. Docela bych si na to vsadil.

Spokojená asi nebude ani obnažená Jennifer Lawrence na bramborové pozici. Přisprostlá komedie Nic ve zlým sice většinu diváků v kinech svými kvalitami uspokojila, ale... S rozpočtem 45 milionů babek a startem ve více než 3 200 kinech to chtělo přece jenom víc, než aktuálních 29 míčů z amerických a dalších 20 ze světových kin.

Sice si myslím, že na streamu (vzhledem k tomu, že film produkuje Sony, se dost možná dočkáme za pár měsíců na HBO Max) bude snímek hit, ale v kinech to bohužel velká paráda není. Kdepak, JLaw ani studio spokojení nebudou. Zvlášť když pozorují poloviční propady, takže žádná trvalka.

Transformers: Probuzení monster na pětce odbydu poznámkou, že další dvousetmilionový návrat autobotů do kin sice nepatří mezi největší propadáky roku, nicméně aktuálních 381 globálních melounů je pořád málo. Paramount si asi nemůže dovolit zaříznout jednu ze svých posledních velkých franšíz, ale jejich účetní se budou muset sakra snažit, aby roboty dostali do černých čísel. Svoji roli určitě bude hrát pár desítek mega, které pošlou sami sobě za streamovací premiéru na Paramount Plus.

Šesté místo a další víkendový propadák. Animák Krakenteena Ruby můžete vidět i v našich kinech, ale kdo by se po slabých trailerech proboha obtěžoval? Genericky působící snímek sice od prvních diváků dostal slušné A-, ale úvodních 5,3 míčů z USA a dalších 7,6 ze zbytku světa je pro biják za sedmdesát mega otřesný výsledek. Universalové mimochodem minulý rok právě tento víkend vyslali do kin ultraúspěšné pokračování Mimoňů, které si s pouze o chlup vyšším budgetem málem došlo pro miliardu. To jenom pro srovnání.

Co zbylá čtveřice? Relativně spokojená může vlastně být nakonec Malá mořská víla. Ne že by snad 523 globálních mega bylo pro hranou disneyovku nějaké úžasné vysvědčení, ale když se tak člověk dívá kolem...

Důležitý je fakt, že v Americe už padlo 280 kulatých a úspěšné tažení americkými multiplexy se jistě promítne na již brzkých PVOD prodejích na iTunes a následně i čísly z Disney+. Mohlo být hůř a nejenom já ještě před pár týdny očekával, že hloupými lidmi bojkotovaná Víla nepřekoná ani tu půlmiliardu.

Flash na osmičce má na kontě 99 milionů z Ameriky a 146 mega ze zbytku světa. To je číslo, které by u Warnerů, trápících se roky s šíleným Ezrou Millerem, možná prošlo za první víkend. Problém je, že mluvíme o celkových výsledcích po třetím víkendu v kinech. Něco mi říká, že tu máme horkého kandidáta na největší propadák roku. A to je tam tolik Batmanů…

Devítku bere osobitý Wes Anderson a jeho Asteroid City. Pohled na 18 míčů z USA a dalších 11 ze zbytku světa není zrovna optimistický, ale Wes nikdy netrhal kasovní rekordy a stejně jako mnohokrát v minulosti mu ve filmu za rozumných 25 mega hráli snad všichni prakticky zadarmo. Vždyť jenom Scarlett Johansson by podobnou částku inkasovala, kdyby poskakovala v další marvelovce nebo zamířila na Apple, kde měla místo Any de Armas původně tokat s Chrisem Evansem v Ghosted.

Žebříček uzavírají buď již řešení Strážci Galaxie: Volume 3, nebo Kostlivec. Průměrný horor s relativně vysokým 35milionovým rozpočtem před pár týdny v Americe odstartoval za nedostatečných 12 míčů, ale stejně jako v mnoha dalších (nejenom letošních) žánrových příkladech se z něj stala slušná trvalka a aktuálně už má v USA na kontě skoro 40 melounů. Svět přidává dvacku, takže nakonec ještě cajk.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští víkend zkusí v kinech štěstí již pátý díl hororového Insidious s podtitulem Červené dveře. No a pro nedočkavce se již v neděli rozjedou předpremiéry roky odkládané Mission: Impossible Odplata – První část. Pokud by snad měl Tom Cruise po Maverickovi znovu spasit kina, nevybral si lepší chvíli.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace