Marvels jsou megapropadák! Tržby nižší než u Flashe srazily komiksy na dno
00:01 | 13.11.2023 |
Čeho je moc, toho je příliš. Když se v Avengers: Endgame loučili železňák a Cap, byla hollywoodská fabrika na komiksy na vrcholu sil. Málokdo si dovedl představit, že budou stačit čtyři roky, aby se kdysi pečlivě namazaný stroj na blockbustery zadrhl. Všechno odstartoval covid, během něhož Disney kvapně rozjel svoje streamovací plusko, na němž se každých pár měsíců odehrála premiéra nového marvelovského seriálu. Po konci pandemie se navíc v kinech znovu a podle mě zbytečně najelo na tři marvelovky ročně.
Signálů, že je něco špatně, bylo v posledních letech více, ale až zoufalé tržby a přijetí Marvels v plné nahotě ukazují na to, o čem si už nějaký ten pátek šeptali vrabčáci na každé hollywoodské střeše. Tedy že chybí již zmiňovaní charismatičtí tahouni, diváci jsou všudypřítomných komiksů přejedení a časy, kdy vytrvale mířili do multiplexů i na ty průměrnější kousky, aby jim snad neunikl střípek do očekávané Avengers skládačky, jsou nenávratně pryč.
Ono by úplně stačilo a myslím to s velkou nadsázkou, kdyby se donedávna suverénní producent Kevin Feige před pár lety zeptal v naší redakci, jestli někdo opravdu chce vidět na stříbrném plátně pokračování Captain Marvel. Dostalo by se mu samozřejmě kategoricky negativní odpovědi - a naší fiktivní reakci právě potvrzují reportované kasovní výsledky za víkend. Nuzných amerických 47 milionů je historicky nejhorším výsledkem Marvelu. Dokonce i průšvihový Neuvěřitelný Hulk s Edwardem Nortonem zvládnul v roce 2008 utržit o osm mega víc, a to kvůli inflaci byly lístky mnohonásobně levnější.
Distribuujícímu Disneymu nakonec nebylo zhola nic platné, že v pátek konečně skončila herecká stávka a nejenom Brie Larson se mohla se svou hlavní rolí na poslední chvíli připomenout na sociálních sítích. První diváci hodnotí Marvels průměrným béčkem, kritici na Rottenech udělují 6 z 10, což je jenom o chlup lepší než u tragické trojky Ant-Mana, a pokračování miliardové Captain Marvel dokonce nezvládlo v kasách kin pokořit ani megaprůšvihového Flashe.
Ten otevřel v létě za zoufale nedostatečných 55 milionů a s ženskými supehrdinkami navíc sdílí nesmyslně přepálený rozpočet, jenž kvůli přetáčkám a problematické produkci podle některých zdrojů dokonce nabobtnal až někam za hranici čtvrt miliardy. A ohromně prodělal. Marvels teď čeká stejný, možná ještě horší osud. I proto že zbytek světa zívá podobně intenzivně jako Amíci a do vyprázdněné pokladničky Feigeho a Igera přidává pouhých 63 mega. Mizérie, kam se podíváte. Už teď bych si troufnul tipnout, že v globálu nepadnou ani tři kila a poslední letošní marvelovka prodělá studiu nikoliv desítky, ale vzhledem k tučné (byť na poslední chvíli prý trochu utlumené) marketingové kampani spíše stovky (!) milionů.
Feige a spol. samozřejmě nejsou slepí a už nějaký ten měsíc se v Marvelu místo oslav usilovně schůzuje a řeší, co dál. Prvním signálem změn je založení labelu Marvel Spotlight, pod nímž budou na Disney+ vydávané některé zbytné seriály. Vše odstartuje Echo, vycházející ze seriálového Hawkeye.
Škatulka má za úkol divákům říct, že na tuhle sérii se dívat nemusí, protože vlastně není důležitá a její děj se nebude nijak promítat do toho podstatného a donedávna rentabilního, tedy do filmového Marvel universa. Navrhl bych, že možná ještě lepší nápad by byl takovou výplň a vábničku na předplatitele lacině parazitující na kdysi mocné franšíze prostě vůbec netočit, ale co už.
No a příští rok se v kinech nedočkáme klasických tří marvelovek, nýbrž pouze jednoho Deadpoola, který se stejně jako X-Meni mezi marvelovské superhrdiny před pár lety přiženil díky disneyovské koupi Foxů. V roce 2024 mělo původně dojít na Captain America: Brave New World a Thunderbolts, ale ti jsou čerstvě posunuti až na rok 2025. Uvidíme, jestli vyčkávací taktika přinese nějaké dolarové ovoce. Možná ano, protože pokud se nemýlím, tak příští rok si dává pauzu i DC a kromě podzimního pokračování Jokera s Phoenixem a Lady Gaga (samozřejmě nepočítám animáky) se nedočkáme žádného Batmana, Supermana a dalších. Tou poslední komiksárnou na hodně dlouhou dobu bude vánoční Aquaman a ztracené království.
Po zástupu maximálně průměrných komiksových filmů by se nabízelo napsat něco ve smyslu: „Konečně pauza, můžou si za to sami, však to nikomu nebude chybět, nic se neděje...“. No, děje. Kina po celém světě dlouhé roky spoléhala na zástupy teenagerů, chtivých nejnovějšího superhrdinské dobrodružství chrabrých Avengers. A dolarový výpadek bude již příští rok setsakra citelný.
Jasně, letos se to všechno nějak zachránilo díky překvapivým úspěchům z ranku Super Maria Bros. ve filmu, Barbie, skoro miliardového Oppenheimera, hvězdné Taylor Swift a Freddyho, ale při pohledu na rozvrh premiér na příští rok si nejsem vůbec jistý, jestli se zase najde tolik spasitelů. Zvláště když dlouhá herecká a scenáristická stávka odsunula produkci mnoha očekávaných hitovek na neurčito a hollywoodská kola se po jejím skončení rozjíždějí velmi pozvolna. Držím pěsti a doufám, že se alespoň v tuzemsku nebude v následujících letech zavírat žádný další mutlitplex.
Rychle ke zbytku startovního pole: S druhým místem se musel spokojit mládeži přístupný a cílovkou dlouho vyhlížený horor Pět nocí u Freddyho natočený na motivy populární videhory. Stalo se přesně to, co jsem predikoval po prvním víkendu: stačily dva týdny a máme tu celosvětovou čtvrtmiliardu.
Po tragických poklesech minulý víkend došlo k očekávané stabilizaci a byť se v Americe nepovede rozmnožit aktuálních 127 melounů ani na to stopáďo, svět (navzdory podle mého názoru nedomyšlené paralelní Peacock premiéře) na nočního strážce pizzerky s tváří Joshe Hutchersona slyší o chlup více. Tři kila nakonec padnou, a to je vzhledem k nízkému pětadvacetimilionovému rozpočtu skvělá zpráva nejenom pro produkujícího Jasona Bluma.
Co bronz? Taylor Swift a záznam její živé a beznadějně vyprodané Eras Tour pořád láká a v zámořských kinech právě přepočítává celkových 172 míčů. Svět přidává více než sedmdesát mega a populární zpěvačka tak suše překonala čtvrtmiliardu. Dejte na mě, mimořádně úspěšný koncertní film bude jednou v učebnicích filmových tržeb a nebude to jenom kvůli tomu, že sebevědomá Taylor obešla klasická hollywoodská studia a vyhlížený snímek střelila rovnou AMC, tedy té největší síti kin na světě.
Frčíme dál. Na čtyřce vlastně docela příjemně překvapila Priscilla. Biografické drama o Elvisově milé od Sofie Coppoly se dočkalo dopingu v podobě extra tisícovky sálů a díky tomu napodobilo čtyřmilionové tržby z minulého víkendu. Pořád sice žádný zázrak, ale A24 si po Asterově On se bojí letos další propadák nepřipíše. Jenom v USA totiž při pohledu na aktuálních 13 míčů padne dvacka a kdo ví, zda se snímek nedočká nějaké té oscarové nominace a s tím často související obnovené premiéry v kinech na začátku příštího roku.
Pátý plac má v držení Marty, Leo a Bob. Zabijáci rozkvetlého měsíce se konečně dočkali hezkého poklesu o třetinu a aktuálních šest pětek ze zámoří se povede ještě minimálně o desitku rozmnožit. Se zbytkem světa jsme na dostřel 150 míčům, což je vzhledem k obřímu rozpočtu samozřejmě pořád málo. Financující Apple to však podle všeho nijak netankuje, protože dvousetmilionová produkce se v kinech představila až v druhém plánu. V první řadě má zajistit prestiž a houf nových předplatitelů pro jejich stream.
Šesté místo si užívá režisér Alexander Payne. Režisér fajnové Bokovky se před šesti lety spolu s Mattem Damonem dočkal obrovského propadáku Zmenšování (dodnes nechápu, že tenkrát někdo odklepnul rozpočet 70 mega) a návrat k přeci jenom levnější produkci (rozpočet The Holdovers snad nebyl vyšší než 30 mega) se povedl. Kritici jásají - průměrné hodnocení hořkosladké novinky ze školních lavic na Rottenech je 8,4 z 10 - a stačilo necelých 800 kin, aby první diváci v kinech utratili více než 4 mega. Cesta k profitu bude samozřejmě ještě dlouhá, ale odpich pro novinku cílenou na starší a náročnější publikum je to slušný.
Neštastnou sedmu bere další z nekonečné řady náboženských agitek, přičemž zvědavým křesťanům zaslíbené snímky řešíme s Civalem snad v každém tržebním reportu. O další zářez se však nepostaralo Angel Studios, zodpovědné mimo jiné za hitovou Sound of Freedom, ale oportunisté ze Sony. Sound of Bethlehem Journey to Bethlehem je muzikál s Antonio Banderasem, jenž ze dvou tisícovek kin zvládnul utržit pouhých 2,4 milionů dolarů. Takže propadák a já po odkazovaném traileru dokonce trošičku docenil divadelního Hamiltona.
Tlapková patrola ve velkofilmu (celosvětově jsme už pomalu na dostřel 200 míčům), vysoce hodnocené hispánské drama Radical (pět mega z pouhých 500 kin je slušný výsledek) a konečně Vymítač ďábla: Znamení víry (65 mega z USA a trochu vyšší nášup ze zbytku světa) zakončují další z těch víkendů, na který by hollywoodská studia co nejrychleji ráda zapomněla.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend si to v kinech na férovku rozdají prequel Hunger Games s podtitulem Balada o ptácích a hadech, v trailerech docela sympaticky působící horor Eliho Rotha Den díkůvzdání a konečně těm nejmenším zaslíbený animák Trollové 3.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry