Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 největších kasovních propadáků za rok 2024


ikona
TedGeorge
applecharlize theronemily bluntfrancis ford coppolahenry cavillkevin costnerlionsgatepán prstenůpropadákyryan goslingšílený maxsonytop 11tržbyuniversalwarner bros.
Jedenáctka průšvihových filmů, na něž se v uplynulých měsících nechodilo a hollywoodská studia tak smutně sledovala fatální kasovní pohromy. 

Rok 2024 pomalu odpočítává poslední hodiny, takže je čas ještě jednou bilancovat. Posvítíme si na ty největší kasovní propadáky roku. Hned na začátku (po zkušenostech z plamenných diskuzí pod předchozími články) zdůrazňuji, že mluvíme pouze a jenom o KASOVNÍCH propadácích.

Stejně jako mnohokrát předtím bohužel platí, že nezájmu diváků se v kinech i letos dočkal nejeden povedený film. Glosování (ne)zdravého Hollywoodu se dočkáte až v následujících týdnech u příležitosti navazujícího žebříčku, kde zmíním ty největší kasovní hity roku (dejte mi aspoň dva týdny), takže nám zbývá místo na klasická úvodní upozornění.

Předně připomínám, že propadáky řadím za sebe od nejméně bolavého po ty nejkritičtější případy nejenom podle množství prodělaných milionů. Beru v potaz i ambice studií, režisérů, herců atd. A svoji roli samozřejmě hraje i faktor překvapení, kdy nejedna kdysi mocná franšíza z různých důvodů krutě pohořela. Na úvod bohatě stačí, jdeme si těch jedenáct největších nešťastníků prolustrovat.

8. Pán prstenů: Válka Rohirů
Rozpočet: 30
Tržby v USA: 8,1
Tržby ve zbytku světa: 7,9
Tržby globálně: 16 (Ježíši Kriste)
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Veleprůměrný fantasy doplněk k Jacksonově sáze, který vznikl ze špatných důvodů a bohužel ho nezvládne zachránit ani fajn hlavní hrdinka.
Vytáhni v hospodě: Odkážu vás na vyčerpávající téma kolegy Krauseta. Vrchní MovieZone expert na vše okolo Pána prstenů se o Válce Rohirů rozepsal dva týdny před premiérou a při čtení jeho pečlivé záplavy zajímavostí a postřehů by se člověk na animovaného LOTRA snad i těšil.

Warneři, Warneři… Jako každý rok si na jednom odstavci od psaní ulevím a budu citovat kolegu Civala, jenž před pár týdny napsal v tržebním článku následující: „Snad ani kdybyste chtěli návrat k milované, miliardové fantasy značce finančně pohřbít, nepovedlo by se vám to s takovou grácií jako Warnerům. Nějakou tu lembasovou hlavu sice animovaný Pán prstenů uspokojit dokáže, ale jinak jde o katastrofální provar na slavné značce, který pohříchu skoro nikoho nezajímá.“

Jak už jste asi poznali z kolonky „Vytáhni v hospodě“ a navazujícího prvního odstavce, tak animovaný Pán prstenů mě moc neoslovuje a nejspíš ho nikdy neuvidím. Proto se nebudu věnovat samotnému filmu „per se“ (maximálně dodám dobře známý fakt, že studio prostě potřebovalo něco ze Středozemě natočit, aby jim nepropadla práva na franšízu). Raději si v krátkosti posvítím na Warnery. Chápu, že k nim i dnes, v temných dobách šéfa studia Davida Zaslava, chováte sympatie. Oni to jsou prostě věční střelci, s nimiž je pořád tak trochu zvrácená zábava.

Nebýt Warnerů, těžko se v kinech dočkáme něčeho podobně ambiciózního, jako je Mickey 17. Odkládaná sci-fi s Robertem Pattinsonem vypadá z traileru velmi zajímavě, jenomže už teď je bohužel víceméně jasné, že s rozpočtem 150 milionů dolarů bude film útočit na vrchní pozice mého žebříčku největších kasovních propadáků za rok 2025.

Já k (mému kdysi nejoblíbenějšímu) studiu každopádně už moc velkou náklonost nechovám. Dobře si totiž vybavuji hnusného Flashe, Shazama a Black Adama. Nezapomenu jim způsob, jakým potápěli kina s hybridními premiérami na HBO Max. A konečně jejich smazání již hotové Batgirl z povrchu zemského, nedůstojné uklizení Eastwoodova Juror #2 na stream… Mám pokračovat?

7. Argylle: Tajný agent
Rozpočet: Apple prý za Vaughnovu špionskou frašku utratil neskutečných 200 (!!!) mega
Tržby v USA: 45,2
Tržby ve zbytku světa: 51
Tržby globálně: 96,2
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Špionské peklíčko, kde jsem oceňoval záměr, ale realizace byla (s výjimkou pár akčních scén) až děsivě mimo. Tohle není „můj Matthew Vaughn“!
Vytáhni v hospodě: Schválně jestli uhodnete, co mám společného s Henrym Cavillem. Ne, svaly to nejsou. Nebudu vás napínat, oba jsme alergičtí na kočky. Zmiňuji to z důvodu, že chlupatý domácí mazlíček hraje, ehm, důležitou roli v Argylle a postava spisovatelky špionážních románů bez ní neudělá ani krok. Vaughn sice původně do filmu obsadil „profesionální hollywoodskou kočku“, ale ta (navzdory prý nepopiratelným hereckým kvalitám) byla podle režiséra hnusná. Jednoho dne se tedy vydal k dceři do pokojíčku a na tři měsíce ji ukradl jejího Chipa. Za tohle „Vytáhni v hospodě“ bych se chtěl všem čtenářům omluvit.

Psal jsem to již na začátku února u příležitosti slabého otvíráku v kinech, ale napíšu to znova:  Ne, Argylle vážně nestál 200 mega. Myslete si o režisérovi a producentovi co chcete, ale takový rozhazovačný packal není. Všude uváděná částka značí, kolik peněz vytasil Apple za globální práva ze své bezedné šrajtofle. Matthew Vaughn a jeho Marv Studios totiž podle mého názoru točili maximálně za polovinu. Následně prodali práva za šílenou částku dotyčnému molochu a Matthew to jistě pořádně oslavil s kamarády na nějakém soukromém ostrově.

Apple prostě dlouhou dobu bral uvedení podobných megafilmů do kin jako reklamu na pozdější streamovací start na svém plusku. Vyplatilo se mu to? Těžko. Mé skepsi nahrává fakt, že po 300milionové F1 s Bradem Pittem, kterou uvede v létě do kin po celém světě ve spolupráci s Warnery, už podobných obřích projektů moc v budoucnu mít nebude. Ne, ultra drazí Zabijáci rozkvetlého měsíce, Napoleon, Ghosted a další se jim nejenom podle mě prostě nemohli vyplatit.

Pojďme ještě v rychlosti zpátky k Argylle. Já snímku totiž do poslední chvíle fandil. Cavill (ten letos vážně neměl dobrý rok) promine, ale především kvůli Samu Rockwellovi, kterého pořád pokládám za jednoho z nejzajímavějších a nejlepších hollywoodských herců. Bohužel ne hvězd, protože Sam má poslední roky vyloženě smůlu na projekty a po skvělých Třech billboardech kousek za Ebbingem plýtvá svým talentem v animácích pochybných kvalit a překombinovaných špionských fantasmagoriích, které se snaží ospravedlnit bizarní zvraty laciným pomrkáváním na diváka. Tudy ne.

6. Lovec Kraven
Rozpočet: Nepanuje úplná shoda, nejčastěji se však uvádí 110–130 melounů
Tržby v USA (stav k sobotě 28.12): 20,2
Tržby ve zbytku světa: 25,4
Tržby globálně: 45,6
Mr.Hlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Solidní režisér, zajímavý casting, atraktivní hrdina a co z toho. Lovec Kraven jen dokázal, že u Sony naprosto netuší, jak pracovat se spider-manovským univerzem, ale nejspíš že ani neví, jak natočit jednoduché akční béčko. Ostuda po všech stránkách.
Vytáhni v hospodě: Jedná se o první (a nejspíše i poslední film) z komiksového Sonyverse, který si vysloužil mládeži nepřístupný eRkový rating. Přidám ještě jednu zajímavost. Původní datum premiéry bylo stanoveno na 13. ledna 2023. Následovaly rovnou tři odklady, až jsme se letos v prosinci konečně dočkali. „Stálo to za to a kvalita si zaslouží svůj čas“, neřekl po zhlédnutí filmu nikdo.

Ne, Lovec Kraven není tím hlavním důvodem, proč Sony podle všeho navždy odpískalo svůj béčkový komiksový „Sonyverse“. Spíš byl tou poslední kapkou, kvůli které se rozhodli nadále netočit další instance Morbiuse, Madam Web (zoufalá komiksárna s Dakotou Johnson v hlavní roli se jenom těsně do žebříčku největších propadáků za rok 2024 nevešla) a Venoma. Jasně, zrovna Hardyho série jako jediná v kinech vydělávala doposud slušný peníz, ale trojka trhla v kinech cca polovinu dolarů, co jednička. A navíc byla z triptychu nejdražší, byť budget 120 milionů dolarů pořád není ve srovnání s konkurencí žádná velká tragédie.

Tím hlavním důvodem, proč studio už nepokračuje ve svém komiksovém trápení je ten, že se dostali do slepé uličky. Čert teď vem fakt, že se každému ze zmiňovaných filmů vysmáli kritici. Na to se sice mohou hlavouni studia vymlouvat, ale kdyby Madam Web, Morbius a Kraven trhly půlmiliardu jako recenzenty nenáviděný Venom, studio směle servíruje mizerné komiksárny i nadále. Oni prostě už nemají kde brát a tuší, že tady jim pšenka nepokvete. Možná jim to mohlo dojít už po Morbiovi v roce 2022, ale lepší pozdě, nežli později.

Znamená to, že už studio nebude servírovat žádné další komiksy? Rozhodně ne. Pořád se mohou spolehnout alespoň na Spider-Mana. S Disneym, respektive Marvelem, sice sdílí profit, ale to nic nemění na stovkách milionů dolarů, které jim populární pavoučák pravidelně vynáší. A nemluvím teď samozřejmě jenom o miliardových hraných filmech s Tomem Hollandem. Ještě zajímavější jsou jejich unikátní animáky. Pokud někdy vznikne trojka Spider-Verse, celá redakce MovieZone bude v kině v první možnou chvíli. Když tak sleduji, co se poslední roky děje okolo neustále odkládaného završení příběhu Milese Moralese, tak si tou premiérou trojky bohužel nejsem vůbec jistý.

5. Borderlands
Rozpočet: Režisér (a herec) Eli Roth už nikdy nedostane na film 110–120 mega
Tržby v USA: 15,5
Tržby ve zbytku světa: 17,5
Tržby globálně: Zoufale nízkých 33
MrHlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Jako kdyby Pejsek a Kočička vařili dort, ale vypili u toho dvě lahve slivovice. Borderlands kombinuje populární herní předlohu, černý humor, madmaxovský svět, divného režiséra, který nikdy nedělal takhle velký projekt, a to nejpodezřelejší obsazení, jaké šlo v Hollywoodu dát dohromady. Bordel.
Vytáhni v hospodě: Pokud se dá věřit Wikipedii (výjimečně budu, o nic nejde), tak v historii existuje 44 filmů, které se na RottenTomatoes dočkaly od kritiků přesně nula palců nahoru a tím pádem disponují skóre 0 %. V jednu chvíli jich dokonce bylo 45, ale Borderlands daly pár dní po premiéře palec nahoru webziny The Verge a hrstka dalších. Aktuálně tedy u blockbusteru na motivy populární počítačové hry svítí 10 % při nelichotivém průměrném hodnocení 2,8/10.

Držkopád. Tak nazval vrcholný kasovní průšvih Eliho Rotha, Cate Blanchett, Kevina Harta, Jamie Lee Curtis a dalších ve svém tržebním reportu o Borderlands kolega imf. Nedá se s ním než souhlasit. V tomto případě nehovoříme o celovečeráku, na který by roky sbírali finance nezávislí producenti po všech čertech (ale v Rusku se premiéra samozřejmě znovu odehrála). Kdepak, Lionsgate (kdo jiný) tentokrát opravdu produkoval a cáloval od samého začátku.

Jasně, aby se upokojili panikařící investoři, znovu musela být ven vypuštěna informace, že americké studio pokrylo dvě třetiny vysokých nákladů na pořízení Borderlands předprodejem na zahraniční trhy. Dovolte mi být skeptický. Podle mě ti evropští a asijští nákupčí nejsou úplní idioti. Když totiž vidí štempl „Lionsgate“, musí jím přece už dojít, že na trhu se nabízí film nevalné kvality, jehož premiéru studio v Americe zase a znovu odbude.

Žádný hype, který by se ze zámoří přelil i do jednosálovky v Kardašově Řečici. Fakt věříte při pohledu na tragické světové tržby tomu, že jim desítky distributorů vysolily na dřevo 70+ milionů dolarů ještě před premiérou? Nejsem hráč počítačových her, ale takový zvuk přece ta (prý docela populární) gamesa nemohla mít. Uvidíme, co příští rok předvede v kinech Ballerina.

Akční John Wick je spolu s hororovým Saw a dystopickým Hunger Games jednou z posledních franšíz, která Lionsgate doposud docela spolehlivě vydělávala a držela je jakž takž nad vodou. Vzhledem k tomu, jaké problémy a odklady však Anu de Armas, jdoucí ve šlépějích (prý už akcí unaveného) Keanu Reevese, potkaly, bych na nějaký megahit v kinech moc nesázel.

4. Horizont: Americká sága
Rozpočet: Tady babo raď, protože se většinou uvádí náklady na pořízení prvních (a obávám se, že i posledních) dvou dílů najednou. To mělo být 100 milionů dolarů. Pozor, webzin Hollywood Reporter nesouhlasí a tvrdí, že Costnerův westernový epos vyšel na mnohem více. Kilo podle nich stálo natočení pouze prvního dílu.
Tržby v USA: 29
Tržby ve zbytku světa: 9,2
Tržby globálně: 38,2
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Neskutečně Costnerovi fandím a půjdu do kina na všechny čtyři díly Horizontu. A vždycky budu doufat, že bude ten další mnohem lepší než průměrná jednička.
Vytáhni v hospodě: Dočkáme se někdy alespoň druhého dílu z plánované čtyřdílné série? Ano, ale otázkou je kdy a kde. Costner se údajně brání uklizení sequelu na streamovací platformu (minimálně v USA pravděpodobně HBO Max), ale dost možná mu nic jiného nezbyde. Po kasovním propadáku jedničky se totiž zrušilo původně plánované uvedení dvojky 16. srpna 2024 v kinech a nově se neurčitě dočtete pouze to, že premiéra v kinech by měla být někdy v roce 2025. Film každopádně existuje, což vám potvrdí hrstka vybraných kritiků a návštěvníků festivalu v Benátkách, kde se první pokračování westernu na začátku září promítalo.

Kevin Costner je paličatý muž. Nechybělo mnoho a málem nevzniknul ani velebený Tanec s Vlky (Kevin musel zatáhnout část rozpočtu z vlastní kapsy a následně rozhodně nebyl škodný). Posléze napůl režíroval a hrál v nechvalně proslulém filmovém tandemu Vodní svět (ve své době největší kasovní propadák vůbec) a Pošťák (kvality nechávám bez komentáře). Jednoho by nezájem diváků a výsměch kritiků zlomil, ale Kevina ne.

Místo toho na režijní stoličce přispěchal po roce 2000 s vděčným westernovým reparátem Krajina střelců a když teď přeskočím hrstku hereckých přešlapů po roce 2000, tak jeho velkým comebackem byl před šesti lety především seriál Yellowstone. Ten v posledních letech trhal rekordy sledovanosti nejenom na americkém Paramount Network, ale i na různých streamech po celém světě. Kevin si však během covidu řekl, že dost už bylo Zlatých glóbů a milionů dolarů za roli drsného rančera Johna Duttona a je na čase znovu režírovat.

Oprášil desítky let cizelovanou/odkládanou westernovou epiku Horizont, poslal do řiti nejúspěšnějšího současného televizního showrunnera Taylora Sheridana, upsal svojí duši distribuujícím Warnerům, zastavil nemovitosti, vytasil následně z vlastní kapsy desítky miliony dolarů, vyslal první Horizont na prestižní filmový festival v Cannes a… krutě v kinech pohořel.

Sice s kolegou KarlemR sdílím naději, že dvojka už bude přece jenom svižnější a vděčnější westernové dobrodružství než chvílemi útrpně dlouhá jednička, ale neodpustím si povzdech. Stejně jako následující pán na holení se Kevin stal zbytečně pyšným otrokem přehnaných ambicí. Kdyby chtěl, tak se určitě dal velikánský příběh z rozlehlých prérií vyprávět ve dvou filmech. Costner by teď nemusel doslova bulet v rozhovorech s tím, že jeho čtyřdílný kolosální sen je pořád živý a on ho jednou navzdory bídným tržbám určitě dokončí. Nedokončí, tolik peněz jako Coppola nemá.

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace