Téma: Warnerovské hity míří na stream. Zachrání HBO Max?
17:00 | 10.12.2020 |
Pokud nežijete v podzemní základně na Marsu, tak vám jistě neunikla šokující zpráva o tom, že Warneři příští rok postupně uvolní kompletní sled premiér plánovaných pro kina na rok 2021 na svoji pořád vcelku novou streamovací platformu HBO Max. Předplatitelé jejich služby (a proč to nenapsat - i piráti) nebudou „muset“ chodit do kina na Dunu, Matrix 4, Godzillu zápasící s Kongem a další. Stačí, když si pustí televizi, počítač nebo mobil, přihlásí se na jejich stream a bez dalších cavyků a extra dolarů budou mít možnost si pustit očekávaný blockbuster doma po dobu jednoho měsíce. Ušetřím vás svých apokalyptických vizí o tom, co bezprecedentní krok AT&T může znamenat pro kinaře a jak by to podle mého názoru mohlo negativně ovlivnit kvalitu filmů v dalších letech.
Nejenom v diskuzích na MovieZone jsem zjistil, že jsem v menšině, vám se tahle „streamovací revoluce“ zamlouvá a nechcete už poslouchat můj brekot. Navíc mi něco říká, že právě tuhle bitvu za mě ještě budou bojovat jiní. Faktem je, že ať už se to fanouškům kin líbí nebo ne, lidé vidí veskrze pozitivně, že se očekávané bijáky nebudou nadále odkládat a Warneři podle nich mají jako první hollywoodské studio koule. Mnoho z vás si dokonce myslí, že to ze strany studia není jenom zoufalost vynucená covid okolnostmi, ale právě sledujeme nadčasový „streaming-majstrštyk“ mocného molochu, který velmi rychle napodobí zbytek Hollywoodu. Já si to nemyslím, považuji jejich plán za zoufalost vyplývající především ze zkaženého startu jejich ambiciózní služby a na následujících řádcích vám k tomu něco napíšu. Vezmu to jako vždy trochu zeširoka.
Vzpomínáte si ještě na časy, kdy duchovní otec Napsteru Sean Parker (navždy ho dehonestoval Fincherův Social Network) plánoval pozoruhodnou službu? Měla se jmenovat Screening Room a Sean si to představoval tak, že by diváci zaplatili extra 50 dolarů za možnost sledovat s přáteli doma zbrusu nový hollywoodský biják právě běžící v kinech. V roce 2016 to vzbudilo slušné pozdvižení, protože za Seana se postavila i taková jména jako Steven Spielberg, Peter Jackson nebo Ron Howard, z nichž někteří prý měli být přímo investory ve společnosti stojící za přelomovou službou.
Nakonec to nedopadlo, protože proti nebyla jenom tenkrát ještě všemocná kina, ale i filmaři jako James Cameron nebo Christopher Nolan. Na tomto místě mi dovolte citovat jednoho pána: „Vím, že se teď řeší všechno možné. Nenecháme vstoupit nějakou další stranu, prostředníka chcete-li, mezi nás (studia a kinaře – pozn.Ted). Dnes, více než kdy jindy, si uvědomujeme, že navzdory novým technologiím a platformám, chtějí lidé pořád chodit na filmy.“ Kinaři na konferenci v Las Vegas odměnili plamenně hovořícího Kevina Tsujiharu, tehdejšího šéfa Warnerů, bouřlivým aplausem. Kdyby tak tleskající v roce 2016 tušili, jaký kousek předvede legendární studio na konci roku 2020.
Streamy potřebují ke své profitabilitě dvě věci. Přilákat co nejvíce nových diváků a co nejdéle u nich oddalovat zrušení předplatného. Mogulové z AT&T zastřešujicí Warnery před pár dny rozhodli o tom, že tuhle roli budou příští rok hrát miliardy dolarů drahé bijáky, které měly původně vydělávat především v kinech. Z těch je teď pro studio spíše méně významný doplněk pro jejich velké streamovací dobrodružství. Vážně bych si rád myslel, že šéfové šéfů mého kdysi nejoblíbenějšího hollywoodského studia nejsou diletanti, kteří jsou schopní kromě DC komiksového universa potopit i (v době covidové, vyplatí se připomenout) startující stream, ale čím hlouběji se nořím do Maxovských čísel, tím méně si jsem jistý.
Již na konci října jste se každopádně mohli dočíst, že HBO Max má 38 milionů amerických předplatitelů. Jednalo se o bezesporu vysokou cifru, jež na první pohled překonávala i relativně smělé prvotní plány společnosti a okamžitě řadila Maxe po bok přece jenom trochu starší služby Disney+. Myšák totiž ke konci roku atakuje celosvětově 80 milionů předplatitelů, z nichž je podle odhadů cca polovina z USA a tím pádem je na tom Max v Americe přece skoro stejně jako superúspěšné plusko. To je však opravdu jenom ten první pohled. Podle všeho je totiž hojně citované Max numero celkový počet amerických předplatitelů HBO. Tedy včetně těch, co si platí klasickou kabelovku. Nerozumíte tomu? Bude hůř.
HBO je značka, kterou všichni známe díky kabelové televizi. Z těch „chlubitelných“ 38 mega jich 28,7 mohlo využít i online půjčovnu. Ta se dříve v Americe jmenovala HBO GO, ale teď je to HBO Max. Aby to nebylo tak jednoduché (to snad nemyslí vážně), tak v Americe také fungovala HBO Now, kterou jste si jako jedinou mohli objednat napřímo – bez toho, abyste měli aktivovanou kabelovou televizi. Do konce loňského roku si ji objednalo 5 milionů Američanů, a pokud po mně chcete, abych vám napsal, kam je AT&T započítává, tak…. Tak po mně chcete moc.
Pointou je, že těch „panenských“ amerických uživatelů, již si z vlastní vůle a za peníze službu opravdu aktivovali, mělo být necelých 5 měsíců po premiéře pouhých 3,6 milionů. Zbytek k tomu přišel tak trochu jako slepý k houslím a mnoho jich přes ty sporty a porno dost možná ani neví, že ho mají aktivovaný. To je pro společnost, jež mohla při startu své služby spoléhat na legendární a takřka nekonečný katalog Warner Bros. klasik, opravdu neuvěřitelně smutné vysvědčení. Pojďme do současnosti.
V úterý se nechal šéf AT&T John Stankey slyšet s tím, že HBO Max je v té nejlepší možné kondici, překonává všechny plány společnosti a zmínil další číslo. Podle něj si k dnešnímu dni „aktivovalo“ službu 12,6 milionů uživatelů a asi nemusím dodávat, že jeho představa aktivace se nerovná té korektní, která bere v potaz pouze výše řešené panice. Ano, i nové Stankeyho číslo je hojně rozporováno a už je to pro bývalého šéfa WarnerMedia, jenž po průserovém startu Maxu povýšil do čela AT&T (nežije si náhodou svůj Tenet?), vážně ostuda.
Ale i kdybychom jeho ničím nepodloženému optimismu věřili a nebrali v potaz vyloženě trapné čachrování s čísly, na něž krásně upozornil výše odkazovaný webzin TechCrunch, pořád se nacházíme úplně jinde, než byl prvních pár měsíců po startu Disney+. Nesouhlasíte, věříte Stankeymu a vidíte pro HBO Max světlou budoucnost? Pojďme si dát další nášup cifer a podíváme se na akcie.
Deadline před pár dny reportovalo tržby z amerických kin a při té příležitosti udělal autor zajímavé „covid srovnání“ cenných papírů. Než nastoupila epidemie, měly akcie Netflixu cenu 357,2 dolarů. K dnešnímu dni (9.12. pozdě večer) je to 512 babek a největší světový stream se tetelí blahem ze svých 195 milionů předplatitelů. Co Disney? Na jaře nic moc 98,12 dolarů, dnes 153. Do rovnice zbývá dodat AT&T. Na jaře 28,09 dolarů a před pár dny 28,8, v důsledku streamovacího (zlo)činu to narostlo na 30,8 babek. Bída třená s nouzí.
Jistě se najdou tací, kteří budou argumentovat tím, že společnost, jež je už nějaký ten pátek 150 miliard dolarů v dluzích, především bojuje s Trumpem, který už dva roky odmítá posvětit jejich obří stomiliardovou fúzi s Time Warner. Zčásti máte pravdu. Není možné srovnávat jednu z vůbec největších světových společností s podle mého názoru předraženým a na splasknutí bubliny už roky čekajícím Netflixem nebo docela suverénním Disneym.
Když se však podíváte na přímou konkurenci operující na tom stejném písečku – obřího operátora Verizon – tak ten píše v době covidové svoje akciová maxima. Nemluvě o Comcastu, který se nám velmi hodí do krámu. V červenci rozjel v Americe o řád méně ambiciózní stream Peacock, docela rychle nabral 22 milionů uživatelů (pozor, někteří za stream neplatí a jenom koukají na reklamy) a burza zareagovala pozitivně. Ještě v červenci stály cenné papíry 40 babek, dnes je to 52. Cival mi ve „vnitroemzácké“ diskuzi nedávno připomenul, že akciový trh je vlastně obchodování s optimismem, a jako vždy měl pravdu. Ať už se díváte na ono srovnání cen akcií jakoukoliv optikou, musíte uznat, že revoluční krok s premiérou těch nejatraktivnějších filmů na HBO Max moc optimismu do klávesnic brokerů z Wall Streetu nepřinesl.
Jedním z důvodů bude to, že HBO Max startující v historicky nej(v)hodnější době pro streamy, svůj americký začátek opravdu těžce prokaučovalo a trh si stejně jako já myslí, že obří filmové premiéry streamovací službu nenakopnou tím správným směrem. Proč? I to se dozvíte v další kapitole, kde se na chvíli vrátíme právě na začátek služby HBO Max.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry