Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Špionážní Argylle s Cavillem je propadák. Opravdu Vaughn a Apple prošustrovali 200 milionů?


ikona
TedGeorge
appleaquamanargylleargylle: tajný agentbryce dallas howarddoug limandua lipahenry cavillmatthew vaughnroad houses tebou nikdysam rockwellsydney sweeneytimothée chalamettržbywonka
Režisér Matthew Vaughn nenavázal na Kingsmany a servíruje kritiky nenáviděný a diváky odzívaný propadák. 

Někdy před půl rokem proběhla médii informace, že se Apple stal historicky první společností, jejíž burzovní hodnota překonala neskutečných 3 000 (slovy tři tisíce) miliard dolarů. Z tohoto pohledu asi lze pochopit, že se Tim Cook a spol. před pár lety rozhodli ve velkém utrácet, a to ve snaze pořádně rozjet svůj streamovací byznys.

Už skoro dvě dekády brutálně výdělečná společnost vrhla stovky milionů dolarů (dnes už spíše nižší jednotky miliard) do snahy stát se další HBO a divákům nabídnout ultra drahé autorské filmy, díky nimž si jejich paběrkující služba, marně pokukující po více než 200 milionech předplatitelů Netflixu, měla zajistit nevyčíslitelnou prestiž.

 

Uvedení ambiciózních bijáků v kinech bylo každopádně více než cokoliv jiného reklamou na pozdější streamovací pluskovou premiéru.

Chvíli se jim to vlastně dařilo. Především 10 oscarových nominací pro Zabijáky rozkvetlého měsíce je velmi slušné vysvědčení, kterým se šéf jablečné továrny chlubí dodnes. Co na tom, že rozmáchlá Scorseseho epopej s Akademií opomenutým DiCapriem pravděpodobně promění minimum nominací. Apple si koupil vstupenku mezi hollywoodskou smetánku, která si 10. března bude mazat med kolem huby v Dolby Theatre, a je vlastně skoro jedno, že globální tržby Zabijáků a výnosy rychle pozapomenutého Scottova Napoleona z kin nedají dohromady ani ty čtyři kila (ne, Apple nezačal nově financovat filmy minulý rok, ale Hanksův válečný Greyhound a další kousky do té doby zrovna velký rozruch nevzbudily).

Tím dalším ambiciózním snímkem, jenž vzniknul mimo pomyslné okovy klasických hollywoodských studií, byl každopádně Argylle: Tajný agent. No a tady už se technologický gigant přepočítal. Čert teď vem, že Argylle zvládnul za první americký víkend v kinech utržit zoufale nízkých 18 milionů dolarů, přičemž ve zbytku světa mu káplo ještě mizernějších 17 míčů.

Mnohem větším problémem než mizivé tržby je fakt, že dvě třetiny kritiků dávají palec dolů a většinou vstřícnější diváci hodnotí po opuštění sálu rádoby blockbuster vyloženě tragickou známkou C+. Jenom pro srovnání uvedu, že nanejvýš průměrný spin-off Transformers: Rise of the Beasts od nich minulý rok dostal A-.

Je to ostuda, která bude rezonovat nejenom v kancelářích Applu. Na kvality překombinovaného a zbytečně dlouhého blockbusteru jsme si posvítili již minulý týden (nejméně v redakci nadává asi recenzující MrHlad). Co tak po očku sleduji dojmy kolegů a prvních diváků, tak vůbec nikdo nedokáže pochopit především tu absurdně přepálenou 200milionovou cenovku.

Vzhledem k tomu, že kromě novinky Vaughna se tento víkend nepředstavila žádná další premiéra hodná zájmu (výhradně americký start první části čtvrté sezóny křesťanské agitky The Chosen s necelými 7,5 miliony na druhém místě snad ani nestojí za zmínku), tak se budu rozpočtu a celkově i zákulisí pozoruhodného uvedení snímku s dovolením věnovat v širších souvislostech.

Ne, Matthew Vaughn není takový packal, aby natočil podle všeho svůj doposud nejhorší snímek za šílených dvě stě melounů. On sám mimochodem vysoké pořizovací náklady nedávno docela přesvědčivě popřel. Dvě kila jsou částka, kterou utratil před lety Apple. Reálně bych si tipnul, že rozpočet mohl být poloviční. Ne-li třetinový.

Film totiž financovala Vaughnova produkční společnost Marv Studios a když v srpnu 2021 vyšlo najevo, že Apple opravdu vytasil za práva na exkluzivní uvedení všude skloňovaná dvě kila, natáčení s již odsouhlaseným (a samozřejmě mnohem nižším) budgetem bylo už v plném proudu.

Těžko říct, jestli se v těžkých covidových dobách, Apple bál, že ho někdo přeplatí a on přijde o možnost rozjet špionážní franšízu s (v té době díky Zaklínačovi ještě velmi populárním) Henry Cavillem. Jejich „bláznovství“ je však tak trochu symptomatické a nejsou v něm rozhodně sami. Podobným případem jako Argylle je vlastně i mastný návrat detektiva Benoita Blanca alias Daniela Craiga.

Za již hotovou dvojku Na nože s podtitulem Glass Onion a pomalu chystanou trojku Netflix celkově vytasil 469 milionů dolarů. Točil a točí Rian Johnson každý díl s rozpočtem vyšším než 200 mega? Samozřejmě, že ne. Reálně mohla stát dvojka maximálně šest pětek. Spíše ještě méně. Zbytek si samozřejmě rozdělí především Johnson, Craig a další šťastlivci.

Že se netflixovský Glass Onion dočkal velmi limitované premiéry v kinech, jenom aby se neřeklo, a porovnávám jablka s netflixovskými hruškami? Pozor, Argylle také nikdy neměl ambice otevřít za kilo a rozbít bank. Pozoruhodná rozhodnutí zmiňovaných konglomerátů padala v době, kdy blbá nálada v souvislosti se streamy ještě nepropukla naplno a nikdo moc neřešil, že Disney+, HBO Max a další krutě prodělávají. Důležité bylo, že rostou počty předplatitelů. No a ty chtěli tenkrát za každou cenu úplně všichni. Nabídnu ještě jeden příklad.

Amazon se před pár lety nechal slyšet, že bude svoje filmy také nejprve uvádět v kinech a až později na Prime Video. Dokonce si zamachroval s tím, že na svoje – nejprve kino a až následně stream – dobrodružství má připravenou miliardu dolarů. Vedle Napoleona a Zabijáků rozkvetlého měsíce si nejspíš vzpomínáte i na povedené Air: Zrození legendy.

Sympatické retro o námluvách Nike s legendárním Michaelem Jordanem vypadá jako drama za nějakých 30 mega. Právě tolik by podle mého názoru stálo, kdyby se ho ujmul třeba Universal (ten mimochodem uvedl Argylle v Americe do kin a za menší distribuční poplatek zacáloval i polovinu z 80milionového rozpočtu na reklamu). Tipnete si, kolik Air ve skutečnosti Amazon stálo?

Odhady začínají na 90 milionech a končí na - něčeho se chytněte - 160 melounech! Najednou ta dvě kila za Argylle nezní až tak šíleně, že? Nepovedlo se mi dohledat, kolik dostal na účet Ben Affleck, ale u Matta Damona se uvádí gigantická výplatnice 30 milionů dolarů. Matt, jenž kdysi bláhově odmítnul hlavní roli v Avatarovi (kdyby kývnul, mohl si prý díky procentům z tržeb přijít na čtvrt miliardy babek!), mimochodem v kariéře nikdy nevydělal více. Jeho reportovaným maximem bylo 26 mega za Bourna 2 a nejspíše podobná částka za trojku. Frčíme dál.

Zmiňovaná amazonovská miliarda na přednostní uvedení filmů v kinech už je podle všeho prostě pasé a právě Air byl dost možná tou první předraženou vlaštovkou, která Bezose a spol. donutila změnit strategii, kde měla svoje pevné místo kina. První na to doplatil režisér Doug Liman. Jeho Road House (odkazovaný trailer je prostě parádní), v němž dá Jake Gyllenhaal přes držku Conoru McGregorovi, se multiplexům vyhne, což právě hrdý Liman nenese zrovna sportovně a bojkotuje premiérové uvedení na festivalu SXSW. Pokud vás zajímá více, začtěte se do jím sepsané (a velmi zajímavé) filipiky zde. Jakou má moje limanovská MMA odbočka souvislost s Argyllem a Applem?

Apple má stejně jako Amazon více želízek v ohni. Kosinski pro ně dokončuje doposud nepojmenovaný film ze závodišť Formule 1 v hlavní roli s Bradem Pittem, hvězdný herec se po boku George Clooneyho objeví i v chystaném thrilleru spider-manovského Jona Wattse Wolves (ano, také Apple) a to pořád není vše. Skoro až černohumorně působí informace, že pro Apple chystá novinku The Investigators již dříve zmiňovaný všudybyl Doug Liman.

No a zrovna tento režisér, který právě nadává Amazonu za zrušení kinopremiéry Road House, dost možná doplatí na fakt, že Apple už prostě dalšího (v)hodného partnera á la Universal na uvedení novinky do kin nenajde a tím pádem po odpískané fackované Gyllenhaala s McGregorem Road House nebohý Liman zase a znovu vynechá kina a bude se must spokojit s výhradně streamovací premiérou.

Technologičtí giganti jako Apple a Amazon holt nebruslí na pomalu se bořícím streamovacím rybníčku z dobroty srdce. Kdepak. Měli plán a ten očividně nevychází. Je nasnadě očekávat „korekci“, protože právě Argylle jim naposledy ukázal, že uvedení v kinech za každou cenu není úplně dobrý nápad. Jasně, vyhazovaní si z kopýtka doposud profitoval především divák, který si mohl vybrat, kde film zhlédne, ale všechno má svůj konec a hodně bych se divil, kdyby Vaughn a další v budoucnu znovu dostali šek na 200 mega za pochybný špionážní akčňák s Dua Lipou. Jedinými bezpodmínečnými vítězi jsou ve skutečnosti Vaughn, Affleck, Damon, Cavill, Johnson, Craig, další Johnson (The Rock), Gal Gadot, Ryan Gosling, bratři Russoové… a vlastně i ten žehrající Liman.

Právě ti byli v pravý čas na správném místě a bláhové miliardáře + Netflix obrali o pár stovek milionů dolarů. No a teď už rychle zpátky k těm klasickým hollywoodským studiím, která místo toho, aby těm největším hvězdám předem dedikovala desítky milionů babek, raději jim nabídnou nejistá procenta z tržeb a s tím přímo související producentský kredit.

Zbývá zmínit staré známé, kteří okupují zbylé pozice ve víkendové top desítce. Tedy Tinou Fey oživené Protivný sprostý holky (globálně útočí na kilo), akčňák The Beekeper se Stathamem (v USA jsme už co by kamenem dohodil páďu), diváky oblíbeného Wonku (v Americe padla po předvánočním 39milionovém otvíráku krásná dvě kila, i díky závěrečnému entrée do multiplexů v Jižní Koreji se čokoládový Chalamet rochní globálně ve více než 570 melounech) a animák Ptáci stěhováci (celosvětově chybí necelých 30 míčů k čtvrtmiliardě).

Pokračujeme při pohledu na eRkovou romantiku se Sydney Sweeney S tebou nikdy (globálně už sexbomba pokořila parádních 150 míčů!), čerstvě patnáctimilionového černého koně Oscarů American Fiction, v kinech čím dál úspěšnější Chudáčky (svět poslední týden zabral a globálně už jsme skoro na 70 milionech!), no a konečně průměrný sequel Aquamana, který na desátém místě po celém světě vyklízí pozice se zoufale nedostatečnými 423 miliony.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští víkend stojí za zmínku snad jenom na první pohled trochu mrtvolná Lisa Frankenstein, v níž si podle scénáře Diablo Cody bude hrát na další Cruellu Kathryn Newton. Pokud nebudou tržby stačit ani na Argylle, můžou to v Hollywoodu snad už pomalu zabalit a svoji prodělečnou show znovu odstartovat za necelé čtyři týdny u příležitosti vyhlížené premiéry Duny 2.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (32)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace