Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #91: Warneři a jejich smůla, Díra od Netflixu a soutěže o plenky na Amazonu


ikona
imf
disneyhbo maxhollywoodjokerkinanetflixnewsletterwarner bros.
David Zaslav a jeho neradostná bilance, evropská velkoprodukce nedaleko Madridu a nedostatek chlapských vzorů. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu. 

 

Warneři a jejich řada nešťastných příhod

Pokračování Jokera už stihli skloňovat všichni všude. Já se k němu vyjádřil v placeném postu v neděli večer, ale od té doby si horký brambor přehodili exekutivci z Warner Bros. Discovery a Todd Phillips ještě několikrát. Možná tedy nevíte, že Phillips totálně odstavil od vývoje DC a nenechal si do svého sequelu mluvit. Natočil film v Los Angeles, ačkoliv natáčení v některém z hollywoodských satelitů (Atlanta, Toronto) by ušetřilo možná až desítky milionů dolarů. A zcela obešel systém testovacích projekcí, takže pokud jste si položili otázku, zda někdo v produkci a postprodukci nemohl celé to divadýlko zastavit, tak opravdu nemohl. Todd Phillips se po miliardové úrodě před pěti lety rozhodnul, že si to všechno jednou v životě udělá po svém. A shořel jako navoskovaný papír.

V pátek má premiéru třetí díl Terrifiera, malého kultovního hororu s pomalovaným klaunem, co stál zhruba setinu toho, co druhý Joker. Reálně hrozí, že Terrifier nechá Folie á Deux ve zpětném zrcátku. Nemusíme se ale bát toho, že by Todd Phillips DC vesmír nějak torpédoval. Warneři si nakonec možná oddechnou, že tahle slepá větev je definitivně připravená k odstřihnutí, přičemž jiné bokovky - jako seriálový Tučňák nebo chystaní “televizní” Green Lanterni - jdou správným směrem. Je tu ovšem ještě jedna věc, o které se moc nemluví.

Pojďte se podívat do seznamu největších hitů letošního roku. Warneři tam mají hned několik zářezů - druhá Duna, Godzilla s Kongem, Beetlejuice Beetlejuice nebo drobky z loňského Wonky. Na první pohled to vypadá jako ne úplně průšvihová sezóna. Jenže… 

Dunu Warneři koprodukovali s Legendary a mají z jejích zisků jen menšinový podíl. Totéž platí o Godzille s King Kongem. Z Beetlejuice Beetlejuice si ukrojil velký kus Tim Burton a dokonce i Plan B Brada Pitta, který do rozpočtu přisypal nemalou částku. Wonku Warneři zaplatili spolu s tradičním partnerem Village Roadshow Pictures, takže zase jen část zisků. A kde hradili veškerou útratu? 

Hádáte správně. Druhý Joker je skoro komplet z Warneří kapsy, na rozdíl od jedničky, kde asistovali Village Roadshow (a zákonitě brali část nemalých zisků). Abychom byli kompletní, musíme zmínit ještě jeden propadák, který sahá Zaslavovi do peněženky. Furiosu na rozdíl od Fury Road platili Warneři sólo, protože se právě tady nepohodli kvůli covidovému uvádění filmů souběžně do kin a na (HBO) Max. Proto Village Roadshow z financování Furiosy na poslední chvíli vycouval.

Počty jsou jasné, přátelé. O všechny hity se Warneři musí dělit, všechny mizerné karty hraje studio samo za sebe. To pak to letošní účtování vypadá o poznání tragičtěji. A právě kvůli podobným nakouknutím pod pokličku (doufám) newsletter odebíráte.

Evropská Díra na peníze

Netflix v době premiéry Jokera 2 naopak ukazuje, jak se dá výrazně ušetřit. Červené eNko má na kontě řadu kasovních omylů a umí utrácet jako nikdo jiný, ale i tady se hlavy pomazané poučily a jedním z milníků bylo zbudování evropského produkčního hubu. Odvážné žánrovky z Francie, Německa, skandinávských zemí a zejména pak ze Španělska, ať u ž jde o filmy nebo seriály, jsou totiž podle statistik streamovacího giganta investicí se slušnou návratností. 

Premiéra pokračování španělské Díry (The Platform) to jednoznačně dokazuje, protože ten mazlavý horor se sociálním komentářem je možná trochu banální, ale vlastně je po vzoru kultovní kanadské Kostky typickou ukázkou toho, jak natočit za málo peněz hodně muziky. Stačí pár talentovaných herců, jedna velmi, velmi specifická lokace a spousta rádoby chytrých řečiček. 

Nikde jsem rozpočet filmu nedohledal, ale v případě jedničky se jednalo o vyšší jednotky milionů dolarů. Rozpočet v násobku těch českých, v lepším průměru západoevropských, ale pro Netflix jde stále o drobné. A první Díra má v žebříčku cizojazyčných trvalek na Netflixu páté místo s 83 miliony zhlédnutých hodin (vede Troll se 103 miliony, těsně následovaný žraločím Under Paris se 102.3). Pro srovnání, předražené netflixovské hitovky jako Red Notice, The Adam Project nebo The Gray Man mají 230, 157, resp. 139 milionů zhlédnutí. V přepočtu na utracené dolary je volba jasná, zvlášť když většina průzkumů dokazuje, že kvůli původní filmové tvorbě, i když je hvězdně obsazená, se lidé na Netflix zrovna nehrnou.

Netflix cítil potenciál už když v roce 2018 otvíral ve španělské Ciudad de la Tele (TV City) nedaleko Madridu svých 20 tisíc čtverečních metrů ateliérů a veškerého zázemí. Hned první rok tu vzniklo 20 produkcí, které daly práci 13 tisícům lidí. Před dvěma lety tu Netflix svůj počet ateliérů zdvojnásobil a točí tu nejen španělské produkce, ale dokonce sem zve i britské či francouzské. Španělsko bylo kdysi dávno úspěšným satelitem - v Almérii se natočily stovky westernů, včetně slavných leoneovek jako Hodný, zlý a ošklivý. Stálé počasí (skoro jako v Kalifornii), levná pracovní síla a další faktory přispěly ke slávě oblasti v padesátých až sedmdesátých letech minulého století.

Netflix sází na podobné trumfy, v jeho madridských studiích se natáčel třeba i nedávný (a už zrušený) seriál Kaos s Jeffem Goldblumem. Štáby z Kalifornie se sem zatím nestěhují. Skandinávcům vyhovuje jejich chladné počasí, ale nastěhovat sem produkce z okolí Evropy a vytížit místní kapacity je velmi výhodné. To jen abyste se nedivili, až španělskou krajinu začnete vídat i ve francouzských a německých detektivkách.

Krize mužství v Hollywoodu

National Research Group se ptalo amerických diváků i divaček, jaké vzory na stříbrných plátnech nebo na mobilních displejích hledají. A výsledky jsou dílem dechberoucí a dílem zcela očekávatelné.

Cituji v podstatě jen z podcastů, kde se studie řeší, protože zatím nebyla zveřejněna v plném rozsahu, ale vyplývá z ní, že doba se změnila. Zatímco u holek a žen (řešilo se hned několik věkových kategorií, o tom za chvilku) se najdou i vzory z masa kostí, tedy ze skutečného života a s dosažitelnými výkony, u kluků vedou… superhrdinové. Populární herce vystřídaly značky slavných komiksových postav, takže každý chce být Spider-Manem, Batmanem nebo Tonym Starkem. Jinými slovy kromě superschopností chce mít i Zendayu po boku, spoustu hi-tech hraček nebo alespoň bezedný bankovní účet a mrakodrap uprostřed New Yorku.

To platí o skupině 13-30, která už prostě nedoufá v dosažitelný vzor, ale rovnou sahá po kousnutí pavoukem a miliardářích, co chtějí spasit svět. Někde v druhé desítce najdeme alespoň sportovce, ale kraluje jim Michael Jordan. Ten je extrémně populární v kategorii “do třinácti let”, což je zábavné, protože nikdo z jeho nejmladších fanoušků ho nezažil na palubovce. Jeho legenda se však předává z generace na generaci. “Kdo je nejlepší basketbalista všech dob, tati?” Odpověď je jasná a o podobně nesmrtelném odkazu mohou mnozí jen snít.

Kdo je absolutně nejoblíbenější v té nejmladší kategorii? Mr. Beast! Anketa se pořádala ještě před aktuálním kolečkem kontroverzí kolem zmíněného youtubera, ale něco nám to asi říká. Děti mimochodem milují také Dwaynea Johnsona, Johna Cenu a Ryana Reynoldse. 

Abyste nebyli úplně v depresi, v dotazníkovém setu byly i reakce na starší filmy jako Top Gun nebo Rocky, z nichž vychází, že i nová generace má ráda příběhy o lidech, se musí popasovat s náročnou situací, dospět nebo obstát tváří v tvář krizi nebo porážce/ztrátě, aby se nakonec vrátili silnější, byť nemusí nutně zvítězit (viz právě Rocky). 

Z odpovědí dále vychází, že mladí chtějí v kinech vidět hrdiny, kteří jsou profesionály ve svém oboru, mají či navazují plnohodnotné vztahy se svými kolegy nebo kamarády, realizují se v oboru, který bychom od nich nečekali. Dokonalá kondička nebo obrovské svaly jsou v seznamu “požadavků” až někde na hraně třetí desítky, takže nedoufejte v návrat Arnoldů a Slyů. U Johnsona a Ceny je jejich popularita vysvětlována mj. i tím, že si díky wrestlingu svou cílovku budovali od útlého věku (v USA je wrestling považovaný za rodinnou zábavu).

Sami si rozeberte, jestli vás takový průzkum děsí, nebo naopak potvrzuje vaše největší obavy. Mým vrstevníkům (+/- 40) nechám na konec poslední, poměrně pozitivní, datovou “pikošku”. Jedním z nejoblíbenějších herců v naší věkové kategorie je podle všeho Keanu Reeves. Charismatický, zranitelný, na stříbrném plátně wickovsky nekompromisní, v reálném světě naopak přívětivý a svým způsobem křehký.  

Jednou větou…

Americké volby se kvapem blíží, stejně jako premiéra snímku Apprentice se Sebastianem Stanem. Trumpův tým sice tvůrcům po premiéře v Cannes vyhrožoval, ale teď záhadně mlčí. Právníci se pravděpodobně hádají s markeťáky o tom, jestli film Trumpovi pomůže nebo uškodí. A tvůrci filmu naopak doufají, že se na ně snese hněv prezidenta, protože je to jediný marketing, který jim pomůže v boji o tržby nebo Oscara.

U Amazonu na to konečně přišli. Středeční dny na Prime Video budou patřit tzv. Winning Wednesdays, kdy budou moct diváci koukat na různé soutěžní show. Laciný formát, možnost plundrování skladů Amazonu při hledání vhodných výher, do budoucna možná i navázané interaktivní aplikace, jež umožní vyhrávat i lidem doma u obrazovek. V USA doslova win-win situace.

Tohle sem vlastně tak úplně nepatří, ale Sam Hargrave (Vyproštění I a II) natáčí ve spolupráci se Segou adaptaci videoherního kultu Shinobi. Originál mi před mnoha a mnoha lety spolu s Americkým ninjou představil fenomén maskovaných bojovníků. Tak doufám, že tahle renesance skutečně proběhne. A že v ní bude mít cameo Michael Dudikoff.

Amazon vzkazuje fanouškům Jamese Bonda, že na další pokračování si budou muset počkat. Geniální zpráva od lidí, co (si) zabili svou dojnou krávu. Takhle se ten James do seznamu chlapských vzorů pro nadcházející generace nedostane!

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace