TOP 10 největších kasovních propadáků za rok 2021
14:00 | 08.01.2022 |
Asi budu mluvit za všechny, když řeknu, že v roce 2021 jsem byl v kině vícekrát, než v roce 2020. Covid si minulý rok občas dal pauzu, studia nemohla svoje bijáky dokončené v předchozích letech odkládat do nekonečna a především na podzim jsme se konečně dočkali přehršle premiér. Po dvouleté promlce se tedy znovu dočkáte klasických žebříčků těch největších kasovních propadáků a vítězů, protože tentokrát už bylo kde brát. Zvlášť co se propadáků týče.
Především Warneři se v aktuálním článku dočkali hojného zastoupení, protože de facto obětovali celoroční sled původně exkluzivních kinopremiér na oltář svého ambiciózního a na nedostatek zajímavých seriálů doposud doplácejícího HBO Max. „Hybridní“ premiéra však minulý rok automaticky neznamenala fail a snímek s výhradní premiérou v kinech ani zdaleka negarantoval sukces. Bijáky řadím za sebe nejenom v závislosti na vydělaných milionech kontrastujících s často obřími rozpočty, ale samozřejmě beru v potaz i ambice herců a režisérů podepsaných pod propadákem a v jednom případě i zašlápnutí kdysi mocné franšízy hluboko do země. Dejte se do čtení.
10. Sebevražedný oddíl
Rozpočet: 185 (milionů dolarů)
Tržby v USA: 55,8
Tržby ve světě: 111,6
Tržby celkem: 167,4
Premiéra: V kinech a pro americké předplatitele i na HBO Max
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Hezká eRková blbina, v níž je Gunn cítit od začátku do konce. Bohužel je to ale spíš vyprahlé béčko než prvotřídní komiksový nářez.
Vytáhni v hospodě: Režisér James Gunn podle zákulisních zpráv zuřil, když se dozvěděl, že jeho film nepůjde exkluzivně do kin, ale dočká se i simultánní premiéry na HBO Max. Na rozdíl od Nolana nebo Villeneuva se však ke streamovací službě Warnerů nevyjadřoval veřejně. Kdo ví, jestli v tom nehrál roli i fakt, že jeho připravovaný seriál Peacemaker se (už za pár dní) dočká premiéry. Hádejte kde.
Cival to napsal v titulku k tehdejšímu tržebnímu článku krutě, ale přesně: „Sebevražedný oddíl spáchal kasovní sebevraždu“. Nikdy nepochopím, co proboha Warneři vyváděli v kampani před uvedením Sebevražedného oddílu do kin a na americké HBO Max. Pominu-li fakt, že já sám jsem do poslední chvíle vůbec netušil, zda se jedná o pokračování, remake, nebo reboot, tak studio vůbec nedokázalo prodat nové postavy. Idris Elba holt není Will Smith, John Cena alias Peacemaker se sice za pár dní představí v seriálu, ale ve filmech pořád paběrkuje a King Shark namluvený Stallonem už v trailerech trochu zaujal, ale popkulturní ikona se z něj vážně nestane. Nejznámější členkou ansámblu tak znovu byla Harley Quinn s tváří Margot Robbie, ale ta po Birds of Prey přestala diváky zajímat.
Hollywoodskými studii na milost vzatý režisér a náruživý uživatel Twitteru James Gunn podle mého názoru natočil lepší Sebevražedný oddíl než David Ayer, ale řečí čísel značku fakticky pohřbil. Jenom pro pořádek tu ještě jednou připomenu souběžnou premiéru na HBO Max. Nepokládám ji sice za ten úplně nejdůležitější důvod nezpochybnitelného kasovního průšvihu (kromě hrozné kampaně je fér zmínit, že do kin se v srpnu příliš nechodilo kvůli covidové mutaci delta), ale stejně mi nikdo nevymluví, že cpát stoosmdesátimilionový blockbuster v té nejvyšší kvalitě na internet v době premiéry a ospravedlňovat si to růstem předplatitelů jednoho ze streamů v Americe je – jak je to slovíčko – sebevražedné.
9. Poslední noc v Soho
Rozpočet: 43
Tržby v USA: 10,1
Tržby ve světě: 12,8
Tržby celkem: 22,9
Premiéra: Pouze v kinech, ale biják byl už tři týdny po premiéře dostupný za poplatek na internetu.
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Zajímavý thriller, který ve druhé půlce ubijí repetitivní hororové scény a jeden až moc průhledný twist.
Vytáhni v hospodě: Natáčení skončilo už v roce 2019, ale premiéru v kinech nadvakrát odložil covid. Jednu z prvních verzí filmů viděl před lety režisér George Miller a Anya Taylor-Joy v hlavní roli ho prý natolik uchvátila, že jí nabídnul hlavní roli v připravované Furiose.
Fanoušci Anyi Taylor-Joy (mezi ně se počítám) a fanklub Edgara Wrighta (do něho nepatřím) brali návštěvu kina jako povinnost, ale prachbídný čtyřmilionový americký otvírák v plné nahotě ukázal, že zase tolik jich po světě neběhá. Nemluvě o tom, že horory minulý rok rozhodně neměly na růžích ustláno a stejně jako James Wan si Wright trochu nešťastně vybral subžánr, který dnes zajímá jenom velmi úzkovou cílovku – v Itálii kdysi velmi populární giallo. Poctu nejenom Dariu Argentovi pustilo studio Focus Features do více než 3 000 kin a ta logicky zela prázdnotou.
Poslední noc v Soho je přitom docela fajn, ale vážně se nejedná o flák, jenž by byl schopný oslovit masy, které jsou nutné pro splacení, na žánr hutného, čtyřicetitřímilionového rozpočtu. To už by mi mnohem větší smysl dávalo, kdyby se horor dočkal premiéry třeba na Netflixu. Tedy na streamu, který by díky svým promyšleným algoritmům Soho svým 200+ milionům předplatitelů vyloženě vnutil a následně by Wrightovo retro akcionářům prezentoval jako slušný úspěch. První teaser mám v topce nejlepších upoutávek roku, následující trailery už ovšem žádná pecka nebyly, úplně zbytečně spoilerovaly a já se vlastně vůbec nedivím, že lidé nezvedli svůj zadek ze sedaček a těch pár kilometrů do nejbližšího multiplexu nedojeli.
8. Král Richard: Zrození šampiónek
Rozpočet: Původně se uvádělo 50, ale po vyrovnání studia s Willem Smithem měl budget narůst až na 70–80 mega.
Tržby v USA: 14,7
Tržby ve světě: 12,5
Tržby celkem: 27,2
Premiéra: V kinech a pro americké předplatitele i na HBO Max
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Poctivý hollywoodský doják, ve kterém Smith zase jednou válí. Celé to ale mohlo být o půl hodiny kratší.
Vytáhni v hospodě: Will Smith si po skončení natáčení rozhodnul zahrát na Keanu Reevese a část svojí 40 (!) milionové výplaty (info pochází od Hollywood Reporter) rozdělil mezi štáb pracující na Králi Richardovi. Sami asi tušíte, že jim pravděpodobně nedal větší část své gáže, ale gesto je to hezké.
O osmé místo v žebříčku největších kasovních failů roku 2021 bojoval Král Richard s thrillerem Střípky. Proč, ptáte se? Oba filmy pro mě v plné nahotě symbolizují jednu z bolístek, se kterou se museli Warneři minulých dvanáct měsíců popasovat: Vyrovnání se s hvězdami, které podepisovaly smlouvy s tím, že dostanou procentní všimné z tržeb pocházejících z pokladen kin. Premiéra na HBO Max je samozřejmě o velkou část zisků ochudila a hollywoodští profíci zastupovaní davy právníků nejsou včerejší. Aby Warner Bros. zabránilo soudním tahanicím à la Scarlett Johansson vs. Disney, v tichosti se s nimi raději vyrovnalo. Střízlivé odhady říkají, že je to za posledních dvanáct měsíců vyšlo minimálně na 200 milionů dolarů a slušnou porci z nadílky bohatého studia brali právě Will Smith a Denzel Washington.
Za svoje role (a v případě Smithe i producentský kredit) měli prý každý inkasovat 40 milionů babek a dobře polovina bude pocházet právě z vyrovnání za souběžnou streamovací premiéru. Proč tedy nakonec osmou pozici ukořistil Will, nikoliv Denzel? Byť rozhodně nevyklízí pozice a dokáže tržebně zazářit třeba s miliardovým Aladinem nebo velmi úspěšným pokračováním Mizerů, doby, kdy lidé chodili do kina na cokoliv (i na dramata), kde hraje jejich oblíbená hollywoodská superstar, jsou už nenávratně pryč. Diagnóza: Šampion, Blíženec a právě Král Richard toho budiž důkazem. Uvidíme, jestli Will alespoň ukořistí za roli otce Williamsek Oscara.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry