Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Hororový podzim vrcholí! Pokračování Úsměvu uspělo, Joker to v kinech vzdal


ikona
TedGeorge
andrew garfieldanorabetlejuice beetlejuiceflorence pughhororlionsgatenaomi scottrozzum v divočiněsean bakerterrifier 3the wild robottransformerstržbyúsměvúsměv 2we live in time
Levné žánrovky nadále zahanbují kritiky strhaného a diváky ignorovaného Jokera 2.  

Kina horory potřebují. Byť se žánr v očích mnoha kritiků bohužel dodnes nevymanil ze škatulky laciné brakové zábavy pro davy, nebojácní diváci na něj v posledních letech slyší snad ještě více než dříve. Jason Blum, James Wan, Jordan Peele, ale zpočátku třeba i studio A24, a mnozí další si na nich ostatně úspěšně postavili živnost. Důležitost děsivých žánrovek pro byznys ještě vzrostla v době postcovidové, kdy kina dychtila po čerstvém obsahu, ale největší hollywoodští hráči i kvůli následným stávkám s novinkami šetřily.

Snad až příliš často se filmy odkládaly, kvapně přesouvaly na streamy nebo se hotové rovnou dokonce rušily (zdravím Warnery). Levně a většinou i rychle natočené horory tak měly ve vyprázdněných kinech ideální startovní pozici. Pokud se navíc povedlo dodat kvalitní biják (tedy ne třeba sra*kový Halloween končí), tak na něj lidé chodili v houfech dlouhé týdny.

Vypozoroval jsem, že dlouhou dobu skoro univerzálně platná teze, hovořící o tom, že horory mají už druhý víkend ty největší kasovní ztráty, platí poslední roky méně a méně. Jeden příklad za všechny se nám právě nabízí. První Úsměv v roce 2022 rozjel nápaditou virální kampaň s děsivě vysmátými postavami.

Celá Amerika si najednou všímala strategicky rozmístěných komparzistů na desítkami milionů televizních diváků sledovaných sportovních utkáních. No a následně se do kin podíval i povedený film, na který mnozí chodili opakovaně. Jinak by se 22,6 milionů za první víkend nepovedlo v Americe nakonec takřka pětkrát znásobit.

Výsledkem bylo 105 milionů v USA a dalších 111 ve zbytku světa. Slušná nálož, když vezmete v potaz rozpočet pouhých 17 mega. Stejně jako v případě podobně úspěšné M3GAN ze stejného roku bylo tedy jasné, že vznikne pokračování. Jak si Úsměv 2 v kinech o víkendu vedl? Fakticky totožně.

První nedělní odhady hovoří o 23 milionech z USA a také 23 melounech ze zbytku světa. Paramounti budou navzdory nárůstu rozpočtu na 28 mega zase spokojení a hrdému režisérovi Parkerovi Finnovi nic nebrání v pokračování jeho snu o nekonečné franšíze, která se dříve nebo později přihlásí prý i se spin-offy. Tady se bude holt ždímat usilovně.

Já osobně tedy u jedničky Úsměvu zíval a na dvojku už se navzdory účasti znovu zpívající Naomi Scott s pro mě osobně velmi rozpačitým účesem nepodívám, ale čísla hovoří jasně. Sice bych teď skoro vyloučil, že se i v případě sequelu povede v Americe pokořit kilo, ale fanoušci (a znovu i kritici) jsou překvapivě spokojení.

První diváci dokonce udělili CinemaScore B, což je o chlup lepší vysvědčení než v případě jedničky. Kolega Crom mimochodem kvality potvrzuje, což se již velmi brzy dočtete na MovieZone v jeho recenzi. Nedivil bych se, kdyby se kasovní součet zastavil na trojnásobku a usměvaví producenti za pár týdnů spokojeně nehlásili překonání 70 mega v USA.

Sukces to je bezesporu důležitý. Kinaři stále ještě pořádně nerozdýchali selhání Jokera a nebýt hororů, tak až do brzkého příchodu trojky Venoma sledujeme jeden z nejmizernějších říjnů v kinech za poslední roky. Letos chyběla alespoň ta Taylor Swift a na nízkých tržbách to je znát. Navíc je třeba připomenout, že především první polovina letoška byla pro horory netypicky slabá.

Vždyť nejrentabilnější levný horor (logicky nepočítám Tiché místo: První den) prvních sedmi měsíců 2024 měl na kontě kdysi velmi úspěšný režisér Renny Harlin. Cizince: Kapitolu 1 mu navíc distribuoval do kin HFPUL, tedy hollywoodský filmový pohřební ústav Lionsgate.

Že byla slabá první polovina roku pro jindy spolehlivý žánr pouze krátký výkyv ukazuje i Terrifier 3 na bronzové pozici (k víkendovému číslu 2 se ještě vrátím, nebojte). Ještě ve středu jste si mohli přečíst, že maximálně přepálená brutální hříčka s klaunem Artem bude klesat o 60–70 %, protože všichni fanoušci specifických filmů založených na gore atrakci se nahrnuli do kin již první víkend. Nestalo se.

Terrifier 3 překvapivě padá pouze o sympatickou polovinu a do pokladničky neznámé distribučky Cineverse přidává dalších devět mega. Celkem se už v zámořských kinech povedlo trhnout 36 melounů. Pokud se nemýlím, konečná bude v amerických kinech až někde za padesátkou. Připomínám, že rozpočet byl prý pouhých 2,5 milionů a na skromnou marketingovou kampaň spoléhající na levný internet padlo pouhých 500(!) tisíc doláčů.

Sledujeme jednu z těch neuvěřitelných hollywoodských pohádek. Cineverse začal fušovat do filmové distribuce teprve nedávno. Do té doby bylo alfou a omegou jeho byznysu streamování a nutno dodat, že jim to moc nešlo. Za minulý rok vykázali ztrátu necelých 22 milionů dolarů a jejich zaměstnanci, kteří pracují z domova, protože firmička nedisponuje žádnými kancelářemi (po republice a ještě nedávno dokonce i po Evropě roztroušená redakce MovieZone s nimi cítí), se v tom trochu plácala.

Inu, letošek už pro ně bude veselejší, protože samotný Terrifier jim podle mého skromného odhadu vydělá celkově (tzn. nejenom z kin) dobře čtyřicet mega. Slušné vysvědčení pro firmu, která v byznysu začínala prodejem specifického vybavení pro kina. Víkendové horory máme tímto pošéfované, rychle zpátky k druhému místu.

Universalové by si zasloužili naplácat na holou. Zatímco většina studií v posledních měsících a letech najela minimálně u těch úspěšnějších filmů na dvou a více měsíční kino exkluzivitu, oni byly schopní vyslat na PVOD (tedy internety) akčňák Twisters už čtyři týdny po kinopremiéře. No a v případě animáku Rozzum v divočině se zase jednou překonali.

Robot se totiž podíval na iTunes, Amazon a další známé služby již cca tři týdny po kinopremiéře! A to se přitom prosím pěkně teprve tento víkend dočkal animák premiéry ve Velké Británii. Naštěstí pro kinaře však on-line dostupnost filmu vyvažuje fakt, že mluvíme o animáku zacíleném na nejmenší. Ve světě tedy rodinky míří především na dabing a v případě Rozzumu navíc mluvíme o diváky milovaném celovečeráku.

V době psaní článku svítilo u Rozzumu na ČSFD skvělých 89 % a na IMDb se snímek pyšní také velmi vysokým hodnocením 8,4. V Americe se o víkendu proti všem předpokladům klesalo o mizivých 28 % a padlo dalších 10 milionů dolarů. Celkově se v USA povedlo překonat sympatické kilo a zdaleka nekončíme.

Zbytek světa potom hlásí extra 94 melounů a tím pádem bych si tipnul, že se nakonec povede překonat globální tři kila. Vzhledem k tomu, že film vyšel studio na nějakých 80 mega, mluvíme bezesporu o úspěchu (byť rozhodně ne megahitu), který možná posichruje i úspěch na Oscarech. Dvojka už se prý pomalu kutí a já se vůbec nedivím. Rychle k bramboře.

Zde se vyhřívá Beetlejuice Beetlejuice a Warneři aspoň jednou nebrečí. Respektive brečí, ale díky Michaelu Keatonovi a Jenně Orteze si aspoň mohou utírat slzy stodolarovkami. V USA se znovu klesalo o pouhou třetinu a dalších 5 milionů dostalo Burtonův návrat k domovskému studiu už na parádních 284 milionů. Zbytek světa přidává dalších 145 mega a globální součet tím pádem prozatím atakuje respektuhodných 430 mega. Dobrá práce.

Co pětka? Tam se uvelebil chválený doják s Andrew Garfieldem a Florence Pugh s názvem We Live in Time. Normálně bych při pohledu na 4 mega a drobné hořekoval, že těch propadáků a zklamání má letos v jistých kruzích už pomalu uctíváné studio A24 snad až příliš, ale pozor.

Srdceryvné drama zatím pořád ještě pomalu expanduje a nyní je teprve v 985 kinech. Průměr na jedno kino je tedy velmi sympatických 4 250 dolarů. Ne, nějaký megahit vážně nehrozí, diváky však vztahovka očividně oslovila. V tržebních žebříčcích ji jistě budeme ještě pár týdnů potkávat. Neprohra.

Na šestém místě se dostáváme k propadnuvšímu Jokerovi 2. Warneři si při pohledu na maximálně zoufalé výsledky sequelu miliardové jedničky v kinech očividně řekli „fu*k it“ a Folie à Deux budou cpát na PVOD už na konci října. Tedy pouhý měsíc po kinopremiéře.

Normálně bych nadával, ale já ty chudáky vlastně chápu. Při pohledu na další tragický pokles o 69 % a otřesných celkových 56 milionů v USA (mnozí z nás ještě před pár měsíci tipovali, že takové číslo padne za první pátek) už nezbývá než rychle zapomenout a při pohledu na nadále kolabující akcie si foukat kasovní bolístku.

Dojmy sice mírně vylepšuje zbytek světa, kde se prozatím povedlo trhnout alespoň těch 135 milionů (globální součet je tedy 192 mega), ale ono je to skoro fuk. Stejně se budou odepisovat stovky milionů dolarů a já teď přemýšlím, jestli dát na konci prosince na první místo největších kasovních propadáků roku Megalopolis, nebo právě muzikálový návrat poblázněného Arthura Flecka. Raději frčíme dál.

Sedmu si líznul Pharell Williams. Jeho „legoanimák“ Život v kostce klesá o necelou polovinu a v USA přepočítává necelých 8 mega. Slabota a při pohledu na odkazovaný trailer moc nechápu, o co mu šlo. OK, fanoušci zpěváka a vlastně i docela vlídní kritici (průměr na Rottenech je slušných 6,7) film s cenovkou 16 mega docela chválí. Budiž jim přáno.

Osmé místo? Tranformers Jedna. Tržby jsou nadále slabé, protože v Americe se právě povedlo horko těžko překonat nedostatečných 56 mega a zbytek světa je pro nervózní Paramounty cálující líbezné hlasy Scarlett Johansson a Chrise Hemswortha pouze o pár melounů sladší. Nedá se nic dělat, chtělo to odvážnější animák. Nikoliv jenom ždímání letité robotí franšízy Michaela Baye.

Na tomto místě zdravím youtuberského kamaráda redakce Torena, jenž nesouhlasí a Transformers Jedna chválí, kudy chodí. Zmiňuji ho především proto, abych mohl bokem odkázat na jím moderované Riskuj, kde kmetové Cival s imfem vyzvali k souboji odvážné filuty z Geekecu. Nenechte se pobízet a klikejte na vděčný vědomostní souboj dvou generací.

Co devítka? Skoro dva miliony dolarů vydělal druhý víkend v kinech retro výlet zpátky do sedmdesátek. Saturday Night si bere na paškál začátek letité americké show SNL a diváky to nezajímá. Bohužel se nepovedlo oslovit ani americké fanoušky legendárního pořadu, protože celkových 7,6 mega z více než 2 300 amerických kin je propadák. Svět SNL nezná a Reitmana nezachrání.

Desátou pozici odbydu zmínkou, že další milion přisypaly do pokladničky Ukradené Vánoce. Nestárnoucí muzikálová pecka Henryho Sellicka se klasicky dočkala podzimního re-releasu a diváci na devadesátkovou kvalitku s tenkrát ještě neokoukaným burtonovským vibem i letos slyší. Pořád nekončíme.

Mimo TOP 10 je třeba zmínit Anoru. Velebená romance striptérky/prostitutky s tváří Tarantinem objevené Mikey Madison a ruského mafiána bude při pohledu na totální nadšení kritiků (na Rottenech svítí vyloženě fantastické hodnocení 9,3!!!) bojovat o Oscary. Většina redakce už se nemůže tuzemské premiéry dočkat. Realističtější a režisérem Seanem Bakerem vymazlená Pretty Woman každopádně zvládla z prvních šesti kin parádních 540 000 dolarů.

Je to nejlepší letošní otvírák z limitované distribuce. Jenom pro srovnání dodám, že podobné výsledky o víkendu reportoval i The Apprentice: Příběh Trumpa. Akorát že ten na půl mega a drobné potřeboval více než 1100 kin… Jásot kritické obce a úvodní hype prvních diváků ze specifických premiér v New Yorku a Los Angeles by se mohlo v případě Anory přetavit v úspěšnou expanzi a desítky milionů dolarů. Snad jsem to právě nezakřiknul.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde.

Příští víkend rozbije bank Venom 3. Poslední komiksový tanec Toma Hardyho by se v Americe rád přiblížil k devadesátimilionovému prvnímu víkendu, který reportovala úspěšná dvojka. Zatím to podle předprodejů sice vypadá na 70 mega, ale už teď je jasné, že relativně šetřivé studio Sony zase a znovu nebude škodné. Co by za takový dolarový nášup dali Warneři.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (18)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace