Hororový Úsměv sejmul komedii Kámoši, Brad Pitt pokořil milník
00:10 | 03.10.2022 |
A máte to černé na bílém. Po pátém Vřískotu, Černém telefonu a u nás prozatím absentujícímu Barbarianovi, sledujeme další potvrzení, že horory letos zůstávají jednou z mála jistot, kterou se studiím vyplatí cpát hlava nehlava do kin. Pominu-li propadnuvší výjimky z ranku lví Bestie nebo ambiciozního mindfucku Alexe Garlanda Men, diváci holt míří do multiplexů na žánrovky i ve složité době „post-covidové“. Úsměv se svými úvodními americkými 22 miliony také příjemně překvapil.
Jedním z hlavních důvodů, proč se v USA povedlo překonat očekávaných 15–20 míčů, byla povedená marketingová kampaň studia Paramount. Kromě klasických (a nutno dodat řádně drahých) televizních spotů, před kterými nebylo v zámoří podle Deadline v uplynulých dnech úniku, samozřejmě mluvím o virální smršti, kterou reprezentovaly usměvavé postavy na přenosech z baseballových utkání.
Paramounti prostě umně zkombinovali levné guerillové promo à la nezávislé studio A24 s nutnou (a už desítky let takřka neměnnou) marketingovou kampaní, spoléhající na půlminutové reklamní spoty v poločasech/třetinách populárních sportovních přenosů. No a do receptu na překvapivý úspěch na závěr zamíchali povedený výsledný produkt.
Tři čtvrtiny recenzentů zvedají palec nahoru, hodnocení 6,5/10 je na žánr také nadprůměrné a spokojení diváci (navzdory CinemaScore hodnocení B-) také o filmu na sociálních sítích mluví a hlasitě ho doporučují. Jasně, ne všichni jsou spokojení. Na MovieZone už brblal Rimsy, jenž v recenzi pochválil jenom šikovnou kameru a strhal především scénář, který snad až příliš připomíná Neutečeš s Maikou Monroe, načež je ničím výjimečný hororový čajík louhovaný s pomocí Kruhu. Diváci však rozpaky přísného kritika očividně nesdílí.
Když si odmyslíte čtvrteční dva miliony, tak pátečních 6,2 míčů narostlo v sobotu na 8,6 mega, což naznačuje, že před sebou máme trvalku, která v zámoří bez větších problémů zamíří za 60 melounů. Dobré zprávy nekončí ani při pohledu na první čísla ze světa, které k 22 americkým míčům přidávají dalších 14. Vzpomínáte ještě na doby, kdy tržby hororů běžně druhý víkend kolabovaly o 60–70 %? Nejenom kvůli nízkému množství premiér praxe letos neplatí a Úsměv pořízený studiem za rozumných 17 kulatých (samozřejmě bez – jistě tučného – marketingového rozpočtu) bude jedním z mála letošních filmů, které se bez větších problémů zaplatí už z kin. Zvlášť když si uvědomíte, že až do Dušiček bude v kinech zase prázdno a Halloween končí startuje v multiplexech až za dva týdny.
Stříbro tentokrát muselo stačit Olivii Wilde a jejímu mysterióznímu dramatu To nic, drahá. Drsný propad o 62 % není vzhledem k rozporuplným kvalitám snímku žádné překvápko a z aktuálních 33 míčů se trapnými kontroverzemi pronásledovaný thriller vyhrabe v Americe maximálně na páďo. Svět potom přidává dalších 22 mega, což je podobná slabota. Warneři jsou jistě rádi, že talentované režisérce přiklepli „jenom“ 35milionový rozpočet. Za pár týdnů po bijáku neštěkne ani pes a ať mi nikdo neříká, že původní plán nepočítal i s vděčnou oscarovou sezónou.
Z bronzu mají naopak radost u Sony. Válečnice si logicky musí vydělat co nejvíce doláčů v rasově pestré Americe a nutno dodat, že se jí to daří. Propad o pouhých 36 % značí prozatímních 47 míčů a cesta k sedmdesátce je umetená. Navíc bych si tipnul, že se na začátku příštího roku biják na chvíli vrátí do kin, protože podle mého názoru akademici vděčné téma neopomenou a nějaká nominace na Oscara snímek Giny Prince-Bythewood nemine.
Až bramborová pozice patří další víkendové novince – komedii z producentské dílny Judda Apatowa Kámoši. Pouhých 4,8 mega z 3300 kin je zase jednou dílo. Zlé jazyky sice hodí propadák řachandy s Billym Eichnerem na gay téma, ale při pohledu na nízké tržby většiny komedií, které v posledních letech zamířily do kin, je pravda trochu jinde. Diváci se holt odnaučili chodit do multiplexů smát a podobným filmům nově kvete pšenka pouze na streamech.
Universalové sice zkusili film prodat přes fakt, že se jedná o historicky první „open gay“ komedii v kinech a marketingová kampaň na poslední chvíli samozřejmě neopomněla zmínit chválu na Rottenech (většina kritiků zvedá palec nahoru při vysokém průměrném hodnocení 7,8/10), ale vše bylo marné. Uvidíme, jestli unisono nadšené reakce hrstky diváků nenaženou do kin další týdny alespoň nějaké příznivce komedií. Apatow si každopádně může alespoň "gratulovat", že vyprodukoval biják za nijak hrozivých 22 míčů a vyvaroval se podobné šílenosti, jako padesáti mega (jiné zdroje však dokonce hovoří o kilu!), za které pořídil jím režírovanou dinosauří frašku V Bublině. Netflix se na jaře zase jednou zbláznil.
Pětku bere obnovená premiéra Avatara, která po předchozím víkendu padá o více než 60 %. V případě podobných návratů blockbusterů do multiplexu se jedná o běžný pokles a Cameron nemá důvod brečet. Více než 18 míčů z amerických a dalších 40 ze zbytku světa je před vánoční premiérou dvojky dobrá zpráva. Zájem o modré dlouhány z Pandory očividně neopadnul ani po třinácti letech.
Šestý plac si připisuje další z nekonečné řady indických exportů – Ponniyan Selvan: Part One. Na základě traileru posuďte sami, jestli by měl podobný snímek šanci uspět i v našich kinech (samozřejmě, že neměl). V těch amerických každopádně zájem přetrvává a já mám pocit, že indická novinka, na kterou se pravidelně nahrne publikum už ve čtvrtek a pátek, je v TOP 10 pomalu každý druhý týden. Tentokrát si akční drama přišlo na čtyři míče, což je z pouhých 500 kin docela pecka.
Šťastnou sedmičku okupuje další chválený horor. Barbarian má po měsíci v kinech na kontě velmi pěkných 33 mega, což se moc nečekalo. Průměrné trailery, velmi jednoduchá premisa, zapomenutý Justin Long – to vše naznačovalo hororovou rychlokvašku, po které už druhý týden nikdo neštěkne. Jenomže diváci a znovu i kritici dávají palec nahoru a realita je taková, že s rozpočtem čtyři míče mluvíme o slušném sukcesu, který navíc v kinech ani zdaleka nekončí. Čtyři pětky v USA padnou a já připomínám, že otvírák byl deset a půl míče.
Víkendový report by nebyl kompletní bez trojice starých známých. Bullet Train po dvou měsících v kinech konečně v zámoří překonal kilo, přičemž celosvětově má splašený vlak s Bradem Pittem na kontě jakž takž slušných 236 melounů. Sony sice ještě pokukuje po čtvrtmiliardě, ale devadesátimilionový rozpočet by se jim časem měl vrátit.
DC Liga supermazlíčků je v kinech ještě o týden déle než superhvězdný Pitt a animáku na kilo pořád ještě chybí osm mega. Milník v USA spíše nepadne, nicméně ve zbytku světa nakonec film čerstvě stovku překonal. Když si vzpomenu na mizerný dvacetimilionový otvírák, tak z toho Warneři ještě vybruslí relativně se ctí.
Žebříček uzavírá Maverick, jenž je v TOP 10 už neskutečných 19 týdnů. V Americe Cruise machruje s fantastickými 713 melouny a globálně chybí pouhých 24 míčů k překonání šílené jedné a půl miliardy. Dodávám, že podle plánů Paramountu, které však vzaly na začátku roku za své, jsme se právě tento víkend měli dočkat premiéry Mission: Impossible Odplata - První část.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde
Příští víkend zkusí štěstí v kinech cholerický režisér David O. Russell s hvězdně obsazeným Amsterdamem a animák pro nejmenší Šoumen krokodýl, kterého – když teď čtu trailerový popisek – z redakce možná uvidí pouze Cival.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry