Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Coppolova sci-fi Megalopolis je jedním z největších kasovních propadáků všech dob


ikona
TedGeorge
adam driveralexandre ajaaubrey plazabetlejuice beetlejuicedeadpoolfrancis ford coppolahalle berrylionsgatemegalopolisnikdy se nepouštějpropadákrozzum v divočiněscarlett johanssonthe wild robottransformerstržby
Coppolův sen dostat na plátna kin opulentní Megalopolis se pomalu stává noční můrou.  

Je to známá, často citovaná a dnes už možná trochu směšná fráze, která zní (velmi zjednodušeně) následovně: „Sebevětší filmový propadák se časem dostane do plusu“.

Tuším, že poprvé se začala používat v souvislosti s Costnerovým Vodním světem, který byl až do Titanicu s rozpočtem 175 milionů dolarů nejdražším filmem vůbec, a v kinech v polovině devadesátých let krutě zklamal. Možná to byl sám pyšný Kevin, kdo se později pochlubil tím, že díky domácím nosičům, televizním právům atd. je jeho vodní postapo už dnes v černých číslech.

Z celého srdce bych legendárnímu Francisi Fordu Coppolovi přál, aby tu s námi pobyl ještě desítky let a mohl v souvislosti s kasovní vratkou své megalomanské utopie na sklonku života také hrdě hlásit podobně pozitivní zprávu. Při pohledu na americký otvírák se však obávám, že Megalopolis nebude v plusu ani na konci století.

Nepadlo ani pět mega. Divácký (ne)zájem stačil na pouhé čtyři melouny, což je vzhledem k reportované (a samotným Coppolou mnohokrát potvrzené) 120milionové cenovce naprosto šílený výsledek. Probírám se teď vybranými propadáky z minulosti a troufnu si tvrdit, že Megalopolis dokonce zamíří na piedestal těch největších kasovních provarů všech dob. Letos už má první místo jisté.

TOP 11 největších kasovních propadáků všech dob (psáno v roce 2015)

Jasně, že do kin míří propadák, bylo očividné minimálně od premiéry v Cannes, po níž většina kritiků utopický sci-fi snímek nelítostně sepsula. Na Rottenech k dnešnímu dnu svítí průměrné hodnocení 4,4/10. Letos poprvé diváci udělili po odchodu ze zámořských multiplexů hodnocení D+. V Cinemascore stupnici je slabší snad už jen D.

Ještě před pár týdny se každopádně doufalo, že by ambiciózní film mohl v Americe i díky promítaní v rentabilních IMAXech a hrstce „live“ projekcí (klikejte na vlastní nebezpečí  – menší spoiler, kterého se však v plné meta kráse u nás beztak nikde nedočkáme) zamířit alespoň k té desítce. Nestalo se.

I těch slabých 11 milionů pro westernový Horizont od Costnera, jenž také pořádně provětral vlastní šrajtofli, zní najednou docela sympaticky. V době psaní článku pořád čekáme na první čísla, které bude reportovat první (ta větší) várka světových trhů. Coppolova společnost American Zoetrope však předprodávala odvážlivcům práva na uvedení již po premiéře v Cannes, takže ani tady bych to na nějakou velkou záchranu neviděl. Zpátky do Ameriky.

Megalopolis v zámoří uvedlo do kin studio Lionsgate. Možná teď očekáváte, že budu znovu glosovat nekončící a v rámci jednoho studia naprosto unikátní zástup filmových průšvihů, které hollywoodští hrobaři v září v amerických kinech způsobili. A na závěr napíšu, že pokud zoufalcům nezlomí vaz Megalopolis, tak už nic. No, bohužel nezlomí.

Detailní převypravování trnité cesty Megalopolisu na americká plátna jste si už mohli přečíst před měsícem, tak jenom v krátkosti. Režisér (a z vlastní kapsy posilněné prodejem vinic vše financující producent) se musel vyloženě doprošovat, aby se jeho epos vůbec v zámoří uvedl. Ne, na streamy uklizená premiéra nepřicházela ani na chvíli v úvahu.

Mluvíme o Coppolovi. Ten Netflix a další agregátory obsahu nemá vůbec rád. Tvrdohlavý režisér, trvající na startu v kinech, tak musel vzít zavděk nechvalně proslulým distributorem, které v zámořských multiplexech vesele potápí jeden film za druhým. Ne snad, že by film od počátku loženého propadáku zachránila možná (a jistě profesionálněji odvedená) práce od Warnerů nebo Universalů, ale… Následuje několik všeříkajících střípků o kolaboraci Francise s Lionsgate „ústavem“.

1. Film za 120 mega s Adamem Driverem, Dustinem Hoffmanem, Aubrey Plaza, Nathalie Emmanuel, Laurencem Fishburnem a prý výborným Shiou LaBeoufem byl uvedený v pouhých 1 854 kinech. U bijáků s podobnou cenovkou je standardem minimálně dvojnásobné nasazení. Vybrané IMAXy nakonec promítali Megalopolis jenom pozdě večer.

2. Marketingový rozpočet prý byl pouhých 15–17 milionů. Zase a znovu – u bijáků s cenovkou překračující kilo je americkým standardem minimálně dvojnásobek. A to jsem ještě z opravdu hodně levného kraje. Bonusové info – Lionsgate prý nededikovalo na nutnou reklamu ani floka. Znovu vše cáloval Coppola, takže zapomeňte na 120 mega. Francis je bohužel uvrtaný v ještě hlubší milionové díře.

3. Webzin Deadline spekuluje, že Lionsgate navzdory bídným tržbám budou nejspíše stejně pár milionů v plusu. Proč? Protože Coppola jim nezávisle na kasovní výkonosti v multiplexech musel při podepisování (pro něj velmi nevýhodné) smlouvy slíbit distribuční poplatek za jejich služby.

Premiéra na PVOD (nikoliv streamech jako takových, ale iTunes, Google Play a dalších službách, které vám za poplatek půjčí/prodají samotný film) přitom bude už za tři týdny. Nejenom u nás je přitom premiéra filmu stanovena až na konec října. Když si teď vzpomenu na trapný (a dnes už ofiko z oběhu stažený) trailer, kde si AI vymyslela dobově kritické stěry Kmotra, Apokalypsy a Drákuly, tak mám skoro až pocit, jako kdyby se nás všichni snažili od návštěvy kina odradit.

TOP 10 filmů s absurdně přepáleným rozpočtem

O Megalopolisu už dnes pomalu stačí. Ať má kolega Cival příští týden (kromě slabých tržeb Jokera 2) také o čem psát. Na závěr však dovolte „pár“ slov ke Coppolovi. Tomu už nikdo nevezme status jednoho z nejzásadnějších režisérů dvacátého století. Za takový výčet pecek ve filmografii si zaslouží nehynoucí slávu a přešlapy po roce 2000 na tom nic nezmění.

Připomeňte si Civalovo povídání o kvalitách Kmotra

Chápu, že předchozí řádky se nečtou zrovna lehce filmovým fanouškům, kteří v posledních dekádách více než dříve sledují bobtnající franšízy, často odfláklé blockbusterové sequely a další sázky na jistotu. Originálních autorských filmů s rozpočtem 100+ milionů je jako šafránu (a ještě méně). Fakt, že vinice a úspory riskující Francis se vzepřel osudu, na stará kolena znovu obešel neúprosný hollywoodský studiový systém, a za vlastní love pořídil nekompromisní celovečerák, je jistě respektuhodný.

Byť se režisér nechal v minulosti slyšet, že je vlastně smířený s tím, že jeho dost možná poslední film se hitem nestane a bude tratit miliony, jistě i on je velmi nemile překvapený pohledem na mrzké tržby. Faktem je, že jeho ultradrahé podobenství antického Říma a nemocného západního světa v kinech skoro nikoho nezajímá.

Hollywoodská legenda se jistě bude znovu uklidňovat tím, že nejenom jeho, ale i Ciminem, Wellesem a konec konců i jeho kamarádem De Palmou točené klasiky se v době premiéry nesetkaly s očekávaným zájmem a chválou. Kultovního statusu nabyly často až o dekády později. Já za měsíc do kina na Megalopolis samozřejmě zavítám, ale trochu se obávám, že spíše než budoucí klasiku a nedoceněnou pecku uzřím vrtoch jedné odcházející legendy, která si na stará kolena chtěla připomenout, jak vzrušující je točit „velké“ filmy. Uvidíme.

Zbytek startovního pole (Megalopolisu stačily čtyři melouny až na šesté místo!) si prosvištíme už rychleji. Vítězství pro sebe urval snad všemi velebený Rozzum v divočině. Start za 35 milionů je nakonec ještě dobrá zpráva pro Universaly, kteří do výroby originálního animáku vrhli nijak hrozivých 78 milionů. I když teď připočítáme podobné (ne-li vyšší) náklady na marketing, tady bude cesta k profitu přece jenom rychlejší než v případě Coppoly.

V posledních týdnech to vypadalo s předprodeji animáku, který bude dost možná zápolit o Oscara za nejlepší animovaný film s megahitovou pixarovkou V hlavě 2 (globálních 1 700 milionů už je na dohled!) , všelijak. Diváci však do kin navzdory část USA pustošícímu hurikánu Helena zavítali v sympatických počtech. A jsou spokojení, jinak by nedávali po odchodu ze sálu nadšené Cinemascore áčko.

Hodně bych se divil, kdyby se v Americe nekončilo až za dostatečným kilem. Nemluvě o zbytku světa, kde sympatický Rozzum cílený nejenom na děti bere z prvních teritorií (Německo, Velká Británie, Francie, Itálie a mnoho dalších vděčných trhů se premiéry teprve dočká) 18 milionů dolarů. Žádný gigantický sukces, ale vzhledem k nízké cenovce zvedám palec opatrně nahoru.

Beetlejuice Beetlejuice má stříbro. Minulý víkend jsem volal po nižších poklesech než v posledních týdnech a minimálně Amerika mě v případě za sto milionů doláčů pořízeného sequelu konečně poslechla. Padák o 38 % a dalších 16 mega pro Warnery je fajn. Jsme na čtvrt miliardě jenom z USA. Navzdory slabší výkonnosti ve zbytku světa (aktuálně přepočítává Tim Burton globálně včetně Ameriky 373 melounů) sledujeme v přímém přenosu největší letošní úspěch problémy stíhaného studia.

Co bronz? Transformers Jedna se minulý víkend odpíchli v USA s rozpačitými 25 miliony. Nedělní reporty bohužel ukazují, že nás v případě animovaného originu autobotů žádná velká trvalka nečeká. Pokles o 63 % je na poměry (tentokrát ne zcela jasně zacíleného) žánru vyloženě špatný. Druhý víkend totiž padlo pouhých 9 mega a v Americe jsme na celkem na nedostatečných 39 milionech dolarů.

Ve zbytku světa, kde se nově startovalo v Jižní Koreji, Brazílii, Itálii a Číně (v záloze pak mají Paramounti ještě třeba Velkou Británii, Německo a Francii) pořád čekáme na aktuální čísla. Minulý víkend odstartovaly první trhy za 16 mega, takže  šance na pokoření dvou kil navzdory slabší Americe pořád žije.

Pokud se Transfomers Jedna opravdu povedlo pořídit za oficiálně uváděných 75 mega, což je vzhledem k hlasům Scarlett Johansson a Chrise Hemswortha ve hvězdách, tak by to nakonec snad i stačilo. Pokud se náklady ve skutečnosti vyšplhaly až k 100–150 milionům, o čemž se hojně spekuluje, tak je zle.

Brambora míří do Indie. Na čtvrtém místě totiž zazářil další z čím dál četnějších orientálních exportů. Devara: Part 1 se z tisícovky amerických kin probil k 5,6 milionům, což je při pohledu na kasovní výsledky zbytku letošních bollywoodských divočin jeden z těch lepších výsledků. Klasicky odkážu na akční trailer a frčíme rychle dál.

Na pětce překvapuje vytrvalý James McAvoy a jeho remake skvelého dánského thrilleru Nepřivolávej nic zlého. Krásný pokles o čtvrtinu přináší další 4,3 milionů. Celkových 28 mega z USA, které doplňuje ještě o milion vyšší numero ze zbytku světa, si už zaslouží pochválit. S rozpočtem 15 mega jsou distribuující Universalové pomalu v suchu.

Až na šestém místě úpí již analyzovaný propadák Megalopolis, takže se dostáváme k sedmičce. V kinech se pomalu se loučí starý známý Deadpool s Wolverinem. Nebýt nebývalého úspěchu pixarovky V hlavě 2 (celosvětově má na kontě už skoro 1 690 milionů!), tak s globálními tržbami téměř 1 330 milionů sledujeme největší megahit roku. Takhle to bude stačit „až“ na druhé místo. Ryan Reynolds, Hugh Jackman, marvelovský boss Kevin Feige a šéf Disneyho Bob Iger už pár měsíců každopádně slaví.

Co osmička? Tam vegetí Aubrey Plaza v kanadské komedii My Old Ass. Distribuující Amazon se očividně moc nesnažil, protože o filmu právě slyším poprvé, a nejinak tomu jistě je i u většiny Amíků. V zámoří film profičel 1 390 kiny s mizernými 2,2 miliony. 

Finišujeme. Na devítce je můj pořád ještě oblíbený francouzský režisér Alexandre Aja si jako mnoho dalších nešťastníků letos vytáhnul černého Petra a musel zkousnout marnou Lionsgate distribuci. Postapo Nikdy se nepouštěj s Halle Berry sice nejenom podle Mr. Hlada není žádná velká pecka, ale vrcholně bídných 8 mega po deseti dnech promítání v 2 600 prázdných amerických kinech si Aja nezasloužil.

O desítku se podle prvních odhadů rve obnovená premiéra Mijazakiho Zámku v oblacích a nejenom redakcí MovieZone vychvalovaná hororová Substance. Demi Moore s Margaret Qualley se druhý víkend v kinech snaží, seč mohou, ale ani pokles o (pro žánr sympatických) 44 % nemění nic na tom, že průběžných sedm mega je prozatím mírné zklamání. Uvidíme, jak vysoko se hit z Karlových Varů umístí v redakčních žebříčcích na konci roku.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští týden se zkusí vzepřít (podle slabých předprodejů trudnému) kasovnímu osudu Joaquin Phoenix laškující s Lady Gaga. Sequel Jokera s podtitulem Folie à Deux je obtěžkaný obřím 200milionovým rozpočtem a neúspěšnou premiérou v Benátkách (jednička tam vyhrála hlavní cenu – Zlatého lva, dvojka tam prohrála u naprosté většiny kritiků). Snad ho v kinech dostatečně podrží zástupy zvědavých fandů povedené miliardové jedničky.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace