Další Barbenheimer na obzoru? Gladiátor II si to v kinech rozdá s muzikálovou Čarodějkou
09:00 | 15.10.2024 |
Nejenom Warneři, ale celý Hollywood a kinaři s ním byli před týdnem zděšení. Pokračování Jokera v kinech strašidelně propadlo a mírný optimismus, který ve třetím kvartálu zajistily veleúspěšné sequely V hlavě, Deadpoola, Vetřelce a Beetlejuice, byl ta tam.
Já osobně po zpackaném návratu ikonického DC arcilotra nepanikařil. Do konce roku se v kinech zjeví ještě několik skoro jistých hitovek a už trojka Venoma s rádoby osudovým podtitulem Poslední tanec za dva týdny svými kasovními výsledky jistě vykouzlí Hardymu úsměv na tváři. Navzdory tomu, že studio Sony odpískalo novinařské projekce a už trailery naznačují, že i trojka komiksárny bude (nepřekvapivě) marná.
Tak trochu mimo zorné pole amatérských kasovních analytiků, které dennodenně potkáváte nejenom v diskuzích na MovieZone, byl předposlední listopadový víkend. Tam se velmi dlouho osamoceně vyhřívala ambiciózní a předražená dvojka Gladiátora.
V létě však Universalové rozhodli, že jejich muzikálová Čarodějka s Arianou Grande odstartuje o týden dříve, než bylo původně plánováno. Tedy ten stejný víkend, jako historická (dobrá, spíše fantasy) epika Ridleyho Scotta. Internet okamžitě zaplavila srovnání s Barbenheimerem. Smějete se? Chápu vás. Není to poprvé, kdy se studia poněkud křečovitě snaží napodobit unikátní setkání barevné Barbie a černobílého Oppieho.
Dá se argumentovat, že v případě miliardového muzikálu Grety Gerwig a skoro miliardového nolanovského výseku z tragického života Roberta Oppenheimera se sešlo úplně všechno. Počínaje kvalitami oblíbených filmů, konče on-line fenoménem, který v létě 2023 přispěl k jednomu z nejtučnějších kasovních víkendů všech dob. Jenomže…
V posledních dnech se začaly objevovat první informace o předprodejích Gladiátora II a Čarodějky. Bude to velké, to už je teď jasné. No a my si pro přehlednost rozdělíme analytický článek na dvě poloviny. Začneme právě dětem přístupnou pohádkou na motivy megaúspěšného muzikálu (více než 7 500 repríz!!!) z Broadwaye.
Rád bych vám měsíc a půl před premiérou nabídnul přímé porovnání předprodejů Gladiátora II s dalšími letošními filmy, ale neposloužím. Analytici, kteří správně už x týdnů předem srovnávali otvírák Jokera 2 s Marvels a podobnými propadáky, tentokrát bohužel mlčí. Přesto je už teď z prvních střípků jasné, že i pokračování diváky milovaného Gladiátora započalo svoji kasovní pouť překvapivě sympaticky. Rovnou zapomeňte na dvacetimilionový otvírák scottovského Napoleona, což byl kolosální propadák ze stáje Apple.
Kontaktoval jsem MovieZone uživatele Jokera, jehož zálibou je prolézání i těch nejzapadlejších box office diskuzních kroužků/fór, které nejenom na základě zaplněnosti vybraných a reprezentativních kin často velmi přesně odhadují otvírák v amerických kinech. Po krátké diskuzi jsme se shodli, že vstupenek se zatím prodává mnohem více, než se čekalo. No a shodují se i naše opravdu velmi předběžné tipy na první víkend v USA. Tušíme 60 a více milionů dolarů. Naprostá kasovní katastrofa tedy SNAD nehrozí.
V případě Gladiátora II nebudu rozepisovat čtveřici problémů jako u Čarodějky. Alfa a omega je pro novinku Ridleyho Scotta zase a znovu vysoký rozpočet. Zatímco jednička vyšla na 103 milionů dolarů (pokud budeme brát v potaz ošidnou inflaci, tak by to dnes bylo 165 mega), v případě sequelu se dlouho spekulovalo o více než 300 milionech. Tedy více než o kilo více, než u zmiňovaného Napoleona s odhadovanou cenovkou 150-200 mega. Proč takové obří náklady?
V letech 2020, 2021 a 2022 mohl za nárůst rozpočtů především covid, kvůli kterému se natáčení často odkládalo, prodlužovalo a neuprosné bezpečnostní protokoly při natáčení samozřejmě také vše prodražily. Kolikrát se navíc stalo, že na natáčení onemocněla covidem hlavní hvězda a celý cirkus najednou třeba dva týdny stál. Nervózní Tom Cruise by s jeho Mission: Impossible mohl vyprávět. U Gladiátora 2 však žádná covid výmluva neobstojí.
Historický epos se začal natáčet až červnu 2023. Už v červenci ho však potkala jiná pohroma – herecká a scenáristická stávka. Hollywood Reporter sice uvádí, že náklady na sandálovou epiku díky tomu vzrostly o pouhých 10 milionů dolarů, ale nejenom já o tak nízké částce pochybuji. Ridley a spol. se na Maltu každopádně vrátil až na začátku prosince minulého roku.
Scott je sice známý tím, že natáčí rychle, často na mnoho kamer najednou a samotné natáčení bylo hotové během pouhých 49 (!!!) dní, ale přesto probleskují zprávy o velmi náročné a prý dost chaotické produkci. Fakt, že během natáčení byli zraněni čtyři členové štábu a ochránci zvířat z PETA měli nezdolnému Scottovi poslat dopis, v němž si stěžovali na kruté (studiem samozřejmě okamžitě odmítnuté) chování ke koňům a opicím během natáčení, už je jenom taková třešnička na dortu. Dělat v dnešní době velkolepý historický film holt není žádná legrace.
Zmínit také musím účast Denzela Washingtona. To, co Scott možná ušetřil na Paulu Mescalovi a snad i Pedro Pascalovi v hlavních rolích, to musel vypláznout navíc právě v případě Denzela, s nímž udělal před sedmnácti lety dobrou zkušenost v Americkém gangsterovi. Tipnu si alespoň 15 milionů předem a následně procenta z tržeb.
Účast Washingtona mi však přesto dává smysl. Zatímco jednička Gladiátora se mohla opřít o charisma Russela Crowea, z něhož výjimečně úspěšný film nakrátko učinil hvězdu první kategorie, dvojka podle mě nemůže spoléhat na nijak hvězdného Mescala. A nemůže spoléhat ani na Pascala. Jeho obličej diváci samozřejmě i díky megahitovému seriálu The Last of Us znají, ale že by snad Pedro sám o sobě utáhnul nějaký film nebo seriál? Nevěřím.
Právě Denzel je tím zásadním kořením, které by podle mě mohlo do kin přilákat ještě více diváků. Je mi fuk, že část internetových kecalů nadává na přítomnost černocha v antickém Římu. Ještě jednou – nemluvíme proboha o historicky přesném filmu. Jedná se o pokračování blockbusteru, kde bývalý generál skončil v Koloseu, přičemž následně zabodnul mladého panovníka, jenž přetím udusil ve stanu na bojišti s Vandaly moudrého tatínka Marca Aurelia.
Stejně tak je úplně fuk, že první trailer šokoval "konzervativní" fanoušky jedničky možná trochu nevhodným rapovým hudebním podkresem. Na upoutávku stejně klikly desítky milionů zvědavých diváků už v prvních 24 hodinách a mluvilo se o ní všude. Účel byl splněn. Pořád ještě navíc máme více než měsíc, než se Gladiátor II podívá do kin. Kampaň bude teprve vrcholit a pokud už teď překonávají předprodeje očekávání, je to pro Paramount bezesporu dobrá zpráva.
Když už jsme u těch dobrých zpráv pro Paramount, vraťme se na závěr k rozpočtu. Ten podle všeho vážně nebude vyšší než 300 mega. Až takový blázni ve studiu nejsou. Původní zprávy totiž nebraly v úvahu daňovou vratku z Malty, kde se utratila valná většina rozpočtu. No a podle (samozřejmě nepotvrzených) zpráv měl ostrovní stát vrátit do Hollywoodu rovnou 47 milionů dolarů.
Paramount mimochodem už tenkrát, když se objevily na internetu fantastické zprávy o jednom z nejdražších filmů všech dob, vše rychle dementoval a dal vědět, že rozpočet byl (respektive bude) ve skutečnosti 250 milionů. Pořád je to hodně, nebylo by to poprvé, kdy nám vyčůraný Hollywood závislý na náladách akciového trhu kecal, ale já bych jim tentokrát možná i "rozumnější" skutečné náklady na výrobu věřil.
Závěr
Z předchozích řádků jasně vyplývá, že souboj Čarodějky a Gladiátora skončí dost možná nerozhodně. V Americe je už teď skoro ložené prvenství mládeži přístupného muzikálu. Ve zbytku světa budou samozřejmě mnohem více lákat dospělejšímu publiku určenější následovníci chrabrého generála Maxima. Jasně, v této souvislosti je nutno dodat, že výchozí pozice Gladiátora II je složitější, protože studio vyšel minimálně o sto milionů dolarů dráž než Čarodějka.
Nedávno jsem se zařeknul, že v článcích už nikdy více nebudu měsíce předem tipovat tržby filmů, které ještě ani nemají oficiální tracking. Vy byste mi však v diskuzi dali palec dolů a tak je na čase se zase jednou historicky znemožnit. Co se ve světě nevypočitatelné Čarodějky týče, tipnu si obří americký otvírák 120–140 milionů dolarů. Ten bude následovat rychlejší ústup ze slávy a konečná v USA bude někde u 350 melounů. Globálně se potom bude finišovat někde za 500 miliony. Odvážný Universal nakonec nebude tratit.
Gladiátor vzhledem k rozpočtu rozhodně potřebuje ještě větší dolarovou nálož a tady babo raď. Sice to teď nejenom podle mě vypadá, že šílený propadák je snad odvrácen, ale stejně jako mnohokrát dříve rozhodnou až kvality filmu. Budu odvážný. Zatímco přístupné filmy se mezi sebou na konci listopadu možná trochu pobijí, eRkový Gladiátor II bude navzdory absenci Russela Crowe lákat diváky až do začátku Vánoc.
Tím pádem tipuji otvírák 60–70 milionů, americký závěr nedaleko dvou kil a globální součet se nakonec bez větších problémů přehoupne přes půlmiliardu. Dobrá, napíšu konkrétněji 600. Důležité je, že kinaři budou mít zase co žrát. No a kdyby to snad dotyčný víkend ještě nedopadlo – o týden později se přihlásí o slovo prcky vyhlížená Vaiana, na kterou se těší každé druhé dítě sjíždějící do němoty populární animák na Disney+. Zase bude dobře.
---
Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená. Nenechte mě v tom samotného a podělte se se svými tipy na kasovní výsledky Gladiátora II a Čarodějky. Ta se mimochodem přímému srovnání s epikou Ridleyho Scotta v tuzemských kinech vyhne, protože ji obezřetný distributor nasadil až na začátek prosince.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry