Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Burtonův Beetlejuice je v Americe megahit, Vetřelec překonal další kasovní milník


ikona
TedGeorge
a24alienalien: romulusbeetlejuicebeetlejuice beetlejuiceblake livelydeadpooldeadpool & wolverinedennis quaiddisneyhugh jackmanjenna ortegamarvelmichael keatonnámi to končíreaganryan reynoldstržbyvetřelecwarner broszoe kravitz
Beetlejuice se po 36 letech dočkal pokračování a režisér Tim Burton s pomocí Jenny Ortega servíruje kasovní hit.  

Slyšeli jste to? To právě spadl pořádný kámen ze srdce Davidu Zaslavovi a dalším vedoucím u Warnerů. Po vyloženě tragických čtyřech měsících, kdy studiu propadla madmaxovská Furiosa, Costnerův westernový Horizont, zklamala Shyamalanova Past a jeho dcerou (tou druhou, co nezpívá) režírovaní Strážci, se konečně dočkali. Beetlejuice Beetlejuice je v USA megahit.

Byť můžeme kvůli slabší výkonosti ve zbytku světa zapomenout na miliardové tržby jako v případě Deadpoola s Wolverinem nebo V hlavě 2 (aktuálně Pixar reportuje 1 675 milionů!!!) a studio se samozřejmě najednou zázračně nevyhrabalo ze všech problémů, Warneři si po hodně dlouhé době konečně namastí kapsu. Ale vezmeme to pěkně od začátku.

Už pátečních 42 milionů (pozor, číslo je včetně 13 mega ze středečních a čtvrtečních předpremiér) ukázalo, že zkazky o vysokých předprodejích Beetlejuice Beetlejuice v USA a možném pokoření kila za víkend nebyly fake news. Sobota totiž přidala dalších 42 melounů, takže když budeme brát v potaz čistě páteční tržby, tak se dokonce rostlo!

V tuto chvíli se odhaduje zámořský víkend na parádních 110 milionů a já bych si skoro i tipnul, že po pondělním zpřesnění půjdeme ještě výše. Pohádka je v souvislosti s americkým odpichem ještě slabé slovo.

Pokud nám totiž sobotní nárůst v USA něco ukazuje, tak je to fakt, že se film líbí. Hodně líbí. Hodnocení na Rottenech sice v uplynulých dnech trochu kleslo (v tuto chvíli je spíše průměrných 5,9/10), nicméně diváci jsou stejně jako kolega Crom  navýsost spokojení. Dvě třetiny snímek po zhlédnutí doporučují a CinemaScore je pěkné B+. Už teď se nezdráhám tipnout, že pokračování Beetlejuice bude v Americe končit za třemi kily.

Co se zbytku světa týče, tak tady se v souvislosti s tržbami vyloženě nabízí srovnání s nedávným akčňákem Twisters. Ten v zámoří také rozbil bank, ale ve světě už to bylo násobně slabší (více si tornáda rozebereme níže). Jak se ukázalo, tak Beetlejuice z roku 1988 se během let stal milovanou klasikou především v USA, ne tak moc ve zbytku světa. Warneři to samozřejmě tušili.

Michael Keaton a Winona Ryder prominou, ale marketingové oddělení studia se v první řadě pokoušelo zaujmout s pomocí – na vlně Wednesday neustále jedoucí – Jenny Ortega. Trailery, které jí dávaly překvapivě velký prostor, hovoří jasně. Sázka na netlixovskou hvězdičku se jim vlastně vyplatila, protože bez ní bychom podle mého sledovali přece jenom horší kasovní výsledky.

Těch 35 milionů ze zbytku světa sice působí ve srovnání s americkým otvírákem vyloženě slabě, ale není všem dnům konec. Ještě nás čekají starty ve Francii, Německu, Japonsku a hrstce menších zemí, takže si myslím, že ve světě se nebude brzdit u stovky jako v případě Twisters, ale spíše u 150 milionů.

Kolem a kolem mi vychází, že můžeme očekávat globální závěr někde v okolí půlmiliardy. Stačí to na tučný profit? Si pište, ale než vám vyjevím rozpočet Beetlejuice Beetlejuice, pojďme si nejprve zavzpomínat na kasovní výkonnost filmů Tima Burtona po roce 2010.

Temné stíny – rozpočet 150 (milionů dolarů a bez nutných nákladů na marketing), tržby v USA 80, globálně 246.
Frankenweenie: Domácí mazlíček – animák s rozpočtem 39, USA 35, globálně 81.
Velké oči – jeden z posledních filmů Weinsteinů, na Oscary zacílená slabota s rozpočtem 10, USA 14, globálně 27.
Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti – rozpočet 110, USA 87, globálně 296.
Dumbo – rozpočet 170, USA 115, globálně 353.

Asi už tušíte, kam mířím. Tim se v "tom" po roce 2010 trochu plácal a vršil jedno zklamání za druhým. Vše vyvrcholilo Dumbem, kterého mu produkoval a distribuoval Disney. Bylo to mimochodem jejich jediné větší zklamání v jinak tržebně nenapodobitelném roce 2019.

Posledních iluzí zbavený a občas neúprosným studiovým systémem už nadobro semletý snílek Burton po premiéře neurčitě naznačil, že s myšákem už nikdy pracovat nebude. Zamířil raději k Netflixu, kde se režisérům nikdy moc do řemesla nekecalo (neříkám, že je to dobře). S pomocí již zmiňované Jenny suše stvořil seriálový megahit, elegantně navazující na Sonnenfeldovu Addamsovu rodinu. Druhá série Wednesday už se samozřejmě pilně natáčí.

Když se následně naskytla možnost vrátit se k Warnerům, kteří na Burtonovi vydělávali celé dekády (nemluvím teď jenom o Batmanech, ale třeba i o hitovém Karlíkovi a továrně na čokoládu z roku 2005), tak jim režisér kývnul. Sequel Beetlejuice zvládnul Tim pořídit za „pouhé“ kilo (pro doplnění dodávám, že Karlík stál 150 a Alenka dokonce 200!). Burton se každopádně dočkal pro mě osobně nečekaného hitu, který po letech paběrkování už potřeboval jako prase drbání.

I kdybychom teď brali v potaz pouze kasovně pořád nejdůležitější Ameriku, tak už z ní budou Warneři v plusu. Další desítky milionů navíc vytřískají z prodeje cetek souvisejících se zámořskou klasikou, z televizních práv atd. Ještě než studio opustím, tak dodám, že doslova za humny (premiéra je již za necelý měsíc) se chystá vybrakovat pokladny muzikálový Joker: Folie à Deux.

Jasně, první reakce kritiků z Benátek nezní zrovna nadějně a tržby jistě negativně ovlivní, ale stejně se již teď objevují první odhady (zdráhám se je označit za tracking jako takový), které hovoří o tučném americkém startu 115–145 milionů.

Já bych si teď spíše tipnul, že odstartujeme blíže kilu a globální miliarda znovu fakt nepadne, ale Warneři si i tak dojdou pro další dolarový nášup a opět se zahojí. Navzdory faktu, že rozpočet narostl oproti jedničce trojnásobně – tedy na rovné dvě stovky. Režírující Todd Phillips a věčně problémový Joaquin Phoenix si holt nechali za návrat vyplatit desítky milionů dolarů, ale stejně... Jsou to pěkné vyhlídky pro studio, které poslední měsíce (ne-li roky) bojuje o přežití.

Dovolte ještě poslední odbočku na úvod. Takový začátek září v kinech je výjimečný. Jistě, úspěšná a podle mého i povedená marvelovka Shang-Chi a legenda o deseti prstenech se díky covidovým odkladům podívala před třemi lety do multiplexů také na začátku září, ale jinak? Snad jedinou další úspěšnou výjimkou, která mě teď z hlavy napadá, je první díl To, což je dodnes největší zářijový hit všech dob.

Horor (také mimochodem od Warnerů) se podíval do kin 6. září léta páně 2017 a po 123milionovém otvíráku zakončil svoji pouť kiny s celosvětovou výslužkou 704 milionů. Tak vysoko samozřejmě Beetlejuice nepůjde. Konec srpna a začátek září každopádně bývá (navzdory vzácným výjimkám) většinou tím nejslabším obdobím v distribučním rozvrhu. Letos je to paráda, za což mohou kromě navrátilce Burtona i vytrvalé kinohity z minulých týdnů a měsíců.

Tím se nenápadně dostáváme ke stříbrné pozici, kde sbírá další a další miliony už dlouhou dobu miliardový Deadpool & Wolverine. V USA se sice po velmi dlouhé době poprvé klesalo o více než polovinu a aktuálních 614 milionů se nakonec nepovede přetavit ve více než 650 mega, ale koho to zajímá.

Globálně totiž Ryan Reynolds a Hugh Jackman lížou 1,3 miliardy (chybí už pouhých 13 milionů). Než v kinech na začátku příštího roku zklame Captain America: Nový svět (stane se tak, uvidíte), tak bude mít šéf Marvelu Kevin Feige díky megaúspěšnému foxovskému pohrobku klidné spaní.

Co bronz? Tady překvapuje pouze třetinovým propadem oproti prvnímu víkendu Reagan. Nekompromisního prezidenta a herce imitující Dennis Quaid sice při pohledu na aktuálních 18,5 mega z USA ještě pořád nemá moc důvodů ke spokojenosti, ale mohlo být hůř. Mnohem hůř.

Rozpočet 25 milionů dolarů se časem nějak zaplácne a nám tedy nezbývá než hořekovat nad faktem, že životopisný Reagan, kde Quaidovi mimo jiné přikuluje i Kevin "Hercules" Sorbo, stojí podle zahraničních kritik za starou belu. Tím pádem nás ani moc nemusí mrzet, že se ho v tuzemských multiplexech (stejně jako naprostá většina světa) nedočkáme.

Bramboru loupe Vetřelec: Romulus a tady je vše i nadále v nejlepším pořádku. V Americe jsme coby kamenem dohodil od 100 milionů dolarů (padnou někdy v pátek, chybí necelé tři miliony), ve světě sledujeme ještě větší sukces. Režisér Fede Alvarez je zodpovědný za další z řady příjemných překvapení, která nám letošní prázdniny nachystaly.

Především s pomocí i nadále dominující Číny, kde mimochodem právě bylo pokořeno kilo (!), se o víkendu povedlo překonat 300milionový milník. Aktuálních 314 míčů se nakonec i díky čerstvě startujícímu Japonsku povede přetavit v 360-380 milionů, což jsem vážně nečekal. Dobrá práce, Fede, Cailee a Isabelo. Jistě nebudu jediný, kdo by se přimlouval za brzké pokračování z dílny stejného (ok, tak alespoň podobného) tvůrčího týmu.

Vetřelec není jedinou novinkou z posledních týdnů, která o víkendu překonala tři kila. Romantika/drama s Blake Lively Námi to končí na pátém místě má na kontě 141 milionů z Ameriky a 168 ze zbytku světa. Wow. Skoro 310 milionů je dalším nečekaným zářezem na hollywoodské pažbě.

Když už porovnávám Blake s Romulem, tak vězte, že zatímco Vetřelec vyšel Disneyho na osm pětek, adaptace knižního bestselleru koštovala Sony pouhých 25. V Hollywoodu tedy šampus o víkendu jistě nebouchali jenom Warneři.

Co šestka? Křesťanská agitka The Forge odstartovala před třemi týdny s necelými 7 miliony dolarů a právě překonala dvacku. Vzhledem k nízkému rozpočtu 5 mega už vlastně hovoříme o úspěchu. Ne, tady se vážně nevyhazují další desítky milionů za marketing. Faráři jsou levnější a můžete se spolehnout, že na konci nedělní mše jich mnoho nezapomenulo svým ovečkám doporučit nový film s božím poselstvím v kinech.

Sedmý plac si užívá již výše zmiňovaný katastrofický akčnák Twisters, který už nějaký ten pátek chválím, kde chodím. Pokud mi v diskuzi pod článkem napíšete, že jste po prvních trailerech očekávali americké tržby 264 milionů, tak vám nebudu věřit. Více než čtvrt miliardu totiž podle mě nečekali ani šokovaní Universalové, kteří distribuovali povedený biják v USA.

Co se dnes již naposledy zmiňovaných Warnerů, zodpovědných za zbytek světa týče, tak tam už je to horší. Horko těžko padlo kilo a to je vše. Při pohledu na globální součet 366 milionů dolarů je však nutno uznale pokývat hlavou a zanadávat si, že film musel být tak drahý (budget se odhaduje na 155–200 mega a rovnou připočítejte další kilo na marketing), takže s možným pokračováním to bohužel nebude nijak žhavé. Ale nechme se překvapit, už se staly divnější věci.

Osmičku a devítku spojím do jednoho odstavce. Relativně úspěšnější byla o víkendu Zoë Isabella Kravitz, jejíž thriller Tiché znamení pokořil v Americe dvacku, přičemž ve zbytku světa hlásí dokonce ještě méně. Slabota. To animák Já, padouch 4 už v globálu hlásí skvělých 929 melounů a pořád si žije svůj sen, že se podaří překonat miliarda. Kolega Cival od počátku v překonání milníku věří, já už raději netipuji. Bude to hodně těsné.

Až na posledním místě roní slzy studio pojmenované po jedné italské silnici. A24 vyslalo do více než 2 000 kin horor The Front Room, kde těhotná žena a její partner hledají útočiště u podivné tchýně. Na režijní sesli usedli Max a Sam Eggersovi (jistě znáte jejich bráchu Roberta, který se zanedlouho připomene lákavým Nosferatu).

No nebudu to protahovat, sledujeme hrozivý kasovní propadák. Dokonce ani ty dva miliony nepadly. Prázdná kina reportují tragických 1,8 mega. Což o to, A24 už v minulosti nějaký ten kasovní průšvih absolvovalo a vzhledem k povětšinou nízkým rozpočtům je to nijak neohrozilo. Při pohledu na trailer se ani tady neutrácely desítky milionů.

Problémem spíše je (na poměry většinou chválených A24 unikátní) nenávist kritiků, kteří dávají The Front Room mizerné průměrné hodnocení 3,8/10. Studio, které si už téměř deset let pěstuje reputaci nezávislé továrny na originální filmové kvalitky, zabolí tohle pošramocení ega jistě násobně více než kasovní provar.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde.

Příští týden bude sbírat další desítky milionů především Beetlejuice Beetlejuice. Propadne potom béčkový akčňák s Davem Bautistou The Killer's Game (vím to už teď, protože ho distribuují packalové z Lionsgate). Nadějnější tržby potom bude podle předprodejů reportovat James McAvoy a jeho psycho Nepřivolávej nic zlého.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (13)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace