Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Animovaní Transformers v kinech zklamali, Halle Berry si připisuje hororový propadák


ikona
TedGeorge
alexandre ajaalienalien: romulusbeetlejuicebeetlejuice beetlejuicedeadpooldeadpool & wolverinehalle berryjenna ortegalionsgatemichael baynever let gonikdy se nepouštějscarlett johanssontransformerstransformers jednatržbyvetřelec
Hvězdná Scarlett Johansson sice namluvila jednu z hlavních postav, ale animované Transformers to nespasilo.  

Když režisér Michael Bay vyslal v roce 2007 do multiplexů povedený (a setsakra úspěšný) blockbuster Transformers, bylo okamžitě jasné, že se dočkáme sequelu. Fakt, že o 17 let později píšu tržební report o dalším celovečeráku s Autoboty a franšíza pořád „nějak“ žije, je však jistě nejenom pro mě překvapením.

Už mnohokrát měl Optimus Prime a spol. v poloprázdných kinech na kahánku. Navzdory neslavnému odchodu Baye z režijní stolice (teď už je u značky jenom producent) jsme se přesto i letos dočkali dalších robotů. Byť tentokrát poprvé jenom animovaných.

Před pár měsíci jsem viděl první trailer na Transformers Jedna a moc nechápal. Vždyť malé děti, které tahaly celé prázdniny vstupenky cálující rodiče na megaúspěšné sequely Já, padoucha a pixarovky V hlavě, nebudou nějací roboti ještě pěkných pár let zajímat. Kdo je tedy cílovka? Že by snad u Paramountu zázračně ukuchtili něco jako boží pavoučí dvojku Spiderverse, která velmi úspěšně oslovuje i dospělejší/náročnější diváky, jsem ani na chvíli nevěřil.

Zařadil jsem si animák do pomyslné kolonky: „Ždímačka kdysi populární franšízy à la seriálový Terminator Zero na Netflixu“. Divil jsem se, že Transformers Jedna vůbec zamíří do kin a neskončí uklizené někde na streamovacím Paramount Plus, respektive nám známějším SkyShowtime.

Jistě si tedy dovedete představit moje překvapení, když jsem před pár týdny zmerčil první odhady, které lákaly na slušný 30–40 milionový otvírák v USA. Ještě větší divení potom přinesl pohled na RottenTomatoes, kde naprostá většina kritiků chválila. Byť neskákali nadšením do vzduchu, 89 % pozitivních recenzí se počítá (pouze Bumblebee je na tom v rámci franšízy o chlup lépe).

Nakonec to na kasách kin až tak horké nebylo a Transformers One odstartoval v USA za průměrných 25 milionů, což těsně nestačilo na víkendové prvenství. Zklamání? Spíše ano. Přeci jenom musíme brát v potaz fakt, že se promítalo v téměř 4 000 kinech (včetně IMAXů), takže to opravdu chtělo alespoň o deset mega více. Není však všem dnům konec.

Áčkové Cinemascore značí, že první diváci jsou spokojení, takže si počkejme, jak vysoko animák v Americe zamíří. Tipnu si teď 75 milionů, což je shodou okolností i oficiálně reportovaný rozpočet. Jasně, v posledních týdnech jste se mohli dočíst o mnohem větších pořizovacích nákladech (jeden ne zrovna důvěryhodný zdroj dokonce uvádí 149 milionů a pokud by to snad měla být pravda, tak byste samozřejmě četli úplně jiný text), ale nezapomínejme na tržby ve zbytku světa.

Ten vždy zachraňoval robotí franšízu od nejhoršího a dost možná se tak stane i tentokrát. Pryč jsou sice ty doby, kdy režisér a producent Michael Bay machroval s více než 300 miliony z Číny, ale aktuálních 14 mega ze světa se bude ještě mohutně násobit. Slovensko, Čínu, Jižní Koreu, Francii, Itálii, Německo, Velkou Británii – všechny zmiňované trhy (a další) totiž premiéra teprve čeká.

Ať už bude finální účet jakýkoliv, tak o podzimním kinohitu hovořit nebudeme. Spíše nás čeká pomalé sčítání tržeb ze zbytku světa a diskuze o tom, jestli se biják namluvený Scarlett Johansson a Chrisem Hemsworthem vůbec v kinech zaplatí.

Nabízí se tedy otázka, proč se Paramount i nadále obtěžuje a čím dál méně rentabilní franšízu neustále drží při životě. Vždyť miliardy z kin už dlouho jsou hudbou minulosti. Více méně rozpačité kasovní výsledky robotů z Cybertronu sledujeme fakticky v kuse už od roku 2017, kdy v kinech zklamal Transformers: Poslední rytíř.

Jednak je třeba si uvědomit, že paběrkující studio těch franšíz zase tolik nemá, a dále je nutno brát v úvahu tzv. „merchandising“. Tedy všechny ty hračky, videohry, appky atd. Už v roce 2014 vyšel na Variety známý článek (dobrá, známý v mojí bublině) hovořící o tom, že mocná franšíza trhla počínaje rokem 2007 na merchandisingu neskutečných 7 miliard dolarů.

Mnoho lidí v návaznosti na obří hračkářské číslo mimochodem začalo psát na internet moudra o tom, že hollywoodské filmy v kinech jsou vlastně jenom reklama na pozdější prodeje s filmy souvisejících cetek. Není to tak, merchandising je u naprosté většiny bijáků pouze marginální přilepšení. Transformers jsou v této souvislosti výjimkou. Rád jsem teď v rychlosti dementoval jednu letitou pověru.

V případě Transformers zdaleka nešly a nejdou všechny peníze z hraček a dalších do kapsy Paramountu (to by jinak studio nebylo na prodej a neodepisovalo pravidelně stovky milionů dolarů). Většina extra milionů zamířila do kapsy hračkářského gigantu Hasbro. Právě tady však máte odpověď na otázku, proč se franšíza ne a ne odebrat na zasloužený odpočinek, a my se jistě brzy dočkáme dalšího celovečeráku se správňáckými roboty. Rychle k víkendovému tržebnímu zlatu.

První pozici nakonec těsně uhájil Tim Burton. Beetlejuice Beetlejuice si užívá poslední vítězství v amerických kinech (příští víkend dostanou diváci Rozzum) a já se přiznám, že jsem tentokrát čekal více než 26 mega. Propad o 49 % je na třetí víkend možná trochu vyšší, než by bylo záhodno. Jasně, pořád mluvíme vzhledem k 100milionovému rozpočtu o americkém megahitu. Aby se však bez větších problému zamířilo daleko za tři kila, chtělo by to už pomalu najet na nižší poklesy.

Celkem má Burton znovu spolupracující s Michaelem Keatonem a čím dál hvězdnější Jennou Ortega v USA na kontě 226 milionů. V součtu se zbytkem světa jsme už na 330 melounech. Globální čtyři kila padnou určitě, na pokoření půl miliardy bych však teď příliš nevsázel. I tak si myslím, že trojky se dočkáme do tří let, návrat Burtona domů (tedy k Warnerům) se totiž studiu bohatě vyplatil už teď.

Co bronz? Na stupních vítězů se horko těžko drží remake dánského thrilleru Nepřivolávej nic zlého. James McAvoy v hlavní roli sice při pohledu na dalších 6 mega (pokles oproti prvnímu víkendu o 48 %) a celkových 21,5 milionů dolarů z Ameriky ještě nemá moc důvodů ke spokojenosti, ale velmi podobné výsledky ze zbytku světa a rozumný rozpočet 15 míčů naznačují, že tady se rozhodně nikdo věšet nebude.

Dostáváme se k bramboře, kterou vypěstovali v současnosti ti suverénně nejmarnější hollywoodští farmáři. Studio Lionsgate se předminulý týden „předvedlo“ s propadnuvší Vránou. Ten minulý bídní distributoři zabili průměrný wickovský akčňák v hlavní roli s Bautistou – The Killer´s Game.

Tentokrát pro změnu pohřbili (v trailerech nadějně působící) postapokalyptický thriller/horor s Halle Berry Nikdy se nepouštěj. Film mimochodem prý vůbec není špatný – na Rottenech svítí průměrné hodnocení 6/10 a vzácných postapokalyptických žánrovek s rozpočtem 20+ milionů dolarů není nikdy dost.

Po dalším otvíráku z více než 2 500 kin v USA znovu padlo méně než tragických 5 mega (konkrétně 4,5) a já už bych se při pohledu na historicky unikátní sled propadáků jednoho studia snad i rezignovaně zasmál. Jenomže ti (cenzurováno – pozn. redakce) s prominutím ku*ví kariéru už i mému oblíbenému francouzskému šikulovi Alexandre Ajovi (Noc s nabroušenou břitvou, Hory mají oči, Kořist…). A to už jim prostě neodpustím.

Mně je úplně fuk, že Lionsgate už nějaký ten rok očividně plní funkci levné americké toalety, která má za úkol jenom plnění smluv u mezinárodně financovaných snímků. S maximálně odbytým marketingem film během prvního víkendu uvést do kin, jenom aby následně upadl do zapomnění. Právě o to tu očividně jde. Ale tvářit se, že je podobné kino-splachování v pořádku? Ne.

Příští víkend i kvůli nim na 99,9 % propadne Megalopolis, u kterého podle všeho musel režisér a producent Francis Ford Coppola dokonce doplácet na americkou reklamní kampaň! Jako by nestačilo, že bláhová hollywoodská legenda komplet zafinancovala 120 milionový rozpočet. Kdyby Lionsgate zkrachovali, nebudu za ně ronit slzy.

Ústa vypláchnuta a my si spravíme chuť u pětky. Deadpool s Wolverinem jsou v kinech právě devátý týden a stejně to stačí na další čtyři miliony z amerických kin. V Americe jsme na 627 melounech, globálně potom dokonce na 1 316 míčích. Pecka, která bude jistě rezonovat i na konci roku při psaní pravidelné topky těch největších kasovních úspěchů za rok.

Na šestém místě je festival v Cannes ovládnuvší Substance s Demi Moore a Margaret Qualley. V redakci vesměs velebený snímek se konečně dočkal premiéry i v Americe a výsledkem jsou bohužel slabší 3 miliony

Méně známé studio Mubi, které je se svou stejnojmenou a u nás neznámou streamovací službou zaslíbené spíše dokumentům a nezávislým filmům, zkouší fušovat i do kinodistribuce. Jejich prozatím nejviditelnější pokus (Substance se v USA promítalo více než 1 900 kin) se nepotkal s očekávaným úspěchem. Čekalo se aspoň 5 mega. Zvlášť když se tentokrát neodbyl ani marketing, který prý v zámoří vyšel na 5–10 milionů.  Já už jsem v redakci koukám pomalu poslední, kdo ambiciózní film ještě neviděl.

Předminulý týden jsem byl blízko, protože se nekompromisní body horor promítal na filmovém festivalu Cinematik v Pieštanech, ale také přítomný (a v redakci snad jediný vyloženě remcající) kolega Mr. Hlad mi večerní návštěvu největšího sálu na Slovensku vymluvil. Místo projekce s nahou Demi a Margaret jsme raději rozebírali jiné krásy kinematografie na pivu. 

Sedmička a osmička oslovují podobnou cílovku. Reagan s kdysi populárním Dennisem Quaidem má na kontě v USA 26 mega. Otvírák se tedy povedlo již více než ztrojnásobit, ale pořád žádná velká sláva. Rozpočet je totiž fakticky totožný jako aktuální tržby a zbytek světa hlásí v případě ódy na bývalého republikánského amerického prezidenta, který v osmdesátkách uzbrojil Sovětský svaz a uspíšil pád železné opony, nezájem.

Am I Racist? Nejsem, tak se jmenuje experimentální dokument Matta Walshe, který do kin minulý víkend vrhlo s docela překvapivým úspěchem specifické „studio“ Daily Wire. Za ním mimo jiných stojí radikální konzervativní komentátor Ben Shapiro. Těch 9 milionů za prvních deset dnů v Americe je každopádně fajn. Uvidíme, jestli bude mít někdo v redakci koule na to časem novinku zrecenzovat. Vsázím na Rimsyho.

Co devítka? Jung Kook: I Am Still u nás promítal nejenom řetězec Cinema City a pokud jste snad na korejský export zavítaly do blízkého multiplexu, napište své dojmy do diskuze pod článkem. Cesta orientální popové hvězdičky z kapely BTS za sólovou kariérou není koncertním filmem jako takovým, ale spíše dokumentem. Tím pádem se asi nelze moc divit, že v USA padlo z více než 700 kin pouhých 1,4 milionů doláčů.

TOP 10 zakončuje Vetřelec Romulus. Disney přepočítává z původně pouze pro streamovací Hulu určeného hororu slušný profit. V Americe jsme na 103 milionech, globálně potom dokonce za 340 melouny. Takhle by to šlo, říkají vesměs spokojení diváci a jistě i studio, kterému se osmdesátimilionové pořizovací náklady vrátily již před pár týdny.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští víkend bude smutný Francis Ford Coppola. Megalopolis totiž s velkou jistotou nepřeleze nazdory premiéře v IMAXech ani hranici 10 milionů dolarů. Veselejší potom budou Universalové distribuující animák Rozzum v divočině. Chválí ho snad každý (na Rottenech aktuálně svítí vyloženě fantastické průměrné hodnocení 8,3!), tak snad budou kvalitnímu a originálnímu snímku odpovídat i vysoké tržby.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace