TOP 11 největších kasovních propadáků za rok 2024
10:30 | 31.12.2024 |
Rok 2024 pomalu odpočítává poslední hodiny, takže je čas ještě jednou bilancovat. Posvítíme si na ty největší kasovní propadáky roku. Hned na začátku (po zkušenostech z plamenných diskuzí pod předchozími články) zdůrazňuji, že mluvíme pouze a jenom o KASOVNÍCH propadácích.
Stejně jako mnohokrát předtím bohužel platí, že nezájmu diváků se v kinech i letos dočkal nejeden povedený film. Glosování (ne)zdravého Hollywoodu se dočkáte až v následujících týdnech u příležitosti navazujícího žebříčku, kde zmíním ty největší kasovní hity roku (dejte mi aspoň dva týdny), takže nám zbývá místo na klasická úvodní upozornění.
Předně připomínám, že propadáky řadím za sebe od nejméně bolavého po ty nejkritičtější případy nejenom podle množství prodělaných milionů. Beru v potaz i ambice studií, režisérů, herců atd. A svoji roli samozřejmě hraje i faktor překvapení, kdy nejedna kdysi mocná franšíza z různých důvodů krutě pohořela. Na úvod bohatě stačí, jdeme si těch jedenáct největších nešťastníků prolustrovat.
3. Megalopolis
Rozpočet: Sám režisér a producent potvrdil budget 120 míčů a to ještě Coppola musel místo vyčůraného studia zafinancovat i marketingové náklady na americké uvedení. Rovnou tedy k číslu připočítejte dalších 15–20 mega. Uf.
Tržby v USA: 7,6
Tržby ve zbytku světa: 6,2
Tržby globálně: 13,8
Rimsy se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Obavy z Coppolovy nesoudnosti se ukázaly být na místě nejen z hlediska sebevražedného financování, ale i absence umírněnosti a koherentnosti samotného filmu. Změť odkazů na antiku, futuristických utopií a mnoha žánrových odboček nakonec snad ani nejde brát jako seriózní dramatický film, nýbrž jen jako guilty pleasure ohňostroj tvůrčí marnosti, v němž jsou podnětné myšlenky a sympatické nápady pohřbeny pod nánosy nezáměrné absurdity.
Vytáhni v hospodě: Také jste doteď žili v dojmu, že kapitální propadák Megalopolisu v kinech bude stát Coppolu veškeré úspory, které si zajistil prodejem prestižního vinařství Francis Ford Coppola Winery? Já ano a přiznám se, že mi ho bylo trochu líto. Už není. Dočetl jsem se totiž, že Coppola prodal v roce 2021 svůj podíl za rovnou půl miliardu. Dolarů. Inu, asi kvalitní víno a nic nebrání vzniku dalších filmových stomilionových utopií.
Francis Ford Coppola je režisérská legenda, která si za nestárnoucí Kmotry, Rozhovor, Apokalypsu, Vyvolávače deště a další zaslouží nehynoucí slávu. I kdyby se příští rok vytasil s animákem o infantilních zpívajících tučňácích, tak se na tom nic nezmění. Megalopolis byl Coppolův letitý sen, který si chtěl splnit už pomalu od roku 1977, kdy ho paralela mezi kolabujícím římským impériem a prohnilým světem napadla. Prodal vinice, zacáloval film kompletně z vlastních prostředků a sen si splnil. Dobře pro něj. Už jsem vás uklidnil a můžu začít trochu hejtovat?
Coppola na stará kolena podle mě trochu ztratil soudnost. Snad z každého rozhovoru, který jsem s ním v posledních měsících viděl, vyloženě tryská smutná odloučenost od reality. Stylizuje se do Dona Quijota, jemuž nesejde na kasovním neúspěchu jeho filmu. Oni to lidé přece za třicet let docení, stejně jako mnohé filmy jeho slavných kolegů, kteří nejvíc zářili v sedmdesátých a osmdesátých letech.
Jaká je to krásná svoboda, vršit na sebe ve velkofilmu nesmysly a odfláknout zdánlivě vděčné scény z opulentních večírků. Co by za to desítky režisérů daly, mít na prodej vinice a nemít nad sebou to škaredé studio, které vám řekne STOP, když začnete bláznit. Než se zeptáte – ano, hecnul jsem se. Sice ne v kině, ale Megalopolis jsem čerstvě viděl. A jsem s kvalitami snímku nespokojený.
Tentokrát to až tolik o tragických tržbách pod dojmy čerstvé „projekce“ nebylo, ale psal jsem o fascinujících byznysových eskapádách už dvakrát, tak snad mi výjimečně prominete. Mám pocit, že na něco zapomínám. Jak že se jmenuje to studio, které film bez velkého zájmu vyslalo do mrzkého počtu 1854 amerických kin? Tuším, že začíná na „L“.
2. Furiosa: Sága Šíleného Maxe
Rozpočet: Zdroje se znovu různí. Odhady začínají na 168 milionech a končí na rovných 230…
Tržby v USA: 67,5
Tržby ve zbytku světa: 106,3
Tržby globálně: 173,8
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Divoký blockbusterový nářez, který je sice horší než Zběsilá jízda (a Bojovník silnic), ale pořád si kvůli Millerově režijní virtuozitě zaslouží maximální pozornost.
Vytáhni v hospodě: Režisér George Miller řekl před letošní premiérou následující: „Scénář Furiosy byl hotový už před natáčením Šíleného Maxe: Zběsilé cesty. Abychom tenkrát mohli vyprávět soudržný příběh, tak štáb pracující na Maxovi měl už před deseti lety k dispozici dokonce i koncept arty Furiosy“. Nezmiňujte prosím maximálně připraveného Millera před Mattem Reevesem, který už skoro třetím rokem v kuse marně zkouší dát dohromady alespoň ten scénář k pokračování Batmana.
U Kaskadéra jsem uvedl fakt, že akčňák Davida Leitche odstartoval na začátku května prachbídnou letní sezónu v kinech. V případě Furiosy, která se premiéry dočkala na začátku června, ta letní kasovní mizérie vrcholila. Dobře si doteď vzpomínám, jak jsme si s kolegou imfem vyměňovali trudné postřehy z kino-průšvihů a následně v jeho tipovačce oba podstřelili tržební odhady u Deadpoola 3, V hlavě 2 a dalších nadcházejících zachránců hollywoodské sezóny. Bylo to tenkrát v kinech hodně trudné.
Cival v box office reportu v souvislosti s otřesnou premiérou Furiosy v multiplexech suše napsal: „Tak asi zatahujem oponu. Končíme. Zavíráme.“ Vždyť ani v té době paběrkující Království Planeta Opic s necelými čtyřmi kily v globálu úplně nepřesvědčilo. Největší hollywoodská hvězda roku 2015 Chris Pratt nezvládnul vytáhnout Garfielda ani k 260 milionům, animovaní Imaginární přátelé Johna Krasinskiho také zklamali a snad jediným sukcesem těch marných týdnů byl laciný horor Rennyho Harlina Cizinci: Kapitola 1, což je myslím všeříkající.
George Miller tak dlouhou ukecával Warnery, až mu těch cca 180–230 mega na "pokračování" vážně dali, a nebýt tučných daňových úlev z Austrálie (hádejte dvakrát, proč se tam točil i ten Kaskadér nebo Království Planeta opic), tak mohlo být ještě hůř. Takhle při pohledu na zoufalý kolaps v kinech po celém světě odhaduji, že studio odepisovalo „jenom“ nějakých 150 milionů dolarů.
Možná to chtělo inzerovat návrat toho Venoma ždímajícího Toma Hardyho, odepřít si eRkovou přístupnost a nesázet všechno na neznámé ženské postavy, které očividně nikoho nezajímaly. A to se Charlize Theron s Anyou Taylor-Joy před premiérou tak snažily. Aspoň že Miller naservíroval povedený film, který penetroval do nejednoho žebříčku nejlepších filmů redakce MovieZone za rok 2024.
1. Joker: Folie à Deux
Rozpočet: 200
Tržby v USA: 58,3
Tržby ve zbytku světa: 148,1
Tržby globálně: 206,4
Mr.Hlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Prvního Jokera nemám bůhvíjak rád a přijde mi jako laciná vykrádačka slavných filmů pro diváky, kteří se moc do hloubky filmové historie nepouštějí. Ale dalo se na něj koukat. Dvojka je ovšem přehlídka šílených ambicí, nekontrolovaných nápadů a důkazů, že dávat volnost a velké peníze každému, kdo natočí tak trochu omylem hit, je fakt blbý nápad. Na druhou stranu spláchnout potenciálně miliardovou franšízu do hajzlu takovýmhle způsobem, to chce potlesk.
Vytáhni v hospodě: Začnu trochu oklikou. I v redakci zaznívají hlasy, že Gunnův Superman bude kasovní hit. Nejenom kolega do_Od připomíná fakt, že o traileru čerstvě mluví celý svět a za prvních 24 hodin si ho na různých kanálech pustila rovná čtvrtmiliarda diváků. Já si však úspěchem nejnovějšího muže z oceli pořád nejsem (navzdory návratu milované komiksové postavy) tak úplně jistý. Jenom pro srovnání uvedu, že trailer na Jokera 2 si za první den pustilo také kolosálních 167 milionů lidí. Jak to dopadlo v kinech všichni víme.
Warneři nakonec na body porážejí Lionsgate a uděluji jim navzdory několika hitům (Duna 2, Godzilla x Kong, Beetlejuice Beetlejuice) nelichotivý přívlastek největších studiových zoufalců v roce 2024. Joker 2 to rozhodl, protože takhle v kinech degradovat oblíbený miliardový první díl se jen tak nevidí. Podobný propad tržeb mezi prvním a druhým dílem tu vlastně nebyl minimálně od Alenky v říši divů.
I ta však zvládla se svým sequelem alespoň těch 299 mega. Sequel Jokera se horko těžko dostal přes dvě kila. Navzdory faktu, že rozpočet oproti jedničce nabobtnal trojnásobně právě na těch 200. Poptávka po sequelu miliardové jedničky byla holt vysoká. Jinak by režírujícímu Phillipsovi těžko prošlo muzikálové ukotvení a desítky milionů dolarů do jeho a Phoenixovy kapsy (chudák Lady Gaga si prý přišla na „pouhých“ 12 mega). Stálo to Warnerům za to? Samozřejmě nestálo.
Dodnes nechápu, proč Phillipse nechali s Jokerem vyjet do Benátek a už skoro měsíc před premiérou dovolili film pochybných kvalit zhlédnout kritikům. To se nepoučili z Indiana Jonese 5, kterého mnozí nelítostně sepsuli už dlouho před premiérou na základě nedomyšlené předpremiéry v Cannes? Joker s podtitulem Folie à Deux je takový obří (a diváky logicky odzívaný), fakáč režiséra studiu. Mnozí ho brání, a stejně jako Coppola v případě Megalopolisu tvrdí, že za takových 20–30 let bude výjimečný muzikál doceněný.
Já žánr miluji, ale na skoro dvouapůlhodinového podvratného klauna jsem odvahu ještě nenašel. Proto mi na závěr dovolte jenom postesknutí, že zoufalí kinaři doufali v zachránce, který jim na přelomu září a listopadu vylepší účetní závěrky a rok 2024 v kinech konečně pošoupne nad úroveň toho předchozího. Nestalo se a já doufám, že si Phillips s Phoenixem užívají ty desítky milionů dolarů z kapes bláhového a prodělávajícího studia. Budou na to mít spoustu času, protože po tomhle fiasku jim už nikdo 100+ milionů na jejich film prostě znovu nedá.
Co se největších propádáků za rok 2024 týče, tak to je za mě vše. Diskuze je otevřená a nezbývá než vás vyzvat, abyste se neupejpali a sepsali alespoň trojici filmů, které byly ve vašich očích těmi největšími kasovními provary za posledních 12 měsíců. Pojďme spolu doufat, že v roce 2025 bude líp. A když už nic, tak alespoň ta Karlem a mnou vyhlížená Mission: Impossible – Poslední zúčtování napraví v kinech dojmy po Cruisově neúspěšné sedmičce.
---
Nevešlo se: Madam Web, Sám proti světu, Red One, Vezmi mě na měsíc, The Killer´s Game (také viním Lionsgate), Back to Black, Strážci a mnoho dalších.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry