Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Čarodějka přeprala Gladiátora, nejenom zámořská kina konečně praskají ve švech


ikona
TedGeorge
amazonangel studiosariana grandebarbenheimerčarodějkachris evansdenzel washingtongladiátorgladiator 2heretikhororparamount picturespaul mescalred oneridley scottrockthe rocktržbyvenomvenom 3wicked
Filmová adaptace milovaného divadelního muzikálu nalákala o víkendu do amerických kin násobně více diváků než návrat Gladiátora.  

Jistě nejsem jediný, kdo měl dlouho za to, že především internetem živený fenomén Barbenheimer byl naprosto jedinečný a křečovitá snaha studií ho napodobit (zavzpomínejme třeba na Saw Patrol, kdy se v kinech minulý podzim potkal brutální horor s animovanými pejsky) už nikdy nepadne na podobně úrodnou půdu. Očividně jsem se mýlil. Proč?

Nikdy nepodceňujte ženy. Velmi banální zvolání, které nabývá relevantnosti při pohledu na víkendové tržby. „Glicked“ nebo pokud chcete „Wickiator“ je tady v plné síle. Nejdříve si posvítíme na úspěšný muzikál.

Pokud bych měl najít jeden styčný bod Čarodějky s Barbie, tak je to dlouho neviděná filmová mobilizace Hollywoodem často opomíjených žen. Holčičky milující zpěvačku Arianu Grande, teenagerky v růžových šatech, jedoucí na vlně pomíjivé internetové slávy (selfíčko z foyer multiplexu na instáč bylo povinné), maminky vzpomínající na výlet do New Yorku a nutnou návštěvu populárního muzikálu v tamním divadle… V zámoří přišly na event do kin snad všechny.

Jinak by za první víkend v USA nepadlo mohutných 114 míčů (pozor, je to včetně 19 milionů, které film nasbíral již v předpremiérách v průběhu týdne). Nářez, navzdory trochu vyššímu poklesu v sobotu, kvůli kterému se nakonec nenaplnily 120–130milionové odhady. Jasně, ve světě už je to o řád slabší a úvodních 50 mega až takový zázrak není. Není to však ani žádný propadák, protože plno větších premiér (včetně té u nás) si vyčkávající Čarodějka připíše až následující týdny.

V první řadě však přece jenom mluvíme o anglosaském fenoménu, který kromě Ameriky bral jackpot především v Anglii (vypadá to na otvírák 15+ mega!), kde se Wicked na divadelních prknech ve West Endu v Londýně dočkalo neskutečných 6 500 repríz. V New Yorku jich mimochodem bylo dokonce ještě o více než 1 000 víc.

Na hitovém statusu však vlažnější zájem ve zbytku světa, kde Čarodějku/Wicked moc diváků nezná, nic nemění. Ano, naznačená paralela s megahitovou Barbie trochu kulhá při pohledu na fakt, že v tomto muzikálovém případě další globální miliarda opravdu nehrozí. Americká kasovní nadílka plus „drobné“ ze zbytku světa však budou navzdory relativně vysokému rozpočtu 150 mega více než stačit.

Téma: Gladiátor II si to v kinech rozdá s Čarodějkou

Ještě před týdnem bych nadšení nad gigantickým otvírákem v USA možná trochu krotil. Zmínil bych pro mě osobně docela šílenou 160minutovou stopáž a především fakt, že premiéru měla teprve první půlka dvoudílného filmu. A to skoro nikdy není dobrá zpráva pro možnou výdrž blockbusteru. Jenomže…

Ono to jindy neoblíbené půlení divákům podle všeho nakonec moc nevadí. Návštěvu Čarodějky doporučuje 80 % zámořských diváků, což je vyloženě fantastické číslo, které jsem už hodně dlouho nezaznamenal (pokud vůbec někdy). Spokojenost je mimochodem maximální nejenom u diváků, ale pro mě osobně překvapivě i u kritiků.

Naprostá většina jich zvedá palec nahoru, a byť průměrné hodnocení sice pomalinku klesá, pořád je k nedělnímu večeru vysokých 7,5/10. Při pohledu na nadcházející sváteční víkend, kdy se v zámoří ve čtvrtek slaví Den díkůvzdání, bych si už teď tipnul nadprůměrnou výdrž. Čuchám, že celkově se v USA půjde navzdory za rohem číhající Odvážné Vaianě 2 za 300 melounů. Globálně je potom už teď pravděpodobná půlmiliarda. Čarodějka bude díky nadšení prvních diváků v kinech dost možná strašit i za měsíc o Vánocích.

V souvislosti se zmiňovaným dělením na dvě části jsem si mimochodem dal tu práci a osvěžil si před psaním článku všechny trailery Čarodějky. Ani v jednom není zmínka o tom, že vyvrcholení „harrypotterovského“ muzikálu s čarodějkami na košťatech, které spolu sdílí prostorný apartmán na kouzelnické koleji, přijde až příští rok.

Dokonce i plakáty (alespoň ty, co máme na MovieZone) o dvoudílném dobrodružství, vycházejícím z kultovního Čaroděje ze země Oz, mlčí. Ne, není to náhoda. Universal, který odvážně zacáloval tři kila za oba díly, tentokrát dobře věděl, co dělá.

Když už jsme u těch upoutávek, tak si jasně vzpomínám, jak jsem na jaře ohrnoval nos nad digibordelem v Superbowl spotu. Režisér Jon M. Chu se následně snažil zabít Mr. Hlada třiapůlminutovým trailerem, kde se v druhé polovině dokonce vyskytnul i kolegou vrcholně neoblíbený Jeff Goldblum v zeleném. Ne, fakt jsme se v redakci netěšili (a navzdory nadšeným reakcím pořád netěšíme) nikdo. A teď už konečně k epickému návratu Ridleyho Scotta do Kolosea.

U Čarodějky jsem naznačoval, že většina platících návštěvníků byly ženy, přičemž na exaktní číslo pořád čekáme. U Gladiátora 2 každopádně zachraňovali čest historických epik především muži. Deadline po pátku prozatím reportuje, že jich v USA bylo 61 %. Především díky nim tedy mohl spadnout problémy stíhanému Paramountu kámen ze srdce.

Snad měsíc očekávaných 60 mega sice nakonec nepadlo, ale i těch 55 melounů je ještě vlastně fajn. Nezapomínejme na fakt, který již Cival zmínil v reportu z minulého týdne – „historický“ akčňák s Paulem Mescalem, Pedrem Pascalem a znovu skvělým Denzelem Washingtonem nebude mít u cílovky až do Vánoc konkurenci. Takže konec někde u 150 míčů v Americe je nabíledni.

Sequel úspěšné sandálové klasiky, která si za rok 2000 překvapivě došla pro Oscara za nejlepší film, sice nesbírá vyloženě nadšené reakce, kam se podíváte (na Rottenech je průměrné hodnocení kritiků 6,5 a první diváci zvedají při pohledu na béčkové CinemaScore prst nahoru spíše opatrně), nicméně Mescal se na rozdíl od Grande může nepřekvapivě spolehnout na zbytek světa.

V naprosté většině zemí se Gladiátor 2 představil už minulý víkend a po úvodním 87milionovém odpichu jsme za prvních deset dnů i díky čerstvým čínským yuanům na 166 míčích. V součtu s americkou 55milionovou nadílkou je tedy na 221 mega. Sám jsem tomu minulý týden moc nevěřil, ale Gladiátor 2 nakonec bude i díky nadcházejícímu tučnému víkendu na těch 500 mega nejspíše útočit. Je to úspěch? Jak se to vezme.

Ridleymu se sice na stará kolena nakonec nepodařilo pokořit 58milionový otvírák Hannibala a tím pádem si nepřipíše rekordní americký start své ultradlouhé a úspěšné kariéry. Nemluvě o faktu, že nebereme v potaz ošemetnou inflaci. Osobně to srovnávání nesrovnatelného nemám rád, ale inflace nám dobře poslouží alespoň při pohledu na rozpočet. Ten je totiž u pokračování Gladiátora alfa a omega.

Financující Paramounti se velmi nemotorně snažili uklidnit věčně nervózní akcionáře a vysoký rozpočet neustále snižovali. Před týdnem se nám studio dokonce snažilo namluvit, že budget jenom velmi mírně překročil dvě kila. Nevěřil jsem ani já, ani Cival. Čerstvě nevěří ani známé webziny Variety s The Hollywood Reporterem, které shodně uvádějí 250 melounů. A mohlo být hůř. Mnohem hůř.

Velká část filmu se totiž natáčela na Maltě, která doposud nabízela filmařům velmi vysokou vratku 40 %. Periodikum Times of Malta uvádí, že sequel Gladiátora prý měl od státu dostat nazpět celých 46,7 milionů eur, což je podle aktuálního kurzu cca 50 milionů dolarů. To je pro malý středomořský ostrůvek obrovské číslo. Objevují se dokonce zprávy, že na evropské poměry jedinečně tučná hollywoodská vratka zapříčinila v jednokomorovém maltském parlamentu slušné pozdvižení.

Přijde vám odhadovaný budget 250 jako obří? Tak to neříkejte před hercem a producentem Tomem Cruisem, jenž (také ve spolupráci s pořád ještě solventním Paramountem) údajně vysolil více než čtyři kila za „poslední“ Mission: Impossible. Inflace je v tomto případě holt neúprosná a při pohledu na vybrané rozpočty z minulé dekády jistě budete souhlasit, že velké mezinárodní produkce se dnes prostě levněji pořídit nedají.

TOP 10 filmů s absurdně přepáleným rozpočtem

Pokud chce Hollywood fungovat i nadále podobně „opulentně“, musí se holt při nákladném natáčení spoléhat na vysoké vratky a vybírat si, kde bude natáčet. Hádejte dvakrát, proč se Furiosa, Kaskadér, Království Planeta opic a mnoho dalších mastných filmů natáčelo v Austrálii. Nikoliv třeba v rozlehlé (a jistě také jinak vhodné) nevadské poušti. Ale to jsem s rozpočty a vratkami trochu odbočil.

Slovy Václava Klause a sázkových kanceláří je Gladiátor 2 „neprohra“. Jako hit by ji při pohledu na vysoký rozpočet označil jenom blázen. Vzhledem k tomu, že jenom o pár desítek milionů levnější Scottův Napoleon (já vím, tam je to s financujícím Applem a streamovací premiérou složitější) utržil v kinech globálně slabounkých 221 mega, bych však řekl, že Scott a nakonec i Paramounti budou spokojení. V kinech se jim megafilm sice nezaplatí, ale po započítání vlastního streamovacího všimného z Paramount+, televizních práv atd. se časem zahojí. Snad.

Vůbec bych se mimochodem nedivil, kdybychom se pokračování Gladiátora za pár let nejenom u nás dočkali i na čím dál bohatším Netflixu. Že bychom však právě sledovali nějakou symbolickou obrodu kdysi oblíbených „sandálových“ blockbusterů? Ani náhodou. Nic to nemění na faktu, že kinaři podobné žně už zoufale potřebovali.

Propadnuvším Jokerem 2 odpálený podzim byl totiž vyloženě slabý a nic na tom nemění ani znovu relativně úspěšný komiksový Venom nebo povedený hororový Úsměv. Když teď na chvíli zapomeneme na Gladiátora, tak sice můžeme ohrnovat nos nad dalším dvouapůlhodinovým muzikálem, ale stovky milionů z USA pro Čarodějku jsou i pro nás Středoevropany dobrá zpráva.

Zase jednou totiž naznačují, že se pořád vyplatí cpát filmy exkluzivně do kin, nikoliv rovnou na streamy. A to ještě příští víkend trhne nějaký ten rekord rodinkami dlouho vyhlížené pokračování animované Vaiany. Tam už tu miliardu KONEČNĚ tuším. V rychlosti a maximálně úsporném režimu frčíme dál.

Máme tu další filmovou střelu mimo miliardáře Jeffa Bezose. Na amazonovský (tedy logicky předražený) 250milionový (!!!) Red One s Rockem a Chrisem Evansem je zvědavo násobně méně diváků, než na zmiňovaného Gladiátora nebo Čarodějku. Americký padák o cca 59 %, nesoucí dalších 13 mega, sice není nijak hrozivý, ale bronzová pozice a nuzných celkových 53 melounů z USA doprovázený dalšími 64 miliony ze zbytku světa si vzhledem k nepochopitelně přepálenému rozpočtu vážně nezaslouží pochválit. Rockova chřadnoucí kariéra by myslím ocenila další Jumanji.

Co brambora? Staré známé Angel Studios vrací úder. Tentokrát chtějí vyčůraní pánbíčkáři, cílící většinou na specifickou a nenáročnou sortu amerických křesťanů, zabít Hitlera. Bonhoeffer: Pastor. Spy. Assasin je dobový thriller, který názvem připomíná mnohem (ale fakt o hodně) kvalitnější špionážní biják s Garym Oldmanem. V Americe padlo z 1 900 kin slabých 5 mega, ve světě průměrné hodnocený snímek nikoho nezajímá.

Na pátém místě se pomalinku loučí prý snesitelná trojka Venoma. V zámoří jsme po čtyřmilionovém víkendu na 134 melounech, v součtu se zbytkem světa potom globálně na 456 míčích. Tom Hardy a studio Sony si mohou gratulovat, že na rozdíl od dvojky nějak dostali komiksovku i do čínských multiplexů. Jinak by přepočítávali o 90 milionů nižší tržby a jistě by ukápla i nějaká ta slza. Takhle ještě vzhledem k rozpočtu 120 mega cajk a profit už z kin.

Vánoční fantasy komedie The Best Christmas Pageant Ever (alias Příšerná besídka) a povedená podzimní hororová hra kočky s myší Heretik berou šestku a sedmičku. Pro fakticky celý rok zoufalé studio Lionsgate je sympatický třetinový pokles a aktuálních 25,5 mega u diváky oblíbené frašky předčasným vánočním zázrakem. Jenom o chlup nižší celkové tržby ďábelského Hugh Granta jsou pro studio A24 také uspokojující. A Cival mimochodem Granta čerstvě také chválí. Co poslední tři zástupci v TOP 10?

Parádní animák Rozzum v divočině má v USA na kontě 141 mega a celosvětově líže 320 melounů. Pěkné. Naomi Scott se pomalu loučí s Úsměvem. Výjimečně šetřiví (rozpočet nepřekročil 30 mega) Paramounti budou při pohledu na celkových 67 míčů z Ameriky a ještě o chlup vyšší číslo ze zbytku světa jistě vysoce spokojení. Víkendovou TOPku potom zakončuje dramedie Jesseho Eisenberga A Real Pain. Velebení kritiky se bohužel nepodařilo přetavit v ucházející tržby. Pět mega po dvou víkendech z více než 1 000 kin je slabota.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde.

Příští neděli nás dost možná čeká reportování druhé/třetí největší zámořské nadílky všech dob. Pouze víkend, kdy marvelovka Avengers: Endgame odstartovala za 357 milionů, zůstane s velkou jistotou ještě pár let neohrožený. Kromě Čarodějky a Gladiátora totiž bude mohutně sypat i vašimi ratolestmi netrpělivě vyhlížené pokračování Odvážné Vaiany.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (7)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace