Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Hororová trefa roku! Pět nocí u Freddyho je kasovní megahit


ikona
TedGeorge
five nights at freddysfreelancejason blumjohn cenajosh hutchersonkillers of the flower moonleonardo dicapriomartin scorsesepět nocí u freddyhostvořiteltaylor swifttlapková patrolatržbyvymítač ďábla: znamení víryzabijáci rozkvetlého měsíce
Sekuriťák z tajemné pizzerie přivábil do kin davy a hororové žně pokračují. 

Horory táhnou. Banální a už pěknou řádku let skoro univerzálně platnou pravdu si každopádně letos podtrhněte a zvýrazněte. Zatímco komiksové adaptace v kinech paběrkují a kromě prokletého DC universa se v „postcovidové“ době dostává do problémů i dříve suverénní Marvel, apetit po děsivých celovečerácích je, zdá se, neukojitelný. Kritická obec sice i dnes často nahlíží na horory jako na tak trochu brakový žánr (čest výjimkám z ranku Jordana Peela nebo Ariho Astera), ale divácké preference hovoří jasně, což především v zámořských kinech právě potvrdily kasovní výsledky adaptace populární videohry Pět nocí u Freddyho.

Obří čísla se díky vysokým předprodejům sice dala vytušit už pěkných pár týdnů nazpátek, nicméně oficiální tracking byl páďo a mnozí novináři dokonce před víkendem tipovali „pouze“ 30–⁠40milionový odpich. I to by mimochodem bylo vzhledem k nízkému dvacetimilionovému rozpočtu skvělé vysvědčení pro další z nekonečné řady levných hororů od Blumhouseu, ozvláštněný použitím unikátních animatronických modelů z dílny Jim Henson's Creature Shop. Jak to nakonec dopadlo?

Monstrózních 78 milionů za první americký víkend (ještě o pět více a padl dokonce i Oppenheimer!), doplněných o dalších 53 ze zbytku světa, vyráží dech. A to prosím pěkně ještě slušnou řádku důležitých trhů v čele s Itálií, Francií, Španělskem, Českem, Jižní Koreou a Japonskem premiéra teprve čeká.

Producent Jason Blum tak podle prvních odhadů dokonce překonal svůj doposud největší hit – restartovaný Halloween. Ten v roce 2018 trhnul v zámořských multiplexech 76 milionů a navzdory menšímu zájmu ve zbytku světa zvládnul v globálu pokořit čtvrtmiliardu. Pět nocí u Freddyho ji vydělá už někdy za dva týdny a s největší pravděpodobností poletí ještě mnohem výš.

Vyloženě fascinující je mohutný úspěch sekuriťáka v pizzerce i z toho důvodu, že stejně jako v případě Blumem produkovaného návratu Michaela Myerse do kin čtyři dekády po premiéře legendární Carpenterovy jedničky i tentokrát se Universal odhodlal k trochu kontroverznímu (a nejenom podle mě už přežitému) kroku. Nabídnul jimi distribuovanou novinku na streamovacím Peacocku bez příplatku v ten stejný den, kdy snímek vyslal do kin.

Obrovská čísla z multiplexů samozřejmě budou vodou na mlýn těm, kteří tvrdí, že simultánní premiéry v kinech a na streamu ve skutečnosti zase tolik neovlivňují kinotržby, ale v případě Freddyho je třeba si uvědomit, že marketingové mašině jménem Universal (respektive Comcast) a Blumhouseu se povedlo z hororu udělat event, na který slyšel každý druhý teenager. Stejně jako v případě letošních miliardových hegemotů Maria nebo Barbie se právě tato věková skupina předháněla v tom, kdo na Instagramu zveřejní více selfíček v kostýmu své oblíbené postavičky, což ještě umocnilo aktuální fenomén. Já to sice moc nechápu, protože co se her týče, tak jsem naposledy kdysi pařil Baldur's Gate 2, ale rychlý pohled na sociální sítě mě o aktuálním fenoménu dostatečně poučil.

Zároveň je třeba rozlišovat, když se film okamžitě objeví na HBO Max nebo Disney+ a když se dočká instantního startu na pořád dost okrajovém Peacocku. Rychlý výzkum před branami amerických kin ukázal, že čtyři pětiny návštěvníků si tento stream nepředplácí. No a dosah Peacocku ve světě je velmi limitovaný a to jsem ještě napsal velmi korektně. Problémem samozřejmě je, že byť se pirátství zrovna v Americe moc nenosí, ripy v té nejvyšší kvalitě okamžitě zaplnily internet i v Evropě, kde se polovina zemí na Freddyho teprve chystá. Něco mi říká, že třeba tuzemský Cinemart nemá kvůli nadcházející čtvrteční premiéře zrovna klidné spaní.

I z toho důvodu si teď netroufnu odhadovat, jak vysoko v globálu hororová novinka zamíří. Při pohledu na zámořské exit polly, hovořící o skoro až bezvýhradném nadšení prvních diváků (A- je na horor parádní vysvědčení), a faktu, že více než třetina návštěvníků chce navzdory dostupnosti na streamu do kina zajít minimálně ještě jednou, by se nabízelo opatrně spekulovat o půlmiliardě. Freddy však podle mě až tak vysoko nezamíří... a trvám na tom, že Universal si tentokrát klidně mohl streamovací Peacock dobrodružství odpustit.

Nic to nemění na tom, že čím dál mocnější producent Jason Blum si navzdory jednomu vymítačskému zaškobrtnutí letos už poněkolikáté zapaluje doutníky stodolarovkami. Kromě 190milionové nadílky z nekonečné série Insidious (rozpočet páté instance s podtitulem Červené dveře přitom byl pouhých 16 mega!) musíme zmínit i lednovou M3GAN, která s ještě nižším budgetem trhla krásných 180 míčů.

Všechno však bledne ve srovnání s Freddym, jenž se stejně jako zmiňovaná smrtící panenka dočkal ratingu PG-13 a jeho 78 milionů hravě strká do kapsy doposud rekordní otvírák dalšího mládeži přístupného hororu Tiché místo. Co víc, pokud chcete do této úzké a přístupné hororové škatulky řadit i dobrodružné Mumie s Brendanem Fraserem, tak dokonce padlo 68 milionů, které před 22 lety (letí to) trhla Sommersova dvojka. Nezbývá než gratulovat a v následujících letech očekávat ještě více PG-13 hororů. A videoherních adaptací.

Rychle k Taylor Swift, která se třetí víkend v kinech musela poprvé spokojit se stříbrem. Zpěvačku to však nemusí příliš mrzet, protože je jenom pár set tisíc dolarů vzdálena hranici 150 milionů dolarů z USA a globálně překonala dvě kila. Když se smutní kinaři na konci srpna dozvěděli, že Warneři odložili očekávané podzimní pokračování Duny, asi těžko mohli tušit, že jim rostoucí účty za teplo a elektřinu nakonec bude v říjnu a listopadu platit jeden koncertní záznam a filmová adaptace videohry.

Až bronz bere Scorsese s DiCapriem. Zabijáci rozkvetlého měsíce padají o více než 60 procent a pokud se v následujících týdnech nedočkají stabilizace, můžou si při pohledu na aktuální čtyři pětky z USA nechat zdát i o překonání 70 milionů. Ve světě je situace o chlup lepší, ale přesto je globální součet zoufale nedostačujících 88 mega. Ještěže se jedná o produkci Applu, který podměrečná čísla z kin zase tolik neřeší.

Jablečný gigant byl jako jediný ochotný utratit 200 mega jenom za to, že už za tři týdny bude na streamu nabízet nového Martyho s Leonardem a těžko vyčíslitelná prestiž poletí vzhůru díky dost možná dvojcifernému počtu oscarových nominací pro Zabijáky. V případě klasického studiového releasu bychom museli navzdory nepopiratelným kvalitám epického bijáku hovořit o obrovském kasovním průšvihu.

Bramboru loupou staří známí pánbíčkáři z Angel Studios. Dokument s hranými scénami a všeříkajícím názvem After Death odstartoval v 2 600 kinech s průměrnými pěti melouny. Pokud najdete odvahu absolvovat alespoň odkazovaný čtyřminutový trailer, tak se dozvíte, že ne každý „svědek“ má při klinické smrti „pozitivní“ zkušenost. Skoro čtvrtina prožije podle „dokumentu“ pekelný (došly mi uvozovky) zážitek.

Na pátém a šestém místě jsou s totožnými 59 americkými miliony dva nejrozdílnější filmy, jaké si vůbec dokážete představit: Vymítač ďábla: Znamení víry a Tlapková patrola ve velkofilmu. Zatímco Exorcista není spokojený, protože globálních 120 míčů ani zdaleka neospravedlňuje šílenou čtyřsetmilionovou investici Universalů do práv na vyčpělou hororovou franšízu, Tlapky štěkají nadšením. Více než 150 míčů z celého světa versus pětinový rozpočet –⁠ to prostě chcete. Při pohledu na výdrž šikovných animovaných pejsků nejenom v našich kinech navíc ještě zdaleka nekončíme.

Až sedmičku berou nešťastníci John Cena a Alison Brie v akčňáku Freelance. V režii Pierra Morela vzniknul snímek, kterému na RottenTomatoes zvedá palec nahoru přesně nula procent kritiků, přičemž divácké hodnocení zatím není k dispozici. Jak by také mohlo být, když dvě tisícovky kin zely prázdnotou a tržby v USA jenom o chlup překonaly hranici tragických dvou milionů dolarů. Trailer sice nebyl vyloženě peklo, které by vás pronásledovalo i v době klinické smrti, ale samotný celovečerák je prý naprostá katastrofa a nejhorší film Ceny. A to už je co říct.

Co osmička? Disney zažívá strašidelný rok a nic na tom nemění ani jeden dobrý nápad na obnovenou premiéru nejenom na Slovensku oblíbené Predvianočné nočné mory aneb Ukradených Vánoc. Miliony naskakují i druhý týden v řadě a v součtu s prapůvodní tři dekády starou premiérou jich padlo už 85. Dobře načasované halloweenské připomenutí nestárnoucí klasiky se rozhodně vyplatilo.

Pro pořádek jenom dodávám, že devítku bere úspěšná a diváky chválená desítka Saw, která v Americe překonala páďo (společně se zbytkem světa jsme za osmdesátkou), a konečně desítku potom zklamavší Stvořitel, jenž se ani více než měsíc po premiéře nedobelhal za hranici 100 melounů. Tipnu si, že režisér Gareth Edwards v následujících letech zakotví stejně jako Zack Snyder u Netflixu.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde.

Příští týden jsme se původně měli dočkat premiéry vyhlíženého pokračování Duny, ale studio Warner Bros. rádo na*írá lidi a odložilo ji na příští rok. Z trojice novinek What Happens Later (romantika s Meg Ryan a Davidem Duchovnym), Priscilla (životopisné drama režisérky Sofie Coppoly) a Dcera divočiny (drama s Daisy Ridley) má největší šanci uspět poslední jmenovaný.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace