Téma: Jak levné horory dobyly Hollywood
18:00 | 27.04.2017 |
Vítejte, přátelé. Právě jste si otevřeli téma, které si klade za cíl přiblížit vám další dílek do puzzle jménem hollywoodská džungle. Proč můj nejnovější proud slov vzniká? Je to prosté, milý Karle. Jason Blum uzmul svými nízkorozpočtovými a superúspěšnými filmy pozici Michaela Baye. Stal se totiž neskutečně bohatým hollywoodským hráčem/playboyem, kterému táhne na padesát a na svých večírcích odpaňuje osmnáctileté topmodelky pocházející z křesťansky založených rodin. Je to fičák, co jeho produkční firma poslední roky předvádí. Vše vyvrcholilo letošní zimou a jarem, kdy Jason (jakoby mimochodem) dokončil režisérskou renesanci Manoje Shyamalana díky Rozpolcenému a pár měsíců nato zboural pokladny originálním hororem Uteč. Ale to bych předbíhal. Ke čtení si prosím znovu otevřete víno z Vinařství Veverka. Moje volba tentokrát padla na Modrý Portugal a toto je skrytý product placement, pro který si už zítra jedu do Čejkovic.
Registrované partnerství Blumhouseu a Universalů v roce 2014 odstartoval nenápadný horor Ouija. Ten si s rozpočtem 5 mega přišel na více než 103 kulatých. Ve stejné kalendářní jednotce vzniká druhá Očista. Rozpočet je 9 milionů dolarů a konečný účet je vystaven na 120 melounů. Masakr pokračuje v roce 2015. Náš producent si totiž vzpomněl na M. Night Shyamalana, který v roce 2013 spadl na dno kvůli pitomému sci-fi Po zániku země. Šikovný producent vycítil šanci, dal Shyovi 5 mega a vděčný Ind natočil povedený horor The Visit. Spokojení diváci se dočkali další šokující pointy, kterými je legendární rejža proslulý, a v kinech nechali 100 mega. Manoj ochutnal lék, který mu předepsal doktor Jason a u Universalů zakotvil.
Rok 2015 nabízí možnost odbočky. Již stokrát jmenovaný producent si v tomto roce odskakuje k relativně novému studiu STX a pro režijně debutujícího Joela Edgertona produkuje úspěšný Dárek. Na tomto místě je potřeba říct, že některé filmy z produkční stáje Blumhouse přeskakuji. Pro účely mého článku to jsou často propadáky, jenomže koho dnes zajímá nějaký neúspěšný pokus jako Jem and the Holograms, když mu jedna Očista zaplatí pět takových zklamání?
Krasojízda trochu zpomalila minulý rok. To vyslal Blumhouse ve spolupráci s Universaly do kin pouze jediný film. Pokračování Ouijy nepropadlo, ale tržby jedničky se o 20 mega nepodařilo zopakovat a Universal možná začal pociťovat mírnou nervozitu. Sprintujeme do letoška. Všichni si mysleli, že Split nebude žádný velký kasovní hit. Universal dal Blumovi klasický jednociferný rozpočet a premiéru nového filmu s hloupým českým distribučním názvem Rozpolcený uklidil na leden. To je měsíc, kde většinou startují hollywoodské zbytky a nikdo od těchto filmů neočekává velké věci. Pokud někdo tušil, jaký průvan udělá v peněženkách diváků režisér M. Night, byli to kromě Bluma pánové Josh Goldstein a Michael Moses, kteří jsou u Universalů zodpovědní za marketing.
Všichni tři se nedávno zúčastnili marketing summitu pořádaného známým webem Variety. Zazněly tam zajímavé informace a já vám budu zase chvíli citovat. Začněme Joshem Goldsteinem: „Ptáte se, proč se po nás neopičí více studií? Víte, ono to je občas docela děsivé. Musíte mít dobrý nápad a talentované lidi na všech pozicích. Já jim (studiím) rozumím. Vy sice investujete nicotnou částku jako 5 milionů dolarů, ale neexistuje způsob, jak poslat malý film levně do kin po Spojených státech a po celém světě. Musíte počítat s dalšími desítkami miliony dolarů na marketing a distribuci. Studia se pak mohou jednoduše dostat do situace, kdy jim film prodělá 10x víc, než je samotný rozpočet. Vždycky je to risk“.
Goldstein pokračuje: „U malých filmů si můžete dovolit jiný marketingový přístup než u největších blockbusterů. Jason je geniální v tom, že vždy přijde s jedním nápadem, který se pak v marketingové kampani podaří přetavit do jisté poznávací značky, o které mluví úplně všichni.“ Co z toho vyplývá? Pánové našli recept na to, jak přetavit lacinou slitinu na zlato. Jak jinak si vysvětlit, že Rozpolcený otevřel v Americe za 40 mega a k dnešnímu dni má (z celého světa) na kontě více než čtvrt miliardy dolarů? A to vše při rozpočtu pouhých 9 milionů.
Všimněte si při této příležitosti jednoho zajímavého faktu. Na rozdíl od předchozích filmů pocházejících z blumhouseovské stáje se Rozpolcený může pyšnit výborným hodnocením od kritiků. Shnilá rajčata hlásí 75% spokojenost kritické obce. To je u hororů vzácnost rovnající se albínovi chovajícímu kuřata v Somálsku. Dostáváme se ke zlatému hřebu mému článku. Jordan Peele se minulý rok v kinech trápil kočičí gangsterkou Keanu. Tu ještě nerežíroval, ale byl pod ní podepsaný jako producent a scenárista. Před dvěma měsíci však vyrazil dech celému Hollywoodu.
O filmu Uteč (Get Out) jsem fakticky až do premiéry neměl tušení a ve svém článku představujícím letošní hollywoodské premiéry jsem ho krutě podcenil. Týden před startem v kinech se začaly objevovat první nadšené recenze. K dnešnímu dni se může snímek pyšnit 99% (!!!) kladných recenzí na Rotten Tomatoes. Co se hororů týče, tak je to snad rekord. Prý velmi chytrá žánrovka, která brnká na kontroverzní rasovou notu, rezonovala první víkend u diváků s 33 milionovou silou. Navíc se z ní stala trvalka, takže má k dnešnímu dni na kontě už více než 170 milionů dolarů jenom z Ameriky. A to ji ještě čeká premiéra ve většině světa.
Pokud bych to měl shrnout, tak Blumhouse a Universal investovali do rozpočtů dvou filmů nějakých 14 mega a jsou daleko za hranicí 400 milionových tržeb. Jak napsal vtipně Forbes: „Rozpolcený a Uteč udělali z Blumhouseu hororový Pixar“. Skoro jako na zavolanou přišla zpráva, že Shyamalan chystá sequel Vyvoleného. Je to pravda. Právě poslední úspěch znovuzrozeného Inda znamenal tu správnou páku na to, sehnat kýžené množství financí. Vážně vám musím říkat, který producent je poskytne a které studio bude film distribuovat?
---
Vytáhni v hospodě: Jason Blum si v roce 2014 jen tak mimochodem producentsky odskočil od hororů ke kvalitnější látce. Věřte tomu nebo ne, ale je zodpovědný za Whiplashe.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry