TOP 10 největších kasovních propadáků za rok 2022
12:00 | 29.12.2022 |
Zatímco v letech 2020 a 2021 jsem články o největších kasovních pohromách v kasách kin začínal připomenutím covidu a neuvážené taktiky studií v čele s Warnery, kteří cpali svoje filmy na streamy ve stejný den, kdy se dočkaly premiéry v kinech, letos už podobné výmluvy příliš neplatí. Nebezpečná epidemie sice čas od času vycení drápky (viz aktuální tragédie v Číně) a třeba nedávný Halloween končí nabídnul Universal na (především americkém) Peacocku ve stejný den, kdy startoval v kinech, ale rok 2022 v kinech byl definován něčím jiným.
Zatímco ještě v letech 2018 a 2019 zamířilo do pořád ještě určujících amerických multiplexů 740–870 premiér, letos to byla podle prvních odhadů pouhá polovina. Covidová kocovina a velmi nákladná „Hra o streamy“ zapříčinily, že se kinům vyhnul nejenom nový Predátor, ale třeba i „pokračování“ hitovky Na nože. Především v druhé polovině roku prostě nebylo na co chodit. A když už nějaká ambicióznější premiéra do multiplexů zamířila, její vyhlídky poznamenala ve většině světa rostoucí inflace jdoucí ruku v ruce s čím dál dražším vstupným do kin. Pochopitelná neochota lidí utrácet těžce vydělané peníze za film, který si mohou v rámci paušálu za nějaké dva měsíce pustit na streamu, byla patrná na každém kroku.
Maverickovi, Avatarovi a hrstce dalších navzdory – pro kinaře se znovu nejednalo o veselý rok, přičemž my si na finální čísla posvítíme někdy na začátku ledna. Jaká tedy byla desítka největších průšvihů za uplynulých dvanáct měsíců? Kasovní propadáky jako vždy řadím za sebe nejenom podle množství prodělaných milionů. Beru v potaz i ambice studií, režisérů, herců a svoji roli samozřejmě hraje i faktor překvapení, kdy nejedna kdysi mocná franšíza krutě pohořela. Na úvod stačí, jdeme na to.
3. Devotion
Rozpočet: 90
Tržby v USA: 19,1
Tržby ve světě: 0,4
Tržby celkem: 19,5
Studio: Sony
Ke kvalitám filmu se nikdo nevyjadřuje, protože ho ještě neviděl
Vytáhni v hospodě: Na scény leteckých soubojů dohlížel Kevin LaRosa, který měl tuhle práci na starost i v Top Gun: Maverick.
Jonathan Majors promine, ale vážně pustilo Sony do produkce film za 90 mega z Korejské války o prvním afroamerickém pilotovi, aniž by obsadilo alespoň jednu hvězdu, na níž by publikum slyšelo? Minimálně Michael B. Jordan by do zámořských multiplexů rozhodně přilákal více diváků a rozpočet by nabobtnal maximálně o deset mega, což je při podobném utrácení už jenom kosmetická změna. Je jistě chvályhodné, že podobné projekty vznikají a Devotion není podle reakcí žádná sra*ka (na Rottenech svítí průměrné hodnocení kritiků 6,8 a diváci jsou ještě spokojenější), ale nejenom Warneři jsou občas jednoduše blázni.
Nevím, jestli při odmávnutí projektu hrálo nějakou roli dlouho připravované pokračování Top Gunu (možná ano, když v obsazení figuruje i Glen Powell alias Hangman z Mavericka), ale už Válečnice s 50milionovým rozpočtem, která také cílila především na Američany, mi přišla jako maximum, které je schopné rasově pestré publikum za velkou louží uživit. Letecký velkofilm byl skoro dvakrát dražší a Sony se pro jistotu ani neobtěžovalo zkusit štěstí ve světě. Škoda, o špatných filmech se mi píše lépe a na Devotion s povedenýmy trailery se někdy – předpokládám na Netflixu – milerád podívám.
2. Moonfall
Rozpočet: 150
Tržby v USA: 19,1
Tržby ve světě: 48,2
Tržby celkem: 67,3
Studio: V Americe Lionsgate a práva se do celého světa klasicky předprodávala
Mr. Hlad se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Mít tohle premiéru před dvaceti lety, asi by to v kinech udělalo jná čísla. Ale blbé by to bylo stejně. Emmerich vykrádá sám sebe a navíc nemá filtr, takže závěrečná třetina plná opravdu hodně šílených zvratů už je i pro hodně tolerantního diváka dost silné kafe. Jinak je to film, u kterého si většinu času člověk říká, že už to všechno jednou někde viděl. A obvykle ve filmech od stejného režiséra, ale v době, kdy byl v mnohem lepší formě.
Vytáhni v hospodě: Tvůrci měli na place k dispozici jako poradce skutečného astronauta. Většina jeho práce údajně spočívala v tom, že chodil za režisérem a říkal mu, že tohle a tohle je nesmysl a že to nejde. Prý mu na to bylo řečeno, ať to neřeší, že je to jen film.
Už 127milionové globální tržby válečné Bitvy o Midway byly průšvih, ale Roland Emmerich má stejně jako Jákl očividně exkluzivní kontakty a tak o tři roky později pořídil za ještě větší peníz (Midway koštoval „pouhé“ kilo) další nezávisle financovaný biják. Apokalypsa se tentokrát neodehrává na palubách letadlových lodí za druhé světově války, nýbrž především na povrchu Měsíce v současnosti a za vším (myšleno financováním, nikoliv odkloněním kosmického tělesa) můžeme znovu hledat mocné čínské investory Huayi Bros., kteří zajistili pro Hollywood poslední roky skoro až zapovězenou premiéru v miliardové zemi.
Bráškové-producenti z Číny však stejně jako ostatní investoři tratili majlant a Emmerich už do třetice podobný nezávisle financovaný kaskadérský kousek nezopakuje. Byť se režisér a producent snažil hollywoodskou finanční stopu minimalizovat, tak Moonfall jasně ukazuje, že u filmů za 100 a více mega to prostě bez Ameriky nejde. Nemluvě o tom, že na základě směšných trailerů bylo všem už dobře čtvrt roku před premiérou jasné, že se do kin chystá pohroma. Nebo jste se snad těšili na stopadesáté ničení všeho a všech, ve kterém Halle Berry a Patrick Wilson objevují dutý a něčím vychýlený Měsíc, který hrozí srážkou s matičkou Zemí? Kdysi tolik populární katastrofický žánr každopádně nemohl zemřít v rukou povolanějšího člověka.
1. Divnosvět
Rozpočet: Zdroje se různí, ale nejenom podle Variety 180 (!!!)
Tržby v USA: 35,9 (stav k 27.12.)
Tržby ve světě: 26,8
Tržby celkem: 62,7
Studio: Disney
k0c0ur se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Ambiciózní animák s nádherně modelovaným světem, na kterém je znát každý dolar, bohužel selhává v základní snaze cokoliv rozumně a přehledně odvyprávět.
Vytáhni v hospodě: Tvůrci se inspirovali v původním King Kongovi, verneovce Cesta do středu Země a ve filmech s Indianou Jonesem.
Vůbec se Disneymu nedivím, že s rozpočtem Divnosvěta dělá drahoty a nechce přiznat barvu. Podobně tučný propadák totiž myšák nezažil pomalu od časů Johna Cartera a Mámy mezi Marťany. Na první pohled přitom všechno (snad kromě přepáleného rozpočtu) dávalo smysl. Studio si jako pomalu každý rok už dlouho dopředu zarezervovalo exkluzivní slot v týdnu, na který připadlo Díkuvzdání, a doufalo, že rodinky po celém světě uslyší na novou animovanou disneyovku. Už Encanto s rozpočtem 120–150 míčů (dříve se sice uvádělo 75 míčů, ale prý se jedná o fake news) v kinech sice zrovna nepřesvědčilo, protože čtvrtmiliarda z celého světa nebyla žádný zázrak, ale film se pravděpodobně dostal do černých čísel díky vysoké oblibě na PVOD z ranku iTunes a posléze Disney+.
Divnosvět si podle všeho nedojde ani pro kilo (v Americe bude maximum páďo!), což je pro mocnou fabriku na rodinnou zábavu drsná rána na solar. Nedivme se tedy, že na pomoc byl narychlo povolán z důchodu se vracející Bob Iger, který musí pozorovat miliardové ztráty Disney+ (profitabilní by stream mohl být nejdříve v roce 2024) a vysvětlovat akcionářům, že každý rok holt není posvícení jako pokračování Ledového království, které počínaje Díkuvzdáním léta páně 2019 vydělalo v kinech 1,45 miliardy. Divnosvět zvládne patnáctkrát méně a to byl podle všeho dražší než návrat Anny a Elsy. Větší provar jsme letos v kinech vážně nezažili.
---
Hotovo. Diskuze je otevřená, tak nám napište, kolik z jmenovaných propadáků jste letos viděli a když přidáte i vlastní pohled na tragické tržby desítky nejhorších, budete úplně nejvíc cool. Na začátku ledna se potkáme u veselejšího čtení.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry