Téma: Velké hollywoodské spojování
14:00 | 18.06.2018 |
Když se před Vánoci začaly objevovat zprávy o možném prodeji Foxů studiu Disney, bylo to pro všechny filmové pisálky vděčné sousto. Nemuseli se totiž zbytečně plácat v suchých datech popisujících vliv spojení na filmový trh, ale mohli řešit Deadpoola provokujícího slušnáka Petera Parkera a Wolverinea brousícího si adamantiové drápy v garáži Tonyho Starka. To vzrušení, že by se mohly spojit kdysi násilně rozdělené filmové vesmíry, bylo prostě cítit všude a tenkrát se nechal unést i imf.
Proto je docela pochopitelné, že zprávy o konkurující nabídce na koupi Foxů od telekomunikačního gigantu Comcast už tolik rozruchu nenadělaly. Nemluvě o plánované (a soudem čerstvě posvěcené) koupi Time Warnerů americkým AT&T. Jenomže v konečném důsledku může být pro filmového fanouška z českých luhů a hájů mnohem zásadnější právě tento vstup dvou velkých gigantů na scénu. Dost možná to totiž nakonec odnesou námi všemi milovaná kina, kterým dává zabrat i paušální předplatné vstupného známé jako MoviePass.
V první řadě si musíme ujasnit, kdo je na nákupech a kdo je na prodej. Utrácet chtějí AT&T a Comcast. To jsou největší američtí hráči na poli poskytování internetového připojení, mobilního „operátorství“ jako takového a telekomunikací celkově. Pokud bych je měl počeštit, napsal bych, že je to tak trochu jako kdybyste spojili O2, UPC, Seznam a TV Barrandov. Naprostý vrchol zjednodušení by bylo, kdybych napsal, že AT&T a Comcast obsah poskytují, zatímco Time Warner a Foxové ho vyrábějí. To samozřejmě není v případě neskutečně obřích molochů tak docela pravda (Comcast koneckonců vlastní studio Universal), ale pro účely článku můžeme s touto berličkou operovat i na následujících řádcích.
To bychom měli odpověď na otázku „kdo“ a teď si řekneme proč. Je to jednoduché, milý Karle. Protože Netflix.
Nástup firmy, která začínala jako úhlavní nepřítel listonosů roznášejících miliony DVDček do domova každého pátého Američana, zastihla největší hráče na poli poskytování zábavy pro solventní zákazníky v nedbalkách. Netflix nejprve nabídnul elegantní technologické řešení půjčovny filmů do každého obýváku a následně začal lidem nabízet i vlastní obsah. Dva obří konglomeráty vlastnící mimo jiné desítky a stovky televizních kanálů, jenom nevěřícně sledovaly, jak se letos Netflix překulil přes 120 milionů předplatitelů. Paniku pak v ústředí gigantů musela způsobit zpráva o těch 52,5 miliardách v akciích, kterými se Disney snaží přepsat (zatím pořád neúspěšně) mapu současného Hollywoodu a nabízí je za převzetí Foxů.
Na tomto místě je třeba napsat, že zprávy o převzetí Lišáků Disneym brali před pár měsíci všichni jako hotovou věc. Někteří byli sice rezervovaní kvůli možným připomínkám antimonopolního úřadu, ale panoval všeobecný konsenzus, že je vše dojednané a Disney tímto ještě zdvojnásobí svoji nadvládu v Hollywoodu. Nikdo nepředpokládal, že Indominuse Rexe útočícího na Tyranosaura zakousne z vody se vynořující 3x větší Mosasaurus. Doufám, že jste tu metaforu pochopili.
Comcast (respektive o Warnery usilující AT&T) se rozhodl, že svoje desítky a stovky milionů předplatitelů budou lákat po Netflixovsku. Na filmy a seriály. Comcast nabídl za Foxy 65 miliard babek, AT&T za Time Warnery dokonce neskutečných 86 miliard. Znamená to tedy z jejich strany jakýsi „nový Netflix“, který chce příští rok (bez ohledu na to, jak obří přelívaní financí dopadne) spustit Disney? Pohybujeme se na tenkém ledě spekulací, ale pravděpodobně ne.
Oba molochy si kromě mobilního a internetového připojení zakládají především na kabelové televizi a nespočtu placených balíčků, které po vzoru již zmiňované UPC nabízejí zákazníkům sportovní, filmové, dětské, dokumentární, porno a další kanály. Na první pohled to skoro vypadá, jako kdyby giganti snad ani nechtěli přijít se svým utajovaným a zásadním streamovacím „Projektem Manhattan“, ale spíše jenom chtěli zabránit odchodu svých oveček k čím dál rychleji rostoucímu a mocnému Netflixu.
Jak do celé rovnice zapadají v podnadpisu zmiňovaná kina? Největší provozovatelé multiplexů se třesou strachy jako osiky, protože v zámoří se právě nabízejí desítky miliard dolarů na všechny strany a s nimi jaksi nikdo nepočítá. Vás už jistě trochu iritují ony apokalyptické (a pořád se opakující) předpovědi o zániku kin jako takových, ale v tomto případě už je to vážně na pováženou. Všechna dostupná data totiž ukazují následující fakta: Byť nechávají lidé v kinech čím dál víc peněz, může za to pouze inflace. Reálně (až na Asii, kde se multiplexy pořád staví rychlostí uhánějícího Šinkansenu) počet návštěvníků kinosálů klesá. A ten klesající počet diváků navíc navštěvuje čím dál menší množství filmů.
Na stránkách MovieZone se sice můžete dočíst o rekordních tržbách Avengers, Black Panthera a dalších velkých blockbusterů, ale zároveň se jednou za pár měsíců dočkáte zpráv o šíleném průšvihu z ranku Krále Artuše, Sola a dalších. Propadnout trudnomyslnosti pak můžete při pohledu na naprostou rezignaci studia Paramount, které před pár měsíci suše prodalo práva na uvedení Anihilace a Cloverfield Paradoxu největší streamovací službě.
Time Warner a Foxové tento problém a trend samozřejmě vidí. Zároveň cítí, jak rychle klesají tržby z domácích nosičů. Nabídka partnerství ze strany velkých komunikačních gigantů pro ně znamená možnost návratu zašlých VHS a DVD zisků. To zaklínadlo je tzv. "Video on Demand". Mluvíme tu o přímém partnerství s šéfy šéfů placených televizních kanálů, respektive kabelových televizí, a hlavně partnera pro mnohokrát zavrhované dobrodružství jménem „největší blockbustery do každé domácnosti za 3 týdny po premiéře“.
Pokusy o prolomení kinaři uctívaného statusu quo jménem „exkluzivita filmů v kinech = 90 dnů“ tu byly od nepaměti a mnozí si možná vzpomínáte na dva roky starý pokus tatínka Napsteru Seana Parkera jménem Screening room. Ten měl nabídnout premiéry největších blockbusterů v obýváku ve stejný den, kdy startovaly v kinech a Sean měl v hlavě cenovku 50 dolarů pro každého. Byť se tenkrát pro nápad nadchlo mnoho známých jmen (Spielberg, Abrams, Jackson, Scorsese a další), nic z toho nakonec nebylo a já osobně říkám díky bohu. Proč to nevyšlo? Protože si Parker nedokázal vyjednat podporu velkého hollywoodského hráče.
Což o to, Comcast pořád jenom nabízí a jeho spojení s Foxy ještě zdaleka není hotové. Problémem je především skoro dokončené partnerství AT&T a Time Warnerů. Právě v této souvislosti se totiž začínají objevovat zprávy, že tzv. Premium Video on Demand se dočká další šance a tentokrát je to pro každého správného „kinožrouta“ vážné. Kina sice trvají na 3 měsíce trvající exkluzivitě filmů, ale studia jasně vidí, že více než dvě třetiny diváků přijdou do multiplexu v prvních 3 týdnech promítání. Proto jim přijde zbytečné čekat s premiérou na ostatních distribučních kanálech takovou dobu. Musím na tomto místě znovu připomínat, že prodeje domácích nosičů kolabují stylem 14 % dolů během let 2016-2017 a ztracené peníze jdou právě největším streamovacím službám, které zmiňované molochy neovládají.
Proto je třeba divákům nabídnout vlastní model založený na jinde nedostupné exkluzivitě, která bude k mání v rekordně rychlé době. Ideálně samozřejmě ne přes nějaký Google Play nebo warnerovské (respektive foxovské) webové stránky, ale pěkně ostře, desítkám milionům spotřebitelů využívajícím mobilní připojení zajišťované AT&T nebo Comcastem. Vážně si však pánové neuvědomují, s čím si zahrávají? To tříměsíční okno pro kina přece zajišťuje, že lidé půjdou do multiplexu s tím, že biják ještě dlouho nikde jinde neuvidí a podle mého názoru je tento faktor podceňován.
Pojďme společně doufat, že panika studií zaviněná kolapsem trhu s DVD a vybíravostí diváků v kinech nebude znamenat nějakou hloupost, která by každého filmového fanouška, závislého na obřím stříbrném plátně, poznamenala do konce života. Nevím jak vy, ale já mám těch premiér filmů na Netflixu, které by měly zamířit do kin, akorát po krk.
Vytáhni v hospodě: Článek by nebyl kompletní bez zmínky o Donaldu Trumpovi. Když před pár lety poprvé hrozilo, že by se AT&T s Warnery spojili, vyjádřil se tehdejší kandidát na úřad šéfa svobodného světa v tom smyslu, že se mu to nelíbí, nebylo by to dobré pro daňové poplatníky a koncentruje se tím příliš moci v rukou příliš malého množství lidí. Mezi tím však uplynulo mnoho vody, ševci zvedli vojnu pro červenou sukni a americké soudnictví na 172 stránkách tento „deal“ před pár dny posvětilo. Oficiálně pořád platí, že současná administrativa proti smlouvě vystupuje. Neoficiálně se připomínají 2 miliony dolarů, které AT&T věnovalo na prezidentskou inauguraci a podivná neochota prezidentových pohůňků rozhodnutí soudu komentovat.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
A Fox přijal.