Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Kolik vydělaly loňské filmové hity v kinech a mimo ně?


ikona
TedGeorge
amazonavatarblu-raybrighthollywoodjason stathamkraska a zvireliam neesonnetflixOdvážná Vaiana: Legenda o konci světapixarready player onetržby
Je Blu-ray mrtvý? A jak velkou hrozbou je vlastně Netflix? Tady máte filmový rok 2017 ve zbrusu nových číslech. 

Když jsem před pár týdny napsal článek rekapitulující tržby filmů za rok 2017, pokládal jsem téma za vyčerpané. Jenomže člověk míní a MPAA mění. Tato obchodní organizace má za úkol především chránit zájmy filmových studií a troufnu si tvrdit, že ji většina MovieZone uživatelů nenávidí hlavně kvůli nepopulárnímu filmovému ratingu. Pánové a dámy prostě určují, který film je více či méně společensky závadný (rozuměj nebezpečný), a kvůli nějaké té bradavce nebo vulgaritě neváhají napařit snímku směřujícímu do kin ono slavné „eRko“, tedy hodnocení mládeži nepřístupný. Jako kdyby MPAA tušila, že ji nenávidí každý druhý kinožrout, a rozhodla se světu udělat radost. Budiž tzv. Theme Report za rok 2017, řekl její CEO Charles H. Rivkin.

Proč jsem z těch 41 stránek tak nadšený? Protože se na veřejnost dostala vyčerpávající zpráva o současném „stavu věcí filmově-tržebních“, kterou není možno jen tak zahodit jako další z řady ročenek naplněných nudnými čísly. Některá numera jsou sice všeobecně známá (hlavně ta týkající se kin), ale jiná jsou naprosto exkluzivní a dosud dostupná jenom velmi úzké skupině lidí. Napíšu to ještě jinak – v diskuzích pod mými tržebními články si často píšete o čísla rozebírající prodeje domácích nosičů včetně TOP 10 nejprodávanějších DVDček a Blu-rayů za rok 2017 v Americe. Chápete to správně, i k těm se v článku dostaneme. Ale pojďme to vzít pěkně popořádku.

Kina jsou pořád základ

Je to jednoduché. Pokud jste hlava studia a chcete mít v portfoliu úspěšný film, musí uspět v multiplexech. Máme tu sice Stathamovsko-Neesonovský paradox, kdy tyto (ehm) skoro už béčkové hvězdy generují většinu zisků na domácích nosičích. To jsou ale jenom ty pověstné výjimky. Pravidlo zní, že první víkend v tisícovkách kinosálů s velkou jistotu určí, jestli váš film opravdu vydělá velké peníze a bude pokračovat v podobném stylu i na domácích nosičích, digitálním trhu a televizních obrazovkách.

Zatímco v Americe klesnul kino-průmysl oproti roku 2016 o 2 % na 11,1 miliardy dolarů, ve světě se (především díky Číně) rostlo o krásných 7 % na 29,5 miliardy. Celkem tedy mluvíme o 40,6 miliardách dolarů, které vděční diváci utratili za filmy v kinech. Proč takový růst mimo panství strýčka Sama? Hádáte správně, hlavní roli hraje počet kinosálů. Celosvětově jsme na 170 000 sálech a 98 % z nich je digitalizovaných. Zatímco v Americe se celkový počet místností promítající filmy za peníze ustálil, hlavně v Asii pořád roste obřím tempem. Konkrétně v Číně jejich počet za jeden jediný rok narostl o celých 17 %. Zajímají vás konkrétní tržby všech filmů z jednotlivých zemí? Pojďme si dát rychlou TOP jedenáctku.

Na prvním místě je samozřejmě Amerika s již zmiňovanými 11,1 miliardami babek. Ani stříbrná pozice není žádné překvapení. Trůní tam Čína, která minulý rok vzrostla o dechberoucích 20 % na 7,9 miliard dolarů. Bronz je zajímavý. Bere ho totiž trochu překvapivě Japonsko se 2 miliardami. Čtvrté místo má Velká Británie díky 1,6 miliardám. Pětku má Indie a to číslo je prakticky stejné jako u jejich bývalých místodržících. Stejně tak vydělala v kinech Jižní Korea na místě šestém. O 100 mega míň hlásí Francie na sedmičce. Osmou pozici si připisuje Německo s 1,2-miliardovými výdělky z kin. Devítku bere Rusko s miliardou. Desáté místo je v držení protinožců – Austrálie totiž reportuje 0,9 miliardy babek. No a konečně jedenácté místo patří Mexiku, které čísly fakticky kopíruje Austrálii.

V tuto chvíli je vhodné ještě jednou připomenout, že šly z čínských 9 miliard nazpět do Hollywoodu jenom necelé 3 kousky. Zbytek sežral státem kontrolovaný kino-průmysl a studiové moguly to samozřejmě velice se… štve. Začínají se sice objevovat zprávy o tom, že by současných čínských 25 % pro studia z každé prodané vstupenky mělo v blízké budoucnosti nabobtnat, ale prozatím pořád trvá onen nepopulární čtvrtinový status quo. Co se ostatních zemí týče, tam se číslo liší v závislosti na tom, jestli se danému studiu vyplatí mít v zemi svoji vlastní pobočku, nebo film distribuuje někdo jiný. No a Lionsgate pro jistotu pořád prodává práva na distribuci svých filmů mimo Ameriku v balíku a dostává peníze předem. Risk přebírají jiní.

Jakou roli v tomhle příběhu hraje 3D? Pořád obrovskou. Z těch 170 000 světových sálů je jich 100 000 schopných promítat třetí rozměr. Zatímco v globálním průměru jsme, co se 3D týče, na necelých 60 %, v Asii pořád trvá horečka, kterou před devíti lety odstartoval Avatar. Neuvěřitelných 81 % asijských kinosálů je 3D. Tímto bych kapitolku zaobírající se kiny ukončil. Je na čase si proklepnout utrácení za domácí filmovou zábavu.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (6)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace