Minecraft frčí k miliardě! Ani Ježíš nestíhá
00:01 | 14.04.2025 |

Dnes to bude našlapaný tržební report. Minecraft totiž pořád vládne a k tomu si připočtěte hned 5 (!) novinek, které penetrovaly do víkendové TOPky.
Vlastně je fascinující, jak jeden jediný megahit dokáže změnit náladu v Hollywoodu. Ještě před pár týdny byla kina v návaznosti na brutálně slabý první kvartál pomalu odsouzena k záhubě a najednou můžeme číst oslavné články o ve všech směrech divokém a výdělečném herním eventu, který prý ukazuje cestu k lepším zítřkům.
Až tak optimisticky bych to v návaznosti na nečekaný videoherní megahit neviděl, ale faktem je, že nějaký ten důvod k optimismu kinaři konečně mají. Marvelovka Thunderbolts na začátku května nakonec žádný velký průšvih nejspíše nebude (teď se odhaduje slušný americký otvírák cca 80 mega) a navíc se objevil první tracking tržeb, který si bere na paškál předposlední květnový víkend. Čím bude výjimečný, ptáte se?
Po Barbenheimeru a Wickediatorovi (oscarová Čarodějka se na podzim hezky doplnila s Gladiátorem 2) se předposlední květnový víkend totiž dočkáme další „double feature“ nálože, kdy kina obsadí nepravděpodobná filmová dvojka cílící na maximálně rozdílné diváky. Že by si Mission: Impossible – Poslední zúčtování měla dojít pro svých klasických 60–70 mega z USA za první víkend není až takové překvapení.
Co je však pro mě naprosto šokující jsou třídenní americké odhady u další disneyovské hrané předělávky animáku, tedy Lilo & Stitch. Když v půlce března debutoval první trailer, vidělo ho během 24 hodin takřka 160 milionů diváků a široce citovaní analytici z webu Quorum už teď suše věští otvírák 100+ milionů dolarů! Minimálně v Americe se tedy připravme na tučný „Stitchin Impossible“ event. A teď už rychle zpátky k mocnému Minecraftu.
Pokud si snad někdo po úvodním 162milionovém víkendu myslel, že hranatá fantasmagorie po vrcholně úspěšném prvním víkendu v kinech upadne do zapomnění, mýlil se. V týdnu to sice žádný velký nášup nebyl, ale aktuální pokles o 51 % a dalších 80 mega je fajn. Přiznám se, že jsem odhadoval padák alespoň 60 %.
Jasně, všichni porovnávají tržby s animovaným Super Mariem, jenž druhý víkend klesal o pouhých 36 %, ale ten startoval během velmi specifických Velikonoc, takže přímé srovnání pokulhává. Nadcházející sváteční víkend Minecraft teprve čeká, takže bych si klidně už teď tipnul, že současných 281 melounů se v zámoří nakonec povede rozmnožit na celkových 450–500.
Dobrým zprávám pro Warnery není konec, protože zbytek světa se také více než drží a Jack Black s Jasonem Momou právě hrdě hlásí extra 270 mega. Globálně jsme tedy na krásných 550 melounech a vzhledem k faktu, že Indonésie, Japonsko a především Jižní Korea mají premiéry teprve před sebou, tu celkovou miliardu už vidím v docela jasných konturách. Jestli dnes někdo říká, že ji čekal od samého počátku, tak kecá.
Vzhledem k tomu, že o pořád ještě čerstvém a kasovně maximálně průrazném subžánru na motivy počítačových her se rozepsal minulou neděli za mě zaskakující Cival, tak už k Minecraftu přihodím poslední rozvitý postřeh. Ne, na kostičkovanou šílenost bez pořádného děje se do kina vážně nechystám.
Ne snad kvůli tomu, že bych se bál šílených teenagerů, kteří do sálů v baťohu pašují živé slepice a u „Chicken Jockey“ scény rozpoutají popcornové inferno. To je spíše americká specialita živená TikTokem. U nás jsou promítání naštěstí o řád klidnější.
Po přečtení mnohých diskuzí (i na MovieZone) jsem však zaznamenal názor, že když už v kinech v současnosti uspějí pouze podobné banality sešité halabala do smysl postrádajícího celovečeráku, tak ať ty předražené multiplexy klidně krachnou. Roztrpčení sice z části chápu, ale stejně nesouhlasím.
Pořád totiž vidím mnoho zajímavých filmů, které sice často v multiplexech propadnou, ale výběr tu navzdory časté kasovní mizérii je. Takže když to kinům pomůže přežít i další zimu, tak mírně sobecky tu miliardu s klidem v duši přeju všem Mimoňům, Vaianám a Minecraftům. Moc dobře si totiž pamatuji, jaké to bylo, když na celé Vysočině nebyl jediný multiplex a já musel nejenom za Pánem prstenů jezdit do brněnské Olympie.
Takhle si na toho Ethana Hunta, Nezvratný osud 5, F1, 28 let poté, Nobody 2, Predátora: Badlands, Wrightova Running Mana, Zootropolis 2 (fakt se na návrat Judy Hopkavé a lenochoda těším!), Avatara 3, Odysseu, Spider-Mana, sci-fi o UFO od Spielberga, Project Hail Mary od autora Marťana Andyho Weira, Dunu 3 a mnoho dalších můžu zaskočit po práci už první čtvrtek v kinech a nemusím čekat, až kopie doputuje do nějaké blízké jednosálovky (nic proti nim, proboha). Ale to jsem trochu odbočil.
Modlitby studia Angel Pictures byly vyslyšeny. Po letech se jim totiž povedlo navázat na úspěch jejich notoricky známé naháněné s pedofily Zvuk svobody (pořád těch 250 mega moc nepobírám). Jejich ježíšovský a v levné Jižní Koreji pořízený animák The King Of Kings si z nadprůměrného počtu 3200 kin vysloužil stříbro.
Pohádka nakreslená velmi volně na motivy románu Charlese Dickense bývá občas srovnávána s parádním Princem Egyptským a já bych to při pohledu na trailer neváhal označit za herezi. Američtí diváci se mnou každopádně nesouhlasí, protože nadšeně udělují nejvyšší možné CinemaScore hodnocení A+ a v kinech nechali za první víkend respektuhodných 19 mega.
Katastrofa biblických proporcí je tedy odvrácena. Animák, kde Mark Hamill namluvil krutého krále Heroda, přičemž svoje hlasy propůjčili i Uma Thurman, Pierce Brosnan, Oscar Isaac jako samotný Ježíš, Forest Whitaker, Kenneth Branagh a Ben Kingsley, má navíc ještě jeden trumf v ruce.
Zatímco u nás každý druhý (a k poledni už bohužel nalitý) pohan bere Velikonoce jako příležitost v pondělí sešlehat nebohou sousedku mrskačkou, v Americe se nadcházející svátek slaví přeci jenom klidněji. Vzpomínkou na smrt a znovuzrození Krista, návštěvou kostela a když popkulturu sledující farář zavelí, tak i kina. Tím pádem bych teď vůbec nevylučoval, že příští víkend tržby ještě vzrostou. Takže sukces, který si vyčůrané studio posichrovalo i vysokými předprodeji, kde každé dítě může cálujícího dospělého doprovázet zdarma.
Amatéra na bronzové pozici odbydu jedním odstavcem, protože mě film už po prvním traileru přestal zajímat a do_Odova recenze mě ve vynechání kina utvrdila. Rami Malek vymámil z amerických pokladen celkem 15 mega a svět přihodil dalších 17, což bych za normálních okolností bral jako úspěch - i při pohledu na nadprůměrné hodnocení B+ od prvních diváků. Vždyť to nemohlo stát víc jak 30 melounů, ne? Chyba, Amatér vyšel Disneyho - respektive jejich Foxy - na 60 a já zase jednou nechápu. Budiž, letos už jsme ale viděli mnohem větší kasovní provary.
Bramboru loupe můj oblíbenec Alex Garland a mě to mrzí. Warfare totiž po trailerech a velmi spokojených prvních reakcích (průměrné hodnocení kritiků se na Rottenech ustálilo na 7,8 a diváci chválí se známkou A-) mělo z 2600 amerických kin rozhodně trhnout víc než 8,3 mega. Můžeme se sice uklidňovat tím, že na pořízení nekompromisní military akce režírované ex-SEALem Rayem Mendozou a Garlandem padlo pouze 20 mega, ale…
Studio A24 si připisuje už několikáté kasovní zklamání v řadě. Naposledy jim před čtrnácti dny propadlo Death of a Unicorn s Jennou Ortegou a když si teď projedete všechny jejich filmy z poslední doby, tak je to s výjimkou Babygirl s Nicole Kidman a podle mě fantastické Občanské války průšvih za průšvihem.
Nemluvím bohužel jenom o tržbách. Až příliš často hejtují kdysi všemi velebené studio i kritici s diváky. To je možná ještě větší problém než podměrečné tržby. A24 si založila živnost na jakési hollywoodské a snad všem přístupné alternativě mainstreamu. Artových, avšak zároveň úplně všude nabízených kvalitkách. Když jste prostě viděli ono známé logo, automaticky jste zbystřili. To už poslední rok a půl bohužel moc neplatí a studio si docela koleduje.
Je otázkou, jestli to není i z důvodu čím dál většího počtu jejich filmů v kinech. Uvidíme, jestli je letos nespasí horor Vrať mi ji od dvojčat Phillipouových. Mluv se mnou od zmiňovaných brášků z roku 2023 byla velká žánrová paráda, která navíc s rozpočtem 4,5 mega trhla v kinech dvacetinásobek. Držím palce, aby jim obojí klaplo i letos.
Co pětka? Znovu jsem plný rozpaků. Pokud jsem u A24 psal o tom, že přízeň diváků je hudbou minulosti, tak v případě Blumhouseu to platí dvojnásob. Z Jasona Bluma jsem v roce 2017 bláhově dělal pomalu spasitele Hollywoodu, ale poslední dobou to je bída třená s nouzí.
Svoje si sice plodný producent jistě vydělá s pomocí M3GAN 2.0, ale do té doby mu nezbývá než se slzou v oku vzpomínat na časy, kdy jeho bijáky pravidelně vydělávaly v kinech desítky milionů dolarů do plusu.
Noční koupaní, Neviditelné zlo, Afraid, Vlčí muž a The Woman In The Yard. To všechno jsou jím produkované žánrovky, které počínaje lednem 2024 v kinech zklamaly nebo rovnou propadly. No a teď můžeme do bobtnajícího seznamu přidat i Zabitý večer. Přísným kolegou Mr. Hladem pochválené filmové rande, kde jde o život, se sice dočkalo chvály i v zámoří, ale tržby jsou zoufale nízké.
Konkrétně mluvíme o slabounkých 7,5 melounech z USA. Jasně, rozpočet se měl zastavit na nijak hrozivých 11 melounech, ale Blumhouse a distribuující studia skoro pokaždé vrhnou do propagace násobky rozpočtu. No a ve zbytku světa thriller vyloženě propadnul, protože dva a půl milionu z první várky světových trhů je tragédie.
Takže ne, ani tady se do černých čísel fakt nemíří. Mrzí mě to jednak kvůli režiséru Christopheru Landonovi (nově by prý pod jeho dohledem měla spatřit světlo světa trojka Všechno nejhorší a všudybyl Chris podědil i režii sedmého Vřískotu) a také kvůli obsazení Zabitého večera.
Meghann Fahy chválí fanoušci seriálového Bíleho lotosu a Brandona Sklenare potom ti, co stejně jako já milují seriál 1923. Pokud by snad někdy měl vzniknout remake nezapomenutelných Lovců lvů (odpočívej v pokoji, Vale), charismatický herec s československými kořeny tam vzhledem ke své vděčné africké anabázi v sheridanovce prostě musí být.
Pokud jste dočetli až sem, tak si možná vzpomínáte, jak jsem do článku někdy před deseti minutami napsal: „Výběr tu navzdory časté kasovní mizérii je“. Vězte, že druhé, třetí, čtvrté, páté a konečně i šesté místo ve víkendovém tržebním žebříčku obsadily novinky! Nevzpomínám si, kdy se tak naposledy stalo. Hned dvě z nich (Warfare a Zabitý večer) mě navíc lákají k návštěvě kina.
Moje rožsafné strefování se do čtenářů, kteří tvrdí, že v kinech není nic zajímavého, samozřejmě nabírá trhliny při pohledu na šesté místo. Stejně jako v případě na druhém místě zevlujícího The King of Kings mluvíme o povznášejícím filmu zaslíbeném především americkým křesťanům. Nevěřím tomu, že The Chosen: Last Supper – Part 3 uvede jako pátý a šestý díl páté série dekádu starého biblického seriálu do tuzemských kin Falcon nebo Bontonfilm.
V zámoří padlo z 2300 kin necelých 6 mega, což ještě jde. Faktem je, že když vezmeme v potaz i předchozí dva díly, o kterých psal v minulých tržebních reportech bezbožný Cival, tak mluvíme celkem o 37 milionech. Slušné dolarové přilepšení pro (prý docela kvalitní) seriál v kinech.
Co sedmička? Stathamovka Working Man s rozpočtem 40 mega už nějaký ten pátek koluje po internetu, ale diváci stejně do kin chodí. Sice nehrozí další Včelař (oba béčkové akčňáky mimochodem režíroval David Ayer), který nevím proč před rokem a čtvrt trhnul v kinech po celém světě 162 mega (už se také pilně připravuje sequel), ale 33 milionů z USA a dalších 26 ze zbytku se počítá. Statham štukatér se nakonec dostatečně zahojí s pomocí prodejů na PVOD a pozdějším streamovacím všimném.
U osmého místa bych rád zmínil MovieZone uživatele Tadocha. Ten totiž jako jediný velmi přesně odhadnul tržby Sněhurky. Několik týdnů před premiérou v diskuzi pod kasovním tématem tipoval globální závěr 207 mega. Největší pesimista široko daleko měl recht. Kontroverzní Sněhurka má měsíc po premiéře na kontě 181 milionů a dost možná se nevydrápe ani na ta dvě kila. Kapitální propadák, na kterém bude Disney pravděpodobně tratit kompletní očekávaný profit z Lilo & Stitch.
Finišujeme. Na devítce si pro dva miliony došel před půl hodinou zmiňovaný horor The Woman in the Yard. Děsivá žena na dvorku sice v USA překonala dvacku, ale produkující Blum a distribuující Universalové nemohou být ani zdaleka spokojení.
No a konečně na desátém place další z nekonečné řady indických exportů. Ty v USA cílí především na orientální imigranty, které (v naprosto všech směrech zoufalý prezident) Trump ještě nestihnul vyrazit ze země neomezených možností.
Good Bad Ugly distribučním názvem nenápadně odkazuje na westernovou klasiku Sergia Leoneho, ale při pohledu na trailer se jedná jenom o další multižánrovou šílenost, kterých v Asii každý rok vzniknou desítky (ne-li stovky). Necelý milion z kin značí, že tentokrát Indové do vybraných sálů v davech rozhodně nezamířili.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští sváteční víkend už to v amerických kinech nebude taková divočina. Warneři budou chtít sesadit z prvního místa sami sebe, protože mocný Minecraft zkusí pokořit chválená hororová fantasy Ryana Cooglera Hříšníci. Jako pomyslný kontrapunkt k ambicióznímu 100milionovému filmu dobře poslouží levný animák o mluvících teniskách Sneaks.