První reakce: Warfare je intenzivní válečné peklo
14:00 | 29.03.2025 |

Dlouhodobá diskuse panuje na téma, zda je vůbec možné natočit válečný film, který by vyzníval skutečně protiválečně. Nebude válka zobrazená na plátně nakonec vždy v něčem dojemná a heroická a strhující? Do této diskuse nyní vstupuje i nový snímek Warfare režiséra Alexe Garlanda, který stojí za filmy jako 28 dní poté, Ex Machina, Anihilace, Men nebo loňská Občanská válka.
Garland snímek napsal a režíroval ve spolupráci s veteránem z Iráku Rayem Mendozou, a právě tam nás válečné drama zavede. Film sleduje jednotku amerických Navy SEALs během irácké mise v roce 2006.
Warfare se pyšní 94 procenty pozitivních recenzí na Rotten Tomatoes a průměrnou známkou 77 ze spolehlivější databáze Metacritic. Kritici se shodují v tom, že se jedná o senzoricky intenzivní podívanou, která ukazuje hrůzu války v brutálních záběrech, které prodlévají na krvavých ranách a utrpení zraněných. Zároveň ale poznamenávají, že se snímek v podstatě nezabývá okolnostmi konfliktu.
The Telegraph vyzdvihuje závěr filmu, který podle něj zdůrazňuje, že válka zřídkakdy končí. The Time napsali, že Warfare je „film náročný na sledování, na který nelze jednoduše zapomenout“, nazývají ho „útokem na duši“ a udělují podobně jako Telegraph 100. Empire, který filmu rovněž ohodnotil 100 %, poznamenává, že „válka je peklo a Warfare z ní odmítá ucuknout ohledem“, a vyzdvihuje jeho „prostotu“. Tato prostota je ovšem také stěžejním bodem kritiky.
David Ehrlich z IndieWire poznamenává, že „Warfare je film, který chce být pocítěn spíše než interpretován“. Na podobné bázi snímek kritizuje i mnohem přísnější Deadline. Ten zmiňuje, že nejen název, ale i vyprávění samotné je „mlhavé“. Warfare ignoruje důvody, proč jsou Američané v Iráku. Peter Bradshaw z The Guardian napsal, že film je sice autentický v zobrazení válečné situace v daném momentu, ale je naprosto ignorantský, pokud jde o smysl a kontext, který se skrývá za fyzickou hrůzou.
Z reakcí lze tedy vyvodit, že Warfare nabídne technicky vytříbenou, brutální podívanou, která ovšem rezignovala na politický kontext, a je tak poněkud mělká. V Česku je snímek, který produkuje společnost A24, zatím bez distributora, a tedy i bez data premiéry.