Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Disneyovská Sněhurka je kolosální průšvih, kinaři zoufale vyhlíží Minecraft


ikona
TedGeorge
avatarbob igercocodisneygal gadotjason stathammandalorianmickey 17pixarrachel zeglerrobert de nirosněhurkasněhurka a sedm trpaslíkůsnow whitetržbywarner bros.
Sněhurka je nejnenáviděnějším filmem všech dob, který nikdo neviděl. Disney znovu prodělá majlant.  

Když jsem se ve čtvrtek odpoledne letmo podíval na zaplněnost kinosálů v mém domovském čtyřsálovém CineStaru, bylo mi hned jasné, že je se Sněhurkou v kinech nejenom u nás amen. Do dvou menších sálů nebyla chvíli před začátkem promítání prodána ani jedna (!) vstupenka.

Pokud si cestu na disneyovku na poslední chvíli nenašla nějaká zbloudilá jihlavská duše, mohlo jediné multikino v kraji Vysočina dotyčné projekce rovnou zrušit.

Vzpomněl jsem si při té příležitosti na názory některých optimistických čtenářů MovieZone, kteří šli proti všem a disneyovce v plamenné diskuzi pod kasovním tématem ještě před pár týdny tipovali slušné kasovní výsledky v kinech. Proč? Protože film přece zachrání nenáročné rodinky toužící po hrané reimaginaci populární kreslené pohádky. Cílovka všechny ty kontroverze spojené s premiérou neřeší, říkali. Inu, očividně řeší.

V amerických kinech padlo za první víkend vrcholně bídných 43 milionů dolarů, což je o zhruba 20–30 milionů méně, než se ještě před pár měsíci optimisticky odhadovalo. Co zbytek světa? Navzdory faktu, že premiéry proběhly o víkendu fakticky ve všech důležitých zemích (včetně Číny), tak jsme na fakticky totožných 44 melounech.

Globální otvírák Sněhurky je tedy vystavený na vyloženě katastrofálních 87 mega. Do rovnice si přidejte fakt, že většina kritiků na Rotten Tomatoes dává při slabounkém průměrném hodnocení 5,0 palec dolů a ta hrstka diváků, která na Sněhurku do zámořských kin zavítala, udělila CinemaScore B+.

Za normálních okolností by se jednalo o nadprůměrnou známku spokojenosti. V případě specifického a diváky skoro vždy vychvalovaného rodinného subžánru je to však bezprecedentní zklamání. Už nyní můžeme čile spekulovat o tom, že Sněhurka celkově nezvládne ani 250 (!!!) milionů celosvětově a znovu bláhový Disney bude odepisovat minimálně 150 milionů dolarů. Tohle je katastrofa srovnatelná snad jenom s Jokerem 2. Ten byl však minimálně o 70 mega levnější a já se obřímu rozpočtu budu věnovat níže.

Sledujeme dosud suverénně největší propadák roku, a to byla konkurence velká. Krvácejicím kinařům tak nově nezbývá nic jiného, než po propadnuvším Capovi a sci-fi Mickeym 17 vyhlížet dalšího spasitele. Tím by mohl být nevypočitatelný Minecraft, který se v kinech pokusí o zázrak první dubnový víkend. V souvislosti s aktuálním kasovním propadákem Sněhurky se každopádně nabízí hned několik palčivých otázek. Pokusím se na ně odpovědět.

Za prvé: Proč se Disney rozhodl převést do hrané podoby další klasickou pohádku?

První Alenka v říši divů, Zloba – Královna černé magie (blockbuster s Angelinou Jolie vychází z kreslené Šípkové Růženky), Popelka, Kniha džunglí, Kráska a zvíře, Ritchieho Aladin a konečně i ten Lví král (ne, Simba a spol. pod režijním vedením Jona Favreau nejsou oficiálně animákem) vydělali studiu počínaje rokem 2010 miliardy dolarů. Jasně, už v roce 2019 ukázal prodělečný a celkově nešťastný Burtonův Dumbo, že ne všechno disneyovské zlato se třpytí, ale tady prostě nebylo z byznysového hlediska o čem.

První studiové úvahy o hrané Sněhurce se mimochodem datují zpět až do roku 2016, přičemž námluvy s režisérem Amazing Spidermanů Marcem Webbem začaly v roce 2019. Rachel Zegler potom ukořistila roli v covidovém roce 2021 a už na konci léta páně 2022 bylo (zdánlivě) hotovo.

Za druhé: Jak ti blázni proboha mohli utratit 270 (ne-li více) milionů dolarů?

Film měl původně odklepnutý rozpočet 210 mega. Kvůli covidu a následným hollywoodským stávkám se však premiéra již mnoho let fakticky hotového filmu hned několikrát odkládala. V mezidobí se štáb několikrát vrátil do – navzdory daňovým úlevám pořád drahé – Velké Británie, kde proběhly nákladné dotáčky. Ne, Disney zásadně nenatáčí svoje díla v lacinějších zemích střední a východní Evropy. Šikovný Robert Eggers přitom v případě Nosferatu ukázal, jakou parádu mu můžou třeba ty šikovné české ručičky pořídit za pouhých 50 mega. Ale to jsem mírně patrioticky odbočil.

V centrále Disneyho v jednu chvíli každopádně padlo ono tolikrát vysmívané rozhodnutí obejít „malé“ herce, kteří jistě dekády potají snili o tom, že si Šmudlu, Prófu a Kejchala zahrají. Pandemií postižený hollywoodský moloch, jehož otěže na konci roku 2022 převzal navrátilec Bob Iger, tak nas*al nejenom Petera Dinklage. Trpaslíci navzdory pomyslné herecké „dwarfovské lobby“ vznikli s pomocí CGI. Už první trailer, smrdící klasickým disneyovským digibordelem, ukázal, že to fakt nebyl dobrý nápad.

Za třetí: Je negativní publicita vítaná a snažil se Disney provokovat schválně?

Nemyslím si. Snad všichni dobře věděli, že se pohádková Sněhurka chystá do kin. Webzin Deadline přispěchal se statistikou hovořící o tom, že v zámoří vědělo o premiéře velmi vysokých 94 % lidí. Co by za to ostatní dali, řekli byste jistě bez znalosti kontextu. Zájem o návštěvu kina však vyjádřilo pouhých 39 % z nich. Ne, takový obří rozdíl vážně není běžný. Hejt ze všech stran byl už od prvního traileru drtivý. Pro tolik dislajků na Youtube si nikdy v historii žádný hollywoodský flák ještě nedošel.

Odkládaná Sněhurka se stala pomyslným hromosvodem všeho zlého, co Hollywood, respektive Disney, za poslední roky se svými mizernými filmy napáchal. Zhrzení bojovníci za krásný svět bez hispánských pohádkových postav ostatně neváhali již ve čtvrtek zamířit na ČSFD a nenáviděnému snímku to pořádně nandat. Hádejte dvakrát, jestli film viděli... V době psaní článku (sobota večer) byla Sněhurka, odmítající v nové verzi polibek chrabrého prince, hluboko v černé jako 230. nejhorší film všech dob. Nejedná se přitom jenom o naši specialitu. Na IMDb svítí také absurdně nízké hodnocení 2,4.

Je to jednoduché, milý Watsone. Sněhurka je pro Disneyho od samého počátku noční můrou. Počínaje produkcí, která korespondovala se zmiňovaným covidem a stávkami, konče již zmiňovaným vnímáním filmu ze strany většinového publika a tržbami. Nevyhnu se tomu ani teď, musím se alespoň na chvíli zastavit u představitelky hlavní role.

Sice jsem v minulosti (podle mě fakt půvabnou) Rachel Zegler mnohokrát bránil, protože ta kyberšikana byla docela šílená a třeba narážky na její krásu mi přijdou absurdní, svůj podíl viny na fiasku Sněhurky nakonec nese i ona. Vysvětlím.

Nešťastný rozhovor pro Extra TV je kapitola sama pro sebe. Psát potom na "socky" jednoduchá úsečná hesla jako „Fuck Donald Trump“ nebo „Free Palestine“ může samozřejmě každý (na place s hrdou Izraelkou sloužící v armádě Gal Gadot to však muselo jiskřit). Pokud nejste miliardář Elon Musk, tak je vám plus mínus akorát zapovězeno hajlovat a marginalizovat roli Hitlera v holocaustu.

Přesto bych si myslel, že když vám dá hollywoodské studio šanci hrát ve filmu za v přepočtu více než šest miliard korun, budete si alespoň do doby, než se odehraje premiéra, dávat trochu pozor. Jinak vás i ten arogantní pisálek z MovieZone, co beztak plodí analyticé tržební články na zakázku všemocného Hollywoodu, osočí z toho, že jste zoufale neprofesionální. Ona ta Scarlett Johansson ví, co dělá. Odmítá totiž nátlak studia Universal, aby se zapojila do proma na Instagramu a dalších sítích před premiérou Jurského světa 4. Scarlett je rozumná, sociální sítě jsou návykový mor.

Za čtvrté (a poslední): Čeká Disneyho v návaznosti na časté kasovní propadáky krach?

To víte, že nečeká. Disney totiž na rozdíl třeba od Warnerů (ti oblíbené potterovské a další atrakce licencují) vlastní extrémně rentabilní zábavní parky po celém světě. Právě ty jej rok co rok (snad jenom s výjimkou covidu) zachraňují od nejhoršího. Vězte, že na rozpočty předražených disneyovek mířících do kin padne během „běžného“ roku podle mého odhadu cca dvě až tři miliardy dolarů. Zní to jako obří číslo? Tak ho porovnejme právě s těmi Disneylandy.

Už v roce 2023 šéf myšáka Bob Iger oznámil, že na vylepšování a expanzi parků bude v následujících deseti letech dedikováno cca 60 miliard dolarů. Dává to smysl, když si uvědomíte, že čistý zisk ze zábavních parků činil za rok 2024 téměř čtyři miliardy dolarů.

 

Pozor, tím nechci nijak relativizovat problém, který Disney ve své filmové divizi bezesporu má. Všichni víme, že až na pár miliardových kasovních jednorožců to je poslední roky jedno zklamání za druhým. Diváky nenáviděné propadáky vidí i Bob Iger, který se už nedlouho po vystřídání Boba Chapeka v čele Disneyho nechal slyšet (a teď budu hodně zjednodušovat), že by se filmy z jejich stáje měly v prvním plánu snažit diváky bavit, nikoliv je zahlcovat protivným aktivismem. Doslova před dvěma roky řekl: „Dobře víme, že naším úkolem je netlačit žádnou agendu“.

Bob se nevyjádřil k zoufale přebujelým rozpočtům, takže v tomto případě budu jenom spekulovat. A soustředím se především na animáky. Universal je schopný distribuovat povedený a úspěšný Rozzum v divočině s rozpočtem 78 milionů dolarů (nemluvě o spolupráci s šetrnou filiálkou Illumination, která jim už dlouhé roky pravidelně servíruje miliardové Mimoně a Já, padouchy s nízkou cenovkou okolo 100 milionů dolarů).

 

Disney to jinak než za 200–350 mega u svých největších filmů snad ani neumí. Iger a spol. si problém s rozpočty jistě dobře uvědomují. Jenomže co s tím? Pokud nechcete najímat levnější Asiaty a Evropany, nezbývá nic jiného než v budoucnu neriskovat. V této souvislosti se nabízí informace, že myšák před pár dny oznámil sequel oblíbené pixarovky Coco na rok 2029.

Zootropolis 2, Avatar 3, Toy Story 5, Úžasňákovi 3, Ledové království 3, po Foxech poděděná Doba ledová 6… To všechno jsou budoucí sequely a rodinám zaslíbené disneyovské jistoty, které sice v mnoha případech (ne, teď nenárážím na Camerona) můžeme šmahem odsoudit jako už několikrát vylouhovanou nudu, ale z byznysového hlediska (bohužel) dávají naprostý smysl.

Do rovnice si přidejte na příští rok chystaného Mandaloriana, Avengers: Doomsday s rádoby spasitelem Downeym, hranou Moanu… Kdepak, oblíbenými franšízami bohatě zásobený Disney bude při pohledu na warnerovskou a další studiovou bídu okolo i v následujících letech hrát v kinech prim. Debakl Sněhurky a zanedlouho i kasovní zklamání originální pixarovky Elio nebo marvelovské týmovky Thunderbolts (samozřejmě pouze tipuji) bude rychle zapomenut. Sequelová kolona potáhne dál.

Sněhurka nebyla jedinou předraženou víkendovou novinkovou. Kromě klaustrofobického thrilleru V pasti a nadějně vypadající sci-fi Ash s Eizou González (oba snímky sice startovaly ve více než 1000 kinech, ale s necelým milionem se ani jeden neumístil v TOP 10) zvedli hozenou rukavici na pokraji bankrotu balancující Warneři. The Alto Knights na šestém místě je dobové mafiánské drama režírované Barrym Levinsonem (jeho nejlepším filmem podle mě není Rain Man, nýbrž Spáči). V hlavní roli se připomíná Robert De Niro. Potud všechno v pořádku. Problém je, že warnerovští střelci jsou blázni. Znovu vyvětlím.

Jinak by neodklepli biják s rozpočtem 50 milionů dolarů a následně se nevybodli na nutnou marketingovou kampaň. Už měsíce se každopádně tušilo, že do kin zamíří další propadák. Insider Matthew Belloni z čím dál časteji citovaného webu Puck, dlouho dopředu predikoval směšný otvírák (startovalo se ve 2600 kinech) tři mega. No a přesně tak se právě stalo. Film s rozpočtem, za který nás třeba ten níže zmiňovaný šikula Eggers dokázal vzít v Nosferatu do zasněžené Transylvánie, je další z nekonečné řady warnerovských propadáků.

Mě už tyhle kasovní bomby nevalné kvality (Rotteny hlásí průměrné hodnocení 5,2) unavují. Ukradnu tedy hezký geriatrický postřeh imfa, který do redakčního chatu napsal následující: The Alto Knights má super věkovej průměr. Levinsonovi a De Nirovi je 81, snímal to Spinotti (také 81). Scenáristovi Pileggimu je 92, produkujícímu Winklerovi dokonce 93. Solidní důchoďák na place.“

Když jsem kolegu oslovil s tím, že se mi nechce film analyzovat, a raději bych ho z lenosti jenom citoval, tak vděčný imf dodal: „Můžeš si tam přidat, že scenárista Pileggi jezdí se Zaslavem (šéfem Warnerů – pozn. Ted) na ryby, když o víkendech zevlujou v Hamptons (notoricky známé americké středisko zaslíbené milionářům/miliardářům – pozn. Ted). To je důvod, proč ten film vzniknul."

Už dalece přesahuji standardní rozsah tržebního MovieZone článku a to nám zbývá ještě 8 filmů z TOP 10. Takže následuje maximální úspornost, protože všechny následující snímky jsme už více méně detailně lustrovali v předchozích reportech. Operace Black Bag bere stříbro a je prý velmi povedeným špionážním thrillerem Stevena Soderbergha. Při pohledu na ambiciózní rozpočet 50 mega je bohužel také kasovním propadákem, jelikož má po deseti dnech v kinech v Americe na kontě necelých 15 mega. Zbytek světa tře ještě větší bídu. Au.

Captain America: Nový svět na bronzu je navzdory čtvrtinovému propadu v USA pořád tím brutálním propadákem, o kterém jsme psali v článku před měsícem. V Americe jsme na 192 melounech, globálně potom vzhledem k 180–350milionovému (vyberte si) rozpočtu na zoufale nedostatečných 400 míčích. Tudy ne.

Co brambora? Zběsilý thriller Novokain s Jackem Quaidem už doporučoval ve své recenzi MrHlad. Tím pádem je nemilé, že ani tady to navzdory nízkému rozpočtu 18 mega nevybízí k žádnému juchání. Těch necelých 16 mega z Ameriky a cca 8 melounů ze zbytku světa (tady zatím jenom odhaduji) by možná prošlo, kdyby Paramount nerozvážně nezacáloval ultradrahý Super Bowl spot.

 

Sci-fi s Pattinsonem Mickey 17 okupuje pátý plac, byť nakonec možná o pár tisíc doláčů Novokain přeskočí a urve aspoň tu bramboru. Počkejme si na pondělní upřesnění čísel. V Americe jsme každopádně na hrůzných na 40 míčích, globálně potom na 100. Kasovní provar, který podle webzinu Variety donutí Warnery vzhledem k rozpočtu minimálně 118 mega odepsat 75-80 melounů. Průšvih musel být jasný snad úplně každému už dlouhé měsíce před odkládanou premiérou. Žádné překvápko, trudný kasovní osud byl jasně nalajnovaný už hodně dlouho.

Zbývají už jenom animovaní Looney Tunes (celkem 6 mega z USA, uf), z bezčasí profitující hororová Opice (těch 38 mega z USA je vzhledem ke čtvrtinovému rozpočtu pro distribučku Neon ještě fajn), relativně levný animák Dogman (necelých 96 mega z Ameriky při 40milionovém rozpočtu chcete) a konečně bezva britský méďa Paddington v džungli na desítce. Ten se v zámoří loučí nedaleko 44 milionů a globálně pořád touží po dvou kilech. OK výsledek, byť předchozí dva díly byly přece jenom rentabilnější.

UPDATE: Desátý plac nakonec Paddingtonovi možná ukradne s fakticky totožným milionem a 300 000 dolary náboženská agitka The Last Supper.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští víkend bude zkoušet nalákat do kin fanoušky béčkové akce se svým Mužem v ohni alias Working Manem Jason Statham. Sekundovat mu potom bude Jenna Ortega, s docela lákavě vypadající A24 fanstamagorií Death of a Unicorn. Zbylé dolarové drobky zkusí příští víkend vysát Universal s hororem The Woman in the Yard. Kina rozhodně nebudou praskat ve švech.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (64)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

TOPlist