Dakota a Sydney s komiksovou Madam Web hoblují dno, kina zachraňuje Bob Marley
00:01 | 19.02.2024 |
Když jsem se minulé léto roztrpčený vracel z kina, měl jsem za to, že co se kvalit a následně tržeb týče, Warneři se svým ambiciózním DCEU digibordelem Flash našli komiksové dno. Na podzim se vrátila Brie Larson s prozatím poslední filmem z marveláckého MCU a já při sledování vyloženě otřesných Marvels zjistil, že může být ještě hůř.
Čtu si teď tragikomické recenze na novinku ze SUMCe (Sony Pictures Universe of Marvel Characters) Madam Web a přemýšlím, zda si tuhle návštěvu multiplexu v zájmu zachování duševního zdraví už raději neodpustit.
Mnoho diváků jistě uvažuje stejně, protože krásky Dakota Johnson a Sydney Sweeney nalákaly do sálů naprosté minimum odvážlivců. Na první pohled sice nezní reportovaných 26 milionů z USA úplně nejhůře, ale to je prosím pěkně souhrnný výsledek za velmi specifický valentýnský šestidenní víkend (spíše už bych řekl týden, protože se předběžně počítá i s pondělním výdělkem).
Pokud bychom brali v potaz pouze víkend, nejnovější komiksárna od Sony zvládla z více než 4 000 kin ukořistit prachbídných 15 míčů. To i propadák Blue Beetle zvládnul o deset víc. Zbytek světa potom Dakotě a Sydney přisypal také směšných 25 míčů. Pořád si nejsem jistý, jestli úplně všichni chápou, jak velký je Madam Web průšvih. Na pomoc tedy povolám krvesaje Morbia.
Ten zvládnul před dvěma lety utržit za první (klasicky třídenní) americký víkend necelých 40 mega a jeho výsledek byl už tenkrát považován za zklamání. Nemluvě o tom, že úvodní tržby nezvládnul ani zdvojnásobit. Proč? Vzpomeňme na mimořádně slabé průměrné hodnocení kritiků na Rottenech, divácké Cinemascore C+ (na ČSFD mimochodem svítí 46 %). Co se komiksů týče, jenom zapomenutou Fantastickou čtyřkou z dílny Joshe Tranka kdysi opovrhovali platící diváci ještě více.
Schválně si tipněte, jak si u kritiků a diváků vedla Madam Web. Máte? Ještě hůř. Na Rottenech září průměr 3,3, Cinemascore je také C+ a ČSFD? Pouhých 32 %. Je tedy otázkou, jestli se Madam v globálu vydrápe alespoň na to kilo. Jak tak znám Sony (a vlastně celý Hollywood), tak studio zkusí mikroskopické tržby uhrát na nízké pořizovací náklady, které podle nich lízaly „pouhých“ 80 míčů. Ani na chvilku jim nevěřte.
Díky daňovým úlevám se sice podle všeho o chlup vešli do kila, ale dalších šest pětek podle webu Deadline vytasili na marketingovou kampaň. Co na tom, že Dakota Johnson rychle pochopila, v jaké sra*ce se to vyskytla a tomu odpovídal i její trollovací „je mi to fakt šumák“ přístup k obligátní tour de press v posledních týdnech.
Selský rozum každopádně hovoří o celkových pořizovacích (tedy včetně zmiňované reklamy) nákladech Madam někde za hranicí 150 míčů a studio bude samozřejmě krvácet. Bez ohledu na fakt, že pár miliony jim časem uleví Netflix, který má se Sony paušální smlouvu na uvedení jejich „hitů“ na streamech. Prostě a jednoduše totální provar a ostuda.
Nabízí se otázka, proč to studio vlastně dělá a servíruje do kin čím dál horší komiksové výškrabky ze svého spider-manovského universa. Objevily se zprávy, že je k tomu nutí složitá a každých pár let aktualizovaná smlouva s Marvelem/Disneym, hovořící o tom, že Sony musí do kin pravidelně (někde se dočtete každé tři roky, jinde každých pět) cpát film, který se alespoň trochu otírá o Spider-Mana. Házím rukavici směrem ke kolegovi imfovi, který má ve svých pravidelných newsletterech více prostoru rozklíčovat složité hollywoodské podhoubí. Já si každopádně myslím, že je k tomu nikdo nenutí a točí dobrovolně.
Budu teď porovnávat jablka s hruškami, ale vzpomeňte si třeba na nedávné extempore Universalů, kteří bláhově utratili 400 milionů za práva na hororového Vymítače ďábla. Všechna studia holt zoufale hledají další velkou franšízu. Sony hledat nemusí, má už mnoho let v držení práva na komiksového Spider-Mana. Akorát se ke značce chová macešsky a s výjimkou skvělých animáků Lorda s Millerem se moc nesnaží.
Není přece nic jednoduššího, než najmout levného a často neznámého režiséra/režisérku, dát jim necelé kilo a doufat, že kromě Venoma se divákům trefí do vkusu i další sólovka. Co na tom, že jejich postavy nejsou extra zajímavé na papíře (Madam Web byla podle všeho tak trochu pokus o vlastního Doctora Strange) - při moudrém využití by i z těchhle želízek šlo ukout maximum. On i ten marvelácký Shang-Chi najednou oproti Madam působí jako Ferdinand Peroutka ve srovnání s Lubošem Xaverem Veselým. Něco mi říká, že odkládaný Lovec Kraven je v září také zrovna nevytrhne a studio se trochu zahojí až s listopadovým Venomem 3.
Někteří lidi nevěří, že jamajskej Bob zvítězí. Stalo se a díky bohu za to! Především zámořští kinaři padali poslední týdny na hubu a při pohledu na vítězových moc pěkných 51 milionů dolarů za prvních šest dní promítání - třídenní víkend Bob Marley: One Love byl 27 mega - mají konečně alespoň trochu radost. Spokojenost mimochodem hlásí provozovatelé kin ve zbytku světa, protože tam se odstartovalo za slušných 29 míčů.
Už se teď se tedy dá očekávat, že v USA padne hravě kilo a globálně se povede pokořit alespoň dvě. Rozpočet pro dobovku točenou v pokaždé drahé Velké Británii sice při pohledu na utracených sedm pětek nebyl úplně nejnižší, ale problémy provázený Paramount stejně nakonec půjde do plusu. Navzdory faktu, že ani tady jsme se neobešli bez mastného marketingového pošoupnutí.
Kritici nejsou příliš spokojení (Rotteny hlásí slabý průměr 5,3), nicméně diváci jejich hartusení vyvažují nadmíru spokojeným áčkovým Cinemascore a snímek doporučují, kde se dá. Kdo ví, jestli se s odhadovanými globálními 200 miliony nakonec ještě nedržím příliš při zemi, ale počkejme si. Divácké chutě jsou každopádně jasné.
Po megahitové Bohemian Rhapsody a pořád ještě výdělečném Rocketmanovi (ten mimochodem zvládnul první americký víkend urvat 25 míčů) máme před sebou další úspěšný životopis, který se vyhýbá kontroverzím a populární hudební ikoně staví líbivý pomník. Uvidíme, jak si v květnu povede Back to Black, v němž se bude vzpomínat na Amy Winehouse. Něco mi říká, že také velmi vlídně a bez tepání do nepříjemností. Na full frontaly a drogovou agónii bych zapomněl, navzdory faktu, že režíruje Sam Taylor-Johnson zodpovědná za Padesát odstínů šedi.
Na zbylých pozicích máme (až na jednu výjimku) staré známé: Argylle: Tajný agent chytá bronz a Matthew Vaughn utírá slzy stodolarovkami, které mu věnovali miliardáři z molochu Apple. Po třech víkendech má špionážní biják s Henry Cavillem na kontě šíleně nízkých 36 mega z USA a jenom o pár melounů vyšší numero ze zbytku světa.
Když jsem před necelými dvěma měsíci psal TOP 11 největších kasovních průšvihů za rok 2023, ultra drahé jablíčkové Zabijáky rozkvetlého měsíce a Napoleona jsem do žebříčku nezařadil, protože jsem jejich krátkou pouť kiny bral více než cokoliv jiného jako reklamu pro následné uvedení na streamu. Až budu sepisovat ty největší průšvihy za rok 2024, Argylle už tam bezpochyby bude. A to hodně vysoko.
Bramboru oklovávají odolní Ptáci stěhováci. Vzhledem k tomu, že v amerických kinech odstartovali za skoro až směšných 12 milionů, je čerstvé překonání čtvrtmiliardy v pokladnách po celém světě ještě velmi slušné vysvědčení pro universalovskou filiálku Illumination. Všichni však tušíme, že oproti kasovnímu uragánu, který nás v souvislosti s Já, padouch 4 čeká na začátku července, mluvíme u Ptáků o drobných.
Co pětka? Evropanům neznámá náboženská agitka The Chosen pokračuje. Zatímco na začátku února se (výhradně američtí) křesťané dočkali v kinech prvních třech dílů a káplo z toho slušných 14 míčů, právě uváděné epizody 4–6 tolik chechtáků pravděpodobně neutrží. Start za 4 mega už je slabší.
Na šestém místě se s kiny pomalinku loučí vánoční Wonka a je to sladké odcházení. Chalamet totiž pokořil globálních šest kil a Warneři budou vzhledem k rozpočtu 125 mega velmi spokojení. Další díl tipuji na rok 2026 a studio si v následujících měsících bude (i díky Duně) oblíbeného herce hýčkat.
Sedmičku si v sálech vykopal včelař Jason Statham. Beekeeperovi jsem poslední týdny docela přál a měl jsem radost, že v Americe bez větších problémů padne 60 milionů a globálně se bude dokonce útočit na 130–140 mega. Pak jsem film viděl a už mu tolik nefandím. Uvidíme, s čím dalším přijde scenárista Kurt Wimmer. Netěšíme se.
Na osmém místě prodává svoje přednosti Sydney Sweeney. S tebou nikdy se na Valentýna v Americe dočkalo „rozšířené“ verze (v kinech diváci nově sledují úvodní poděkování Sydney a Glena Powella, načež během závěrečných titulků prý přibyly nějaké zkažené scény, no super) a k dnešnímu dni už přepočítává 85 melounů z Ameriky a dalších 104 ze zbytku světa. Rozumíte tomu správně, tahle romantická pohádka bude končit za 200 míči!
Jenom pro pořádek dodávám, že na devátém place smutní s pouhými 7,6 miliony v součtu Lisa Frankenstein a konečně na desítce trůní Russell Crowe. Jedním z producentů Land of Bad byl i našinec Petr Jákl a stejně jako v případě Jana Žižky aka Medieval to v Americe byl provar, co nestačil ani na dva miliony dolarů.
Z více než tisíce kin je to špatný výsledek, který moc neomlouvá ani souběžná PVOD premiéra na internetu. Akčňák s rozpočtem necelých 20 mega podle prvních reakcí naštěstí není úplně nekoukatelné céčkové peklo, takže aspoň tak.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend zkusí v zámoří sesadit Boba Marleyho z prvního místa další instance oblíbené anime Demon Slayer. Jenom zpovzdálí budou nejspíše přikulovat dolary coenovské Panenky na útěku a jímavé Ordinary Angels s Hillary Swank a vazbičem z Reachera Alanem Ritchsonem. Na Dunu: Část druhou si budeme muset počkat ještě o týden déle, ale už se to naštěstí blíží.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry