Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Hororová Sestra je znovu kasovní trefa, Oppenheimer nadále sní o miliardě


ikona
TedGeorge
barbieblue beetlebottomschristopher nolanconjuringdenzel washingtonequalizerequalizer 3gran turismohororimaxjames wanmoje tlustá řecká svatbaoppenheimersestrasestra IIthe nuntržbywarner bros.
Pokračování akčňáku Equalizer a hororu Sestra v kinech nezklamalo. Napodobí Oppenheimer miliardovou Barbie?  

Když zavítá do kin pokračování hitu, tak se u něj pokaždé porovnávají rozpočet a tržby s předchozím dílem. Nevzpomínám si, kdy bych naposledy psal o sequelu, který by byl takřka dvakrát dražší, ve srovnání s předchozím celovečerákem pravděpodobně mířil k polovičním výdělkům a já stejně mohl tvrdit, že se jedná o nezpochybnitelný kasovní úspěch. Až teď, protože v multiplexech po celém světě se představila Sestra II.

Základy, které v roce 2013 James Wan položil s pomocí V zajetí démonů alias Conjuringu, byly natolik pevné, že diváci v roce 2018 proudili v davech i na pátého zástupce jeho hororového universa. Sestra byla megahit. Málokdo tenkrát čekal, že výlet do démony zamořeného rumunského kláštera trhne první víkend v Americe neskutečných 54 milionů a celkově si přijde na gigantických 366 mega z celého světa (z toho 118 z Ameriky). To vše při zanedbatelném rozpočtu 22 melounů. Co na tom, že kritici i diváci zívali. Sestra se stala globálně nejúspěšnějším zástupcem volně navazující hororové série a bylo jasné, že musí vzniknout pokračování.

Toho jsme se však dočkali až na den přesně pět let po jedničce a výsledek snad nikoho nepřekvapil. Sestra II se chlubí 32 miliony za první americký víkend a k tomu rovnou přidává 53milionový nášup ze zbytku světa. Vzhledem k průměrnému (pro horory však standardnímu) céčkovému hodnocení diváků, které je jenom o chlup lepší než u jedničky, se sice tržby v USA zastaví už někde u 80 a dvě kila budou nejspíše globální strop, ale Warneři a James Wan stejně mají důvod slavit. No a pomalu a jistě uvažují, jestli ještě alespoň jednou nevstoupit do rentabilní hororové řeky, kterou teče krev bláhových jeptišek. Proč?

Protože se jim i u devátého zástupce Conjuring universa, kde se znovu vrací už trochu okoukaný démon Valak, daří držet rozpočty na uzdě. Budget čtyřicet milionů je sice násobek toho, kolik stála letošní hrstka úspěšných žánrovek jako M3GAN, Smrtelné zlo: Probuzení nebo Insidious: Červené dveře, ale pojďme pro srovnání na vteřinku navštívit třeba sousedy u Universalu.

Ti vrhli stovky milionů do cruiseovskou Mumií pohřbeného Dark Universa, jenom aby minulý rok hrdě oznámili světu, že dalších 400 mega bude koštovat připravovaná trilogie Vymítač ďábla. Blumhouse jim přitom dlouhé roky servíroval úspěšné žánrovky s mikroskopickými rozpočty. Až teď s novinkou Davida Gordona Greena povolila stavidla.

Něco mi říká, že když tak warnerovský šéf David Zaslav obhlíží svoje hollywoodské impérium, právě u wanových hororů zastaví svoji stenografku s tím, ať do zápisu přidá poznámku: „Vše v pořádku, tady nic neměnit.“ V tučném výčtu průšvihů studia Warner Bros. působí už devátý úspěch hororové franšízy v řadě jako zázrak a je vlastně vtipné, že stopnout by ji nakonec mohlo ono prokleté komiksové DC Univerzum. Již dlouho se proslýchá, že Aquaman 2 s pořád ještě vánočním termínem premiéry stojí (navzdory četným přetáčkám) za starou belu a vyčerpaný režírující všudybyl Wan kvůli němu prý dokonce skončil na kapačkách.

Jasně, Wanem produkované horory a v bolestech se rodící pokračování Vodníka jsou dvě naprosto rozdílné věci, ale Warneři už v případě Nolana jasně ukázali, že umí nas*at svoje doposavad věrné nádeníky jako nikdo jiný. Na tomto místě tedy jen tak mimochodem připomínám, že Wan není jenom režisér a producent warnerovských Aquamanů, V zajetí démonů, Annabelle a Sester. Je podepsaný i pod sérií Insidious, jejíž poslední instanci úspěšně vyslalo do kin studio Sony. Pokud nejsou u Warnerů naprostí blázni (nejsem si po Flashovi jistý), tak si ho každopádně pojistí na dlouhé roky dopředu.

Co Equalizer 3 na stříbrné pozici? Jednička spadla druhý víkend v USA o pěkných 45 %, dvojka už klesala přece jenom střemhlavěji – tedy rychlostí 61 % za víkend. No a třetí díl je na tom ještě hůř, konkrétně padá o 65 %. Částečně sice můžeme vinit prodloužený Labor Day víkend, který v součtu s pondělím vyhnal osmašedesátiletého Denzela k pěkným 42 milionům, ale ostrý pokles zájmu (procenta se samozřejmě počítají jenom vůči třidennímu víkendu) přesto kontrastuje s nijak děsivým zástupem novinek a relativně volným polem působnosti.

Při pohledu na aktuálních 62 míčů z Ameriky začíná být pravděpodobné, že zabiják se srdcem na pravém místě Robert McCall v zámoří vůbec poprvé nepokoří kilo. Následující týdny samozřejmě napoví, ale podle mě bude Poslední kapitole Equalizera nakonec v USA chybět dobře pětka. Co se zbytku světa týče, tak tam jede vše podle starých kolejí a Bob pořád míří vstříc svým klasickým globálním 190. Pohled na celosvětových 108 mega sice nabádá k opatrnosti a krocení mírného optimismu, ale nezapomínejme na hrstku větších trhů v čele s Japonskem a Mexikem, které má oblíbený zabiják v důchodu ještě pořád v záloze.

Bronz bere už třetí Moje tlustá řecká svatba a já se beze studu přiznám, že jsem dodnes neviděl jediný díl. Jednička byla každopádně (a navzdory mé ignoraci) v roce 2002 fenomén, který zvládnul se zanedbatelným rozpočtem 5 mega utržit více než 368 milionů babek. Dvojka si s rozpočtem 18 milionů před sedmi lety došla pro pořád ještě dostačujících 90. Co trojka?

 

Premiéra kupodivu proběhla i v Česku, rozpočet se mi nepodařilo dohledat, nicméně desetimilionový výdělek z 3 950 (!) amerických kin je slabota. Poslední díl se sice zatím divákům líbí o trochu více než ten předchozí (kritici samozřejmě znovu hořekují), ale žádná romantická trvalka na obzoru není. Pokud chce Nia Vardalos dojit svoji uvadající značku i nadále, doporučoval bych kontaktovat Netflix a nabídnout navazující seriál. V multiplexech už jí pšenka nekvete.

Bramboru vypěstoval další z nekonečné řady indických exportů. Jawan trhá rekordy především v domovském miliardovém státě, ale ani více než 7 mega za první čtyři dny z USA není k zahození. Zvlášť když se podíváte na pouhých 800+ kin, z nichž číslo pochází. Co dodat? Jawan provází pověst šíleného akčního nářezu a pokud máte chuť jít za kulturou, můžete se o kvalitách přesvědčit ve vybraných tuzemských kinech. Cinema City nabízí kromě pražských zastávek Chodov a Nový Smíchov i projekce v Brně, Ostravě a Plzni.

Barbie je na pětce a hlásí překonání dechberoucích globálních 1 400 milionů. Navíc se pomalu těší, až půjde 22. září (minimálně v Americe) na týden do IMAXů. Oproti minulému víkendu každopádně přibyla „pouhá“ dvacka, takže bych na konečné pokoření miliardy a půl moc nesázel. To je však pro všechny zainteresované v čele s Warnery, Mattelem, Gretou Gerwig a Margot Robbie asi stejný problém, jako když si jedete do sídla Sazky vyzvednout hlavní výhru ve Sportce a někdo vám v metru ukradne peněženku.

Šestý a sedmý plac vezmu jedním vrzem. Sousedí tu totiž warnerovský průšvih a soňácké zklamání. Komiksovka Blue Beetle paběrkuje v kinech po celém světě už měsíc a prozatím nakumulovala tragicky nízkých 114 melounů. Gran Turismo sice šlo do zámořských multiplexů později než DC brouk a bylo skoro dvojnásobně levnější, ale s rozpočtem 60 mega to stejně chtělo utržit mnohem více než bídných 93 z celého světa. Diváci každopádně mají závodní PlayStation pohádku rádi a mě snad vysokých 83 % na ČSFD donutí k tomu, abych si na mentorského Davida Harboura na poslední chvíli zaběhnul do kina.

U Oppenheimera na osmém místě se zastavíme. Minulou neděli měl Oppie na kontě 852 milionů dolarů a já následně tipoval, že pyšní Universalové budou o sedm dní později hlásit do světa překonání devíti kil. Nestalo se a vinit můžeme především nevyzpytatelnou Čínu, kde se do více než sedmi set IMAXů druhý týden nechodí s podobnou intenzitou jako ve zbytku světa. Oppenheimer má na kontě 891 mega a miliarda je pořád ještě setsakramentsky daleko.

Zvlášť když si uvědomíte, že v záloze už není žádný obvyklý podezřelý jako (skoro pokaždé otálející) Japonsko, kde se – přesně jak predikoval nejenom imf – s největší pravděpodobností tatínek atomovky nikdy nepředstaví. Takže miliardové sny, které jsem i já v uplynulých týdnech živil, jsou mrtvé? Ne tak rychle.

Za normálních okolností a při pohledu na mezitýdenní poklesy bych si myslel, že stropem teď bude cca 950–960 mega. Jenomže… Universalové a nezanedbatelnými procenty z tržeb zainteresovaný Nolan jistě dobře vidí, jak jsou blízko. Pokud nemá režisér ve smlouvě nějakou šílenou klauzuli, která by mu zaručovala extra 20 milionů dolarů za překonání milníku, nedivil bych se, kdyby studio Oppieho nakonec za prestižní hranici pošouplo. Akorát to už dost možná nebude letos, ale budeme si muset počkat na příští rok. Vzhledem k nekončícím stávkám a problematickému filmovému rozvrhu na příští rok si myslím, že minimálně vděčné IMAXy by po znovuuvedení nolanovky skočily jako slepice po flusu.

Zbývají Želvy Ninja: Mutantí chaos, které jsou na devítce. Pro jednou relativně šetrní Paramounti (rozpočet želváků prý osciloval okolo sedmdesátky) se radují při pohledu na 111 amerických milionů, doplněných o trochu slabší páďo ze zbytku světa. Sequel je pořád ve hvězdách, ale spíše bych si na něj vsadil. Americké kilo se počítá a velmi pozitivně ovlivní budoucí příjmy z PVOD a dalších.

Za vodou nejsou ani u MGM, protože navzdory nadšeným zámořským reakcím a expanzi do 1 260 kin, přepočítává přisprostlá komedie Bottoms pořád pouhých 7,6 mega. Chtělo by to zabrat, byť rozpočet byl naštěstí pro filiálku Amazonu pouhých 11 mega a streamovací budoucnost bude rozhodně úspěšná.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští víkend se v amerických kinech objeví nekonečný zástup rereleasů a limitovaných premiér, jako je spíše průměrný osmdesátkový horor Carpentera Christine, Peníze těch hlupců (v originále Dumb Money) se Sethem Rogenem a hororová antologie Satanic Hispanics. Nudu v Hollywoodu tak nejspíš rozčísne pouze hororový a prozatím docela chválený návrat Hercula Poirota alias Přízraky v Benátkách.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace