TOP 10 případů, kdy nás Hollywood zkoušel obalamutit s tržbami
17:00 | 22.06.2021 |
Vítejte u další tržební topky. Dnes to nebude jenom o nechvalně proslulém kreativním účetnictví, díky kterému se Hollywood od nepaměti vyhýbá vyplácení smluvně ošetřeného všimného pro všechny ty scenáristy, kameramany, skladatele a vedlejší herce. Kdepak, zoufalá snaha poslat očividně úspěšné filmy do mínusu bude pouze část článku. Podíváme se na i na jine typy balamutění, které fungují přesně naopak. Tedy posílání bijáků, jež očividně nevydělaly ani vindru, do plusu a tím pádem budeme sledovat více či méně marnou snahu o upokojení nervózních akcionářů schopných prodávat akcie nadnárodních molochů už v okamžiku, kdy fotbalista schová Colu ze stolu (vím, že to nebyl hlavní důvod chvilkového poklesu akcií).
Prostě a jednoduše si posvítím na desítku zajímavých případů, kdy se nám vyčůraná hollywoodská studia z různých důvodů pokoušela lhát o (ne)úspěchu jejich blockbusterů. Z toho pouze devět bude z minulosti a jednou si výjimečně zahraji na prognostika a podívám se do blízké budoucnosti. Filmové příklady každopádně řadím chronologicky od nejstaršího po nejnovější a po delší době si na závěr úvodu dovolím plnoletým doporučit/připomenout ke čtení trochu delšího článku dobré víno z Vinařství Veverka. Moje volba padla na Tramín – Výběr z bobulí ročník 2019. Na úvod je to vše, ať vám chutná.
3. Wonder Woman 1984 (2020-2021)
Prosincový nástup HBO Max modelu změnil vše. Warneři oznámili, že právě sequel Wonder Woman a všechny jejich kinopremiéry plánované na rok 2021 se dočkají souběžné americké premiéry na jejich novém (a do té doby krapet průšvihovém) maxi-streamu. Američtí diváci tedy budou mít za 15 dolarů měsíčně možnost užít si všechny filmy původně určené exkluzivně pro kina po dobu jednoho měsíce bez dalších poplatků na předražené warnerovské obdobě Netflixu a Disney+.
Co se dělo poté, jsme na MovieZone v následujících měsících důkladně pokryli a já budu bez dovolení citovat nedávnou Civalovu myšlenku z jeho prvního znovuobnoveného tržebního reportu: „Hodně těžko tedy soudit, jak se kupříkladu Warneři vlastně staví k tržbám Wonder Woman 1984 (166 milionů dolarů). Absolutní počty jsou teď mnohem složitejší. Studia už nebudou počítat ztráty a výtěžnost jednotlivých projektů tak přímočaře jako dřív, výkonnost filmů v kinech je ale bude sakra zajímat, protože příjmy odtud fatálním způsobem ovlivňují finanční kondici největších frančíz a blockbusterů.“
Příklad Mulan ukázal, že můžeme více či méně úspěšně spekulovat o přímých prodejích alespoň na základě nějakých dat. Ale jak máchudák pisálek a čtenář řešit tržby dvojky Wonder Woman, když ji dostanou všichni předplatitelé HBO Max v základu zdarma? Podle dnes už pomalu „odejitého“ šéfa WarnerMedia Jason Kilara byl návrat Amazonky velký úspěch, který pomohl jejich streamu získat v posledním čtvrtletí minulého roku 17,2 milionů nových předplatitelů a vyhnal tak celkové číslo na tehdejších 41,5 milionů. Co na tom, že numero pokrývalo i předplatitele klasické kabelové HBO v USA.
Nám nezbývá nic jiného, než povytáhnout obočí a dodat, že film, který by za normálních okolností klidně mohl útočit v kinech na 800+ milionů (tedy stejná čísla jako jednička) vydělal v těch cca 35 % otevřených kinosálů po světě minulé Vánoce jenom méně než pětinu předpokládadných tržeb. Bohužel se nemůžeme opřít o žádnou exaktní informaci, kolik přesně Gal Gadot a spol. "vydělali" na HBO Max. Warneři si každopádně jedou svoje a tvrdí, že byl jejich hybridní plán úspěšný a časem určitě vznikne i trojka. Balamutí nás? Odpověď nechám na vás. Stejně tak prozatím nemůžeme uspokojivě řešit výdělky Armády mrtvých Zacka Snydera. Tady se však alespoň nabízí srovnání s jiným originálními filmy ze stáje Netflixu. Vzhledem k tomu, že vybíjená se zombíky okupujícími Vegas prý strhala streamovací rekordy ve sledovanosti, můžeme jí bez skrupulí (i vzhledem k 90 milionovému rozpočtu) označit za velký úspěch pro streamovacího krále.
2. Mortal Kombat (2021)
Mortal Kombat má punc uspěchu. Se skoro až podezřele nízkým rozpočtem 55 mega vznikl uprostřed třetí covidové vlny výplach, který chtěl pár dní před premiérou vidět kvůli nedostatku lákavého hollywoodského obsahu skoro každý. Povedený trailer zakončený sestřihem fatalit zaujal a Warneři se jistě tetelili blahem, že s třetinovým rozpočtem Godzilly vs. Konga vysílají do světa levný blockbuster, o kterém se mluví. Americký otvírák 23 mega byl vzhledem k výše nastíněným pandemickým okolnostem a nízkému rozpočtu braný jako úspěch a sequel byl najednou skoro ložený.
Režírující Simon McQuoid rozdával rozhovory na všechny strany a nastiňoval svoje plány na pokračování. I my na MovieZone jsme se neupejpali a kromě jiného čtenářům nabídli topku kandidátů na roli Johnnyho Cage. Jenomže opravdu je na místě sequel očekávat? Celý svět sice už Mortal Kombat viděl, ale zaplatilo za něj snad až příliš málo lidí. Souběžná streamovací premiéra na HBO Max zapříčinila, že 23 původních mega se v USA povedlo rozmnožit na pouhých 42 milionů dolarů a současných celosvětových 124 míčů je všechno, jenom ne důvod k výskání.
Zatímco Disney na posledním setkání s akcionáři/veřejností velmi přesně odděloval svoje projekty určené pro kina a Disney+ (Cruella a marvelovka odehrávájící se na Ukrajině snad budou okolnostmi vynuceným pohrobkem, než nějakým plánem do budoucna), u Warnerů to rozdělení prozatím jaksi absentuje. Jistě, také mají zástup bijáků chystaných pouze pro HBO Max, ale právě Mortal Kombat ukazuje, že hranice jsou a budou velmi tenké.
Warnerovské chvalozpěvy na výkon jejich značky sice naznačují, že dvojka časem opravdu vznikne, ale více než cokoliv jiného to bude studiové doufání, že právě pokračování vydělá (pravděpodobně v kinech) velké peníze. Jedničce se to nepodařilo a je úplně jedno, že ho viděl skoro každý. Důležité je, kolik diváků za něj opravdu zaplatilo a tady bych to viděl na velký špatný pro studiové účetní. Nepíše se mi to zrovna lehce, ale moje kdysi milované studio si za to může tak trochu samo. Vyslat totiž film na HBO Max v době, kdy platforma funguje pouze a jenom v USA, je totální sebevražda.
1. Black Widow a blízká budoucnost
Na závěr si poosvítím na tržební kejkle, které nás velmi pravděpodobně budou čekat s premiérou čerstvé marvelovky, jenž kvůli souběžné streamovacím premiérě půjde v následujících týdnech nejenom do kin po celém světě, ale za 30 dolarů bude dostupná ke koupi i zemích disponujících Disney+. Black Widow se v tuzemských multiplexech dočkáme více než dva roky po premiéře poslední marvelovky, tedy Spider-Mana: Daleko od domova startujícího u nás v kinech 4. července 2019. Black Widow má start u nás (stejně jako ve většině světa) naplánovaný na 8. července 2021 a je otázkou, jak moc budou čísla ovlivněná smutným faktem, že už následující den bude celý svět zaplavený pirátskými kopiemi.
Nad filmovým pirátstvím se brečí odjakživa. V minulosti se často řešilo, že ripy objevivší se na internetu v době premiéry jsou často nahrávány v kinech, a jedním z hlavních důvodů, proč by lidé měli odolat a nestahovat pro vlastní potřebu z uloz.to a dalších je ten, že sami sebe okrádají o ten nejlepší možný audiovizuální zážitek dostupný v multiplexech. Jistě si sami dobře vzpomínáte na kampaně, které nás pronásledovaly v každém reklamním blocích předcházejícím startu filmu. Jenomže jak lidi přesvědčit, aby šli do kina, když fakticky ten stejný den se jim "nabídne" možnost pustit očekávaný flák v té nejvyšší 4k kvalitě? Pěkně v pohodlí domova na jejich obrovské televizi. Zkusit to přes jejich odpovědnost a připomenout jim tu snad úplně nejstarší antipirátskou kampaň hovořící o tom, že normální je za filmy platit?
Tržby z kin budou kvůli pirátství v případě Black Widow a dalších budoucích hybridních modelů (o Dunu se hodně bojím) každopádně znovu negativně ovlivněny a zbývá jenom dodat, že půlka světa pořád marně touží po lokálním startu Disney+, HBO Max a dalších streamů. Marvel v čele s Kevinem Feigem, jenž byl zvyklý poslední roky skoro až automaticky počítat s miliardou utrženou z kin po celém světě, bude jistě (mnou odhadovaných) 500-600 melounů u Black Widow omlouvat právě premiérou na Disney+. Ale nenechte se tím uchlácholit. Jeho výmluvy nebudou určeny vám. Dnes už nejsou mířeny ani na Davidy Prowse a další, kteří marně pošilhávají po všimném ze supervýdělečného filmu. Jsou určeny především burzovním makléřům, kteří se v závislosti na prezentovaných číslech a doprovodném vysvětlení s nimi spojenými rozhodují, jestli mají koupit nebo prodat akcie.
Nám tržebním kecalům a fanouškům, kteří jsou nucení spekulovat o (ne)úspěchu řešených "hybridních" filmů za pomocí čím dál pochybnějších zákulisní drbů, nezbývá než čekat, kdy se objeví nějaká nezávislá platforma spolehlivě měřící počet přehrání filmů, respektive prodeje na streamech. FlixPatrol provozovaný Tomášem Vyskočilem k tomu má dobře nakročeno, ale ve vší úctě k Tomovi a jeho algoritmům to není to stejné, jako oficiální hollywoodská čísla poskytovaná (podle všeho trochu přednostně) třeba v článku citovanému webu Deadline.
---
Poznámka pod čarou: Dnes je hotovo. Diskuze je otevřená. Napište nám, který z výše zmíněných příkladů je podle vás úplně nejvíc do nebe volající drzost, respektive hloupost. A jděte na tu Black Widow do kina!
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry