20 nejlepších hollywoodských režisérů současnosti podle MovieZone
13:00 | 12.06.2021 |
Stejně jako u posledního ultra-výživného článku, tedy TOP 20 extrémně dlouhých filmů, začneme vysvětlivkami. Celá redakce bude moc ráda, když si tentokrát výjimečně přečtete úvod a nebudete se nás později zbytečně dotazovat na kritéria výběru v diskuzi pod článkem. Vybíráme pouze hollywoodské režiséry a neohlížíme se do minulosti. Takže Kubrick, Hitchcock, Wilder, Hawks, Forman a další prostě mají smůlu a my jsme si posvítili na ty nej, kteří pořád točí a točit snad ještě nějaký ten pátek v Hollywoodu budou. Berte to jako takový subjektivní redakční výčet největších borců na režijních seslích, kde se bez výjimky těšíme na příští projekty z jejich hlavy.
Byla by hloupost řadit níže zmíněné režiséry podle kvality od nejhoršího k nejlepšímu. Už jenom vybrat těch 20 jmen byla fuška, která se neobešla bez nějaké té redakční výměny názorů. Řadíme je tedy abecedně (podle příjmení) a já na tomto místě musím poděkovat KarloviR. Doyen MovieZone Live relací celé téma vymyslel, zorganizoval a málem i napsal (na samotný závěr si každopádně vzal slovo). Úvod takhle stačí a vy už se pomalu začtěte do velmi tučného článku, na kterém znovu spolupracovala fakticky celá současná redakce. Ať vám chutná.
Christopher Nolan
Diváci ve světě od něj mají nejraději: Temný rytíř má 9,0 a tady fakt žádný dišputát.
Češi a Slováci od něj mají nejraději: Temný rytíř má 90 % a tady fakt žádný dišputát.
Největší hit v kinech: Temný rytíř povstal (a v režii Nolana i skončil) s nádhernými 1081 miliony.
Za kolik běžně točí? Batmany pořídil za 150 – 250 mega a do toho se vlastně vejde zbytek jeho filmů z poslední dekády. Ano, i ten Dunkirk nestál podle neoficiálních zdrojů 100 mega, ale trochu víc. Prestige každopádně kdysi pořídil za „mrzkých“ 40 míčů a Insomnia s Al Pacinem byla před dvacet lety jenom o 6 milionů dražší.
Vytáhni v hospodě: Nemá rád HBO Max, Netflix a streamování obecně. Už v minulosti se vyjádřil v tom smyslu, že pomalu se zkracující tříměsíční exkluzivní okno, kdy se filmy promítají jenom v kinech, je podle něj ideální obchodní model. Když se zeptali Scotta Stubera (je na Netflixu zodpovědný za originální filmy) na Nolana, tak Stuber novinářům odpověděl, že Chris pro ně jen tak něco nenatočí kvůli tomu, že trvá na celosvětové premiéře svých filmů v kinech a to Netflix zatím neumí.
Kamarád mě nedávno postavil před těžkou otázku. Měl jsem vybrat čtyři filmy – nejlepší, co jsem kdy viděl, svůj oblíbený, pak svůj komfortní film a nakonec největší kinozážitek. Zasekl jsem se už u toho prvního, protože vybrat jeden nejlepší film, co jsem kdy viděl, je zatraceně těžká věc. Nakonec ale padla volba na Temného rytíře. Proč? Protože je nejspíš fakt tím nejlepším filmem, co jsem kdy viděl. Zatímco v Batman začíná si totiž Nolan s žánrem teprve tak pohrával, při svém pozdějším návratu do Gothamu už to rozjel jako naprostý pán. Najednou měl v malíku akci, do toho se mu povedlo inspirovat děj těmi nejlepšími předlohami, trefil neuvěřitelné obsazení, takže pomohl stvořit nezapomenutelný herecký milník, a ještě převrátil žánr naruby a ukázal, že i komiksy mohou mít oscarové ambice. Že to akademie v té době neviděla, to už je jen a jen její chyba. Nolan to přitom zmáknul v rozmezí tří až čtyř let, kdy v mezičase ještě natočil Dokonalý trik, pro změnu jiný kinematografický trhák, z něhož si diváci po celém světě sedali hromadně na zadek.
Takový režijní posun za tak krátkou dobu je nevídaný, a přesto tím jeden z nejpopulárnější režisérů současnosti neskončil. Po výše zmíněných totiž přišel ještě Počátek, závěr netopýři trilogie a Vesmírná odysea 2.0. Kdo tohle má? Ve všech svých filmech pak režisér konstantně dokazuje nejen svou lásku ke kinematografii, ale i porozumění řemeslu, porozumění diváckým chutím, kdy zvládá skloubit komerční potenciál s vlastními uměleckými ambicemi, a do toho všeho snahu bádat nejen v duších lidí, ale i za hranicemi reálného světa. Ať už to jsou sny, vesmír, nebo čas. Christopher Nolan je bavič, průkopník, i vášnivý cinefil v jednom, a takových jako on ve světě, natož v Hollywoodu, opravdu moc není. Ať už se tedy v budoucnu rozhodne natočit cokoliv, může se jako jeden z mála režisérů pyšnit tím, že redakce MovieZone bude vždy s chutí u toho. Znovu se ptám… kdo tohle má? (do_Od)
Co nás od něj čeká příště: Nevíme
Guy Ritchie
Diváci ve světě od něj mají nejraději: Podfu(c)k mají uživatelé IMDb jenom o píď raději, než Sbal prachy a vypadni. První od nich dostalo 8,3, druhé o desetinu méně.
Češi a Slováci od něj mají nejraději: Sbal prachy a vypadni i Podfu(c)k mají shodně 87 %, Gentlemani potom jenom o procentní bodík méně.
Největší hit v kinech: Aladin s 1050 miliony. Oproti Sherlockům Holmesům s plus mínus půlmiliardou to bylo o prsa Heleny Růžičkové.
Za kolik běžně točí? Tady nejde jen tak generalizovat. Cítí se jako štika ve vodě s blockbustery za 130 mega a více (druhý Sherlock, Král Artuš, Aladin), ale pak si jen tak z plezíru vystřihne Gentlemany za 22 nebo čerstvý biják se Stathamem za 40.
Vytáhni v hospodě: Všichni dobře víte, že do role džina v Aladinovi obsadil Willa Smithe. To ale rozhodně nebylo poprvé, co se ti dva setkali. Před více než dvaceti lety měl Will Smith hudební vystoupení na MTV Awards ("zpíval" tam svůj song z Wild Wild West) a přijel tam na koni. Přijde mi to neuvěřitelné, v klipu to vidět není, ale IMDb uvádí, že kůň šlápl právě Ritchiemu na nohu a zranil ho. Vyzývám čtenáře, aby tuto neuvěřitelnou historku potvrdili za pomocí sekundárních zdrojů. Mně se to nepodařilo.
Upřímně, jen málokterý režisér má podle mě v současnosti tak parádní formu jako Guy Ritchie. Ano, v diváckých srdcích bude asi navždy nejvíce zapsán díky svým prvotinám Sbal prachy a vypadni a Podfu(c)k. Jenže i když tyto kousky v mnoha očích už možná nikdy nepřekoná, přesto je režie britské šikuly s každým dalším filmem vyzrálejší a sebejistější. Ritchie se stále dokáže pořádně utrhnout ze řetězu, ať už vizuálem, videoklipovým stylem či svými dalšími vypravěčskými trademarky. Jak ale ukázal aktuální Rozhněvaný muž, umí tyto své typické atributy správě utlumit či s nimi pracovat tak, aby správně posloužily danému žánru a nepřitahovaly na sebe přílišnou pozornost.
Ze specialisty na britské gangsterky se tak stal v poslední dekádě žánrový chameleon, jenž z daného materiálu vždycky dokáže vykouzlit řemeslně precizní a zároveň ritchieovsky nápaditou a našlapanou podívanou. A je jedno, zda zrovna skládá poctu bondovkám v zapadlém kousku Krycí jméno U.N.C.L.E., točí fantasy pecku o Králi Artušovi, v disneyovské zakázce aka Aladinovi si se svou typickou lehkostí vydělává na další filmy či se v Gentlemanech vrací ke kořenům. Jeho sebejistota jako by s každým dalším kouskem ještě více rostla a on vybrušoval svůj režijní styl až k naprosté stylové dokonalosti. A já už se nemůžu dočkat, jakou pecku nám s Jasonem Stathamem naservírují příště. (Spooner)
Co nás od něj čeká příště: Five Eyes s Jasonem Stathamem
Martin Scorsese
Diváci ve světě od něj mají nejraději: Mafiáni brali a berou 8,7
Češi a Slováci od něj mají nejraději: Docela překvapení. Je to Casino dělící se o první místo s Prokletým ostrovem. Dostali od nás 88 %.
Největší hit v kinech: Vlk z Wall Streetu vydělal krásných 392 mega.
Za kolik běžně točí? Zase a znovu – těžko říct. Rozpočet většinou skokově roste, když překecá DiCapria (Vlk z Wall Streetu stál 100 mega , Letec dokonce 110). Rekordmanem každopádně bude Irčan, který podle některých zpráv stál „odvážný“ Netflix více než dvě kila.
Vytáhni v hospodě: Scorsese trpí celý život astmatem. Celé dětství a mládí nesportoval, stranil se lidí a raději trávil dlouhé dny u televize a v kině. Až se tedy budete divit, že se z vás nestal legendární (a snad všemi milovaný) režisér, možná za to může i fakt, že od mládí netrpíte chronickým onemocněním dýchacích cest.
Udržet se na režijním vrcholu třeba jednu dekádu je zatraceně těžké. Martin Scorsese tam ale setrvává už od 70. let a stále nepřicházejí žádné známky toho, že by se měl někdy vyčerpat. Legendární režisér Taxikáře, Zuřícího býka, Mafiánů nebo Casina prozkoumal New York lépe než kdokoliv jiný a dal světu tolik ikonických gangsterů, že byste je nespočítali ani na prstech obou rukou. Scorseseho kariéra však slavnými mafiánskými filmy ani zdaleka nekončí. Naopak jimi teprve začala.
Po éře De Nira totiž přišla éra DiCapria – a spolu s ní Letec, Prokletý ostrov nebo Vlk z Wall Street. Scorsese tak v posledních dvou dekádách měnil žánry jako na běžícím páse, jen aby výsledek s železnou pravidelností stál za pozornost. Platí to i pro jeho Irčana, jenž udělal velmi odvážný krok vstříc moderním technologiím, a ať už si o Mlčení myslíte cokoliv (myslíme si jenom to nejlepší - pozn. Ted), působivost mu upřít nejde. Scorsese tak i nadále srší výjimečností a bude hodně zajímavé sledovat, co všechno ho upoutá v následujících letech. (KarelR)
Co nás od něj čeká příště: Killers of the Flower Moon
Steven Spielberg
Diváci ve světě od něj mají nejraději: Tady žádné překvapení. Schindlerův seznam má 8,9 a je šestý nejlépe hodnocený film na IMDb všech dob
Češi a Slováci od něj mají nejraději: Také Schindlerův seznam, také na šestém místě, hodnocení 92 %.
Největší hit v kinech: Jurský park. Včetně obnovených premiér 1,033 miliardy babek.
Za kolik běžně točí? Ani jsem to pro vás pořádně nehledal, protože Spielberg to střídá. Jednou blockbuster z ranku Ready Player One za 175 mega, podruhé Akta Pentagon za páďo. Něco mi říká, že již delší dobu hotové a na premiéru se těšící West Side Story bude někde mezi.
Vytáhni v hospodě: Ví se, že Spielberg točil filmy už jako kluk a poprvé dostal mzdu za práci pro televizi. Svoji pověst zázračného dítěte ale ve skutečnosti ani tak nezískal, jako si ji spíše systematicky budoval. Například tím, že si ubíral věk, aby působil mladší a talentovanější. Dnes už je známo, že se narodil roku 1946. Dlouhá desetiletí si nicméně všichni mysleli, že je to o rok později, a ve filmových časopisech ze sedmdesátých let (děkujeme za info Douglasovi) se dokonce dočtete, že se narodil roku 1948! Poučení? Nečekejte, až z vás lidi génia udělají, vnukněte jim to!
Kdybychom článek psali v roce 1975, Steven Spielberg by tam byl. Kdybychom ho psali v jakémkoliv následujícím roce, Spielberg by tam byl. Něco mi říká, že až podobnou topku budeme psát za 5 let znovu, Steven tam zase bude. Těžko v současnosti najdete legendárnějšího (vhodnější slovo mě nenapadá) režiséra, který dělá už několikáté generaci diváků takovou radost svými filmy. Opravdu je nutné jmenovat Čelisti, Blízká setkání třetího druhu, 3+1 díl Indiana Jonese, E.T. - Mimozemšťana, Jurské parky, Minority Report, Válku světů a další? Seznam je dlouhý, a to přitom Spielberg rozhodně není jenom "pan Blockbuster“ (byť nástup blockbusterů, jak je v dnešním slova smyslu známe, vlastně Čelistmi kdysi odstartoval). Velké a drahé bijáky už od nepaměti mixuje s osobnějšími projekty. Teď nemluvíme jenom o Schindlerově seznamu. To máte i Purpurovou barvu, Říši slunce, Navždy….
Nacpat Spielberga do dvou krátkých odstavců je nevděčné a vlastně i nemožné. Zmínku si však zaslouží fakt, že v polovině devadesátých let spoluzaložil po dlouhých dekádách první zbrusu nové hollywoodské studio na zelené louce – DreamWorks. Z kluka, který potají okouněl na place Hitchockových filmů a svoje ostruhy si vysloužil v televizi (viděli jste první epizodu Columba v jeho režii?), se tak postupem času stal také hollywoodský mogul. To slovo má sice veskrze negativní konotaci, ale když se člověk dívá na zákulisní záběry z jeho nových filmů, Steven je pořád především ten nadšený klučina, který natáčení filmů miluje úplně stejně (ne-li více), jak před těmi padesáti a více lety. (TedGeorge)
Co nás od něj čeká příště: West Side Story
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Stejně jako MCu pro mě skončilo 2018 IW tak on po roce 2000
Jinak zbytek výběr super.