Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Wonder Woman dorazí na HBO Max. Bude to pro kina poslední rána?


ikona
TedGeorge
christopher nolandisney+hbo maxmulannení čas zemřítnetflixno time to diestreamytenettrollstržbywarner bros.wonder womanwonder woman 1984
Kina jsou buď zavřená nebo prázdná. Studia tak vymýšlejí alternativní scenáře premiér svých filmů a posledním zástupcem je Wonder Woman. 

Letošní rok v kinech stojí za houby a všichni dobře víme proč. Zákeřný virus zabíjí miliony lidí po celém světě, omezuje naše každodenní aktivity a na fakt, že od jara jsou kina buď zavřená, nebo do nich míří minimum lákavých filmů, jsme si (bohužel) zvykli relativně rychle. Jak by také ne, když příležitost zavětřily streamovací sítě a skoro všechny hlásí rekordní přírůstky v počtu předplatitelů. Právě v to doufají i Warneři, kteří před pár dny oznámili fakticky souběžnou vánoční premiéru Wonder Woman 1984 na své službě HBO Max (prozatím je dostupná pouze v Americe) a v těch kinech, která budou v zámoří a ve světě otevřená.

Není to první „podivuhodný“ distribuční model a já se na následujících řádcích rozepíšu nejenom o čerstvě potvrzené vánoční premiéře komiksové amazonky. V první kapitole si na několika filmových příkladech připomeneme letošní (často zoufalé) pokusy Hollywoodu utržit co nejvíce dolarů v unikátně zoufalé pozici, v níž se filmový zábavní průmysl nachází. V té druhé si rozebereme vánoční premiéru Wonder Woman a zamyslíme se nad tím, co warnerovský distribuční model může znamenat pro budoucnost celého těžce zkoušeného odvětví. K mírně depresivnímu víkendovému čtení si otevřete letošní Rosé z Vinařství Ilčík Mutěnice a jdeme na to.

 

Když se na konci března zavřely brány kin, studio Universal mělo zrovna v multiplexech triptych bijáků Neviditelný, Emma a Lov. Ty nabídlo k zapůjčení za dvacet babek a očividně se jim docela zadařilo. Následovalo je totiž Sony se svým Bloodshotem, ve kterém Vin Diesel umírá stejně často a definitivně jako jeho nesmrtelní parťáci v sérii Rychle a zběsile, a bylo jenom otázkou času, kdy se připojí další velcí hollywoodští hráči.

Kinaři sice každý den naříkali, ale zoufalost se v tu chvíli ještě nedostavovala. Urychlené VOD premiéry Ježka Sonica, Gentlemanů, Volání divočiny a Birds of Prey se daly čekat. Stejně tak jenom o trochu uspíšené přesuny z on-line prodejů na Disney+ (Ledové království 2, poslední epizoda Star Wars). Ta pravá legrace měla teprve přijít a málokdo očekával, že vše odstartuje pokračování jednoho průměrného animáku s hlasy Justina Timberlakea a Anny Kendrick.

Pokus číslo 1 aneb drzý Universal a jejich Trollové

Kinaři začali být na poplach až ve chvíli, kdy se je Universal rozhodl obejít se svým stomilionovým pokračováním animáku Trollové a k jejich zděšení se mu to vyplatilo. Díky zacílení na rodiny s malými dětmi trhali animovaní mončičáci (nebo co to je) na PVOD (prémiové VOD, aneb možnost zapůjčit či zakoupit si film na domácí projekci) jeden rekord za druhým a za dva týdny vydělali šťastnému studiu na internetovém půjčovném přes 100 milionů dolarů. Universal však tímhle neskončil a suše světu oznámil, že mimo vybrané trhy půjdou Trollové ve většině světa i do kin.

To se samozřejmě řetězcům provozující multiplexy nelíbilo a začaly hollywoodskému studiu vyhrožovat. Zámořský provozovatel kin AMC (dobře si ho zapamatujte) dokonce pustil do světa informaci, že za současných podmínek nebude ve své tučné síti kin hrát žádné filmy pocházející právě Universalů. V Americe se to kromě série Rychle a zběsile týkalo i Bonda. Později se k AMC přidal i Cineworld a válka mezi kinaři a mocným studiem už nebyla pouze lokální, ale celosvětová. Časem se sice hrany sporu obrousily, došlo k dohodám, ale kinaři se na jaře ozvali. Kdyby jenom chudáci tušili, co je čeká...

Pokus číslo 2 aneb Disney kina přeskakuje úplně

Na jaře bylo Disney jediné hollywoodské studio, které disponovalo svou vlastní odpovědí na všemocný Netflix, a tím pádem nebylo až takové překvapení, že oznámilo zrušení kinopremiéry nuzně vypadajícího a odkládaného Artemise Fowla. Filmu se na Disney+ dočkali v hrstce zemí, jež streamovací službou disponovala. Zbytek světa koukal na ITunes (my jsme měli tu čest na HBO GO, což bylo docela překvapivé) a kina byla úplně vynechána. Asi bych měl být touto taktikou-netaktikou Disneyho překvapený, ale film jsem viděl a studio se za něj podle mého názoru muselo stydět. Čemuž vlastně odpovídá i fakt, že byl dostupný všem předplatitelům služby Disney+ bez nějaké dalšího poplatku.

Ještě logičtější byla koupě Hamiltona na Disney+. Ze všech stran chválený muzikál, jehož záznam se měl původně letos dočkat premiéry v kinech, byl totiž nejvíce populární v Americe a Británii, kde se na prknech, která znamenají svět i dlouho hrál. Tím pádem nebylo co řešit a premiéra na streamovací službě, která v těchto zemích již nějaký ten pátek fungovala, byla nabíledni. Zase a znovu – pro všechny předplatitele služby bez nějakého dalšího poplatku. Co na to kinaři? Pravděpodobně se jim to moc nelíbilo, ale to je asi tak všechno, co s taktikou největšího hollywoodského studia mohli dělat. Fakt, že se příští rok pořád počítá i s kinopremiérou a dalším prodejem mimo Disney+, je v tuto chvíli už nepodstatný.

Pokud číslo 3 aneb kinaři se modlí za brzkou premiéru Tenetu

Situace se následující letní měsíce nijak nelepšila a byť se některé země (včetně nás) pomocí drakonických opatření ze spárů covidu alespoň na chvíli dostaly a mohly dokonce otevřít kina, většina světa pořád úpěla. Posílat za této situace do kin hollywoodský blockbuster bylo obrovské riziko. Fanoušci velkého plátna a kinaři se dlouhé měsíce upínali na Tenet, který především díky fanouškovi kin a IMAXů Christopheru Nolanovi sveřepě setrvával na původně plánovaném datu premiéry 17. července. Nakonec se sice dvakrát odložil, ale Warneři to stejně riskli a více než 200 milionů dolarů drahý sci-fi blockbuster poslali za potlesku zdecimovaných kinařů na konci srpna a na začátku září do multiplexů po celém světě. Exkluzivně, bez doprovodného čachrování s PVOD a streamy. Nedopadlo to dobře.

V Americe si místo vysněných 250 milionů film došel pro 56 mega a po celém světě z toho dohromady nebylo 600-700 mega nutných pro splacení obřích nákladů na biják, ale pouhých 353 míčů. Smutní Warneři vsadili všechno na jednu kino kartu a navzdory levnější reklamní kampani odepisují podle vícero zdrojů více než 100 milionů dolarů. Místo toho, aby Tenet všem ukázal, že to jde a je možné posílat velké blockbustery do kin, sci-fi Christophera Nolana všem předvedlo, že to nejde a je nutné hledat jiné distribuční cesty. Navzdory o život bojujícím kinařům. Hotovo. Hirošima hadr, řekl by k tomu Vlasta Redl.

Pokus číslo 4 aneb Mulan hledá hedvábnou tržební cestu

Ještě předtím, než se o neúspěchu Tenetu dozvěděli místodržící u Disneyho, rozhodli o „pozoruhodné“ premiéře svojí hrané (a prý 290 milionů dolarů drahé) pohádky Mulan. Zatímco svět v čele s vděčnou a na Wuhan rychle zapomínající Čínou se na začátku září dočká premiéry v multiplexech, v Americe a hrstce dalších zemi půjde princezna bojovnice rovnou na streamovací platformu Disney+. Pozor, nikoliv po vzoru Artemise a Hamiltona. Studio nechtělo film jen tak uklidit na stream. Potřebovalo na astronomicky drahém projektu něco vydělat a tím pádem na „šťastlivce“ disponující předplatným Disney+ pomrkávala Mulan na hlavní stránce. Chtělo se po nich 30 dolarů za zhlédnutí.

Dodnes se vede polemika, jestli to byl pro myšáka úspěch, nebo ne. Zatímco Yahoo finance přispěchalo s odhady, že Mulan je suverénně největší PVOD úspěch všech dob a myšák trhnul dechberoucích 261 mega jenom z amerických domácností, ostatní tak optimističtí nebyli. Brian Lichtenberger ze společnosti 7Park Data později odhadl, že ve skutečnosti Mulan v Americe vydělala pouhých 62-93 milionů babek. Rozhodně nebyl rezervovaný jako jediný a mně osobně jeho číslo přijde mnohem reálnější.

Situaci samozřejmě trochu komplikuje průběžný nárůst Disney+ předplatitelů, který můžeme z části přičítat právě exkluzivní premiéře (nezpomínejme však na pozvolné spouštění služby v desítkách zemí po celém světě), ale při pohledu na podměrečná čísla ze světových kin (pouhých 67 mega) bych nějakému zázračnému americkému PVOD vzedmutí vážně moc nevěřil. Kdepak, klidně si věřte absurdně vysokým odhadům, klidně poslouchejte šéfa Disneyho Boba Chapeka, který nad PVOD čísly Mulan později vyjádřil spokojenost. Už jenom fakt, že Wonder Woman tento model na Vánoce nezopakuje je velmi signifikantní. Apropos – kdyby Disney zveřejňoval alespoň nějaká čísla ze svého streamu, nemusel by snášet takové divoké spekulace ze strany Yahoo Finance, 7Park Data a TedGeorge.

UPDATE: Až po dopsání článku jsem byl upozorněn, že Yahoo finance bylo nuceno přiznat svojí chybu, ve skutečnosti špatně interpretovali data původně pocházející od 7Park Data a v současné době se spekuluje o maximálních výdělcích Mulan okolo 90 milionů dolarů. Slabota.

Jenom pro úplnost je nutné zmínit, že v říjnu Disney oznámil, že pixarovka Duše se dočká vánoční premiéry na jejich plusku a po uživatelích nebude vyžadován žádný extra příplatek. Ve zbytku světa, kde Disney+ doposud trochu ostudně absentuje, se bude Duše promítat v té hrstce otevřených kin. Nevím jak vám, ale mně to zní skoro jako omluva za nijak zázračnou a příliš drahou Mulan.

Pokus číslo 5 aneb premiéru odložit, protřepat, nemíchat a ochutit jablíčkem

Pod dojmy neuspokojivých výsledků Tenetu a Mulan se začínají hromadně přesouvat i ty poslední premiéry, s nimiž se na podzim počítalo. Po celém světě se rozjíždí druhá vlna covidu a říjnovou, listopadovou a vánoční premiéru ruší i jedny z posledních filmových světel veskrze  mizerného roku – Black Widow, Duna a Bond. James Bond alias Není čas zemřít pro nás bude v souvislosti s distribučními čachry asi nejzajímavější, a tak si na něj pozdní říjnovou optikou posvítíme.

Právě zrušená premiéra bondovky totiž i posledním optimistům jasně ukázala, že situace je naprosto zoufalá, pár měsíců ještě zoufalá bude a tou zásadní otázkou pomalu přestává být, kdy se film dočká premiéry v kinech, ale zda se film vůbec premiéry v kinech dočká. Je veřejným (a díky uniklým účetním uzávěrkám potvrzeným) tajemstvím, že neustále odkládat již hotový blockbuster je setsakra nákladná záležitost i pro největší hollywoodské hráče. Studia musí platit úroky a mluvíme tu o milionech dolarů. Není pro ně samozřejmě likvidační, když je film posunutý o pár měsíců, ale Není čas zemřít se premiéry měl původně dočkat už na podzim roku 2019 a ani rok poté to neklaplo.

Daniel Craig se svou poslední bondovskou rolí loučí dobře dva roky a Barbara Broccoli, legendární studio MGM a Universalové tvrdí, že to klapne „už“ v dubnu 2021. Ale bude to v kinech? Před pár týdny se chvíli řešila skoro až lascivní možnost, že by práva na americké uvedení bondovky koupil Apple a tahle fantasmagorická možnost nakonec neztroskotala na doposud nepřekročitelném status quo, že cool agent jejího veličenstva musí prostě vždy premiérovat v kinech. Kdepak, podle všeho stačilo, aby Apple vytasil o pár set milionů dolarů více a první bondovka v historii by se nedočkala exkluzivní kinopremiéry a startovala na jeho vlastní verzi Netflixu.

Pokračujte na další kapitolu, kde si konečně posvítíme na celosvětovou vánoční premiéru Wonder Woman 1984. Slibuji, že už to bude kratší.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (131)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace