Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Kolik vydělaly loňské filmové hity v kinech a mimo ně?


ikona
TedGeorge
amazonavatarblu-raybrighthollywoodjason stathamkraska a zvireliam neesonnetflixOdvážná Vaiana: Legenda o konci světapixarready player onetržby
Je Blu-ray mrtvý? A jak velkou hrozbou je vlastně Netflix? Tady máte filmový rok 2017 ve zbrusu nových číslech. 

Když jsem před pár týdny napsal článek rekapitulující tržby filmů za rok 2017, pokládal jsem téma za vyčerpané. Jenomže člověk míní a MPAA mění. Tato obchodní organizace má za úkol především chránit zájmy filmových studií a troufnu si tvrdit, že ji většina MovieZone uživatelů nenávidí hlavně kvůli nepopulárnímu filmovému ratingu. Pánové a dámy prostě určují, který film je více či méně společensky závadný (rozuměj nebezpečný), a kvůli nějaké té bradavce nebo vulgaritě neváhají napařit snímku směřujícímu do kin ono slavné „eRko“, tedy hodnocení mládeži nepřístupný. Jako kdyby MPAA tušila, že ji nenávidí každý druhý kinožrout, a rozhodla se světu udělat radost. Budiž tzv. Theme Report za rok 2017, řekl její CEO Charles H. Rivkin.

Proč jsem z těch 41 stránek tak nadšený? Protože se na veřejnost dostala vyčerpávající zpráva o současném „stavu věcí filmově-tržebních“, kterou není možno jen tak zahodit jako další z řady ročenek naplněných nudnými čísly. Některá numera jsou sice všeobecně známá (hlavně ta týkající se kin), ale jiná jsou naprosto exkluzivní a dosud dostupná jenom velmi úzké skupině lidí. Napíšu to ještě jinak – v diskuzích pod mými tržebními články si často píšete o čísla rozebírající prodeje domácích nosičů včetně TOP 10 nejprodávanějších DVDček a Blu-rayů za rok 2017 v Americe. Chápete to správně, i k těm se v článku dostaneme. Ale pojďme to vzít pěkně popořádku.

DVD, Blu-ray, Netflix...

Také si vzpomínáte na časy, kdy pixarovka Hledá se Nemo prodala 40 milionů DVDček? Tak ty jsou nenávratně pryč. Hollywood totiž někdy mezi lety 2006-2008 vsadil na špatného koně. Ta klisna se jmenovala Blu-ray, měla nahradit DVD a dodnes se jí to naplno nepovedlo. Byť jí během posledních let lidé krmí raději než starou a ošuntělou DVD herku, pořád je několikrát pomalejší než DVD hvězda v dobách své největší slávy. Chcete důkaz místo slibů?

V roce 2013 vydělaly v Americe filmy na DVD a Blu-rayích více než 11,6 miliardy dolarů a překonaly tak zisky z kin. V roce 2017 je to číslo skoro až smutně nízké – 6,83 miliardy babek je pokles o nejednu koňskou délku a já slibuji, že na následujících řádcích už nechám koňskou „metaforu“ na pokoji. Co se světa (kromě USA) týče, tak v roce 2013 se studia těšila z 18,12 miliard dolarů z prodejů fyzických nosičů. V roce 2017 to bylo pouhých 8,85 miliardy a pokles byl ještě strmější než v případě Ameriky.

Nalijeme si trochu toho optimismu do žil a rozebereme si domácí digitální filmovou zábavu. Zatímco v roce 2013 utratili američtí spotřebitelé za digitální filmové potěšení „pouhých“ 6,49 miliardy babek, minulý rok to bylo už (bratru pěkných) 13,66 miliard. Svět (kromě USA a Kanady) je na tom ještě líp. Z 5,81 miliard v roce 2013 totiž vzrostl na dechberoucích 18,46 miliard. Cítíte ve vzduchu také ten háček? Tušíte správně, dostáváme se k "problému" jménem Netflix.

Právě s dolary za předplatné této známé služby totiž ona digitální čísla počítají. Problém je hlavně v tom, že zisky pocházející z fyzických nosičů není zase tak těžké vyčíslit. Všichni se shodují, že je to rozhodně více než 60 % (některé zdroje dokonce tvrdí 80 %). Tedy mnohem lepší poměr, než kolik vrací studiím provozovatelé multiplexů. Jenomže jak zjistit, kolik peněz posílá do Hollywoodu zadními vrátky Netflix? Bohužel se to zatím nikomu uspokojivě nepovedlo a já za všechny doufám, že to příští ročenka MPAA změní.

Opravdu tedy musíme za vším hledat Netflix? Ne tak docela. Sice se odhaduje, že má ekvivalent domácí půjčovny filmů celosvětově předplaceno více než 118 milionů lidí, ale MPAA ve svém reportu říká, že má online video půjčovny globálně předplaceny neuvěřitelných 446 milionů zákazníků. Je na čase vám vyrazit dech. Věřte tomu nebo ne, ale to numero je o 110 mega větší, než bylo v roce 2016! Už začínáte chápat, proč se Jeff Bezos plácnul přes kapsu a investuje více než miliardu dolarů do seriálového Pána Prstenů? Šéf Amazonu totiž jasně viděl a vidí, jaký neskutečný potenciál tu leží. Tahle zlatá žíla ještě rozhodně nebyla vytěžena.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (6)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace