Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Jak si Čína objednává hollywoodské blockbustery


ikona
TedGeorge
brad pitthollywoodjackie chanpacific rim 2tedgeorgetržbyworld war z
Už se učíte kantonštinu? 

Vítejte u dalšího tématu, přátelé. Jak už se stalo pomalu každoročním zvykem, posvítíme si ke konci roku na Čínu a její rostoucí vliv na Hollywood. Zatímco při bilancování roku 2015 jsem čtenářům přiblížil šokující numera, která vyjevila, že čínský kinoprůmysl vzrostl za jediný rok o dechberoucích 48 % a celkové tržby všech filmů z tamních kin se zastavily jenom těsně pod hranicí 7 miliard dolarů, rok 2016 byl ve znamení Wandy a její snahy o konkurování Hollywoodu na celosvětovém písečku. O čem to bude letos? Tak trochu o všem a nechte se překvapit. Ke čtení si rozhodně neotevírejte nějaké rýžové víno ze Sapy, ale raději zamiřte do vinařství Halm a ochutnejte pozdní sběr Frankovky ročník 2013. A teď už vzhůru k článku.

Základní hollywoodský problém s Čínou stále trvá. Státem ovládaný fond pro podporu kinematografie jménem China Film Group pořád drží penězuchtivé hollywoodské producenty na uzdě kvůli kvótám, které umožňují každý rok startovat v místních multiplexech jenom 38 americkým filmům. Ještě donedávna to bylo 34 a Hollywood ve spolupráci s politiky opravdu hodně dlouho vyjednával, aby se číslo alespoň trochu zvýšilo. Stejně tak už několik let platí status quo, kdy se do losangeleských pokladniček vrací jenom 25 % z každé prodané vstupenky z nejlidnatější země světa, což je více než 2x méně než je tomu třeba ve Velké Británii, Francii a dalších vyspělých (nejenom evropských) zemích. Samozřejmě průměruji.

Dalším problémem je cenzura, která v lepším případě vůbec nepustí film do kin (Deadpool, Suicide Squad, Šílený Max). V tom horším se chudáci Číňané dočkají přestříhané verze určené pro jejich nezkažené duše (Logan, poslední Vetřelec). Nemluvě o tom, že třeba filmy Brada Pitta (ano, včetně ultradrahé Světové Války Z) se do tamních multiplexů nepodívají ani zdálky. Pitt totiž před dvaceti lety upadl v nemilost kvůli Sedmi letem v Tibetu a místní cenzoři nezapomínají. Kde tedy najít ten kompromis, po kterém slintající mogulové z losangeleské továrny na sny už tolik let prahnou?

Je třeba se na problém podívat čínskou optikou a mně je jasné, že to mnohým nebude zrovna po chuti. Pro zemi s velkou a dlouhou zdí jsou filmy nejenom zábavným útěkem od tvrdé reality provoněné všudypřítomným smogem. Zároveň jsou zdrojem pýchy pro každého správného občana. Domácí snímky jsou sice jsou schopny vydělat neuvěřitelných 860 milionů dolarů z místních multiplexů (věděli jste, že má tato země už několik měsíců více než 40 000 kinosálů a tím pádem překonala i tu Ameriku?), ale v USA a potažmo ve světě na ně prostě nikdo nechodí.

 

Je sice hezké, že si už dobře 10 let žádný větší film nedovolil mít znázornit čínského záporáka, ale takhle se kultura miliardové země do světa neprodá. Což takhle nedávat všechny juany do domácích filmů a zainvestovat právě v Hollywoodu, řekli si producenti? První vlaštovkou byla koupě Legendary, což je něco mezi produkční společností a Wall Streetem financovaným fondem na produkci blockbusterů, které následně distribuují do kin ochotně spolupracující Warneři nebo Universal. Na tomto místě musíme znovu jmenovat již 100x zmiňovanou Wandu vlastněnou jedním z nejbohatších Číňanů, Wangem Jianlinem.

Legendary bude produkovat anglicky mluvené filmy za čínské peníze a jistě k tomu využijí zrovna nedávno dostavěná největší filmová studia světa v městě Hengdianu. Jenomže nakupovat ztrátové hollywoodské filiálky soudruhům nestačí. Pojďme se na chvíli zastavit u nenápadného filmu The Foreigner, který šel do kin někdy před měsícem. Hlavní role v něm hrají Jackie Chan a Pierce Brosnan a možná jste zaslechli, jak si producenti pochvalovali, že je to při rozpočtu 35 milionů babek a celosvětových tržbách 135 mega velký úspěch.

Že to nejsou žádná zázračná čísla? Jenomže pozor. Film se sympatickým čínským hrdinou poslalo do amerických kin studio STX a dočkalo se slušného otvíráku 13 mega a celkových 34 melounů. Většina peněz ze světa potom pocházela právě z Číny. Tam si thriller přišel na 80 melounů a právě tady začíná ta legrace. Díky tomu, že se film z části natáčel v Číně, hraje v něm Jackie Chan a je financován z velké části právě z místních zdrojů, není započítán do limitního počtu 38 hollywoodských premiér za rok.

Zároveň se v tomto případě nevrací do pokladniček standardních 25 %, ale parádních 45 %. S tím už se dá pracovat. Že tu mluvíme o malém filmu? Dobrá, a co takhle Pacific Rim 2? Dlouho mi nešlo do hlavy, proč Hollywood točí pokračování oficiálně ztrátového filmu. Chvíli jsem vinil občas trochu šílené Warnery a pak mi to došlo. Film financuje právě výše zmiňovaná a čerstvě počínštěná Legendary.

 

Jednička tak trochu propadla skoro všude až na Čínu. Právě tam si obří roboti připsali více než 110 milionů babek, což je na rok 2013 fantastické číslo. Proč tedy neposlat do kin dvojku, když je tu potenciál vydělat v místních multiplexech dvojnásobek, nevyždímat krutý limit hollywoodských premiér a navíc si připsat 45 % z každé prodané vstupenky? Pořád vám to nestačí? Pokračujte na následující kapitolu.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace