Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Diskuze k článku Brutalista: Recenze

příspěvky 1 - 17 Napsat příspěvek
reaguje na: thinduke
to je trochu honiperina, ale ok 8)
933809
to je trochu honiperina, ale ok *8)*
931380
0 0
reagovat

7/10

Těžký to život poválečného imigranta s traumaty/umělce s nekompromisní vizí tváří v tvář nepřátelskému prostředí ve společnosti/pracovním kolektivu ve třech a půl hodinách. S přestávkou na svačinu. A na hollywoodské poměry směšným rozpočtem, který by u studiové konkurence nevystačil ani na skromnou marketingovou kampaň (neuvěřitelný poměr cena/výkon). A s audiovizuálním kabátkem s visačkou VistaVision (jsem zvědavý, zda si podobně okázale povede One Battle After Another od PTA). A nenápadnou reklamou na tatrovky zdarma v ceně:D.

Fakt, že oproti jiným podobně velkolepým filmovým freskám (na pomezí žánrovky a artovky) bude Corbetův počin tak či onak výjimečný zážitek, je znát už z (působivé) úvodní "vítejte v zemi zaslíbené" sekvence. Zajímavě koncipovaná (půlka filmu je v podstatě příprava na hlavní dění) příběhová linka, která navzdory úctyhodné stopáží netrpí problémem s nedostatkem divákovy pozornosti, vynikající herecké výkony všech zúčastněných (Brody s brutálním přízvukem hraje jako o život, Jones se přímo překonává, Pearce si do své filmografie připisuje další silnou roli), monumentální obrazové kompozice a minimalistický, přesto dokonale funkční, OST to v průběhu filmu opakovaně potvrzují.

Na druhou stranu samotný děj sice pokrývá spoustu témat (obtížné postavení imigrantů, rasová a sociální diskriminace, drogové závislosti, předsudky vyšší společnosti, válečná traumata a v neposlední řadě pocta tvůrců všem umělcům a architektuře jako takové), ale na nějaké výraznější dramatické konflikty s vypjatými emocemi a vyhrocenými vztahy dojde až po přestávce ve druhé části filmu, stran samotné architektury se toho divák příliš nedozví, penetrační vsuvka působí jako deus ex machina prvek (prapodivná charakterová otočka) a v atmosférou odlišném epilogu padne o hlavní postavě více zajímavých informací (které bohužel utnou závěrečné titulky) než v celém předchozím ději dohromady.
933806
Těžký to život poválečného imigranta s traumaty/umělce s nekompromisní vizí tváří v tvář nepřátelskému prostředí ve společnosti/pracovním kolektivu ve třech a půl hodinách. S přestávkou na svačinu. A na hollywoodské poměry směšným rozpočtem, který by u studiové konkurence nevystačil ani na skromnou marketingovou kampaň (neuvěřitelný poměr cena/výkon). A s audiovizuálním kabátkem s visačkou VistaVision (jsem zvědavý, zda si podobně okázale povede One Battle After Another od PTA). A nenápadnou reklamou na [spoiler]tatrovky[/spoiler] zdarma v ceně*:D*. Fakt, že oproti jiným podobně velkolepým filmovým freskám (na pomezí žánrovky a artovky) bude Corbetův počin tak či onak výjimečný zážitek, je znát už z (působivé) úvodní "vítejte v zemi zaslíbené" sekvence. Zajímavě koncipovaná (půlka filmu je v podstatě [spoiler]příprava na hlavní dění[/spoiler]) příběhová linka, která navzdory úctyhodné stopáží netrpí problémem s nedostatkem divákovy pozornosti, vynikající herecké výkony všech zúčastněných (Brody s brutálním přízvukem hraje jako o život, Jones se přímo překonává, Pearce si do své filmografie připisuje další silnou roli), monumentální obrazové kompozice a minimalistický, přesto dokonale funkční, OST to v průběhu filmu opakovaně potvrzují. Na druhou stranu samotný děj sice pokrývá spoustu témat (obtížné postavení imigrantů, rasová a sociální diskriminace, [spoiler]drogové závislosti[/spoiler], předsudky vyšší společnosti, válečná traumata a v neposlední řadě pocta tvůrců všem umělcům a architektuře jako takové), ale na nějaké výraznější dramatické konflikty s vypjatými emocemi a vyhrocenými vztahy dojde až [spoiler]po přestávce ve druhé části filmu[/spoiler], stran samotné architektury se toho divák příliš nedozví, [spoiler]penetrační[/spoiler] vsuvka působí jako deus ex machina prvek (prapodivná charakterová otočka) a v atmosférou odlišném epilogu padne o hlavní postavě více zajímavých informací (které bohužel utnou závěrečné titulky) než v celém předchozím ději dohromady.
7/10
0 0
reagovat
reaguje na: thinduke
Zajímavý, díky. 
931398
Zajímavý, díky. 
931380
1 0
reagovat
Stejná herečka ve více rolí je opakující se motiv z předchozích Corbetových filmů, kde po časovém skoku hraje určitý stejný herec jinou postavu, co měla v předchozí kapitole rodinné vazby na tu postavu, co ji ten herec hrál. Je to asi určitý Corbetův autorský rys. Viz. openning credits je montáž s tracing shoty autobusu a ve Vox Lux je podobný otvírák s credits policejní escorty taky v dlouhých záběrech.
931380
Stejná herečka ve více rolí je opakující se motiv z předchozích Corbetových filmů, kde po časovém skoku hraje určitý stejný herec jinou postavu, co měla v předchozí kapitole rodinné vazby na tu postavu, co ji ten herec hrál. Je to asi určitý Corbetův autorský rys. Viz. openning credits je montáž s tracing shoty autobusu a ve Vox Lux je podobný otvírák s credits policejní escorty taky v dlouhých záběrech.
5 0
reagují: speta.jr, Shushika
reagovat
reaguje na: kfk
To je nejpravděpodobnější vysvětlení. Zároveň v tom poměrně rychlým ukončení (když na vše předtím byla fůra času) to vyvolalo nesmyslné otázky, jestli Zsófia je opravdu Zsófia a z Maďarska nepřicestoval někdo jiný. Viz stejná herečka, jak píše Memphis. 
931376
To je nejpravděpodobnější vysvětlení. [spoiler]Zároveň v tom poměrně rychlým ukončení (když na vše předtím byla fůra času) to vyvolalo nesmyslné otázky, jestli Zsófia je opravdu Zsófia a z Maďarska nepřicestoval někdo jiný. Viz stejná herečka, jak píše Memphis. [/spoiler]
931361
0 0
reagovat
reaguje na: Memphis
Souhlas, tempo je i při dané stopáži super a ani v jednom momentě jsem si neřekl, že by to snad chtělo popohnat.

Ad tatrovky - Amerika si určitě vystačila se svými trucky. 
931375
Souhlas, tempo je i při dané stopáži super a ani v jednom momentě jsem si neřekl, že by to snad chtělo popohnat. Ad tatrovky - Amerika si určitě vystačila se svými trucky. 
931360
0 0
reagovat
reaguje na: Shushika
Mě to taky zaskočilo, ale vyložil jsem si to tak, že je to součást sdělení v rámci narativního celku. Když využil stejnou herečku na vnučku, tak chtěl - podle mě - apelovat na generační traumata, cyklus opakování a předávání "štafety" v rámci generací (postavení se za někoho) a případného opakování chyb atp. 
931361
[spoiler]Mě to taky zaskočilo, ale vyložil jsem si to tak, že je to součást sdělení v rámci narativního celku. Když využil stejnou herečku na vnučku, tak chtěl - podle mě - apelovat na generační traumata, cyklus opakování a předávání "štafety" v rámci generací (postavení se za někoho) a případného opakování chyb atp. [/spoiler]
931351
0 0
reagují: Shushika
reagovat
reaguje na: Shushika
Tatrovky mě taky pobavily, ale nebyl jsem si jistý, jestli se tam náhodou nějaké taky nedovážely. Nevím. :D

Mladou Zsófii i její dceru u vozíku hraje stejná herečka (na IMDb to není, ale je to zmíněné na Wiki). Přišlo mi to jako docela chytré show-don't-tell řešení. Ačkoliv to bylo zřejmě dané omezeným rozpočtem.


Za mě silných 8/10. Tempem je to spíš minisérie než film, ale je to výborné, silné a Brody s Jones hrají jako o život.
931360
[spoiler]Tatrovky mě taky pobavily, ale nebyl jsem si jistý, jestli se tam náhodou nějaké taky nedovážely. Nevím. *:D* Mladou Zsófii i její dceru u vozíku hraje stejná herečka (na IMDb to není, ale je to zmíněné na Wiki). Přišlo mi to jako docela chytré [i]show-don't-tell[/i] řešení. Ačkoliv to bylo zřejmě dané omezeným rozpočtem.[/spoiler] Za mě silných 8/10. Tempem je to spíš minisérie než film, ale je to výborné, silné a Brody s Jones hrají jako o život.
931351
2 0
reagují: Shushika
reagovat
Maďarská Amerika za 9M USD naprosto top (respektive účelně ukázané "to podstatné"), vytrhly mě z toho jen ty tatrovky. 

Silná atmosféra, dramaticky silné detaily... ale konec mě dost vytrhl "ze světa filmu" jistou uspěchaností a v prvé chvíli jsme myslel, že jde o nějaký twist identit, který souvisí s úplně prvním a posledním záběrem (Szófia má celý film kulatý/hranatý obličej a ve starší verzi je výrazně oválný, kolem vozíku se zároveň točí postava s kulatým obličejem). 

Celkově ale 9/10. 
931351
Maďarská Amerika za 9M USD naprosto top (respektive účelně ukázané "to podstatné"), vytrhly mě z toho jen ty tatrovky.  Silná atmosféra, dramaticky silné detaily... ale konec mě dost vytrhl "ze světa filmu" jistou uspěchaností a v prvé chvíli jsme myslel, že jde o nějaký twist [spoiler]identit, který souvisí s úplně prvním a posledním záběrem (Szófia má celý film kulatý/hranatý obličej a ve starší verzi je výrazně oválný, kolem vozíku se zároveň točí postava s kulatým obličejem).  [/spoiler]Celkově ale 9/10. 
2 0
reagují: kfk, Memphis
reagovat
8/10
Za mě by to dostalo plný počet, kdyby ten epilog nebyl zrychlený - oproti organickému vystavění předešlých kapitol.
Nejsem si úplně jistý, ale z reakcí - konkrétních reakcí - tipuju, že moc lidem nedošla pointa (vč. mě). Respektive výpověď, o kterou Corbetovi a Fastvoldový šlo. A to i přesto, že je indicie k té výpovědi vyloženě explicitní (mlčení), ale je překrytá spoustou sociálních témat napříč dlouhé stopáže.
Ale i tak je to za mě něco, co by se mělo pouštět našim českým filmařům, aby se naučili dramaturgii, dialogům, vazbám mezi charaktery, prací s mizanscénou v rámci nízkého rozpočtu a vizuální komunikaci s divákem v rámci kompozice ... U nás to buď filmaři neumí, respektive na to kašlou, nebo z toho dělají pseudo-art divadelní kompozici, kde všechno divákovi explicitně střílí do ksichtu viz Amerikánka, nebo Nabarvené ptáče. 
A kurva, proč nikdo nemluví o tom nádhernym VistaVision?!
931346
[b]8/10[/b] Za mě by to dostalo plný počet, kdyby ten epilog nebyl zrychlený - oproti organickému vystavění předešlých kapitol. Nejsem si úplně jistý, ale z reakcí - konkrétních reakcí - tipuju, že moc lidem nedošla pointa (vč. mě). Respektive výpověď, o kterou Corbetovi a Fastvoldový šlo. A to i přesto, že je indicie k té výpovědi vyloženě explicitní (mlčení), ale je překrytá spoustou sociálních témat napříč dlouhé stopáže. Ale i tak je to za mě něco, co by se mělo pouštět našim českým filmařům, aby se naučili dramaturgii, dialogům, vazbám mezi charaktery, prací s mizanscénou v rámci nízkého rozpočtu a vizuální komunikaci s divákem v rámci kompozice ... U nás to buď filmaři neumí, respektive na to kašlou, nebo z toho dělají pseudo-art divadelní kompozici, kde všechno divákovi explicitně střílí do ksichtu viz Amerikánka, nebo Nabarvené ptáče.  A kurva, proč nikdo nemluví o tom nádhernym VistaVision?!
2 -1
reagovat

5/10

Absolutně nechápu ty ovace na Brutalistu. Za mne ten film postrádal emoce i nějakou nosnější dějovou linku, která by mne jako diváka táhla. Takhle můžu ocenit hudbu, dobovou atmosféru, ale už druhý den po shlédnutí mi ten film mizí z hlavy jak pára nad hrncem...
930855
Absolutně nechápu ty ovace na Brutalistu. Za mne ten film postrádal emoce i nějakou nosnější dějovou linku, která by mne jako diváka táhla. Takhle můžu ocenit hudbu, dobovou atmosféru, ale už druhý den po shlédnutí mi ten film mizí z hlavy jak pára nad hrncem...
5/10
1 0
reagovat

7/10

Formálně působivé a mamutí délku jsem teda vůbec nepocítil, zvládl bych i víc. Za to rozhodně klobouk až ke kotníkům. Ale celkové  sdělení mi přišlo spíš banální a vlastně nic zajímavého Brutalistou Corbet neříká. Kapitalismus idealistického umělce doslova znásilní a pravé umění vzniká navzdory příkoří (a trvá věčně). Čekal jsem aspoň nějaký kontroverzní komentář k Izraeli, ale i v tomhle tak nějak zbaběle vysrábnou a zmůžou se jenom na scénu u stolu s neteří, která je jak okopírovaná ze Všichni moji blízcí s Abrhámem, a na závěrečné "důležitý je cíl, ne cesta". Od AAA oscarovky bych čekal něco podnětnějšího. Polopatický epilog to zabil úplně.

Nit z přízraků i Až na krev jsou jiný level.
930794
Formálně působivé a mamutí délku jsem teda vůbec nepocítil, zvládl bych i víc. Za to rozhodně klobouk až ke kotníkům. Ale celkové  sdělení mi přišlo spíš banální a vlastně nic zajímavého Brutalistou Corbet neříká. Kapitalismus idealistického umělce [spoiler]doslova znásilní[/spoiler] a pravé umění vzniká navzdory příkoří (a trvá věčně). Čekal jsem aspoň nějaký kontroverzní komentář k Izraeli, ale i v tomhle tak nějak zbaběle vysrábnou a zmůžou se jenom na scénu u stolu s neteří, která je jak okopírovaná ze Všichni moji blízcí s Abrhámem, a na závěrečné "důležitý je cíl, ne cesta". Od AAA oscarovky bych čekal něco podnětnějšího. Polopatický epilog to zabil úplně. [spoiler] [/spoiler]Nit z přízraků i Až na krev jsou jiný level.
7/10
2 -2
reagovat
Monumentální a přitom v podstatě komorní příběh architekta a jeho obsese dílem, obalený subtilně podaným obrazem poválečné ameriky, jejích sociálních problémů, a tragedií duševně zlomených židů vyhnaných peklem holocaustu ze svých domovin. K absolutním klasikám hollywoodských eposů Brutalistovi ještě notný kus chybí, ale i tak je neuvěřitelné že takovýto film dokázal napsat a suverénně natočit tak mladý autor - od Bradyho Corbeta se dají čekat ještě hodně velké věci.

Délka není problém ani trochu, film neztrácí drajv ani na minutu, naopak mě trochu rušila přítomnost pauzy a její umístění - silně rozmělňuje emocionální dopad jedné ze zásadních příběhových linek. Obecně jistá roztříštěnost filmu a nedotažení jednotlivých linek k dokonalosti se Brutalistovi jistě vyčíst dají.

Btw, beton je tady a beton je i tam... nejsem velký fanda brutalismu. A o to víc mě potěšilo jak s jeho pocitovými dopady Brutalista naložil v průběhu celého filmu a hlavně v brilantní tečce v epilogu.
Velmi silných 8/10
930607
Monumentální a přitom v podstatě komorní příběh architekta a jeho obsese dílem, obalený subtilně podaným obrazem poválečné ameriky, jejích sociálních problémů, a tragedií duševně zlomených židů vyhnaných peklem holocaustu ze svých domovin. K absolutním klasikám hollywoodských eposů Brutalistovi ještě notný kus chybí, ale i tak je neuvěřitelné že takovýto film dokázal napsat a suverénně natočit tak mladý autor - od Bradyho Corbeta se dají čekat ještě hodně velké věci. Délka není problém ani trochu, film neztrácí drajv ani na minutu, naopak mě trochu rušila přítomnost pauzy a její umístění - silně rozmělňuje emocionální dopad jedné ze zásadních příběhových linek. Obecně jistá roztříštěnost filmu a nedotažení jednotlivých linek k dokonalosti se Brutalistovi jistě vyčíst dají. Btw, beton je tady a beton je i tam... nejsem velký fanda brutalismu. A o to víc mě potěšilo jak s jeho pocitovými dopady Brutalista naložil v průběhu celého filmu a hlavně v brilantní tečce v epilogu. Velmi silných 8/10
3 0
reagovat

9/10

Za me fenomenalni :+:+
930598
Za me fenomenalni *:+**:+*
9/10
6 -2
reagovat

7/10

Za mňa osobne sklamanie, aj keď možno spôsobené očakávaním iného filmu. Čakal som možno film klasickejšieho strihu, fresku o celoživotnom diele geniálneho architekta no dostal som útržky a výsek z jeho života, miestami skratkovitý, miestami zbytočne naťahovaný a okorenený artovými postupmi (tzn. miestami dosť wtf alebo nejasné scény, to znásilnenie v lome, to vážne?! :D). Najväčšie sklamanie ale pre mňa bolo že o architektúre sa tu človek toho veľa nedozvie, nevieme prečo je hlavný hrdina tak úspešný a jeho diela tak významné, nič konkrétne o stavbách.. Najzaujímavejšia mi prišla prvá polovica filmu (navrhovanie nábytku a knižnice) - ale znova, vôbec nevieme odkiaľ čerpá inšpiráciu (asi iba raz spomenutý Bauhaus), ako navrhol tú stoličku alebo knižnicu. Tento aspekt filmu ma zaujímal najviac a zároveň bol dosť zanedbaný. Čo mi teda pri 3 a pol hodinovom filme príde ako objektívne mínus, celkovo tá stopáž nemá opodstatnenie, pod 3 hodiny sa to určite malo zmestiť, hlavne s prihliadnutím na fakt že po prvej polovici človek nedostane až tak uspokojivé rozulenie všetkých motívov (omnoho radšej by som si pozrel udalosti ktoré boli zhrnuté v záverečnej 15 minútovke). Inak vizuál je fantastický, ale sklamalo ma že väčšinu tých epických záberov celkov sme videli v traileri (samozrejme v rámci toho rozpočtu je aj to neuveriteľné) a to použitie rovnakého hudobného motívu vždy ked nastal takýto záber mi prišlo až nechcene vtipné (hlavne tá koláž záberov z mramorového lomu).  Určite to nieje zlý film, je to výnimočný film, ale žeby sa jednalo o novú klasiku - za mňa určite nie. Ale plus aj za to že je to asi prvý film kde ma nes*ala Felicity Jones:D.
930590
Za mňa osobne sklamanie, aj keď možno spôsobené očakávaním iného filmu. Čakal som možno film klasickejšieho strihu, fresku o celoživotnom diele geniálneho architekta no dostal som útržky a výsek z jeho života, miestami skratkovitý, miestami zbytočne naťahovaný a okorenený artovými postupmi [spoiler](tzn. miestami dosť wtf alebo nejasné scény, to znásilnenie v lome, to vážne?! *:D*)[/spoiler]. Najväčšie sklamanie ale pre mňa bolo že o architektúre sa tu človek toho veľa nedozvie, nevieme prečo je hlavný hrdina tak úspešný a jeho diela tak významné, nič konkrétne o stavbách.. Najzaujímavejšia mi prišla prvá polovica filmu [spoiler](navrhovanie nábytku a knižnice)[/spoiler] - ale znova, vôbec nevieme odkiaľ čerpá inšpiráciu (asi iba raz spomenutý Bauhaus), ako navrhol tú stoličku alebo knižnicu. Tento aspekt filmu ma zaujímal najviac a zároveň bol dosť zanedbaný. Čo mi teda pri 3 a pol hodinovom filme príde ako objektívne mínus, celkovo tá stopáž nemá opodstatnenie, pod 3 hodiny sa to určite malo zmestiť, hlavne s prihliadnutím na fakt že po prvej polovici človek nedostane až tak uspokojivé rozulenie všetkých motívov (omnoho radšej by som si pozrel udalosti ktoré boli zhrnuté v záverečnej 15 minútovke). Inak vizuál je fantastický, ale sklamalo ma že väčšinu tých epických záberov celkov sme videli v traileri (samozrejme v rámci toho rozpočtu je aj to neuveriteľné) a to použitie rovnakého hudobného motívu vždy ked nastal takýto záber mi prišlo až nechcene vtipné [spoiler](hlavne tá koláž záberov z mramorového lomu)[/spoiler].  Určite to nieje zlý film, je to výnimočný film, ale žeby sa jednalo o novú klasiku - za mňa určite nie. Ale plus aj za to že je to asi prvý film kde ma nes*ala Felicity Jones*:D*.
7/10
5 0
reagovat
reaguje na: ovmartin23
Ale Kung Fury ma za 5/5 :D
930479
Ale Kung Fury ma za 5/5 *:D*
930473
4 0
reagovat
když se dívám na Rimsiho hodnocení (TAR 8/10, Až na krev 8/10, Oppenheimer 8/10), musím uznat, že na filmy malé nároky opravdu nemá8)(Čistá duše 7/10:D).
930473
když se dívám na Rimsiho hodnocení (TAR 8/10, Až na krev 8/10, Oppenheimer 8/10), musím uznat, že na filmy malé nároky opravdu nemá*8)*(Čistá duše 7/10*:D*).
5 0
reagují: ROBBERY
reagovat
Komentáře
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

TOPlist