Malá etuda z "mých" projekcí Bitvy... O tohle vás nepřipravím, i když sem původně myslel, že to vytahovat na světlo Boží nebudu.
Byl sem na půlnočce, v klasické 3D verzi s titlema a 5.1 zvukem, s tím, že na mě čekala i rezervace na onen vysněný formát HFR 3D s Atmos s titulky. Půlnočka byla "doma", tak proč ne a navíc sem "potřeboval" vidět i klasický formát. Projekce proběhla zcela bez problémů, zrovna u takové události by si distributor moc nelajznul něco pokazit (třeba poslat nefukční klíč atd).
Za jedenáct a půl hodiny jsem pak měl namířeno na onu vysněnou kopii Hobbita. Vybíral sem si kvůli tomu celý den dovolené (není problém, co bych pro Bilba neudělal), cestuju dvě a půl hodiny (dohromady) vlakem, modlím se, aby nebyla na trolejích námraza a celkově se modlím, aby vše dopadlo dobře i v kině. Kino prozrazovat "z etických důvodů" nebudu, oni si to ani chudáci nezaslouží (fakt ne, však se dozvíte), ale Praha to nebyla .
Za pět dvě odpoledne sednu do sedačky a pln očekávání (že mi z té technické nádhery praskou oči i uši) čekám... Čekám... Furt čekám... Podívám se na hodiny a ono čtvrt na tři. Podezřelé - "to se mi nelíbí", říkám si v duchu. Dvacet minut po oficiálním a původně plánovaném startu projekce před plátno přichází pan promítač. "To se mi ani trochu nelíbí", říkám si..."Bohužel máme drobné technické problémy, velmi se omlouváme za zdržení, problém řešíme s distributorem, Hobbita ale určitě hrát budeme. Jen ještě chvilku strpení." praví pan promítač a utíká zpět do projekční kabiny. Inu dobrá, Galadriel za to stojí, i za tu cenu, že nestihnu původně plánovaný vlak a že budu v tomhle mutliobchoďáku tvrdnou nečinně další hodinu a tři čtvrtě. Takže čekám. A čekám. O půl třetí se vřítí do sálu pan promítač, se zjevně staženými půlkami - "Tak mám pro Vás bohužel špatnou zprávu. Kvůli nepříznivým okolnostem nemůžeme odehrát HFR 3D verzi s Atmosem. Pokud bude chtít někdo odejít, samozřejmě mu vrátíme plné stupné ("Určitě budu chtít odejít, když tento den ztrávím dvě a půl hodiny ve vlaku, dvě v tomhle prokletém nákupáku a půl hodiny zíráním na prázdné bílé plátno, stěny a strop (ano, obdivoval sem alespoň rozměry plátna a síť repra)" říkám si v duchu), pokud ale budete chtít zůstat, pustím vám 2D verzi s Atmos. Příplatek za neuskutečněné 3D Vám vrátíme a budeme Vám kompenzovat i promarněný čas. Takže já jdu pustit to 2Dčko s Atmosem.", pravil pan promítač, odkvačil do kabiny, ze sálu se nikdo nezved, jen čtyři týpci v řadě přede mnou si za*urvovali, že si nemuseli kupovat ty brejle (já měl naštěstí tolik prozřetelnosti, že sem si dovezl své vlastní).
14:35 se k životu probudí všechna repro, aby předvedla, co dokážou v kombinaci s Atmos a rozvítí se i projektor. Bohužel vlastní osvětlení sálu tak nějak nezhasíná. "Za tohle bych zabíjel, když nechávají rožlé i přes trailery", mrmlám si pod vousy... Bohužel po pěkném novém demu Dolby Atmos žádné trailery nepřichází (ono by se už nestíhalo s další projekcí) a osvětlení pořád svítí. "OK, logo při mizerném kontrastu a nulových barvách ještě přeziju. OK, první sekudny filmu, zhasnout by vážně mohli. Hel, chlapi, neserte mě, lítá tu Šmak a já ho vlastně ani nevidím... Ale Atmos zvučí docela obstojně...", tohle se mi prohánělo hlavou, když už se sálem začalo nepokrytě ozývat pochychtávání. Nějakého chytrolína napadlo začít klepat na okýnko do projekční kabiny. "Určitě to někdo uslyší, před všechen ten svist tamní techniky.". Jakmile už sem si teda říkal, že si na sebe toho černého petra vemu a půjdu za obsluhou sálu (logicky na chodbě), rozhostila se sálem tma a na film se konečně dalo dívat. Ano, zatleskal jsem. Úspěch se musí ocenit a nekolik dalších se ke mě přidalo.
Po konci projekce vycházím ze sálu a nějaká "vyšší" duše provozu (tj nikoli běžný uklizeč, nebo pokladní) se všem jednotlivě omlouvala, dušovala se, že je to naposled, co se něco podobného stalo a že máme rovnou zamířit k pokladnám. Inu zamířil sem a odcházel jsem s třiceti korunami vrácenými za 3Dčko a s jedním volňáskem, který šlo uplatnit na libovolnou formu projekce. "Dobrá, chápu, problémy nastat můžou a aspoň se k celé věci postavili čelem a já můžu jít znova a zadara.", říkám si, když sem utíkal na původně zamýšlený vlak a když sem v něm už i seděl, tak si říkám - "Nebudu jim přece dělat na MZ, ani na HDmagu ostudu, té mají ostatně tady po tomhle lehkém fiasku dost."
Takže jsem nabral odvahy, zadal rezervačku na dnešek, stejný čas, typ projekce i sedadlo. Dovolená se sama nevybere, žejo. Když sem nasedl do vlaku, paní průvodní sice nepotěšila, když nám prozradila, že nabereme kvůli výluce desetiminutové zpoždění. "Inu, Gandalf za to stojí.", říkám si. Mno, dojeli jsme s pětatřicetiminutovým zpožděním, ale já pořád stíhal, dokonce i lehký oběd sem do sebe stihnul natlačit.
Přijdu k pokladnám, dívám se na monitory, které s čestnými vyjímkami v podobě Madagaskaru a třetího Hunger Games neukazuje nic jiného, než projekce Hobbita. Něco se mi ale nezdá - ano, nikde tam nevidím čas 14:00 s Dolby Atmos a HFRkem. Říkám tedy slečně pokladní - "Zdravíčko, mám rezervačku teď na dvě hodiny na Hobbita v HFR 3D s Atmos." "No, víte, asi Vás nepotěším", praví slečna a pokračuje - "Bohužel máme "nějaké" problémy s Atmosem, takže tuto verzi dnes nehrajeme, zítra ale hrát určitě budeme." V duchu jsem zvážil všechny možnosti, ztrávený čas ve vlaku, nutnost vidět HFRko, nemluvě o vyplázlých financích na zbytečnou dopravu a pravím - "No super, hrajete aspoň HFRko bez Atmos (ano, duchu jsem byl už smířen s dabingem)?" Slečna nato - "Jo, to hrajeme, místo toho Atmosu, teda je to vlastně stejná projekce, na stejném sále." "Tím mi chcete říct, že je to titulkovaná kopie?", já na to. "Ano!", zněla nadšená odpověď slečny pokladní, která správně vytušila, že nehodlám dál mrhat svým časem bezdůvodně. "Tak mi dejte tu moji rezervaci.", poprosil jsem, předložil volňásek a slečna mi podala lístek. Na lístku nebylo jednak uvedeno, zda jdu na 2D, nebo 3D projekci (o HFR, či jazykové verzi nemůže být ani řeč) a díky tomu, že v kolonce cena byla uvedena částka "VIP 0" jsem si tuhle variantu nemohl ověřit ani zkrz onu cenu. "OK, jako dítě jsem Kinder Suprise nenáviděl, na stará kolena jeho filmovou hobití variantu budu milovat. Saruman s Elrondem za to přece jenom stojí.", říkám si.
Jakmile vstupuju do sálu, všímám si označení jako "HFR 3D", ale bez jazykového upřesnění, inu nemůžu mít všechno a vlastně ani nevím, zda bych už něčemu v ten den věřil. 14:00 Se sice nezhasne osvětlení sálu, ale minimálně se rozzáří promítačka. "Dobré znamení.", říkám si - "Ale nějaké podezřelé ticho..." a v tu chvíli - kdy běží reklamy, které jistojistě mají mít i zvuk, si uvědomuji, že právě ten nejede. Počkám jednu reklamu, pak druhou. U třetí si říkám - "OK, toho Černého petra beru na sebe, pokud nebudeme zvučit i u trailerů." a vzhledem k tomu, že Birdman opravdu bez zvuku běžel, jsem se zvedl a šel na hodbu, kde ke mě přibíhá uvaděč do sálu se slovy - "Nejde zvuk, že? Už sem to promítači hlásil." "Fajn, aspoň nějaký pokrok od minula nastal", říkám si v duchu a jdu zpět na místo.
Jakmile jsme odzírali i trailer na Divergence a půlku nových Wachvských v naprostém tichu se sál propadl do absolutní tmy. "OK, čím nás asi překvapí teď, hvalně né 4DX, to bych se fakt už zvedl ze sedačky.", jede mi hlavou. Po minutě lupne ve všech bednách, po další půlminutě se opět rozzáří projektor a dokonce jede i zvuk - ano, uprostřed oné ukázky na Jupiter. Inu musí nějak návštěvníky probudit (dlečna vedle mě vypadala, že šla za školu, že se chystá vyspat včerejší flám). Jakmile ale dojely trailery, docela mě šokovalo, že se rozezvučelo promo k Doly Atmos. "Fajn, prostě mi pusťte cokoliv, já už to vzdávám.", říkám si.
Zbytek projekce nejen, že projel celý bez jakékoli újmy, ale oni mám kluci ušatí pustili nejen to HFRko ve 3D a doprovozeného titlema, ale ono zvučil i ten Atmos. Alespoň si myslím, že tak šikovný, abych si ho dokázal plně vsugerovat, zatím nejsem.
Po zpáteční ceste vlakem (který měl mimochodem dalích pětadvacet minut zpoždění, takže ve výsledku jsem cestoval dnes vlakem necelé čtyři hodiny) otevřu mail a co v něm nevidím - omluva od vedení kina, že dnes se hrát Atmos vůbec nebude - prej technické problémy se samotným Atmosem. Nejhezčí na tom mailu bylo to, že byl odeslán půl hodiny před startem projekce. Inu, jak by řekl klasik číšník - "Nová doba". Ale já se na chlapce nezlobím. Viděl jsem Hobbita? Viděl. V klasickém 3Dčku, ve 2Dčku i HFR 3Dčku, jednou v 5.1 a velmi pravděpodobně i dvakrát a Atmos. Z toho jednou "grátis" (cestovné jim na vrub fakt připočítávat nebudu)...
mecano: Těžko říct... Jednak bych úplně nevylučoval možnost 3Dčka (na oznámení maj poměrně dost času a divil bych se, kdyby si na něm nechtěli přivydělat, navíc Abrams už s konverzí zkušenosti má - druhý Trek).
Tak jako tak - SW budou mít určitě Dolby Atmos a velmi pravděpodobně i Auro (konkurenční formát, mají ho tři jednosálovky a teplický Premiere), Skywalker sound je vybaven obojím a vzhledem k tomu, že SW značka vždy zvukovou stránku filmů táhla dopředu, bude tutovka, že tyhle mixy stoprocentně jak uslkyšíme, tak že budou patřit ke špičce formátů. Alespoň si myslím. STID jsem ale v Atmos neslyšel, takže jak moc Abrams 3D zvuku dokáže využít netuším (nebo tuším, Super 8 a ostatně i ty Treky mají mixy v klasických surroundech vynikající, takže by bylo naprosto logické předpokládat, že i třetí zvukový rozměr bude výborný).
IMAX? Inu, bude mít nativní IMAX záběry a to je VŽDYCKY k dobru projekce (ok, Bay a čtvrtí Roboti se nepočítají). Ale je tu drobné ale... Jednak se bude určitě ořezávat a to i kdyby Abrams šel stejně jako u STID do "nativního" 1.66:1 formátování IMAX záběrů - protože 1570 analog nadobro letos končí. A digitál IMAX formátuje IMAX záběry do 1.9:1, což je víc jak poloviční ořez "bonusového" obrazového prostozu "bonusových" záběrů oproti etalonu, jednak mně přijde takové rozšiřovaní už "jen" kosmetické, narozdíl od onech Nolanovek (a MI4), které přepínání AS dokázalo opravdu dramaticky využít...
Technicky, i když je nyní IMAX jen 2K, je to pořád etalon a popravdě - až na pár jedinců, kteří dobrovolně sedaj do prvních řad IMAXů a rastr vidí a nárůst kvality 4K ocení, běžný smrtelník "nemá šanci" rozdíl postřehnout. DO jaké skupiny se řadíš ty, pak dle toho se můžeš zařizovat. Jen dodám, že IMAX 3D zvuk zatím nemá (i když prej plánuje - a to svůj vlastní (to aby mezi vzájemně nekompatibilními dvěma stávajícími formáty byl ještě větší chaos)) a vzhledem k rodící se konkurenci velkoformátového kina od Dolby se ani nebude moct snažit o vzájemné bratříčkování s Dolby Atmos....
Gonzi: Ohledně HFR už konečně (ehm, emh, ehm) můžu nějak rozumně diskutovat (protože rok, či dva stařé postřehy z formátu už byly značně paměťově otupené)... Takže pokud si myslel ty záběry z ruky, či stadicanu, které se hodně často pohybovaly a otáčely - tak ty fakt v běžném snímkování vypadají úplně stejně, tako v jakémkoli jiném libovolném filmu. Naopak zrovna tyhle záběry, plus polodetaily a kombinace obojího měly nejviditelnějí "HFR efekt". Televizností, ani zrychlením bych to nenazval, ale ta plynulost a celkově obrazová "sevřenost" byla enormní.
Za sebe ale říkám, že mi nejvíc formát slušel u detailů bez pohybu kamery, nebo celků a to i s pohyblivou kamerou. Viditelná změna to byla, estetika, ani vnímání ale nebylo ovlivněno vůbec a vše dohromady přinášelo jen pozitiva. Formát jako celek - určitě fajn, vyhýbat se mu ani v budoucn u nebudu, ale abych ho nepatřičně vyžadoval u každého filmu, inu to ani ne. A ano, 3Dčko s ním vypadá příjemněji.
Všem, co dočetli až sem, upřímně gratuluji.
309836
Malá etuda z "mých" projekcí Bitvy... O tohle vás nepřipravím, i když sem původně myslel, že to vytahovat na světlo Boží nebudu.
Byl sem na půlnočce, v klasické 3D verzi s titlema a 5.1 zvukem, s tím, že na mě čekala i rezervace na onen vysněný formát HFR 3D s Atmos s titulky. Půlnočka byla "doma", tak proč ne a navíc sem "potřeboval" vidět i klasický formát. Projekce proběhla zcela bez problémů, zrovna u takové události by si distributor moc nelajznul něco pokazit (třeba poslat nefukční klíč atd).
Za jedenáct a půl hodiny jsem pak měl namířeno na onu vysněnou kopii Hobbita. Vybíral sem si kvůli tomu celý den dovolené (není problém, co bych pro Bilba neudělal), cestuju dvě a půl hodiny (dohromady) vlakem, modlím se, aby nebyla na trolejích námraza a celkově se modlím, aby vše dopadlo dobře i v kině. Kino prozrazovat "z etických důvodů" nebudu, oni si to ani chudáci nezaslouží (fakt ne, však se dozvíte), ale Praha to nebyla *;)**8)**:D*.
Za pět dvě odpoledne sednu do sedačky a pln očekávání (že mi z té technické nádhery praskou oči i uši) čekám... Čekám... Furt čekám... Podívám se na hodiny a ono čtvrt na tři. Podezřelé - "to se mi nelíbí", říkám si v duchu. Dvacet minut po oficiálním a původně plánovaném startu projekce před plátno přichází pan promítač. "To se mi ani trochu nelíbí", říkám si..."Bohužel máme drobné technické problémy, velmi se omlouváme za zdržení, problém řešíme s distributorem, Hobbita ale určitě hrát budeme. Jen ještě chvilku strpení." praví pan promítač a utíká zpět do projekční kabiny. Inu dobrá, Galadriel za to stojí, i za tu cenu, že nestihnu původně plánovaný vlak a že budu v tomhle mutliobchoďáku tvrdnou nečinně další hodinu a tři čtvrtě. Takže čekám. A čekám. O půl třetí se vřítí do sálu pan promítač, se zjevně staženými půlkami - "Tak mám pro Vás bohužel špatnou zprávu. Kvůli nepříznivým okolnostem nemůžeme odehrát HFR 3D verzi s Atmosem. Pokud bude chtít někdo odejít, samozřejmě mu vrátíme plné stupné ("Určitě budu chtít odejít, když tento den ztrávím dvě a půl hodiny ve vlaku, dvě v tomhle prokletém nákupáku a půl hodiny zíráním na prázdné bílé plátno, stěny a strop (ano, obdivoval sem alespoň rozměry plátna a síť repra)" říkám si v duchu), pokud ale budete chtít zůstat, pustím vám 2D verzi s Atmos. Příplatek za neuskutečněné 3D Vám vrátíme a budeme Vám kompenzovat i promarněný čas. Takže já jdu pustit to 2Dčko s Atmosem.", pravil pan promítač, odkvačil do kabiny, ze sálu se nikdo nezved, jen čtyři týpci v řadě přede mnou si za*urvovali, že si nemuseli kupovat ty brejle (já měl naštěstí tolik prozřetelnosti, že sem si dovezl své vlastní).
14:35 se k životu probudí všechna repro, aby předvedla, co dokážou v kombinaci s Atmos a rozvítí se i projektor. Bohužel vlastní osvětlení sálu tak nějak nezhasíná. "Za tohle bych zabíjel, když nechávají rožlé i přes trailery", mrmlám si pod vousy... Bohužel po pěkném novém demu Dolby Atmos žádné trailery nepřichází (ono by se už nestíhalo s další projekcí) a osvětlení pořád svítí. "OK, logo při mizerném kontrastu a nulových barvách ještě přeziju. OK, první sekudny filmu, zhasnout by vážně mohli. Hel, chlapi, neserte mě, lítá tu Šmak a já ho vlastně ani nevidím... Ale Atmos zvučí docela obstojně...", tohle se mi prohánělo hlavou, když už se sálem začalo nepokrytě ozývat pochychtávání. Nějakého chytrolína napadlo začít klepat na okýnko do projekční kabiny. "Určitě to někdo uslyší, před všechen ten svist tamní techniky.". Jakmile už sem si teda říkal, že si na sebe toho černého petra vemu a půjdu za obsluhou sálu (logicky na chodbě), rozhostila se sálem tma a na film se konečně dalo dívat. Ano, zatleskal jsem. Úspěch se musí ocenit a nekolik dalších se ke mě přidalo.
Po konci projekce vycházím ze sálu a nějaká "vyšší" duše provozu (tj nikoli běžný uklizeč, nebo pokladní) se všem jednotlivě omlouvala, dušovala se, že je to naposled, co se něco podobného stalo a že máme rovnou zamířit k pokladnám. Inu zamířil sem a odcházel jsem s třiceti korunami vrácenými za 3Dčko a s jedním volňáskem, který šlo uplatnit na libovolnou formu projekce. "Dobrá, chápu, problémy nastat můžou a aspoň se k celé věci postavili čelem a já můžu jít znova a zadara.", říkám si, když sem utíkal na původně zamýšlený vlak a když sem v něm už i seděl, tak si říkám - "Nebudu jim přece dělat na MZ, ani na HDmagu ostudu, té mají ostatně tady po tomhle lehkém fiasku dost."
Takže jsem nabral odvahy, zadal rezervačku na dnešek, stejný čas, typ projekce i sedadlo. Dovolená se sama nevybere, žejo. Když sem nasedl do vlaku, paní průvodní sice nepotěšila, když nám prozradila, že nabereme kvůli výluce desetiminutové zpoždění. "Inu, Gandalf za to stojí.", říkám si. Mno, dojeli jsme s pětatřicetiminutovým zpožděním, ale já pořád stíhal, dokonce i lehký oběd sem do sebe stihnul natlačit.
Přijdu k pokladnám, dívám se na monitory, které s čestnými vyjímkami v podobě Madagaskaru a třetího Hunger Games neukazuje nic jiného, než projekce Hobbita. Něco se mi ale nezdá - ano, nikde tam nevidím čas 14:00 s Dolby Atmos a HFRkem. Říkám tedy slečně pokladní - "Zdravíčko, mám rezervačku teď na dvě hodiny na Hobbita v HFR 3D s Atmos." "No, víte, asi Vás nepotěším", praví slečna a pokračuje - "Bohužel máme "nějaké" problémy s Atmosem, takže tuto verzi dnes nehrajeme, zítra ale hrát určitě budeme." V duchu jsem zvážil všechny možnosti, ztrávený čas ve vlaku, nutnost vidět HFRko, nemluvě o vyplázlých financích na zbytečnou dopravu a pravím - "No super, hrajete aspoň HFRko bez Atmos (ano, duchu jsem byl už smířen s dabingem)?" Slečna nato - "Jo, to hrajeme, místo toho Atmosu, teda je to vlastně stejná projekce, na stejném sále." "Tím mi chcete říct, že je to titulkovaná kopie?", já na to. "Ano!", zněla nadšená odpověď slečny pokladní, která správně vytušila, že nehodlám dál mrhat svým časem bezdůvodně. "Tak mi dejte tu moji rezervaci.", poprosil jsem, předložil volňásek a slečna mi podala lístek. Na lístku nebylo jednak uvedeno, zda jdu na 2D, nebo 3D projekci (o HFR, či jazykové verzi nemůže být ani řeč) a díky tomu, že v kolonce cena byla uvedena částka "VIP 0" jsem si tuhle variantu nemohl ověřit ani zkrz onu cenu. "OK, jako dítě jsem Kinder Suprise nenáviděl, na stará kolena jeho filmovou hobití variantu budu milovat. Saruman s Elrondem za to přece jenom stojí.", říkám si.
Jakmile vstupuju do sálu, všímám si označení jako "HFR 3D", ale bez jazykového upřesnění, inu nemůžu mít všechno a vlastně ani nevím, zda bych už něčemu v ten den věřil. 14:00 Se sice nezhasne osvětlení sálu, ale minimálně se rozzáří promítačka. "Dobré znamení.", říkám si - "Ale nějaké podezřelé ticho..." a v tu chvíli - kdy běží reklamy, které jistojistě mají mít i zvuk, si uvědomuji, že právě ten nejede. Počkám jednu reklamu, pak druhou. U třetí si říkám - "OK, toho Černého petra beru na sebe, pokud nebudeme zvučit i u trailerů." a vzhledem k tomu, že Birdman opravdu bez zvuku běžel, jsem se zvedl a šel na hodbu, kde ke mě přibíhá uvaděč do sálu se slovy - "Nejde zvuk, že? Už sem to promítači hlásil." "Fajn, aspoň nějaký pokrok od minula nastal", říkám si v duchu a jdu zpět na místo.
Jakmile jsme odzírali i trailer na Divergence a půlku nových Wachvských v naprostém tichu se sál propadl do absolutní tmy. "OK, čím nás asi překvapí teď, hvalně né 4DX, to bych se fakt už zvedl ze sedačky.", jede mi hlavou. Po minutě lupne ve všech bednách, po další půlminutě se opět rozzáří projektor a dokonce jede i zvuk - ano, uprostřed oné ukázky na Jupiter. Inu musí nějak návštěvníky probudit (dlečna vedle mě vypadala, že šla za školu, že se chystá vyspat včerejší flám). Jakmile ale dojely trailery, docela mě šokovalo, že se rozezvučelo promo k Doly Atmos. "Fajn, prostě mi pusťte cokoliv, já už to vzdávám.", říkám si.
Zbytek projekce nejen, že projel celý bez jakékoli újmy, ale oni mám kluci ušatí pustili nejen to HFRko ve 3D a doprovozeného titlema, ale ono zvučil i ten Atmos. Alespoň si myslím, že tak šikovný, abych si ho dokázal plně vsugerovat, zatím nejsem.
Po zpáteční ceste vlakem (který měl mimochodem dalích pětadvacet minut zpoždění, takže ve výsledku jsem cestoval dnes vlakem necelé čtyři hodiny) otevřu mail a co v něm nevidím - omluva od vedení kina, že dnes se hrát Atmos vůbec nebude - prej technické problémy se samotným Atmosem. Nejhezčí na tom mailu bylo to, že byl odeslán půl hodiny před startem projekce. Inu, jak by řekl klasik číšník - "Nová doba". Ale já se na chlapce nezlobím. Viděl jsem Hobbita? Viděl. V klasickém 3Dčku, ve 2Dčku i HFR 3Dčku, jednou v 5.1 a velmi pravděpodobně i dvakrát a Atmos. Z toho jednou "grátis" (cestovné jim na vrub fakt připočítávat nebudu)...
mecano: Těžko říct... Jednak bych úplně nevylučoval možnost 3Dčka (na oznámení maj poměrně dost času a divil bych se, kdyby si na něm nechtěli přivydělat, navíc Abrams už s konverzí zkušenosti má - druhý Trek).
Tak jako tak - SW budou mít určitě Dolby Atmos a velmi pravděpodobně i Auro (konkurenční formát, mají ho tři jednosálovky a teplický Premiere), Skywalker sound je vybaven obojím a vzhledem k tomu, že SW značka vždy zvukovou stránku filmů táhla dopředu, bude tutovka, že tyhle mixy stoprocentně jak uslkyšíme, tak že budou patřit ke špičce formátů. Alespoň si myslím. STID jsem ale v Atmos neslyšel, takže jak moc Abrams 3D zvuku dokáže využít netuším (nebo tuším, Super 8 a ostatně i ty Treky mají mixy v klasických surroundech vynikající, takže by bylo naprosto logické předpokládat, že i třetí zvukový rozměr bude výborný).
IMAX? Inu, bude mít nativní IMAX záběry a to je VŽDYCKY k dobru projekce (ok, Bay a čtvrtí Roboti se nepočítají). Ale je tu drobné ale... Jednak se bude určitě ořezávat a to i kdyby Abrams šel stejně jako u STID do "nativního" 1.66:1 formátování IMAX záběrů - protože 1570 analog nadobro letos končí. A digitál IMAX formátuje IMAX záběry do 1.9:1, což je víc jak poloviční ořez "bonusového" obrazového prostozu "bonusových" záběrů oproti etalonu, jednak mně přijde takové rozšiřovaní už "jen" kosmetické, narozdíl od onech Nolanovek (a MI4), které přepínání AS dokázalo opravdu dramaticky využít...
Technicky, i když je nyní IMAX jen 2K, je to pořád etalon a popravdě - až na pár jedinců, kteří dobrovolně sedaj do prvních řad IMAXů a rastr vidí a nárůst kvality 4K ocení, běžný smrtelník "nemá šanci" rozdíl postřehnout. DO jaké skupiny se řadíš ty, pak dle toho se můžeš zařizovat. Jen dodám, že IMAX 3D zvuk zatím nemá (i když prej plánuje - a to svůj vlastní (to aby mezi vzájemně nekompatibilními dvěma stávajícími formáty byl ještě větší chaos)) a vzhledem k rodící se konkurenci velkoformátového kina od Dolby se ani nebude moct snažit o vzájemné bratříčkování s Dolby Atmos....
Gonzi: Ohledně HFR už konečně (ehm, emh, ehm) můžu nějak rozumně diskutovat (protože rok, či dva stařé postřehy z formátu už byly značně paměťově otupené)... Takže pokud si myslel ty záběry z ruky, či stadicanu, které se hodně často pohybovaly a otáčely - tak ty fakt v běžném snímkování vypadají úplně stejně, tako v jakémkoli jiném libovolném filmu. Naopak zrovna tyhle záběry, plus polodetaily a kombinace obojího měly nejviditelnějí "HFR efekt". Televizností, ani zrychlením bych to nenazval, ale ta plynulost a celkově obrazová "sevřenost" byla enormní.
Za sebe ale říkám, že mi nejvíc formát slušel u detailů bez pohybu kamery, nebo celků a to i s pohyblivou kamerou. Viditelná změna to byla, estetika, ani vnímání ale nebylo ovlivněno vůbec a vše dohromady přinášelo jen pozitiva. Formát jako celek - určitě fajn, vyhýbat se mu ani v budoucn u nebudu, ale abych ho nepatřičně vyžadoval u každého filmu, inu to ani ne. A ano, 3Dčko s ním vypadá příjemněji.
Všem, co dočetli až sem, upřímně gratuluji. *;)**:D**8)**?)*
reagovat
|