Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Diskuze k článku Drive: Recenze

příspěvky 21 - 40 Napsat příspěvek

Joker

Jasne ze je zaujimava. Moja reakcia bola o tom, ze do_Od si myslel, ze reagujes nanho.

Macejko
A ako stary musi byt film, aby bol "kultovy"?
246218
Jasne ze je zaujimava. Moja reakcia bola o tom, ze do_Od si myslel, ze reagujes nanho. [b]Macejko[/b] A ako stary musi byt film, aby bol "kultovy"?
Joker
0 0
reagovat
Gorecki: Tak ono to nebylo jen pro sipto... Ta teorie je IMHO zajímavá.
246215
Gorecki: Tak ono to nebylo jen pro sipto... Ta teorie je IMHO zajímavá.
0 0
reagovat
Tak ono to musí byť o niečo staršie, aby to mohlo byť skutočne kultové, všakáno...
246214
Tak ono to musí byť o niečo staršie, aby to mohlo byť skutočne kultové, všakáno...
0 0
reagovat

do_Od

Imho to je kultovní film v pravém slova smyslu. Solidní fanouškovská základna, velkej dopad na popkulturu a hlavně vyhýbání se konvencím - proto to taky dost lidí neuneslo. A proto třeba Avatar kultovní film nikdy nebude.
246211
Imho to je kultovní film v pravém slova smyslu. Solidní fanouškovská základna, velkej dopad na popkulturu a hlavně vyhýbání se konvencím - proto to taky dost lidí neuneslo. A proto třeba Avatar kultovní film nikdy nebude.
do_Od
0 0
reagovat
No jaký význam to mívalo nevím ale dnes to asi opravdu chápu jako spíš něco "legendárního", co slouží jako podmět k citování hlášek, výrobě triček atp. - to tvoří kult. Proto si pořád nedokážu spojit tenhle film s tímto výrazem. Kriticky oceňovaný - jistě ale kultovní asi možná jedině v nějakém novodobém hledisku. To už bych ale spíš považoval takového Avatara za kultovní snímek.
246209
No jaký význam to mívalo nevím ale dnes to asi opravdu chápu jako spíš něco "legendárního", co slouží jako podmět k citování hlášek, výrobě triček atp. - to tvoří kult. Proto si pořád nedokážu spojit tenhle film s tímto výrazem. Kriticky oceňovaný - jistě ale kultovní asi možná jedině v nějakém novodobém hledisku. To už bych ale spíš považoval takového Avatara za kultovní snímek.
0 0
reagovat
ja si film pustil včera po druhé a pořad to na mě působilo tak jako poprvé
tohle je opravdu kultovní film a to hodnocení si zaslouží (vic jak Looper ffs)
246177
ja si film pustil včera po druhé a pořad to na mě působilo tak jako poprvé tohle je opravdu kultovní film a to hodnocení si zaslouží (vic jak Looper ffs)
0 0
reagovat

do_Od

Podla mna sa ako kultovy oznacit da, problem je ze ten vyraz sprofanoval do uplne ineho vyznamu a dnes sa nespravne chape ako nejaka obdoba tunajsieho VIM. S tym to vsak nema nic spolocne. Tipujem ze ty to chapes podobne.

A Joker tym wall of text neodpovedal tebe, ale siptovi na otazku, ktoru polozil takmer pred rokom.
246176
Podla mna sa ako kultovy oznacit da, problem je ze ten vyraz sprofanoval do uplne ineho vyznamu a dnes sa nespravne chape ako nejaka obdoba tunajsieho VIM. S tym to vsak nema nic spolocne. Tipujem ze ty to chapes podobne. A Joker tym wall of text neodpovedal tebe, ale siptovi na otazku, ktoru polozil takmer pred rokom.
do_Od
0 0
reagovat

Joker

Co takhle na konec přiožit tl:dr verzi, každopádně nebavím se tu o tom, jestli je to dobrej (podle mě vynikajicí) nebo špatnej film, jen jestli se dá označit dnes jako "kultovní", což podle mě nedá.

A ten wall of text moc nesouvisí s otázkou, přesto zajimavý
246173
Co takhle na konec přiožit tl:dr verzi, každopádně nebavím se tu o tom, jestli je to dobrej (podle mě vynikajicí) nebo špatnej film, jen jestli se dá označit dnes jako "kultovní", což podle mě nedá. A ten wall of text moc nesouvisí s otázkou, přesto zajimavý
Joker
0 0
reagovat
Dva "gurmáni" zas promluvili... :o:o:o:o


sipto: Tohle je dobrá teorie ohledně hlavní postavy:

"There seems to be a lot of discussion revolving around the character of Driver, and what he did in the movie. Whether he was right in the head, autistic, or even a psychopath. And the truth is that it can be interpreted multiple ways, none of which is more or less inaccurate than the one before. That’s why I put ‘theory’ in the title.

Anyways, I’ve watched/read all of Gosling’s and Refn’s interviews on ‘Drive’ that I could find. There are a few bullet points which keep popping up consistently in each one;

* The Driver was created as a mythological superhero, one who wears his jacket and gloves as a costume.

NOTE: This makes a lot of sense. If you notice, the Driver wears his Levi’s trucker jacket under the Scorpion one. You could say that the Levi’s outerwear piece is the equivalent of Clark Kent’s suit or Peter Parker’s high school hoodie. Driver uses it to blend in with the rest of the crowd at the end of the beginning car chase, as the Scorpion one would be too easy to spot (as would Superman’s tights and Peter Parker’s Spidey outfit).

* The character of the Driver has been influenced by several different movie icons including The Man with No Name.

NOTE: This is no coincidence because the reason Driver works as a movie stuntman is because he FEELS his whole life is a movie. As said in an interview, he doesn’t belong to the world he’s in. He’s an anomaly trying to find his place in an environment that is alien to him. In my opinion, ‘Drive’ portrays how a mythological hero (Driver) would interact with a realistic world. Which brings me to…

* There is a consistent theme of what are the makings of a ‘hero’. A hero in the mythological sense is almost always someone who deals in extreme violence to resolve the damsel in distress’ issues, whereas heroes in real life don’t usually engage in such behavior.

NOTE: This is the meat of this theory and I suspect Driver’s character as well. College’s ‘A Real Hero’ plays several times during the movie with lines like ‘a real human being… and a real hero’. There’s a huge significance there. Driver operates as a mythological hero, because that’s who he feels like in the world he’s in, except it’s portrayed as a realistic one – a sharp contrast to his character. Hence there’s almost a darkly satirical undertone to the violence in the movie, as with every brutal act, Driver seems to fail at not just appealing to Irene, but outright frightens her.

These three points are all connected by Driver’s destiny to be a ‘hero’. However, as it would be in real life, his mythological nature does not jibe well with the other, ordinary characters. At one point Driver asks Bernie over the phone if he’s ever heard the story of the Scorpion and the Frog.

The story is simple enough; a scorpion decides it wants to go against its nature and explore places not meant for it. The scorpion stumbles upon a frog which it goads into giving him a ride across the river. The mentality scorpion uses to convince the frog is not a completely nonsensical one; if the frog gets stung by the scorpion at any point during their trip, the latter will drown along with the first. However, halfway across the river, the scorpion stings the frog who demands to know why had it done such a thing. The scorpion helplessly replies;

“I could not help myself. It is my nature.”

That’s the key to Driver’s functionality. He is an alien to our world and he cannot fight his own nature. That’s why violence comes so easily to him, and why he’s so efficient at it. He is simply put – otherworldly. If there’s a character arc to him, it’s that in the beginning the Driver can differentiate between movies and reality, while at the end that distinction disappears.

And now for the ending. Having lost Shannon, the only person in his life who truly made him feel like he had a place on Earth, the Driver decides it’s time to stop pretending that he’s human anymore. He goes on to kill Nino and Bernie. The mask he dons when the Driver kills Nino is not worn for its tactical significance as much as it is for theatricality. He also never takes off his bloody jacket because of the acceptance of his nature. We first see Driver looking into the diner with it to further signify his isolation from his environment. Here’s a pretender looking in at a party where everyone seems to be having a great time. Driver watches with fascination and curiosity at their behavior. Then after crashing Nino’s car, the Driver wears his ‘costume’ because he wants Nino to actually SEE him for the first time, his real self, his true nature – a hero, a demigod, a freak. It’s this realization which cements the fact that the Driver has not become anything more than he already was, but is rather simply following his destiny. And that’s the first time Nino is scared *beep* and no longer tries to fight but to flee.

Later on, the Driver walks into the restaurant to meet with Bernie, who notices the Driver wearing the same bloody jacket. After the altercation in the parking lot, the Driver sits in his car seat looking on while College’s ‘A Real Hero’ plays in the background. Then, the Driver blinks and continues on. This is not meant to symbolize his death in any way, but to let us know that the Driver is still the mythological hero he was since his birth/creation. Lost in a world where his only medium for having purpose are movies, pop songs, and dangerous crime endeavors, the Driver resigns to his fate. He leaves Irene (without the money she didn’t want in the first place) because he knows he’ll never have a place with her after the elevator episode. She knows too much about him. And so, the Driver continues onwards to the next city where he can either begin anew and try to resist his nature(also referenced in the song ‘Oh My Love’, an action the Scorpion failed to do), or succumb to it (which would lead him to his eventual demise as it did the Scorpion). That is the cliffhanger.

Anyways, those are just some thoughts. Of course, everything's open to interpretation. I simply love this movie and this theory was born out of it. No pretentiousness or condescension intended."
246172
Dva "gurmáni" zas promluvili... *:o**:o**:o**:o* sipto: Tohle je dobrá teorie ohledně hlavní postavy: "There seems to be a lot of discussion revolving around the character of Driver, and what he did in the movie. Whether he was right in the head, autistic, or even a psychopath. And the truth is that it can be interpreted multiple ways, none of which is more or less inaccurate than the one before. That’s why I put ‘theory’ in the title. Anyways, I’ve watched/read all of Gosling’s and Refn’s interviews on ‘Drive’ that I could find. There are a few bullet points which keep popping up consistently in each one; * The Driver was created as a mythological superhero, one who wears his jacket and gloves as a costume. NOTE: This makes a lot of sense. If you notice, the Driver wears his Levi’s trucker jacket under the Scorpion one. You could say that the Levi’s outerwear piece is the equivalent of Clark Kent’s suit or Peter Parker’s high school hoodie. Driver uses it to blend in with the rest of the crowd at the end of the beginning car chase, as the Scorpion one would be too easy to spot (as would Superman’s tights and Peter Parker’s Spidey outfit). * The character of the Driver has been influenced by several different movie icons including The Man with No Name. NOTE: This is no coincidence because the reason Driver works as a movie stuntman is because he FEELS his whole life is a movie. As said in an interview, he doesn’t belong to the world he’s in. He’s an anomaly trying to find his place in an environment that is alien to him. In my opinion, ‘Drive’ portrays how a mythological hero (Driver) would interact with a realistic world. Which brings me to… * There is a consistent theme of what are the makings of a ‘hero’. A hero in the mythological sense is almost always someone who deals in extreme violence to resolve the damsel in distress’ issues, whereas heroes in real life don’t usually engage in such behavior. NOTE: This is the meat of this theory and I suspect Driver’s character as well. College’s ‘A Real Hero’ plays several times during the movie with lines like ‘a real human being… and a real hero’. There’s a huge significance there. Driver operates as a mythological hero, because that’s who he feels like in the world he’s in, except it’s portrayed as a realistic one – a sharp contrast to his character. Hence there’s almost a darkly satirical undertone to the violence in the movie, as with every brutal act, Driver seems to fail at not just appealing to Irene, but outright frightens her. These three points are all connected by Driver’s destiny to be a ‘hero’. However, as it would be in real life, his mythological nature does not jibe well with the other, ordinary characters. At one point Driver asks Bernie over the phone if he’s ever heard the story of the Scorpion and the Frog. The story is simple enough; a scorpion decides it wants to go against its nature and explore places not meant for it. The scorpion stumbles upon a frog which it goads into giving him a ride across the river. The mentality scorpion uses to convince the frog is not a completely nonsensical one; if the frog gets stung by the scorpion at any point during their trip, the latter will drown along with the first. However, halfway across the river, the scorpion stings the frog who demands to know why had it done such a thing. The scorpion helplessly replies; “I could not help myself. It is my nature.” That’s the key to Driver’s functionality. He is an alien to our world and he cannot fight his own nature. That’s why violence comes so easily to him, and why he’s so efficient at it. He is simply put – otherworldly. If there’s a character arc to him, it’s that in the beginning the Driver can differentiate between movies and reality, while at the end that distinction disappears. And now for the ending. Having lost Shannon, the only person in his life who truly made him feel like he had a place on Earth, the Driver decides it’s time to stop pretending that he’s human anymore. He goes on to kill Nino and Bernie. The mask he dons when the Driver kills Nino is not worn for its tactical significance as much as it is for theatricality. He also never takes off his bloody jacket because of the acceptance of his nature. We first see Driver looking into the diner with it to further signify his isolation from his environment. Here’s a pretender looking in at a party where everyone seems to be having a great time. Driver watches with fascination and curiosity at their behavior. Then after crashing Nino’s car, the Driver wears his ‘costume’ because he wants Nino to actually SEE him for the first time, his real self, his true nature – a hero, a demigod, a freak. It’s this realization which cements the fact that the Driver has not become anything more than he already was, but is rather simply following his destiny. And that’s the first time Nino is scared *beep* and no longer tries to fight but to flee. Later on, the Driver walks into the restaurant to meet with Bernie, who notices the Driver wearing the same bloody jacket. After the altercation in the parking lot, the Driver sits in his car seat looking on while College’s ‘A Real Hero’ plays in the background. Then, the Driver blinks and continues on. This is not meant to symbolize his death in any way, but to let us know that the Driver is still the mythological hero he was since his birth/creation. Lost in a world where his only medium for having purpose are movies, pop songs, and dangerous crime endeavors, the Driver resigns to his fate. He leaves Irene (without the money she didn’t want in the first place) because he knows he’ll never have a place with her after the elevator episode. She knows too much about him. And so, the Driver continues onwards to the next city where he can either begin anew and try to resist his nature(also referenced in the song ‘Oh My Love’, an action the Scorpion failed to do), or succumb to it (which would lead him to his eventual demise as it did the Scorpion). That is the cliffhanger. Anyways, those are just some thoughts. Of course, everything's open to interpretation. I simply love this movie and this theory was born out of it. No pretentiousness or condescension intended."
0 0
reagovat

do_Od

Ja v žiadnom prípade. Možno tak kultovná blbosť by som povedal.
246171
Ja v žiadnom prípade. Možno tak kultovná blbosť by som povedal.
do_Od
0 0
reagovat
Řekl by o tomhle filmu někdo, že je "kultovní"? hádám se o tom teď s někým a chci se ujistit, že neblouzním .. za kultovní film považuju např. Pulp Fiction, ale Drive má do toho termínu podle mě daleko
246170
Řekl by o tomhle filmu někdo, že je "kultovní"? hádám se o tom teď s někým a chci se ujistit, že neblouzním .. za kultovní film považuju např. Pulp Fiction, ale Drive má do toho termínu podle mě daleko
0 0
reagovat
Vystihuje ho krátká věta: Film, který vás pohltí skoro beze slov.
________________________________________________
Jde tady hlavně o emoce, které přesně vystihuje herec a to téměř beze slov, hudba a celkové spracování filmu. Naprostá pecka podle mě. Dávám tak 9/10
240250
Vystihuje ho krátká věta: Film, který vás pohltí skoro beze slov. ________________________________________________ Jde tady hlavně o emoce, které přesně vystihuje herec a to téměř beze slov, hudba a celkové spracování filmu. Naprostá pecka podle mě. Dávám tak 9/10
0 0
reagovat

sipto

Jak už jsem psal, myslím si, že režisérovi hodně záleželo na tom, aby emocionální život hrdinů zprostředkoval jinak než je běžné, všechny postavy nechává téměř celou dobu v podstatě mlčenlivé a netečné, přitom všechny prožívají drama a my jim rozumíme. Jasně, řidič se dvakrát naštve a tak, ale je to pro mě prostě takový charakterový film, kde jsou ovšem charaktery pečlivě schované pod, jakoby ledabyle načrtnutými, pulpovými figurkami.

Myslím, že proto jednu z emočně nejvypjatějších scén filmu, kde se vlastně nejvíc odhaluje jeho charakter, absolvuje hrdina v pryžové masce s tupým výrazem a překvapivě to emoční vyznění té scény jen podpoří. Když navíc vezmeš v potaz, že je to filmařská maska pro kaskadéry, používaná ve scénách, kde ani představitel hrdiny není přítomen, je to téměř ironický metakomentář.
232090
Jak už jsem psal, myslím si, že režisérovi hodně záleželo na tom, aby emocionální život hrdinů zprostředkoval jinak než je běžné, všechny postavy nechává téměř celou dobu v podstatě mlčenlivé a netečné, přitom všechny prožívají drama a my jim rozumíme. Jasně, řidič se dvakrát naštve a tak, ale je to pro mě prostě takový charakterový film, kde jsou ovšem charaktery pečlivě schované pod, jakoby ledabyle načrtnutými, pulpovými figurkami. [spoiler]Myslím, že proto jednu z emočně nejvypjatějších scén filmu, kde se vlastně nejvíc odhaluje jeho charakter, absolvuje hrdina v pryžové masce s tupým výrazem a překvapivě to emoční vyznění té scény jen podpoří. Když navíc vezmeš v potaz, že je to filmařská maska pro kaskadéry, používaná ve scénách, kde ani představitel hrdiny není přítomen, je to téměř ironický metakomentář[/spoiler].
sipto
0 0
reagovat
Nechci plavat proti proudu, ale bohužel jsem si to myslel... Asi tento typ snímku není šálkem mé kávy, ale až na pár slušně brutálních scén a dobrý hudební podkres to byla nuda... V polovině filmu jsem přemýšlel, zda to vypnout, no a na konci filmu jsme se s mojí drahou polovičkou shodli, že to bylo nanejvýše divné, ale spíše podprůměrná srágora... Kdybych musel dát hodnocení, tak max 4/10.
232084
Nechci plavat proti proudu, ale bohužel jsem si to myslel... Asi tento typ snímku není šálkem mé kávy, ale až na pár slušně brutálních scén a dobrý hudební podkres to byla nuda... V polovině filmu jsem přemýšlel, zda to vypnout, no a na konci filmu jsme se s mojí drahou polovičkou shodli, že to bylo nanejvýše divné, ale spíše podprůměrná srágora... Kdybych musel dát hodnocení, tak max 4/10.
0 0
reagovat

Godlike

Ano aj mna/nas to je taka prakticka odpoved, klasicka, ale ci to nemalo aj nejaky povedzme metaforciyk vyznam, vies ci sa v tom nedalo aj nieco take najst, ci to fakt bolo len z toho praktickeho hladiska, tak som to myslel
222637
[spoiler]Ano aj mna/nas to je taka prakticka odpoved, klasicka, ale ci to nemalo aj nejaky povedzme metaforciyk vyznam, vies ci sa v tom nedalo aj nieco take najst, ci to fakt bolo len z toho praktickeho hladiska, tak som to myslel[/spoiler]
Godlike
0 0
reagovat

sipto

No mě tedy během sledování jasně napadlo jediné. Aby ho Perlman a jeho banda nepoznali a on si je mohl v klidu prohlédnout a počkat si v autě.
222555
[spoiler]No mě tedy během sledování jasně napadlo jediné. Aby ho Perlman a jeho banda nepoznali a on si je mohl v klidu prohlédnout a počkat si v autě.[/spoiler]
sipto
0 0
reagovat

Otazka pre fanusikov

Rad by som sa opytal na vas nazor, ohladom toho preco si dal tu masku kaskadera, ked tej restauracii a pod. Ako si to vy vysvetlujete? Dakujem (totizto diskutujeme o tom a zaujima ma viac nazorov) :-)
222553
[spoiler]Rad by som sa opytal na vas nazor, ohladom toho preco si dal tu masku kaskadera, ked tej restauracii a pod. Ako si to vy vysvetlujete? Dakujem (totizto diskutujeme o tom a zaujima ma viac nazorov) :-) [/spoiler]
Otazka pre fanusikov
0 0
reagovat
musim dat plnou palbu a lituju, ze me to minulo v kine. Naposledy me audiovizual takhle sejmul u Sunshine. Tomu jsem dal kdysi 10/10. Tohle je uplne stejny, jen tam neni ten zombik, kterej by to kazil. Jelikoz vic jak 10/10 dat nejde, tak se budu muset drzet pri zemi :)
221474
musim dat plnou palbu a lituju, ze me to minulo v kine. Naposledy me audiovizual takhle sejmul u Sunshine. Tomu jsem dal kdysi 10/10. Tohle je uplne stejny, jen tam neni ten zombik, kterej by to kazil. Jelikoz vic jak 10/10 dat nejde, tak se budu muset drzet pri zemi :)
0 0
reagovat
jaj věděl jsem že tento film je velmi hodně dobře hodnocen trochu jsem se bál že budu zklamanej jako u warriora ale ten film mě opravdu rozsekal !
neuvěřitelně skvělej audiovisual
Gosling je u mě aktuálně No1 a nikdo další na něj nemá.Obrovskej oblíbenec

a závěrečná scéna v autě to jsem opravdu čučel z otevřenou pusou a ani nedoufal že to dopadne tak jak to dopadne

9*/10*

btw scena v motelu naprosto geniální !!!! slow motion naprosto perfektně využitý
219366
jaj věděl jsem že tento film je velmi hodně dobře hodnocen trochu jsem se bál že budu zklamanej jako u warriora ale ten film mě opravdu rozsekal ! neuvěřitelně skvělej audiovisual Gosling je u mě aktuálně No1 a nikdo další na něj nemá.Obrovskej oblíbenec a závěrečná scéna v autě to jsem opravdu čučel z otevřenou pusou a ani nedoufal že to dopadne tak jak to dopadne 9*/10* btw scena v motelu naprosto geniální !!!! slow motion naprosto perfektně využitý
0 0
reagovat
Hypnotický. To bylo první ,co mě napadlo při tý úvodní "akci" .Začátek mě přikoval do sedačky a už jsem se nezvedl. Něco takového tu letos ještě nebylo. Atmosféra ,že by se dala krájet. Mraky nezapomenutelnejch scén. GENIÁLNÍ soundtrack. A samozřejmě skvělej Gosling a nádherná Mulligan. Každopádně film roku.
218382
Hypnotický. To bylo první ,co mě napadlo při tý úvodní "akci" .Začátek mě přikoval do sedačky a už jsem se nezvedl. Něco takového tu letos ještě nebylo. Atmosféra ,že by se dala krájet. Mraky nezapomenutelnejch scén. GENIÁLNÍ soundtrack. A samozřejmě skvělej Gosling a nádherná Mulligan. Každopádně film roku.
0 0
reagovat
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení

Zapomenuté heslo
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Vytvářet filmové blogy
  4. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  5. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
registrovat se