Shushika:
Předtím jsem Ti nepoděkoval za příspěvek, tak to teď napravuju.
Samozřejmě, že trendy tady jsou a za řeč stojí. Pro Tebe (ale i celou redakci) by třeba mělo být zajímavý, jak se tu konečně začíná smělými pokusy odpovídat na volání po "žánrovejch prvcích" (a myslím, že zrovna moviezone je v tomhle hodně hlasitá) a třeba Ondrušova VENDETA, nebo Hřebejkova NEVINNOST (až teda na posledních 15min., o kterých by to ale bylo na samostatnou delší debatu), jsou podle mě pro současnej českej film opravdovou výhrou (protože zvládaj euro-atlantickej filmařskej standard a přitom žánrový prvky lámou "po česku", což mi přijde jako jedinej způsob, jak to tady dělat).
A myslím, že např. sledovat Hřebejkovu tvorbu - i se všema propadama - je vlastně stejně vzrušující a zábavný jako koukat na zahraniční "filmařské auteury". Jen si to člověk nesmí z principu zprotivovat, nebýt předpojatej.
A uvidíš, že až spoustu z těch dneska pro Tebe "nekoukatelnejch" věcí oprýskne čas (a odfukne z nich nánosy očekávání a dobovýho kontextu), budeš se na ně koukat podobně, jako dneska sleduješ ty "klasiky". Každá generace si o sobě vždycky myslí, že bude ta poslední... a přitom zatím žádná poslední nebyla!
Co se týče toho, proč třeba filmy ze šedesátek mají obecně "lepší"(= asi literárnější, vystavěnější???) scenáře: přečti si čtivě podanej rozbor počátku normalizace v čs. filmu, KINEMATOGRAFIE ZAPOMĚNÍ, a bude Ti jasný, že to jak se v tý době ošetřovala výroba, ale i literární preprodukce (námět/synopse/povídka/scénář/dramaturgie...) je opravdu na hony vzdáleno současnosti, kdy se s tím málokdo nějak zásadně maže (není čas = nejsou peníze, nejsou poradci, kteří by měli rozhled a tvůrce jen neplácali po zádech…).
Dokonalá ukázka toho, jak dobrý a různorodý filmy dokáže česká kinematografie produkovat byla například sezóna (zejména druhý pololetí) 2009: mj. NORMAL, PROTEKTOR, NEDODRŽENÝ SLIB, JÁNOŠÍK, TŘI SEZÓNY V PEKLE, ZOUFALCI, KAWASAKIHO RŮŽE, DVOJKA... kolik přinejmenším "pozoru hodných" filmů bys ročně ještě chtěl.
I když, samozřejmě, tohle byl zrovna ročník kam doběhly filmy, který zažily výrazný navýšení dotace do fondu, ale to je jiný příběh, který sem nebudu plést, protože peníze opravdu nejsou všechno - podstatnější je "mentální niveau tý který země" a to máš sám – tím, že veřejně působíš na svoje čtenáře - taky trochu na svědomí .
ČESKÁ OTÁZKA
240606
Shushika:
Předtím jsem Ti nepoděkoval za příspěvek, tak to teď napravuju.
Samozřejmě, že trendy tady jsou a za řeč stojí. Pro Tebe (ale i celou redakci) by třeba mělo být zajímavý, jak se tu konečně začíná smělými pokusy odpovídat na volání po "žánrovejch prvcích" (a myslím, že zrovna moviezone je v tomhle hodně hlasitá) a třeba Ondrušova VENDETA, nebo Hřebejkova NEVINNOST (až teda na posledních 15min., o kterých by to ale bylo na samostatnou delší debatu), jsou podle mě pro současnej českej film opravdovou výhrou (protože zvládaj euro-atlantickej filmařskej standard a přitom žánrový prvky lámou "po česku", což mi přijde jako jedinej způsob, jak to tady dělat).
A myslím, že např. sledovat Hřebejkovu tvorbu - i se všema propadama - je vlastně stejně vzrušující a zábavný jako koukat na zahraniční "filmařské auteury". Jen si to člověk nesmí z principu zprotivovat, nebýt předpojatej.
A uvidíš, že až spoustu z těch dneska pro Tebe "nekoukatelnejch" věcí oprýskne čas (a odfukne z nich nánosy očekávání a dobovýho kontextu), budeš se na ně koukat podobně, jako dneska sleduješ ty "klasiky". Každá generace si o sobě vždycky myslí, že bude ta poslední... a přitom zatím žádná poslední nebyla*8)*!
Co se týče toho, proč třeba filmy ze šedesátek mají obecně "lepší"(= asi literárnější, vystavěnější???) scenáře: přečti si čtivě podanej rozbor počátku normalizace v čs. filmu, KINEMATOGRAFIE ZAPOMĚNÍ, a bude Ti jasný, že to jak se v tý době ošetřovala výroba, ale i literární preprodukce (námět/synopse/povídka/scénář/dramaturgie...) je opravdu na hony vzdáleno současnosti, kdy se s tím málokdo nějak zásadně maže (není čas = nejsou peníze, nejsou poradci, kteří by měli rozhled a tvůrce jen neplácali po zádech…*8)*).
Dokonalá ukázka toho, jak dobrý a různorodý filmy dokáže česká kinematografie produkovat byla například sezóna (zejména druhý pololetí) 2009: mj. NORMAL, PROTEKTOR, NEDODRŽENÝ SLIB, JÁNOŠÍK, TŘI SEZÓNY V PEKLE, ZOUFALCI, KAWASAKIHO RŮŽE, DVOJKA... kolik přinejmenším "pozoru hodných" filmů bys ročně ještě chtěl.
I když, samozřejmě, tohle byl zrovna ročník kam doběhly filmy, který zažily výrazný navýšení dotace do fondu, ale to je jiný příběh, který sem nebudu plést, protože peníze opravdu nejsou všechno - podstatnější je "mentální niveau tý který země" a to máš sám – tím, že veřejně působíš na svoje čtenáře - taky trochu na svědomí*8)* .
ČESKÁ OTÁZKA
reagovat
|