Aba: Nesmíš se na to dívat z dnešního pohledu, ale z pohledu dobové situace. To je stejné, jako by lidem v němé éře mělo vadit, že film neměl zvuk, případně v raných filmových letech, že film neměl příběh. Pro lidi to prostě bylo normální, jiný film neznali. Barevný materiál byl za A dost realizačně náročná věc (mimo jiné ty tříbarevné technicolorové kamery byly obrovské krávy), za B prostě film byl odjakživa monochromatický (tj. nejen černobílý, ale díky virážování a tónování zabarvený do nějaké další barvy kombinované s bílou (tj. prostřednictvím chemické reakce) nebo černou (máčením filmu v barevné lázni)) nebo ručně kolorovaný, ale prostě na barvy nebyli zvyklí.
Podívej se, jaká byla teď reakce na Speed Racera nebo jaké jsou často reakce na (i záměrně) špatné digitální triky... prostě to ruší, protože to není konvence. Barvy stejně nikdy nezprostředkovávají lidské vidění, je to výrazně deformované barevné spektrum, a tak jde jen o to, nakolik se stane nějaká podoba normou a konvencí, která se do určité míry identifikuje s divákovou představou o médiu.
Takže fakt, že se bral černobílý film jako realističtější (protože na něj byli lidé zvyklí), kdežto tříbarevný technicolor jako atrakce (ve třicátých letech např. u spektáklů jako Čaroděj ze země Oz nebo Jih proti Severu) a později charakteristický zejména pro určité žánry (právě dobrodružné filmy - Robin Hood s Flynnem, případně stylizovaná sirkovská melodramata). Normou se stával barevný film s padesátými lety, což bylo částečně způsobeno nástupem televize (a s barvou se objevil Cinemascope (ten se stal stejnou normou jako barva), Vistavision, 3D film apod.).
Takže těžko mluvit o konzervatizmu, historie médií je závislá na mnohem složitějších faktorech. Jsou tam určité urychlovače a brzdy, které mohou dokonale ovlivnit nástup nebo totální ústup nějakého média nebo mediální změny. To neovlivní pár lidí, kteří se rozhodnou. Třeba nástup zvuku byl složitě promyšlený transmediální proces, který se domlouval složitě dopředu a totálně změnil filmový průmysl. :)
No... on to nikdo stejně číst nebude. Ale to jen tak k té barvě a tak. :)
103569
Aba: Nesmíš se na to dívat z dnešního pohledu, ale z pohledu dobové situace. To je stejné, jako by lidem v němé éře mělo vadit, že film neměl zvuk, případně v raných filmových letech, že film neměl příběh. Pro lidi to prostě bylo normální, jiný film neznali. Barevný materiál byl za A dost realizačně náročná věc (mimo jiné ty tříbarevné technicolorové kamery byly obrovské krávy), za B prostě film byl odjakživa monochromatický (tj. nejen černobílý, ale díky virážování a tónování zabarvený do nějaké další barvy kombinované s bílou (tj. prostřednictvím chemické reakce) nebo černou (máčením filmu v barevné lázni)) nebo ručně kolorovaný, ale prostě na barvy nebyli zvyklí.
Podívej se, jaká byla teď reakce na Speed Racera nebo jaké jsou často reakce na (i záměrně) špatné digitální triky... prostě to ruší, protože to není konvence. Barvy stejně nikdy nezprostředkovávají lidské vidění, je to výrazně deformované barevné spektrum, a tak jde jen o to, nakolik se stane nějaká podoba normou a konvencí, která se do určité míry identifikuje s divákovou představou o médiu.
Takže fakt, že se bral černobílý film jako realističtější (protože na něj byli lidé zvyklí), kdežto tříbarevný technicolor jako atrakce (ve třicátých letech např. u spektáklů jako Čaroděj ze země Oz nebo Jih proti Severu) a později charakteristický zejména pro určité žánry (právě dobrodružné filmy - Robin Hood s Flynnem, případně stylizovaná sirkovská melodramata). Normou se stával barevný film s padesátými lety, což bylo částečně způsobeno nástupem televize (a s barvou se objevil Cinemascope (ten se stal stejnou normou jako barva), Vistavision, 3D film apod.).
Takže těžko mluvit o konzervatizmu, historie médií je závislá na mnohem složitějších faktorech. Jsou tam určité urychlovače a brzdy, které mohou dokonale ovlivnit nástup nebo totální ústup nějakého média nebo mediální změny. To neovlivní pár lidí, kteří se rozhodnou. Třeba nástup zvuku byl složitě promyšlený transmediální proces, který se domlouval složitě dopředu a totálně změnil filmový průmysl. :)
No... on to nikdo stejně číst nebude. Ale to jen tak k té barvě a tak. :)
reagovat
|