Hororový Nosferatu je nečekaný hit, Lví král definitivně odvrací kasovní propadák
20:30 | 05.01.2025 |
Jako již tradičně se na začátku ledna mnoho filmových novinek neurodilo. Zmínit musím snad jenom návrat Fincherovy thrillerové laskominy Sedm po 30 letech do 200 kin (padlo z nich nic moc 900 tisíc dolarů).
Opičí Better Man s Robbiem Williamsem a jeden z oscarových favoritů Brutalista potom pořád válčí o bytí pouze v několika větších amerických městech, takže si na ně pořádně posvítíme až v následujících týdnech. Uvidíme, s jakou nadílkou odejde v pondělí tříhodinový film s Adrienem Brodym ze Zlatých glóbů. Pokud pobere hlavní ceny, bude se před Oscary expandovat jedna báseň.
Vlastně jediná větší víkendová premiéra, která tak stojí za delší kasovní zmínku, je z traileru velmi zajímavě vypadající horor The Damned. Ten bohužel v kinech zrovna dvakrát nepřesvědčil, protože z více než 700 kin neurval (navzdory chvále kritiků) ani ten jeden jediný milion dolarů. Fanoušci dobových hororů si však k němu časem jistě nějakou cestu najdou.
Dnes tržby tedy zkusíme jinak. Zatímco normálně jdeme popořadě od prvního místa v kasovním žebříčku, po právě končícím prvním víkendu roku 2025 si posvítíme na vítěze, remizující a poražené za celé vánoční svátky, které tímto můžeme považovat za ukončené. Asi už tušíte, kdo to na přelomu roku v kinech vyhrál…
Vítězové
Mám z kasovních výsledků Nosferatu radost. Velkou. A klidně se hned přiznám, že jsem takový nášup z kin nečekal. Robert Eggers se sice po Čarodějnici, Majáku a Seveřanovi těšil neselhávající přízni kritiků (vždyť i vikingská cesta za pomstou hlásí na RottenTomatoes parádní průměrné hodnocení 8/10!!!), ale v kinech to pro něj nikdy bohužel nebyla žádná velká kasovní hitparáda.
Především zmiňovaný Seveřan s rozpočtem 70 milionů dolarů a fakticky totožnými globálními tržbami se musel hrabat z nejhoršího díky údajně skvělým prodejům na iTunes, Amazonu a dalších PVOD kanálech. Inu, Eggers KONEČNĚ prolomil smůlu v multiplexech a připisuje si překvapivý vánoční hit.
Na sukces bylo samozřejmě zaděláno už během svátků, protože gotický Nosferatu zvládnul za prvních pět dní v amerických kinech trhnout krásných 40 mega, hitový status však oficiálně potvrdil až první víkend v roce 2025. Na žánr nečekaně sympatický pokles o pouhých 39 %, dalších 13 melounů do šrajtofle Focus Features, třetí místo ve víkendovém žebříčku a voilà – máme tu průběžných 69 mega z USA a reálnou šanci, že v zámoří padne během ledna celkové kilo! Čekal to někdo? Nekecejte, nečekal.
Smysluplná aktualizace legendární gotické látky navíc nemá ani nějak zoufale přepálený rozpočet. Sice jsem ještě film v kinech zatím pořád nestihnul, ale při zběžném pohledu na oku lahodící záběry z trailerů mi těch reportovaných 50 míčů přijde jako odpovídající budget.
Jasně, ne každý skáče nadšením do vzduchu (zdravím třeba žánr většinou bojkotujícího kolegu KarlaR), ale Eggers je prostě svůj a jednoznačně pozitivní dojmy od celé kritické obce (natož od diváků) samozřejmě nikdy neměl. A nejspíše ani v budoucnu mít nebude. Co dodat?
V naprosté většině světa (včetně Česka) se Nosferatu dočkal „široké“ premiéry teprve tento víkend. Bylo z toho také pěkných 31 melounů. Počítáte správně, globálně právě padlo kilo. U režiséra je to poprvé. Pevně doufám, že rozhodně ne naposledy.
Pokud o sobě v následujících týdnech dá vědět šuškanda, vůbec bych nevylučoval globální závěr (počítám samozřejmě i Ameriku) někde na dvojnásobku. Ale i kdyby to nakonec nedopadlo, drákulovský napínák se rozhodně dočká plusových milionů už z kin. Krásná hororová pohádka.
Jdeme na další vítěze. O megahitové Odvážně Vaianě 2 (aktuálně čtvrté místo ve víkendovém žebříčku, dalších 13 mega a v globálu už 960 milionů!) a především americká kina plundrující Čarodějce (pětka, v USA padlo 450 mega, globálně potom nečekaně vysokých 681 mega!) jsme se rozepisovali už před Vánoci. Tím posledním bezpodmínečným vítězem je tak Ježek Sonic 3.
Ano, po prvním 60milionovém víkendu jsem možná čekal rychlejší cestu k zámořské čtvrtmiliardě (aktuálně v Americe po druhém místě ve víkendovém žebříčku a dalších 21 melounech chybí na překonání milníku necelých 63 mega), ale on tam sympatický ježura podle mě nakonec doběhne. I když to nebude tak suverénní sprint, jak se doufalo.
Důležité je, že o sobě pomalu dává vědět i zbytek světa, kde premiéry proběhly o týden/dva později, než v USA. Globálně Sonic profičel kolem 336 milionů dolarů a při pohledu na vyprázdněný distribuční rozvrh v lednu bude nejspíše útočit na půlmiliardu.
Paramount tedy po 300+ milionech jedničky a 400+ milionech dvojky může hrdě hlásit do světa, že jejich čím dál úspěšnější franšíza s výborným Jimem Carreym jako Dr. Robotnikem právě překonala miliardu dolarů. Dobrá práce, která vynikne při pohledu na relativně rozumné a jenom pomalu bobtnající rozpočty 80–120 milionů dolarů.
Remizující
Dobrá, tak já sem toho rozpačitého Mufasu dám. Disney sice rozhodně nebude spokojený, protože propad po megahitovém Lvím králi (v roce 2019 zvládnul Favreau v kinech trhnout 1,66 miliardy dolarů!) je docela šílený, ale… Reálně tu po slabounkém otvíráku 35 mega hrozilo, že se hollywoodský moloch zaměřený na neurážející rodinnou zábavu rozloučí s rokem 2024 propadákem. Ten je naštěstí pro něj už definitivně odvrácen.
Mufasa totiž o víkendu znovu vyhrál, klesal o nízkých 35 % a dalších 24 amerických mega ho vystřelilo už na celkových 169 melounů. V součtu se zbytkem světa jsme tedy na jakž takž slušných 476 milionech. Půlmiliarda padne pro mě překvapivě mnohem dřív než u Sonica a konečná bude nejspíše za 600 míči. Budiž.
Jenom pro jistotu však znovu připomínám, že rozpočet byl minimálně 200 milionů dolarů. K menšímu profitu si tak Disney (vzhledem ke znovu nákladné marketingové kampani) možná přičichne až po tom, co zaplatí sám sobě za uvedení na streamovacím Disney+.
Mám tu ještě dvě remízy. Gladiátor 2 se pomalu loučí s kiny v zámoří osmým místem. V Americe už žádnou velkou parádu nepředvede, takže aktuálních 169 milionů se povede rozmnožit tak na 175–180 max. To stejné platí o zbytku světa, kde také přibývají už pouze jednotky milionů dolarů.
Globálních 449 mega je asi maximum možného a je tedy škoda, že přepálený rozpočet u zase jednou megalomanského Ridleyho Scotta „musel“ atakovat čtvrt miliardy. Takhle si Paramount na splacení vysokých nákladů holt ještě pár let počká.
Nesmím zapomenout na Babygirl, kde odvážná Nicole Kidman zažívá vášnivý románek s mnohem mladším mužem. Studio A24 sice nemá za sebou zrovna dvakrát povedený rok, ale snímek myslím v jejich účetní závěrce po roce 2024 bude veden ještě jako úspěch. Rozpočet 20 milionů dolarů, klasicky levná marketingová kampaň a aktuálních 16 melounů z amerických kin je ještě cajk.
Zvláště když se podíváte na víkendový žebříček, kde se Babygirl ukazuje na sympatickém sedmém místě. Oproti minulému víkendu se dokonce neklesalo ani o procento. Dalších 4,5 milionů dolarů slibuje slušnou výdrž i v lednu.
Poražení
Kdyby mi někdo před Vánoci řekl, že biopic Bob Dylan: Úplně neznámý, ve kterém se Timothée Chalamet převtělil do nepředvídatelné hudební legendy, bude po dvou týdnech v zámořských kinech na 41 milionech (nyní to díky čerstvým osmi milionům a třetinovým propadům stačilo na šestý plac), tak bych uznale pokýval hlavou.
Kdyby však ten neexistující „někdo“ dodal, že rozpočet podle všeho atakoval 100 milionů dolarů, tak bych sprásknul ruce a nechápal, proč režisér James Mangold po Indym znovu tak zoufale rozhazuje. Jasně, premiéry ve zbytku světa se odehrají až v průběhu ledna a února, ale že by se stal zázrak a v globálu se šlo nakonec za dvě kila? Nevěřím.
Je to škoda, protože kritici, jak říká pohled na vysoké průměrné hodnocení 7,4 na Rottenech, docela chválí a u prvních diváků se znovu zpívající Chalamet také těší přízni. Byl to holt vzhledem k přepálenému budgetu předem prohraný boj, za který můžeme vinit jenom nesoudné producenty, kteří neznali (nebo nechtěli vidět) kasovní limity životopisného žánru a bláhově si mysleli, že po Wonkovi bude Timothée o Vánocích znovu stomilionovým kasovním hitem. Nebude.
Kolega/velitel Cival mi už opatrně naznačuje, že ráno musí vyjít výsledky Zlatých globů, tak ať pohnu kostrou. Jenom v rychlosti a pro pořádek tak mezi „losery“ znovu zařadím i Angel Studios s jejich apokalyptickým Homesteadem.
Pro bohabojné studio klasicky nízký rozpočet 8 mega a deváté místo s průběžnými 17 melouny neznačí na první pohled žádný velký průšvih. Je nutno si však uvědomit, že hollywoodští „Andělé“ drželi (prý maximálně průměrný) biják v tisících kinech po celé Vánoce. Tady mělo v kolonce tržeb svítit aspoň dvakrát tolik.
No a konečně Amazon/MGM a jejich The Fire Inside. Většina kritiků při průměrném hodnocení 7,6 uznale pokyvuje hlavou, diváci bohužel inspirativní životní příběh boxerky Claressy Shields ignorují. Jinak by po dvou týdnech ve více než 2000 kinech svítilo v kolonce amerických tržeb více než bídných celkových 7 milionů dolarů. Kasovní knockout.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend se kromě plánované expanze Better Mana (Cival už viděl a doporučuje, kudy chodí) dočkáme také návratu Gerarda Butlera v akčňáku Den of Thieves 2: Pantera. Ten se pokusí navázat na překvapivě slušné tržby jedničky, která u nás měla distribuční název Dokonalá loupež. V Americe před šesti lety každopádně po 15milionovém otvíráku celkově padlo 45 milionů. Co by za to jiná akční béčka dala.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry