Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

První reakce: Nosferatu je temná a vzrušující podívaná


ikona
krauset
draculahororlilly-rose deppNosferaturobert eggersupír
Nosferatu se dočkal po první projekci oslnivých reakcí. Můžeme na ně ale dát? 

Robert Eggers patří mezi nejlepší současné režiséry (nejen) hororového žánru. Jeho Čarodějnice se vyznačovala dobovou akurátností, stopami folkloru a překvapivým twistem. Maják zdůrazňoval hrůzu z osamění a izolovanosti dvou mužů na pustých skaliscích bičovaných vlnami. V Seveřanovi pak předvedl nejen talent pro to děsivé, ale též schopnost natáčet ve velkém měřítku. Jeho historický epos ale neztratil na podivnosti a temnotě.

 

Na konci prosince (respektive 2. ledna v Česku) bude mít premiéru jeho dlouho vyhlížená verze Nosferatu. Ve zpracování této draculovské látky tak následuje kroky Murnaua a Herzoga. V Eggersově verzi ztvární upířího hraběte Orloka Bill Skarsgård, jehož touhu rozdmýchá Lily-Rose Depp. V dalších rolích se objeví Nicholas Hoult, Willem Dafoe, Aaron Taylor-Johnson a Emma Corrin. Karlův rozbor traileru v pěti záběrech najdete zde

Před pár dny se odehrála první, slavnostní projekce, kterou moderoval Guillermo del Toro, a nadšené reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Podobně jako v případě ohlasů na Gladiátora je třeba mírnit optimismus po premiérové projekci, na níž jsou zváni influenceři, kteří mají nadšení v popisu práce. V případě Nosferatu jsme se však dočkali velkého množství názorů od kritiků předních amerických listů, a tak můžeme brát dojmy s trochu větší mírou důvěryhodnosti. 

A chválou seriózní kritické hlasy rozhodně nešetřily. IndieWire poslalo na premiéru kritiků hned několik: Anne Thompson označila Nosferatu za „dobový požitek a fantastický horor“, Carlos Aguilar poznamenal, že v Nosferatu „krystalizuje Eggersovo prozkoumávání zla jako přírodní síly“. Tomris Laffly z celého ansámblu nejvíce vyzdvihuje Lily-Rose Depp a nazývá Nosferatu „atmosférickým, gotickým a erotickým“ snímkem. A David Ehrlich ocenil „postelové svíjení“.

Clayton Davis z Variety napsal, že snímek je „krásný a strašlivě brilantní“ a Skarsgård „hrozivý“. Jordan Raup z The Film Stage vidí v Nosferatu „film z nejhlubších temnot čirého zla“ a „Eggersovo nejsebejistější dílo.“ Courtey Howard, rovněž z Variety, hovoří o „božsky temné rozkoši“. „Nejen jeden z nejlepších hororů tohoto roku, ale taky ten nejnadrženější“, nechal se slyšet Andrew J. Salazar.

V souvislosti s Nosferatu se tedy skloňují zejména dvě slova: temnota a smyslnost. Nepřekvapí to. Eggers chápe, podobně jako Coppola ve své adaptaci Draculy, že těžištěm gotického hororu je potlačovaná sexualita – a patrně ji ve svém snímku zvlášť zdůraznil. Jeho výběr vánočních svátku jako času premiéry Nosferatu pak působí jako obzvlášť povedený, svůdný, temný žert.

 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace