Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Horor s Cagem v kinech zahanbil romantiku se Scarlett Johansson! Animáky nadále dominují


ikona
TedGeorge
a24applebad boyschanning tatumdespicable medisneyfly me to the moonhorizoninside outjá, padouchkevin costnerlonglegsmaika monroemaxxxineneonnicolas cagepixarscarlett johanssonti westtiché místotržbyv hlavěvezmi mě na měsíc
Mladá agentka FBI nahání seriálového vraha s hlasem Nicolase Cage a diváci míří do kin v davech.  

Podobné kasovní příběhy/pohádky mám rád a trochu mě mrzí, že o nich poslední dobou píšu čím dál méně. Vezmeme to však pěkně od začátku. Longlegs je policejní procedurálka šmrncnutá hororem (nebo naopak?), kterou už od začátku snad všichni srovnávají s legendární Sedmičkou. Případně s Mlčením jehňátek, což jsou sakra silné kalibry.

Longlegs za sebou nemá žádného mocného distributora, který by byl schopný nacpat do marketingové kampaně desítky milionů. Ještě na začátku roku měl snímek ve hvězdách napsáno, že stejně jako většina bijáků uváděných v zámoří distribučkou Neon kiny jenom profičí. Jenomže…

Stejně jako v případě zmiňovaného kultovního thrilleru Finchera, kde se do poslední chvíle tajila účast Kevina Spaceyho, tak Longlegs hrál už od počátku dlouhé kampaně před uvedením do kin vabank a do poslední chvíle zbytečně neukazoval sípajícího Nicolase Cage. Jasně, všichni od začátku věděli, že si Cage zahraje démonického vraha. Jeho jméno bylo koneckonců napsáno už na konci prvního teaseru.

Parádní atmosférické upoutávky se však především spoléhaly na znovu velmi přesvědčivě vyděšenou Maiku Monroe (bokem doporučím její dva roky starý thriller Watcher) a dokázaly nejenom u tzv. „hororožroutů“ vzbudit okamžitou zvědavost. Svěží spojení klasického policejního pátrání s mrazivými okultními výjevy si okamžitě našlo svoje příznivce a jak se teď v zámořských kinech ukázalo v plné parádě, nešlo jenom o další z mnoha internetových humbuků.

Za první víkend totiž padlo bez přehánění parádních 22,6 mega, což stačilo na velmi překvapivé druhé místo ve víkendovém žebříčku. Jenom Mimoni odolali. Ještě před pár týdny se přitom očekávalo spíše 7–9 míčů, přičemž předprodeje v týdnu ukazovaly na 15. Více než dvacku očekávali jenom ti největší optimisté. Krása.

Úspěch potom podtrhuje střídmost všech zúčastněných. Cageova produkční společnost Saturn Films si plácla s režisérem Osgoodem Perkinsem (ano, synátor TOHO Perkinse z legendárního Hitchockova Psycha) a film prý pořídila za necelých 10 melounů. Následně se o snímek začala zajímat již zmiňovaná a doposud nenápadná distribučka Neon, která na jaře minulého roku bez velkého zájmu koupila práva na uvedení v Americe.

Do marketingu před uvedením přitom prý investovali také necelých 10 milionů dolarů, což je na poměry podobných žánrových kousků velmi, velmi málo. Jak to dokázali? Inu, na rozdíl od mocnější konkurence nerozhazovali desítky milionů za drahé televizní spoty.

Soustředili se na levnější internetové propagování a billboardy a o zbytek se již postarala šuškanda zaháčkovaných kolemjdoucích. U Neonu se konečně snažili a na virály spoléhající, dlouhá a promyšlená kampaň si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Palec nahoru, že propagaci horor neodbyli třeba jako v případě ve všech směrech nevýrazné Neposkvrněné. Tu od nejhoršího zachránil jen instáč Sydney Sweeney.

Takže ještě jednou – máme tady horor/thriller, který se vším všudy vyšel na necelou dvacku. V USA přitom otevřel za 22,6 mega a vsadil bych se, že na kasách kin v zámoří trhne minimálně trojnásobek. Stačilo k tomu přitom pouhých 2 500 kin! I u levnějších hororů mimochodem bývá běžné alespoň o tisícovku vyšší nasazení. Jasně, diváci po odchodu ze sálů dávají na rozdíl od nadšených kritiků (Rotteny hlásí výborné průměrné hodnocení 7,6) slabší C+, ale tak už to u hororů většinou bývá.

V této souvislosti vzpomínám třeba na prvotní „déčkovou“ diváckou nenávist v zámoří k Asterovu Děsivému dědictví. No a vidíte, dnes už pomalu kultovní horor od A24 navzdory jejich výhradám stejně více než ztrojnásobil úvodních 13,5 míčů z USA a na dlouhou dobu se stal největším hitem studia.

Když už jsme u těch šikulů z A24, načrtnu jednu možnou paralelu. Distribučka Neon se doteď prezentovala spíše jako pilný nákupčí, který kromě jiného bral snad každého vítěze z Cannes. Společnost založená v roce 2017 si nejprve v roce 2019 namastila kapsu díky Parazitovi, jenž v USA zvládnul v kinech utržit více než páďo, jenom aby to u následujících filmů zakoupených Neonem už bylo o řád slabší.

Já, Tonya s Margot Robbie zvládla jakž takž ucházející tři pětky, ale další hity z Cannes jako Titan, Trojuhelník smutku a konečně Anatomie pádu braly v USA spíše jenom nuzné jednotky milionů dolarů. Pro Neon musí být vysoká čísla u nezávisle financovaného a levného Longlegs velmi vítaným šokem.

Dojdou si totiž pro desítky milionů dolarů do plusu jenom v Americe (nezapomínejme na následné prodeje práv streamům a televizím). Je otázkou, jestli díky tomuto úspěchu pomyslně neroztáhnou křídla a nezkusí napodobit právě ty A24. To by samozřejmě znamenalo mnohem více produkovat a méně nakupovat. Nezlobil bych se.

 

Chválu povedeného a úspěšného filmu bych zakončil u obsazení. Hodně se už napsalo o návratu Cage na výsluní, který započal někdy v roce 2017 u premiéry Mandy: Kultu pomsty. Nutno však dodat, že ani jeden z jeho z následujících snímků nebyl kasovní hit. Až teď. Nicolas se nedávno nechal slyšet, že to v dalších letech vidí ještě na pár filmů a pak odejde do důchodu. Nedivil bych se, kdyby právě pod dojmem Longlegs svoje rozhodnutí přehodnotil.

Ještě větší radost mi však dělá sympatická Maika Monroe. Ta se dostala na výsluní před deseti lety především díky povedenému hororu Neutečeš a ještě v roce 2017 se ukázala hned v šesti bijácích. Poslední dobou však její kariéra uvadala, přičemž minulý rok si zahrála pouze v jednom dvouapůlhodinovém thrilleru. Snad ji nečekaný úspěch také nakopne ke světlejším zítřkům. Jo, a málem bych zapomněl – kupte prosím pěkně někdo Longlegs konečně do české distribuce! Datum tuzemské premiéry bohužel pořád určené není. Já vím, že zodpovědné osoby/možní spasitelé tyhle řádky čtou :) Tady se na streamy vážně spěchat nebude.

Rychle k druhé novince víkendu. Scarlett Johansson a Channing Tatum jistě neprotestovali, když se na obzoru objevil nekonečně bohatý Apple a nabídnul jim mastné honoráře v chystané stomilionové retro romantice Vezmi mě na měsíc.

Výsledkem je slaboučkých (avšak nijak překvapivých) 10 mega za první americký víkend. Stačilo to až na páté místo. U jablíčka už člověk tak nějak předpokládá, že ultradrahý biják, který by nikdo normální nezafinancoval (mávám na Scorseseho a Ridleyho Scotta), v kinech propadne.

 

Mocný Apple podle posledních zpráv již s podobně prodělečnými projekty, které omlouvá těžko vyčíslitelným pozdějším zájmem na jejich pluskovém streamu, pomalu brzdí. Jejich vrcholem nejspíše bude příští rok opulentní třistamilionová F1 s Bradem Pittem, která se samozřejmě také nemůže ani zdaleka zaplatit. Rád bych se mýlil. Zbývá tedy jenom zodpovědět, co udělá kasovní propadák Vezmi mě na měsíc s kariérou dvou hereckých hvězd.

O Tatuma bych se až tolik nebál. Ten případně najde dalšího toulavého psa nebo Sandru Bullock, pojede s ním (ní) přes půlku Ameriky nebo světa a lidé jistě do kin zase přijdou. To Scarlett teď musí mít trochu nahnáno. Po rozlučce s Marvelem – respektive Black Widow – se totiž ukazuje, že diváky v jiných rolích moc nezajímá. Prvním varováním byl propadnuvší Duch ve stroji alias Ghost in the Shell v roce 2017.

Ale ani specifická Andersonova fantasmagorie Asteroid City, ve které si z povinosti zahrála snad půlka Hollywoodu, do kin moc lidí nenalákala. Kdo ví, jestli Scarlett nečeká osud Chrise Pratta. Tedy herce, kterého už na plátně moc nevidíme, zato ho slyšíme v každém druhém animáku.

Scarlett se ozvala v hitovém Zpívej 2 a znovu ji po boku Chrise Hemswortha za pár měsíců uslyšíme v animáku Transformers Jedna. Herečka tedy bude jistě velmi napjatá, jak si příští rok povede Jurský svět 4. Pokud ani tady nepotečou dolary proudem, nevylučoval bych trochu trpký návrat k Marvelu.

Rychle k prvnímu místu, kde je samozřejmě Já, padouch 4. Animák klesá druhý víkend o 40 % a připisuje dalších 44 mega do bobtnající universalovské šrajtofle. Je to dobrý výsledek? To si pište, všechny předchozí instance „mimoňské“ franšízy padaly více.

Doposud nejnižší mezivíkendový pokles hlásil první díl Já, padoucha, který klesal o 42 %. Pohled na aktuálních 211 míčů v USA a nulovou konkurenci v následujících týdnech (myšleno samozřejmě animáky pro nejmenší a ne, nezapomínám na V hlavě 2) ukazuje, že konečnou bude v USA minimálně 350. Ne-li více.

No a globálně má Gru a jeho protivné podržtašky na kontě už 437 melounů, takže miliarda je rozhodně pořád ve hře. Nezapomínejme totiž na fakt, že premiéry ve Francii, Německu, Velké Británii a Číně se odehrály teprve tento víkend a animák se nejenom tam teprve rozjíždí. Itálie, Jižní Korea a Japonsko na premiéru přitom teprve čekají. Bude to znovu velké.

Jak už zaznělo v uplynulých týdnech mnohokrát, animáky letos holt více než jindy zachraňují trápící se Hollywood. To, co dokázal Tom Cruise s miliardovým Maverickem v prvním postcovidovém roce 2022, to teď obstarávají pokračování oblíbených rodinných sérií. Plynule navážeme pohledem na třetí místo, kde neustále bere dech kasovní výkonnost sequelu pixarovky V hlavě.

Další třetinový pokles znamená extra 21 mega a v Americe jsme už na neskutečných 572 melounech. Nerad bych se mýlil, ale padnou i ti Úžasňákovi 2 s doposud rekordními 608 míči. No a rekordy se nejspíše budou přepisovat i ve světě. Globálně mají Radost, Smutek a další emoce na kontě 1 292 milionů dolarů. Právě se povedlo překonat letité Ledové království s 1 285 melouny a pixarovka míří ještě výš. Jak vysoko?

Nejvýdělečnějším animákem všech dob (pozor, Lví král s miliardou a půl se nepočítá) je Ledové království 2. Disneyovka zvládla na podzim 2019 trhnout v kinech 1,45 miliardy doláčů a V hlavě 2 půjde výš. Kde beru tu jistotu? Kromě neustále nízkých poklesů v kinech po celém světě třeba i díky tomu, že se na premiéru pixarovky pořád třesou v Japonsku, kde se na skákající lampičku skoro pokaždé chodí v davech.

Co bramborová pozice? Tiché místo: První den se po relativně vysokých propadech minulý víkend čerstvě stabilizuje. Propad o 43 % třetí víkend je ok, stejně tak pohled na celkových 116 mega v USA. Globálně jsme na 220 melounech a nedávno prodaný Paramount bude vzhledem k rozumnému 67milionovému rozpočtu bezesporu spokojený.

Rychle ke zbytku startovního pole. Na šestce se spokojeně uvelebili Will Smith a Martin Lawrence. Mizerové: Na život a na smrt jsou stejně jako předchozí díl Mizerné (dobrá, Mizerovské) ságy trvalka. V USA sledujeme další zanedbatelný třetinový padák a ve světě jakbysmet. Aktuálních 185 z Ameriky a ještě o pár mega vyšší číslo ze zbytku světa (193) dává čím dál jasnější odpověď, zda se sympatická dvojka agentů z Floridy ještě někdy vrátí na stříbrná plátna.

Dalším pánem na holení je Kevin Costner na sedmičce. ČSFD hlásí na rozdíl od kolegy KarlaR s Horizontem velkou spokojenost, Kevin bohužel navzdory přízni tuzemského publika teď nejspíše roní slzy na jednom ze svých zbývajících rančů, které nedal bankám do zástavy.

Všímaví a zase jednou neúprosní Warneři se totiž rozhodli odložit na neurčito premiéru již hotového druhého dílu Horizontu: Americké ságy. Minimálně v zámoří se měli diváci dočkat v polovině srpna, ale to už bohužel pro milovníky rozmáchlých (a teď už oficiálně mrtvých) westernů není pravda.

Utržit po třech týdnech u tak nákladného projektu celkových 27 milionů z amerických kin a zanedbatelné drobné ze zbytku světa, je prostě průšvih. Navzdory faktu, že vzhledem k slabému 11milionovému otvíráku mohlo být ještě hůř. Tohle bolí, ale překvapený vážně nemůže být vůbec nikdo. Ani Costner.

Osmý plac bere MaXXXine, která se moc nepozdávala kolegům Civalovi a do_Odovi, zato navýsost (a jistě nejenom pro mě překvapivě) spokojený Mr. Hlad si v recenzi pokusil obhájit vysoké osmičkové hodnocení. Klikejte a posuďte sami, jak se mu to povedlo.

Sympaťák a do mainstreamu pomalu pronikající Ti West každopádně nezapřel svoje kořeny s mikroskopicky levnými horory, na něž nedali a nedají dopustit především hororoví fajnšmekři. Závěrečný díl svojí trilogie totiž znovu pořídil za méně než deset míčů. Studio A24 tedy při pohledu na 11,7 mega z USA nijak přehnaně hořekovat nebude.

Co devítka? Moji lenost rozebírat finanční podhoubí dalšího bollywoodského exportu si obhájím tím, že vás tu nechci držet do večera. Odkážu tedy na trailer k akčnímu thrilleru s všeříkajícím názvem Indian 2 a dodám, že trhnout z 500 kin skoro dvě mega za víkend je pro indický export zase a znovu vlastně cajk. Oni si většinu podstatných doláčů vydělají v domovské miliardové zemi.

No a konečně desátá pozice, kde se s kiny kvapně loučí Angel Studios. Ti ne a ne napodobit nečekaný a médii propíraný globální sukces rádoby kontroverzního Sound of Freedom s Jamesem Caviezelem.

Byť se názvem Sound Of Hope snažili lacině nalákat věrné publikum milující naháněnou agenta bez bázně a hany s pedofily, trailer na jejich poslední film působí jako další zaměnitelné drama sračkaře Tylera Perryho. Nuda, která při pohledu na slaboučkých 9,8 mega po dvou víkendech neoslovila ani ty Američany, kteří jako jediní na podobné laciné agitky pořád ještě občas zajdou.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde.

Příští víkend se pokusí vzepřít trudnému kasovnímu osudu volné pokračování oblíbeného devadesátkového a katastrofického Twistera. Všelijakými digitálními kejklemi přeplněný sequel Twisters měl bláhové studio Universal prý vyjít na astronomických 200 mega, takže sázky jsou zase jednou setsakra vysoko. Dočkáme se další nepravděpodobné tržební pohádky?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (22)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace