Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 největších kasovních propadáků za rok 2023


ikona
TedGeorge
adam driverapple tv+ben affleckbob igerdc universedisneyezra millerfoxgareth edwardsguy ritchieharrison fordjonathan majorskomiksymarvelnetflixpixarpropadákyrobert rodriguezsonytržbywarner bros.
Jedenáct průšvihových filmů, které byly letos pro hollywoodská studia těmi nejfatálnějšími kasovními pohromami. 

Rok 2023 pomalu odpočítává poslední hodiny a tak je ten správný čas ještě jednou bilancovat. To kvalitativně nejlepší a nejhorší z nabídky distributorů už kolegové z redakce sepsali v uplynulých dnech. Na mě (stejně jako v minulých letech) zbyl nelehký úkol vybrat jedenáctku těch největších kasovních průšvihů. Když se tak prodírám nekonečnými stovkami milionů dolarů, které letos prodělal nejenom Disney, začínám jako fanoušek filmů a většiny kinořetězců propadat jisté beznaději. Těch propadáků bylo letos vážně moc.

Nejkřiklavější je asi ústup ze slávy komiksáren, které byly ještě v posledním předcovidovém roce 2019 tím hlavním tahounem hollywoodské mašinérie zásobující sály po celém světě miliardovými filmy. Ale to zdaleka nebyl jediný letošní problém a vy už asi tušíte, které studio bude na následujících řádcích jmenované nejčastěji. Ne, nebude to Apple, jež nám poslední roky (samozřejmě myšleno s nadsázkou) tajil, že má také stream a měl by se snad snažit konkurovat Disneymu+, Netflixu, Amazonu Prime, Warnerům s jejich Maxem, Paramountu Plus a dalším.

Jinými slovy – tak trochu hybridní podzimní kinopremiéry Zabijáků rozkvetlého měsíce a Napoleona, zacálované jejím bezedným kontem, budu ignorovat. Proč? Protože pro dotyčný konglomerát bylo uvedení v kinech více než cokoliv jiného reklama na nadcházející start Apple TV+. Na závěr úvodu nezbývá než zopakovat, co zaznělo už mnohokrát v minulých letech. Kasovní propadáky řadím za sebe od nejméně bolavého po nejkritičtější případy nejenom podle množství prodělaných milionů. Beru v potaz i ambice studií, režisérů, herců a svoji roli samozřejmě hraje i faktor překvapení, kdy nejedna kdysi mocná franšíza krutě pohořela. Jdeme na to.

 

4. Přání
Rozpočet: Disney samozřejmě mlží, ale podle všeho 175–200!
Tržby v USA: 57,7 (stav ke dni 27.12.)
Tržby ve světě: 89,1
Tržby globálně: 146,8
Spooner se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Animované vyvrcholení oslav 100 let studia Disney asi ani nemohlo být nudnější. Místo hravého mixu moderní pohádky s poctou klasikám jsme dostali fádní a naprosto rutinní animák, který kromě sázky na nostalgii nenabízí prakticky nic zajímavého. Malé holčičky budou asi spokojeny, všichni ostatní budou v kině usínat nudou.
Vytáhni v hospodě: Pohádka byla natočena v – nejenom pro Disneyho neobvyklém – extra širokoúhlém CinemaScope formátu 2,55:1, který byl nejvíce populární v padesátých a šedesátých letech. V posledních letech jste ho mohli vidět na plátně kin třeba díky Damienu Chazellovi a La la Landu. Studio Disney takto v minulosti vyprodukoval pouze původní animované verze Lady a Trampa a Šípkové Růženky z padesátých let. Kéž by byl zoufale neoriginální animák výjimečný i něčím jiným.

Nastal ten správný čas posvítit si na další bolístku Disneyho – na první pohled nehorázně vysoké rozpočty. Asi chápu, proč třeba Pixar točí snad úplně vše za dvě kila. Na rozdíl od konkurence nespoléhají na tzv. „outsourcing“, tedy přerozdělování práce do těch levných (a ještě levnějších) krajin. Podle vyjádření šéfa Pixaru platí fakticky výhradně drahé americké zaměstnance, kteří každý měsíc dostávají výplaty bez ohledu na to, kolik filmů zrovna daný rok skákající lampička pošle do kin.

No a stejný případ je Walt Disney Animation Studio, které si zakládá na tom, že na těch největších a nejdražších filmech pracuje jejich tým v Burbanku v Kalifornii. Pozor, neplatí to třeba pro méně důležité filmy a seriály pro kabelovku atd. Tam se využívá levná pracovní síla z Indie a dalších zemí jedna báseň. No a když už jsem to načal – podobně striktní rozhodně není třeba Marvel, jenž do svých snímků zbytečně cpe více a více CGI. Kdyby třeba na Ant-Manovi a Wasp: Qauntumanii pracovali pouze Američané, tak se Kevin Feige nedoplatí.

Bob Iger problémy vidí, ale nemá před sebou jednoduchou cestu. Moloch zaměstnává celkem 220 000 lidí, a když letos na jaře vyšlo najevo, že jich 7 000 propustí (mezi nimi mimochodem byl i šéf Marvel Entertainment a nemesis Kevina FeigehoIsaac Perlmutter), z kdysi oceňovaného šéfa, který byl dříve pokládaný za jednoho z nejúspěšnějších CEO v historii Hollywoodu, se rázem stal padouch, jenž si vyplácí desítky milionů dolarů na prémiích, zatímco jeho propuštění zaměstnanci teď nemají co do huby. Zlobu chápu. Šetřit sice musí všichni a Disney tímto krokem prý oseká náklady o nezanedbatelných 5,5 miliard, nicméně to bude jenom slabou útěchou pro všechny ty věrné zaměstnance, které teď multimiliardová společnost nechá na holičkách.

Samozřejmě trochu zjednodušuji komplexní problém, nicméně nákladové struktury, které dávaly smysl, když Disney pral do kin Iron Many, Ledová království a Úžasňákovi, už jaksi nedávají smysl, když servíruje Ant-Many, Přání a Rakeťáky. Tedy kasovní zklamání, nebo rovnou propadáky. Není to úplně jednoduché udělat během jednoho–dvou let otočku o 180 stupňů a najet na rentabilní systém, který v případě animáků předvádí třeba universalovská filiálka Illumination zozdpovědná za Já, padouchy, Mimoně a další. Kdo ví, jestli je to vůbec možné. Jak z toho tedy ven? Bude to banální zvolání na závěr mojí odborové odbočky, ale vsadit vše na kvalitu, poučit se z nezdarů a když to jinak nepůjde – holt lidem servírovat Ledové království 3 (podle posledních zpráv opravdu vznikne), V hlavě 2 a další sequely, které sice nebudou hýřit originalitou, ale horší než Přání být nemohou. A vydělají.

3. Indiana Jones a nástroj osudu
Rozpočet: 290–329!!!
Tržby v USA: 174,5
Tržby ve světě: 209,5
Tržby celkem: 384
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Skvělý Indiana Jones... posledních 40 minut. Bohužel jim předchází hodina a půl zběsilého pobíhání, což je u Jamese Mangolda docela zklamání. V rámci žánru i tak fajn, v rámci Indyho ale meh.
Vytáhni v hospodě: John Williams se na jednom ze svých koncertů před premiérou Indyho zmínil o tom, že navzdory faktu, že produkce Indiana Jones 5 už oficiálně skončila, možná bude ještě muset složit novou hudbu pro „nový“ závěr filmu. Asi netřeba dodávat, že nervózní studio nekvitovalo zrovna s povděkem, že byla podobná informace vypuštěna do éteru a vše musel na Twitteru dementovat režisér James Mangold.

Načasování je důležité a v případě pátého dílu Indiana Jonese se asi čekalo příliš dlouho. Patnáct let po premiéře čtyřky je Harrisonu Fordovi 81, a byť si myslím, že Ford v rámci možností vybruslil z návratu do kůže esenciální postavy našeho mládí ještě se ctí, Indy už holt mladší generaci neoslovil. Svůj díl viny možná nese i (tentokrát pouze produkující) Steven Spielberg, jenž v roce 2008 naservíroval rozporuplnou čtyřku, na kterou dnes vzpomínají snad jenom vybraní cinefilové a Shia LaBeouf. No a když už zmiňuji načasování, tak určit datum premiéry na začátek července, když je za rohem Barbie, Oppenheimer a Mission: Impossible, také není zrovna ideální volba.

Nepatřím sice k těm, kteří dští síru na Mangoldův pokus o oživení jonesovské franšízy, nicméně ani nejásám. Podivuji se pozoruhodnému rozhodnutí vyslat měsíce před premiérou mírně nadprůměrný dobrodružný film do Cannes, jenom aby se dlouhé týdny úplně všude řešilo, že do kin nemíří pecka. Moc nechápu, že po tolika zklamáních a propadácích je Kathleen Kennedy pořád šéfkou Lucasfilmu. Ne, miliardu nikdo nečekal, ale necelých 400 mega pro jeden z nejnákladnějších filmů všech dob je pro Disneyho jedna z nejhorších zpráv za poslední roky. Když už Myšák zacáloval Lucasovi 2,2 miliardy dolarů a k tomu přihodil více než 37 milionů akcií (George prý celkem trhnul nikoliv dříve reportované čtyři miliardy, nýbrž rovnou deset!), tak po pohřbu Star Wars mohl aspoň ten „doplňkový“ Indy něco trhnout. Nestalo se.

2. Flash
Rozpočet: Původně se uvádělo 200, nicméně podle Hollywood Reporteru náklady ve skutečnosti vystoupaly až ke třem kilům!
Tržby v USA: 108,1
Tržby ve světě: 162,5
Tržby celkem: 270,6
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Netrpěl jsem tolik jako ostatní, zároveň to však neznamená, že jsem u některých momentů (digicamea, akce na pláni) netrpěl docela dost. Ještě že to má slušnou linku s mámou a neselhávajícího Keatona, jako celek ale hodně promarněná šance.
Vytáhni v hospodě: Film byl poprvé oznámen již léta páně 2014. Byl obsazený Ezra Miller a termín premiéry byl stanovený na 23. března 2018. Po nekonečných odkladech jsme se nakonec dočkali až letos v polovině června. Pokud jste stejně jako já v létě zašli do kina, tak se mnou jistě budete souhlasit, že se čekání nevyplatilo.

Ještě jednou si od psaveckého maratónu ulevím a budu pro změnu citovat imfa: „Velké ambice vložené do sólovky nejotravnějšího superhrdiny filmového DCEU (to je důležité upřesnění, protože komiksový Flash je super a animákovou verzi Flashpoint Paradox by si všichni měli povinně pustit), zdivočelý Ezra pravidelně cestující za hranu zákona, ale také snaha prodat sólovku namočením do multivesmírů a zdání zásadního eventu, která se ovšem pomlátila s oznámením nového vedení a tím i směřování DC adaptací. Z DCEU se s příchodem dalších filmů stává DCU a stará garda v něm už jaksi nemá co dělat. Proč tedy chodit do kina na Flashe, když už vlastně nemůže provést nic důležitého. Dokonce ani ten slibovaný reset se vlastně nekoná.“

Tentokrát už neobstojí argument zmíněný u Brouka, že se Warneři chtěli nového celovečeráku zbavit a po čerstvém Aquamanovi prostě zapomenout. Kdepak, Flash měl ty nejvyšší – skoro se až nabízí napsat „Endgame“ – ambice. Nic nebylo platné, že Tom Cruise týdny před premiérou chválil režiséra Muschiettiho a studio asi logicky vsadilo na mnohovesmírný návrat své dost možná nejvděčnější a nejoblíbenější postavy, tedy v trailerech akcentovaného Batmana. Flash v červnu pokračoval tam, kde konkurenční Ant-Man na jaře začal. Tedy u přeplácaného a hnusného CGI, které jenom podtrhlo celkově slabý film. Nikdy bych nevěřil, že studio dokáže tak vděčný koncept takhle pohnojit a dokonce ani nedorovná slabé 390milionové tržby Black Adama. Nebýt ještě o chlup marnějšího Marvelu, Ezra Miller by se dočkal zlata pro ten největší propadák roku 2023.

1. Marvels
Rozpočet: 220–270 (připomínám stopáž 105 minut včetně klasicky dlouhých závěrečných titulků)
Tržby v USA: 84,4
Tržby ve světě: 121,2
Tržby celkem: 205,6
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Nejhorší film, co jsem v roce 2023 viděl, a nejhorší komiksovka z MCU. Marvels jsou antitezí toho, jak by se mělo pracovat s projektem za 200+ milionů dolarů, a vážně mě mrzí, že kdysi skvělé komiksové univerzum kleslo až takhle hluboko. Snad v nejbližších letech přijde nějaká spása!
Vytáhni v hospodě: Marvels, Thor: Láska jako hrom a Ant-Man a Wasp: Quantumania byly natáčeny současně. Marvels v New Jersey, Ant-Man v Atlantě a Thor v Austrálii. Možná i to trochu vysvětluje, proč si výsledný produkt producent Kevin Feige, ehm, nepohlídal a každý ze tří jmenovaných stojí… no však vy víte za co.

Že je Marvel s prominutím v pr*eli, to už myslím po letošku vědí všichni. Časy, kdy Iron Man, Captain America a další alespoň trochu vábili do kina i redakčního fanboye Bély Tarra Rimsyho, jsou ty tam a zbývá jenom zmar, který naposledy zvýraznilo propuštění Jonathana Majorse, jehož porota označila za vinného v případu napadení jeho tehdejší přítelkyně. Majors alias Kang měl být tím hlavním mnohovesmírným šmejdem, kvůli němuž někdo z nastupující generace superhrdinů zvolá ono vděčně: „Avengers, Assemble“. No, nejspíše se nedočkáme a nikoho to vlastně netankuje. Oni už celkově marvelovky nikoho moc nelákají. Výplňovka Marvels byla jenom poslední kapkou do přeplácaného a zbytnými seriály rozředěného universa, které v posledních letech něco načne, jenom aby se k tomu Marvel už nikdy nevrátil.

Horší je, že pokračování miliardové Captain Marvel je symptomem mnohem hlubšího problému, který se týká celého Disneyho a já s dovolením navážu na rozpočtové myšlenky pod Přáním. Myšák se holt úplně ke všem kdysi mocným franšízám chová vyloženě macešsky a já na podporu svého tvrzení na úplný závěr kromě odkazu na shrnující téma ještě nabídnu několik všeříkajících čísel. Moloch ještě před čtyřmi lety utržil v kinech po celém světě rekordních více než jedenáct miliard dolarů. V mimořádně úspěšném „Avengers: Endgame roku“ mu k takovému nášupu stačilo devět filmů. Ne, nepočítám dvoumiliardový příspěvek od tenkrát čerstvě spolknutých Foxů. Co letos?

Pro pořádek znovu vynechám spolknuté lišáky (takže žádný Hercule Poirot ani Avatar 2, který ještě na začátku letošního roku po covidu zachraňoval, co se dá) a budu brát v potaz pouze „klasické“ disneyovky, kde hraje prim Marvel, Pixar, Lucasfilm a pohádky, letos reprezentované Malou mořskou vílou a animákem Přání. Na oficiální info si budeme muset ještě počkat, nicméně podle mých počtů trhlo letos celosvětově v kinech těch osm nejdůležitějších bijáků cca 3,3 miliardy. Připomínám, že zpět ke studiu zamířila maximálně polovina v kinech utržených peněz. Když budu hodný, počítejte tedy 1,65 miliardy.

Ta nešťastná osmička celovečeráků (profitabilní byly letos podle všeho pouze Strážci Galaxie: Volume 3) přitom studio vyšla na nějakých 1,7 miliard dolarů netto. Beru v potaz pouze samotné rozpočty, nikoliv drahé reklamní kampaně, které mohly celkově klidně koštovat další miliardu. Jasně, nezapočítávám jenom těžko měřitelný přísun předplatitelů na Disney+, prodeje digitálních a pořád ještě vydávaných fyzických kopií, televizní práva atd, ale myslím, že už máte představu a tímto článek pomalu ukončím. Rád bych napsal, že při pohledu na premiéry v následujících měsících bude lépe a minimálně Pixar se díky návratu k sequelům po dlouhé době dočká další miliardy, ale sázka na nespolehlivé rodinky je ošidná a zrovna příští rok se bez jejich korun a dolarů více než kdy jinde neobejde žádné studio. No, bude to ještě zajímavé.

---

Nevešlo se: Renfield, Ferrari, Dungeons & Dragons: Čest zlodějů, Expend4bles, On se bojí, Krakenteena Ruby a mnoho dalších.

Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená a nezbývá než vás vyzvat, abyste se neupejpali a také sepsali jedenáctku filmů, které ve vašich očích byly těmi největšími kasovními provary právě končícího roku.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (52)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace