Mijazaki a Godzilla zahanbili Hollywood. Kinaři zoufale vyhlíží Wonku s Aquamanem
00:01 | 11.12.2023 |
Zatímco před covidovým rokem 2020 penetrovaly zahraniční snímky americkou kasovní top desítku spíše výjimečně, poslední měsíce sledujeme snad každý druhý víkend především indické novinky, jež si často jenom z pár set kin uzmou nějaký ten milion dolarů nad plán. Jasně, ne každý evropský nebo asijský vetřelec se dočká vítaného amerického přilepšení. Vyprávět by mohl třeba i Petr Jákl se svým Žižkou, jenž před rokem z více než tisíce kin nedokázal za první víkend utržit ani milion dolarů.
Nedostatek lákavých hollywoodských novinek, který letos na podzim podtrhly dlouhé herecké a scenáristické stávky, je každopádně vidět na každém kroku, což představuje vítanou příležitost pro zbytek světa. I tentokrát mimochodem jeden indický export v USA docela zabodoval, nicméně prim výjimečně hrálo Japonsko a radost budou mít především věrní fanoušci studia Ghibli.
Do důchodu neustále odcházející Hajao Mijazaki po deseti letech přispěchal se svým dalším posledním filmem a dokonale využil prosincového bezčasí, kdy studia každý rok vyčkávají do poslední chvíle se svými vánočními novinkami. Chlapec a volavka tak zvládnul z 2 200 kin utržit necelých 13 míčů, což je pro legendárního japonského kreslíře parádní výsledek. Jeho maximem totiž dodnes byl pětimilionový otvírák válečného/životopisného anime Zvedá se vítr.
Ne, Amerika nikdy nebyla pro Mijazakiho zásadní. Když chtěl v druhé polovině devadesátých let Harvey Weinstein zkrátit americkou verzi Princezny Mononoke o 45 minut (Harvey prý kdysi studiu Ghibli hodně nevybíravě vyhrožoval), tak mu měl Mijazaki jako odpověď poslat katanu s všeříkajícím vzkazem „žádné stříhání“. Kdepak, unikátní a nekompromisní studio Ghibli si vždycky jelo svoje a nenechalo si do toho kecat.
Stačí jim věrné japonské publikum, které více méně autobiografické bajky svého mistra milovalo odjakživa, přičemž třeba v případě Cesty do fantazie nechalo na pokladnách tamních kin v přepočtu více než 300 (!) milionů dolarů. Až takový kasovní sukces si v domovině Chlapec a volavka nepřipsal, ale když vezmeme v potaz fakt, že právě v Japonsku nepředcházela letnímu uvedení anime žádná reklamní kampaň, je reportovaných 56 mega velmi slušný výsledek. Zpět do USA.
Diváci v zámoří si mohli vybrat mezi původní verzí s titulky a prý velmi povedeným dabingem. Svůj hlas kromě Florence Pugh třeba znovu propůjčil Christian Bale, jenž se prý do kouzelné poetiky Ghibli filmů zamiloval už po projekci zmiňované Cesty do fantazie a sám měl tenkrát kontaktovat Mijazakiho tým s nabídkou, že nadabuje do angličtiny postavu v jejich chystaném snímku. Tím byl před dvaceti lety Zámek v oblacích.
Výsledkem je každopádně velká spokojenost diváků, kteří po odchodu ze zámořských sálů ohodnotili Chlapce a volavku téměř maximálními čísly (na Rottenech mimochodem svítí vysoké hodnocení kritiků 8,5 z 10) a film doporučují, kde se dá.
Rozpočet prý atakoval hranici 50 milionů dolarů, což je pro známé japonské studio nejvíc v historii, takže americký doping se nakonec ještě bude hodit. Pokud Mijazakimu příští víkend nepřistřihne křídla chválený Wonka, jenž by vzhledem k vysokým pořizovacím nákladům před Vánoci rád odstartoval alespoň za 40 melounů, klidně bych si tipnul konec Chlapce a volavky za hranicí 30 milionů dolarů. Kolem a kolem tedy vysoce uspokojivé americké entrée a my frčíme dál.
Stříbrnou pozici odbydu s tím, že Hunger Games: Balada o ptácích a hadech je už oficiálně trvalka. I čtvrtý víkend se totiž těší oblibě nejenom amerických diváků, což jasně ukazuje nízký pokles o třetinu a dalších 9 míčů do pokladničky studia Lionsgate. V USA jsme aktuálně na 135 milionech a zbytek světa přisypal velmi podobné numero.
Pokud se nemýlím, tak na mladé nešťastníky bojující v dystopickém světě o život se bude chodit i o Vánocích, takže globální tři kila padnou levou zadní. Když si vzpomenu na 44milionový otvírák, jenž před necelým měsícem trochu zklamal, tak vlastně můžeme hovořit o slušném úspěchu. Přispěchá studio s dalším dílem, respektive prequelem? Nedivil bych se.
Co bronz? Godzilla Minus One je dalším nadmíru povedeným japonským exportem, který rezonuje i ve zbytku světa. V zámoří se po hezkém jedenáctimilionovém odpichu klesalo jenom o pětinu (!) a pro distributora Toho International (ti se mimochodem starají i o distribuci Mijazakiho novinky, takže budou mít pěkné Vánoce) z toho bylo dalších osm míčů. Více než 25 milionů z Ameriky je dobře dvojnásobek toho, co jsem ještě před pár týdny tipoval.
Byť se v domovském Japonsku nejedná o žádný zázračný hit (domácí tržby fakticky kopírují ty americké), režisér Takaši Jamazaki si rozhodně zaslouží pochvalu. Když už jsme u režiséra… Ten byl v jednom z rozhovorů na Tokijském Comic Conu nucený zareagovat na zkazky pocházející, ehm, z Wikipedie, že nejenom Civalem a Hladem chválenou parádu pořídil za směšných 15 míčů. K reportovanému rozpočtu řekl následující: „Kéž by to byla pravda“. Inu, vyložte si jeho tajnosnubnou odpověď, jak chcete.
Já jsem každopádně pevně rozhodnutý přisypat do bobtnající Godzillí pokladničky také. Ne, Cinema City se mých peněz nedočká. Budu spíše vyhlížet nějakou jednosálovku v okolí, přičemž Pražáci si můžou už v pondělí po osmé večer zaskočit třeba do Bio Oko.
Zbytek startovního pole prolétneme už jenom v rychlosti. Na čtvrtém, respektive pátém místě se uvelebily dva animáky. Zatímco Trollové 3 pořád živí naději na splacení svého stomilionového rozpočtu (v USA mají na kontě 83 míčů a ve zbytku světa ještě o pár milionů více), disneyovce Přání už status propadák nikdo neodpáře.
Zpívánky pro nejmenší, s nimiž se Disney pokusil oslavit století na trhu, se sice v Americe poprvé dočkaly normálního poklesu o 31 %, nicméně v globálu teprve horko těžko zdolaly kilo a ani Vánoce za rohem je nespasí. Chris Pine podle mě doufá, že se ještě alespoň jednou vrátí na palubu Enterprise, protože letos je to pro něj po v redakci oblíbeném fantasy Dungeons & Dragons: Čest zlodějů už druhý mastný propadák v řadě. A to se v Hollywoodu jen tak neodpouští.
Až na šestém place smutní popová diva Beyoncé. Pokles o 77 (!) procent je strmý i na poměry koncertních filmů, na něž se většinou nahrnou fanoušci už první víkend. Queen Bee tak může těšit jenom fakt, že i střídmých 28 melounů pro její celovečerák RENAISSANCE by snad mělo stačit na pokrytí jistě nijak vysokého rozpočtu.
A pokud ne, tak se holt utracené dolary rozepíší mezi náklady na úspěšnou koncertní tour. Jedna z mnoha současných královen popu každopádně doufala ve větší nášup a s tím přímo související promo, což je stejně jako u Taylor Swift a její Eras Tour tím hlavním důvodem, proč film vůbec vzniknul a šel do kin.
Na sedmičce trůní Napoleon. Kolaborace Ridleyho Scotta a molochu Apple klesá v zámoří o poprvé rozumných 42 % a má na kontě 53 míčů, podpořených dalšími 110 ze zbytku světa. Nakonec i ta dvě globální kila budou ještě fuška, což sice podle všeho nijak extra netankuje technologický gigant, který časem nabídne na svém streamu prodlouženou čtyřhodinovou verzi, ale nízké tržby jistě vadí kinařům. Epika Ridleyho totiž už neláká ani v Evropě, což můžete sami vidět na poloprázdných (a to jsem ještě hodný) sálech ve vašem okolí. Ne, aktuální tuzemská Levná neděle se nepočítá. Při ní naplní sály i ezo čmelák Petra Vachlera.
Pomalu finišujeme. Waitress: The Musical na osmičce je záznam úspěšného broadwayského muzikálu, který si za první víkend v amerických kinech přišel na jakž takž slušné čtyři milióny. Z 1 200 kin se takový výsledek dal očekávat a pokud snad doufáte, že se časem dočkáte recenze od do_Oda, jenž má v redakci monopol na záznamy zámořských divadelních muzikálů, tak vás zklamu. Servírka, kterou jste v romantickém filmu před šestnácti lety možná zaregistrovali na DVD (hlavní role si vystřihli Keri Russell a Nathan Fillion), se v muzikálovém podání dočká jenom časově omezené zámořské premiéry.
Pro pořádek dodávám, že na předposlední pozici utržila už skoro 12 melounů indická divočina Animal a konečně na desítce vyklízí pozice studio Angel se svým The Shift. S jídlem roste chuť a tak především křesťanskými agitkami živení producenti zkusili štěstí se sci-fi říznutou thrillerem. Mrzkých osm a půl milionu jim ukazuje, že bůh tentokrát nestál na jejich straně.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde
Příští víkend se pokusí fanynky a fanoušky Timothée Chalameta vyburcovat k návštěvě kina Wonka, kterému koukám právě Cival udělil na ČSFD čtyři hvězdy. Warneři jistě doufají, že prequel oblíbené knihy Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu napodobí úspěch Burtonova filmu s Johnny Deppem, jenž v létě 2005 útočil na půl miliardy dolarů. Úvodních 43 milionů z první várky premiér ve světě (včetně parádních 11 míčů z Velké Británie) naznačuje, že by se mu to mohlo podařit.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry