Taylor Swift zlámala rekordy, trumfla Venoma a dotírá na Jokera
00:01 | 16.10.2023 |
Kdybych někdy na začátku léta napsal redakčním kolegům, že na podzim půjde do kin po celém světě koncertní film Taylor Swift a v Americe se dočká o 40 milionů vyššího otvíráku než Indiana Jones a nástroj osudu, volali by nejspíše do Bohnic, ať si mě promptně odvezou. Ještě 30. srpna letošního roku neměl kromě týmu kolem zpěvačky a zástupců distribuujícího kinořetězce AMC nikdo tušení, že v půlce října se ve vybraných kinosálech odehraje něco velkého.
O měsíc a půl později máme za sebou víkend, během něhož zpěvačka trhla se svým sestřihem ze tří koncertů v Los Angeles 95 až 97 milionů dolarů. Jenom v USA. Pokud by se zítra potvrdilo (zbývá sečíst neděli, ale pátečních 39 a sobotních 32 míčů už je víceméně jasných) právě 97 mega, znamenalo by to nejvyšší říjnový otvírák všech dob. Faktem je, že padly všechny myslitelné rekordy u koncertních filmů a Justin Bieber, Michael Jackson nebo korejský boyband BTS koukají na Taylor z hodně velké dálky.
Stejně jako v případě nevděčného ledna platí, že ještě nikdy v historii žádný snímek nepřekonal v říjnu sto milionů za první víkend a podle prvních odhadů se tak nestane ani tentokrát. Už teď je však jasné, že Venoma a jeho 80 mega se v USA povedlo přeskočit bez větších problémů. Jestli bude pokořen i Joker, jenž v zámoří doposud vládnul „jenom“ s 96,2 miliony dolarů, to si ještě budeme muset počkat. Zbytek světa každopádně hlásí o chlup slabší třicetimilionovou nadílku. Tady už se Taylor s Jokerem měřit nemůže, protože klaun s tváří Joaquina Phoenixe před čtyřmi lety zvládnul čtvrtmiliardový globální otvírák.
Vděční fandové všech generací holt vzali multiplexy útokem především v USA a nelze se divit, že event v kinech hodnotí podle CinemaScore absolutním hodnocením A+. Beznadějně vyprodané turné, které by „Swifties“ jistě preferovali vidět naživo, trhá už teď úplně všechny rekordy, a to se Taylor teprve chystá zaútočit se svou koncertní šňůrou na ty největší arény mimo USA. Kdo ví, jak by trochu nižší tržby filmu ve zbytku světa vypadaly, kdyby už turné proběhlo i tam. Praha nebo Brno bohužel pro tuzemské fanoušky příští rok utřou. Slováci mají také smůlu. Buď je nás málo, nebo máme příliš malé koncertní haly. Nebo obojí.
Už teď se každopádně odhaduje, že až bude příští rok hotovo, celkové globální příjmy z živé koncertní The Eras Tour přesáhnou neskutečné čtyři miliardy dolarů. Adele, Billie Eilish, Ariana Grande, Katy Perry a koneckonců i Beyoncé, která na začátku prosince uvede do kin po celém světě svůj (dramaturgicky přeci jenom ambicióznější) koncertní film, jenom tiše závidí.
Taylor v současnosti nemá konkurenci a zájem o ni je natolik vysoký, že úplně stačí, aby se objevila na tribuně při utkání amerického fotbalu a spekulace o románku s hráčem Travisem Kelcem ženou již tak vysokou sledovanost v zámoří populárního sportu do nebeských výšin. Může se vám to nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, můžete to ignorovat, ale promo si zpěvačka umí zařídit jako nikdo jiný.
Zpěvačka je prostě už ve třiatřiceti letech protřelá byznysmenka, která v rychlosti ukutila (podle Rottenů s hodnocením 8,8/10 mimochodem velmi dobře udělaný) koncertní záznam ze své nekonečné šnůry koncertů, a tím hlavním důvodem bylo samozřejmě promo na live tour. Miliardy leží právě tam, což však rozhodně neznamená, že by si Taylor nepojistila exkluzivní podmínky uvedení v kinech.
Revoluční obejití klasických hollywoodských studií vyústilo v nečekané partnerství s kinořetězcem AMC, který také s pomocí menších námezdních distributorů dostal biják do více než 90 (!) zemí ve světě a celkových 8 000 kin. Do rovnice si přidejte dražší vstupné, než je obvyklé (v USA běžně 19,89 doláčů, u nás 339 korun) a fakt, že tým kolem Taylor podle některých zpráv dostane rovnou polovinu z ceny lístků do vlastní kapsy. Ne, to by jí třeba Warneři vážně nenabídli.
Fakt, že tým kolem Taylor pořídil koncertní záznam za nějakých 10-20 milionů dolarů a jako promo úplně stačilo pár gratis postů na jejím Instagramu a dalších sociálních sítích, které celkem sleduje více než půlmiliarda lidí, je už jenom třešničkou na dortu. Jenom pro srovnání dodávám, že když zavedená hollywoodská studia uvádí svoji novinku, i u toho nejlevnějšího hororu utratí za „nutný“ marketing klidně 40 mega a více!
Jasně, když prvního září machrovala distribuující AMC s tím, že jenom do její sítě kin se v Americe prodaly vstupenky v hodnotě 26 milionů dolarů a globální předprodeje před pár dny překonaly hranici sto milionů, čekal se možná ještě větší nášup. Výjimkou nebyly ani hlasy, že se povede překonat doposud největší americký otvírák roku, tedy Barbie se 162 melouny.
Oficiální tracking poslední týdny hovořil o otvíráku 105-130 milionů a tak nějak se čekalo, že pokoření kila v USA je fakticky jistota. Nestalo se, protože odhadnout výdělky u koncertního filmu, jenž se poprvé v historii stal i blockbusterem (60 % vstupenek si fanoušci pořídili v předprodeji, což se nikdy předtím ještě nestalo) bylo prakticky nemožné. O nějakém zklamání vážně nemůže být řeč. Spíš naopak.
Vraťme se ještě jednou na konec srpna. Kinaři se právě vzpamatovávali z další špatné zprávy. Očekávané pokračování Duny bylo kvůli stávce herců odsunuto až na příští rok a rozvrh podzimních premiér se i kvůli kvapným odsunům erotikou nabitého dramatu Rivalové se Zendayou, marvelovské komiksárny Lovec Kraven a dalších povážlivě vyprázdnil. Nadšení, které mezi kinaři probudila zpěvačka se svou celovečerní The Eras Tour startující v polovině pokaždé problémového října, se nelze divit. Z tohoto pohledu je vlastně skoro jedno, jestli se příjmy z kin zastaví někde u hranice 300 milionů, přičemž skoro pětinové sobotní poklesy naznačují, že Eras Tour nějaká velká trvalka nebude a za čtyři kila s největší pravděpodobností nezamíří.
Nejásají však úplně všichni. Tvrdé podmínky povinného nasazení fláku na čtyři víkendy za sebou (více o velmi specifických podmínkách čtěte zde) fakticky diskvalifikovaly jednosálovky a ne každá země hlásí podobně masivní zájem jako USA. V Česku to při pohledu na poloprázdné sály dost možná nebude stačit ani na 10 000 diváků za víkend, a to pro distributora Aerofilms není zrovna dobrá zpráva. Co dodat? Pomalu už se můžete těšit na recenzi. V následujících týdnech se s ní přihlásí redakční benjamínek a umírněný „Swiftie“ do_Od.
Ten už jistě pomalu shání odpovídající outfit na víkendový event (v pondělí, úterý a středu se koncert nikde nepromítá) a v hlavě si jistě už teď promítá, jaké maximální hodnocení si může dovolit. Docela bych se přimlouval za to, že kdyby snad chtěl napodobit devítkové hodnocení Hamiltona, mohl by jako jisté vykoupení poskytnout video, v němž stejně jako tisíce dalších diváků tancuje a zpívá u plátna. Což mi připomíná, že při pohledu na křepčící fanynky a fanoušky ve vyprodaných sálech, nechalo AMC ležet peníze na stole. Měli prodávat i levnější vstupenky ke stání.
Zbytek startovního pole si prolétneme jenom v rychlosti, protože jsou to všechno staří známí. Žádná větší premiéra si netroufla konkurovat popové megastar. Prim hrají horory, protože v TOP desítce máme hned tři zástupce. Na první pohled nejlépe si stojí Vymítač ďábla: Znamení víry.
S 11 miliony (pokles oproti prvnímu víkendu o tušených 58 %) bere stříbro a po neděli celkově přepočítává 45 milionů z USA a dalších 40 ze zbytku světa. Pokud bychom hovořili o klasickém hororu s rozpočtem tři pětky, byl by to vlastně úspěch, protože se půjde za kilo. Universalové ve spolupráci s Jasonem Blumem však bláhově a nepochopitelně vyplázli 400 míčů za práva na obstarožní franšízu a tím pádem truchlí.
Tlapkovou patrolu ve velkofilmu na třetí pozici odbudu s tím, že nebojácný Cival napsal recenzi a tržby u hitu pro nejmenší jsou v USA u hranice padesáti míčů. Globálně jsme už dokonce na 126 milionech a Tlapky ani zdaleka nekončí. Je jasné, že Paramount v následujících letech zasype trpělivé rodiče a jejich ratolesti nejenom sequely, ale i spin-offy. Přeji hodně sil.
Bramboru loupe Saw s pořadovým číslem deset a mě pobavily stesky zámořských fandů nekonečné hororové franšízy. Ve vedlejších a očividně nedostatečně odhlučněných sálech totiž dělali virvál fanoušci Taylor Swift. Můžeme klidně hovořit o tzv. „TaylorDX“ zážitku, protože kde jinde můžete na plátně sledovat nebožáky se smrtící pastí na těle a poslouchat přitom z vedlejšího sálu Shake It Off v podání stovek nadšených fanynek.
Saw X každopádně oproti předpokladům ani třetí týden v kinech nepolevuje. Po krásném čtvrtinovém poklesu má nesmrtelný sadista Kramer v USA na kontě už 41 mega a v globálu se horor prozatím uvelebil u 70 milionů. S rozumným rozpočtem 13 milionů a přesně nula miliony utracenými za práva takový kasovní výsledek fakt chcete. Lionsgate jistě bude chtít dojit výdělečnou franšízu i nadále. Zvlášť když se prozatím poslední díl fanouškům po celém světě překvapivě líbí. Připomínám, že na ČSFD svítí k dnešnímu dni vysoké hodnocení 77 procent.
Co pětka? Stvořitel nadále tře bídu a s necelými 80 melouny z celého světa bude navzdory totožnému rozpočtu patřit mezi největší propadáky roku. Zklamáním je však i Branaghův Hercule Poirot a Přízraky v Benátkách na šesté pozici. Čekalo se přece jenom více než aktuálních 97 milionů. Nakonec se nepovede překonat ani Smrt na Nilu se 130, což je navzdory nižšímu 60milionovému budgetu zklamání.
Zbývají poslední čtyři odvážlivci. Křestanská agitka The Blind vyklízí pozice s průměrnými 14 míči (zbytek světa dává ruce pryč), čerstvě čtvrtmiliardová Sestra II nadále dělá radost většinou ztrápeným Warnerům, Denzel Washington v třetím díle Equalizera je v globálu na dostřel 180 milionům a konečně chválená dramedie podle pravdivých událostí Peníze těch tupců pomalu opouští kina se zoufale nedostatečnými 15 miliony z celého světa. Uf.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde.
Příští víkend se i u nás dočkáme globální premiéry očekávaných a kritiky chválených Zabijáků rozkvetlého měsíce. Uvidíme, kolik diváků naláká prozatím poslední spolupráce hvězdného Leonarda DiCapria a legendárního Martina Scorseseho a kolik jich odradí velmi ambiciózní třiapůlhodinová stopáž.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry