Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 7 nejzajímavějších kasovních postřehů z první poloviny roku 2023


ikona
TedGeorge
avengersbarbenheimerbarbiebatmandisneydisney+hororindiana jonesjason stathammargot robbiemegmeg 2mezi živlymission: impossiblemluv se mnouoppenheimerpixarstávkastrážci galaxiesuper mariotom cruisetržbywarner bros.
Hollywood se snaží, seč může, ale něco podobně výjimečného jako miliardový Barbenheimer vládne kinům pouze jednou za uherský rok.  

Je srpen, ty největší jarní a letní premiéry máme už za sebou a tak je na čase zase jednou průběžně bilancovat. Následující čtyři a půl měsíce se sice může udát ještě všelicos, ale kasovních postřehů za letošek jsem už nasbíral dostatek, abyste se právě mohli začíst do sedmičky (pevně doufám zajímavých) bodů. Spíše než na jednotlivé filmy, které si klasicky připomeneme na konci roku v topkách největších kasovních hitů a propadáků, si každopádně posvítím na trendy, které poslední měsíce hýbou Hollywoodem.

Jasně, na Barbenheimer, kterým už pár týdnů žijí kinaři i diváci, dojde také, ale Barbie s Oppiem budou spíše výjimka. Takže rovnou zapomeňte na zevrubnou analýzu nepopiratelného zámořského úspěchu Sound of Freedom a raději se připravte na odstavce o studiích, žánrech, proměnlivých diváckých náladách a ženách. Na úvod stačí, ke čtení si otevřete nějaký lahodný nápoj a jdeme na to.

2. Letní jatka se stala osudnými nejenom Tomu Cruisovi.
Na MovieZone píšeme v tržebních článcích o pozoruhodně špatném datu premiéry Mission: Impossible Odplata – První část už více než měsíc, ale opakovaní je matka moudrosti, takže… Cruise a studio Paramount tak dlouho spekulovali, kdy poslat do kina 300milionové pokračování Mission: Impossible, až vybrali ten nejdementnější termín všech dob a Ethana Hunta vyslali do sálů po celém světě jenom cca týden po premiéře Indiana Jonese a cca týden před premiérou Barbie a především Oppenheimera

Právě nolanovka zapříčinila, že Cruise mohl fakticky okamžitě zapomenout na všechny IMAXy po celém světě a jenom smutně pozoroval, jak mu třikrát levnější a z části černobílý biopic o tvůrci atomovky krade diváky a v kasách ho překonává nejenom v Americe, ale i ve zbytku světa (!). Přitom stačilo, kdyby se Mise s původně plánovanou premiérou na 23. července 2021 (!) podívala do kin kdykoliv jindy. I ten neoblíbený leden by byl panebože rozumnější, než narvaný začátek července. Tom však letos nebyl rozhodně jediný blázen.

Pominu fakt, že Disney poslal v létě do kin 150milionový propadák Strašidelný dům, který přímo řval Halloweenem. Faktem je, že v létě propadlo tolik filmů zbytečně „nahňácaných“ na sebe (Malá mořská víla, Transformers: Probuzení monster, již dříve zmiňovaný Flash a především Indiana Jones a nástroj osudu), že se člověk až diví, proč – po covidu naspeedovaná – studia nenaplánovala nějakou tu premiéru třeba na říjen, který je doposud poloprázdný. Tušila snad, že jsou stávky neodvratné a tak nechtěla riskovat? Nevím a nechápu. Jediným úspěšným červnovým snímkem byl každopádně Spider-Man: Napříč paralelními světy, což je hodně málo.

1. Ženy chtějí chodit do kina na eventy také.
Na chvilku si oddechnu a budu citovat Civala, jenž před pár týdny napsal k megaúspěšné Barbie následující: „Pánové (myšleno studioví hlavouni – pozn. Ted) by si měli uvědomit, že odlehčených, uvolněných letních blockbusterů točených primárně pro ženy a dívky prostě je strašně málo – a když jeden takový přijde (a nejde jen o tupou femi-předělávku klučičího fenoménu), zjevně při vykutáleném uchopení dokáže všechno přebít. Takže minimálně v tomhle směru se nelze extrémnímu zájmu šokovaně divit, poptávka je neukojená…“

Má pravdu ten šéf. Navzdory četným dámským jízdám jsme v kinech nikdy dříve neviděli takovou záplavu růžových holek a žen, které v lobby nadšeně postávají před plakátem s Margot Robbie a neúnavně perou na instáč selfíčka. Sami si řekněte, kolik z vás, mužů, se převléklo za Kena a následně vás chválili přátelé na sockách, jak vám to sluší. No vidíte. A zavzpomínejte, kolikrát v uplynulých letech jste se nechali vyblejsknout před plakátem s Batmanem, Hanem Solem nebo Jamesem Bondem, přičemž vás fotila vaše přítelkyně/žena/kamarádka a možná trochu předstírala, že se těší, až Bruce Wayne nastartuje Batmobil. Tím samozřejmě nenaznačuji, že tam venku nejsou „petrol girls“, které se nemohou dočkat dalšího návratu Dominica Torreta do kin, ale snad si rozumíme.

Filmového obsahu, který je v první řadě cílený na ženy, samozřejmě vzniká hodně. Nalijme si však čistého vína – často to jsou romantiky, které míří rovnou na Netflix a když už se dočkají kinopremiéry, ani při nejlepší vůli je nemůžeme brát jako „event“. Ty největší události jsou i dnes v naprosté většině cíleny na teenagery (teď budu klouzat po hodně tenkém ledě) mužského pohlaví. Že zapomínám na disneyovky jako Kráska a zvíře nebo Ledové království? Dobrá, ale tady přece jenom mluvíme o mladším publiku. Nebo vám snad vadí, že opomínám třeba podzimní Marvels, kde svět zachrání ženské superhrdinky? To možná máte pravdu, ale pořád tu mluvíme o žánru, který primárně zajímá muže a hollywoodské cílení komiksovek na ženy mi přijde zoufale křečovité a pro dámy samotné podle mého skromného názoru nezajímavé.

Barbie je výjimečná v tom, že už ve své vydařené marketingové masáží geniálně vytěžila dámskou cílovku a do kina donutila jít i ty, jež tam nezavítaly pěkných pár let. Často jenom proto, aby byly cool a měly si o čem popovídat s kamarádkami. Bylo by vlastně docela vtipné, kdyby Hollywood v budoucích letech nezachránili další Avataři, Avengers, Deadpoolové, nebo Gladiátoři, nýbrž právě trochu opomínané ženy.

---

Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená. Vyčiňte mi, na kterou událost z prvních sedmi a půl měsíců letošního roku jsem zapomněl (nezapomeňte však, že třeba o ústupu Disneyho ze slávy jsem se již rozepsal), a klidně přidejte váš výhled na následující měsíce. Za předpokladu, že se nebude odkládat, bude největším hitem listopadová Duna. Nebo nás do konce roku čeká ještě nějaké překvápko, které by sneslo srovnání s Mariem a Barbie?

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace