TOP 10 největších kasovních hitů za rok 2022
17:00 | 10.01.2023 |
Po největších kasovních failech za rok 2022 se můžete začíst do topky těch úspěšnějších filmů startujících minulý rok. Jaký je největší rozdíl oproti roku 2021? Konečně se našlo deset filmů, které se bez výjimky zaplatily už z kin, a já tedy nemusel mezi největší kasovní hity zařazovat bijáky končící v červených číslech (viz třeba Duna nebo Rychle a zběsile 9, kde Vina Diesela klasicky zachraňovala Čína). Pomalu odcházející covid přece jenom dal prostor hrstce filmů zazářit a naštěstí se nepotvrdilo, že většina snímků se už měsíc a půl po kinopremiéře objeví na Disney+, HBO Max, Paramout Plus a dalších streamech.
Kdepak, u největších filmů mluvíme spíše o dvou měsících a více (Maverick a Avatar si dokonce užívali a užívají déle než tři měsíce trvající kinoexkluzivitu). Jinak filmový průmysl s výjimkou covidem znovu postižené Číny rostl všude dvouciferným tempem a trend by měl pokračovat i letos. Hollywood však ani zdaleka není z nejhoršího venku a za oběť složitým časům ještě dost možná padne nějaký moloch (především Warneři v současnosti balancují na hraně propasti). Světýlko na konci tunelu je však čím dál viditelnější.
Zase a znovu platí obligátní výzva, abyste se nedívali pouze na rozpočty a tržby. Berme v úvahu i širší kontext uvedení a často docela překvapivý úspěch níže zmíněných. Především třetí místo bude na mnoho z vás působit jako červený hadr na býka, ale pokusím se vysokou pozici povedeného a úspěšného snímku obhájit. Na úvod stačí, dejte se do čtení.
10. Všechno, všude, najednou
Rozpočet: 25 (milionů dolarů)
Tržby v USA: 70
Tržby ve světě: 33,9
Tržby celkem: 103,9
Studio: A24
Spooner se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Nápady našlapaná jízda, která nepřestává překvapovat a režijní dvojice v ní ani na vteřinu nesundá nohu z plynu. Pro některé diváky je těch šíleností až moc, nebo je to příliš dlouhé, mě ovšem tahle filmařská kreativita naprosto odrovnala.
Vytáhni v hospodě: Navzdory nadprůměrné délce 139 minut zůstalo na podlaze střižny mnoho materiálu. Tak třeba v jednom z nakonec nepoužitých vesmírů je postava Evelyn špageta, která je vařena v hrnci. Dokonce má i syna, jenž je makaron.
Duo Daniels se do srdcí diváků zapsalo už v roce 2016 bizarním Švýcarákem, v němž si Daniel Radcliffe vystřihnul prdící mrtvolu. Všechno, všude, najednou bylo samozřejmě očekáváno s napětím, avšak málokdo tušil, že další z řady podivných projektů A24 trhne v Americe sedm pětek a zařadí se mezi nejúspěšnější hity roku. Pro koumáky z nezávislého studia se tak jednalo o nejúspěšnější film vůbec, který jim vydělal více než Drahokam s čím dál lepším Sandlerem a Děsivé dědictví, natočené jejich věrným Arim Asterem. Kde se vzal takový úspěch?
Všechno načaly nadšené reakce z populárního festivalu SXSW. Producenti, vědomi si potenciálu ulítlého sci-fi, nikam nepospíchali. První týden nasadili snímek do deseti amerických kin, další týden přidali pouhých 28 a velmi chytře posečkali, až o originální novince mluvili úplně všichni. Až poté se do nebes vychvalovaný film (na Rottenech svítí 8,6 z 10) dočkal široké premiéry v tisících kin, ve kterých Michelle Yeoh v životní roli Evelyn vydržela více než tři měsíce. Za sebe jenom dodám, že sice nejsem tak spokojený/nadšený jako většina kolegů v redakci, ale úspěch svěžímu, mnohožánrovému a mnohovesmírnému filmu ze srdce přeji. Kéž by takových bylo víc.
9. Batman
Rozpočet: 200. ale...
Tržby v USA: 369,3
Tržby ve světě: 401,6
Tržby celkem: 770,9
Studio: Warner Bros.
Stále nadšený do_Od se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Dokonale pohlcující komiksová insta klasika. Kdyby to šlo, píchám si to přímo do žil.
Vytáhni v hospodě: Se stopáží 176 minut se jedná o suverénně nejdelšího Batmana v historii. Co se komiksových filmů týče, tak delší byli pouze tříhodinoví Avengers: Endgame. Pokud si myslíte, že jsem zapomněl na čtyřhodinovou Ligu spravedlnosti Zacka Snydera, tak nezapomněl. Řadím ji však mezi režisérské verze.
Právě minulý rok se naplno projevil (alespoň pro mě nemilý) trend, kdy Hollywood servíruje čím dál delší blockbustery. Nemám problémy s prostatou a sedět v kině tři hoďky vydržím, ale proč si dnes tolik popcornových celovečeráků pro masy nárokuje kmotrovskou stopáž, to jde mimo mě. Právě v případě Batmana necelé tři hodiny v sálu bolely, protože z výborného filmu rázem udělaly pouze nadprůměrný biják. Matt Reeves holt honil příliš mnoho zajíců a jeho cool vize temného rytíře s vrcholně sympatickou Catwoman už ke konci dojíždí na neutrál. A úplně zbytečně načíná další a další příběhové linky.
Pattinson v kápi si však zmínku v největších hitech roku zaslouží více než dolarově mocnější návrat Doctora Strange a znovu miliardového krotitele raptorů Chrise Pratta. Warneři od startu pandemie nezaznamenali větší úspěch a navíc si dovolím zapochybovat o vysokém rozpočtu 200 mega. Deadline před lety informovalo, že Batman patří k těm méně nákladným blockbusterům (spekulovalo se o budgetu 110 míčů) a byť covid natáčení prodloužil a prodražil, stejně dvěma kilům nevěřím. Navíc mluvíme o Warnerech, kteří v minulosti už mnohokrát kouzlili s čísly. Problémy pronásledované studio každopádně má díky Batmanovi na co navazovat, což je při pohledu na jejich další průšvihová želízka v ohni (Fantastická zvířata, Black Adam, DC Liga supermazlíčků) skoro až zázrak.
8. Černý telefon
Rozpočet: 16-18
Tržby v USA: 90,1
Tržby ve světě: 71,3
Tržby celkem: 161,4
Studio: Universal
Rimsy se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Sympatičtí dětští hrdinové a bizarně přízemní antagonista s půlkou tváře Ethana Hawkea vytahují rutinní a absurditami prošpikovaný scénář aspoň k hororovému průměru, který nenadchne, ale zástupy diváků zcela zjevně i neurazí.
Vytáhni v hospodě: Scottu Derricksonovi shořel v roce 2018 dům. Do dalšího se nastěhoval v roce 2021 a hned první noc se ze sklepa ozvalo zvonění telefonu. Vyděšený režisér sešel dolů a černý (!) telefon vzal. Na druhém konci se ozval producent Jason Blum, jemuž se nějak podařilo aparát bez vědomí Derricksona do domu nainstalovat. Telefon navíc fungoval tak, že kdykoliv ho režisér přiložil k uchu, automaticky se vytočil Blumův mobil.
Horory táhnou a bývají levné. V plné kráse nám to připomenul aktuální sukces M3GAN a Černý telefon snad ani nemohl propadnout. Scott Derrickson dal vale Marvelu (Strange místo něho natočil Sam Raimi) a návrat k režijním kořenům mu vyšel. Kritici sice zrovna nejásali, ale diváci se do kin nahrnuli ve více než slušných počtech po celém světě a kdyby v ústředí Universalu nepadlo podivné rozhodnutí nabídnout úspěšnou žánrovku už tři týdny po kinopremiéře na PVOD (plno trhů přitom na start hororu/thrilleru tenkrát ještě čekalo!), mohlo být ještě líp.
Ani zdaleka přitom nemluvíme o jediném úspěšném hororu v roce 2022. Především dvojka Jason Blum a James Wan, která nedávno spojila síly, rychle pochopila, že bezedná hororová studna nabízí ve složité době ověřený recept, jak zbohatnout. K mému překvapení je navíc v současnosti většina hororové produkce mířící do kin alespoň mírně nadprůměrná (čistě subjektivně mi přijde, že předchozí roky bylo hororových sra*ek více) a ve většině případů se nejedná o ostudné rychlokvašky, které uspokojí davy nenáročných diváků prahnoucích pouze po laciných lekačkách. Za všechny vzpomeňme na povedeného Barbara. Jen houšť a čím víc hororů zamíří do kin, tím lépe. Alespoň pro mě.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry