Téma: Hollywood obrací zpět k exkluzivním kinopremiérám! Zabrzdí ho drahé vstupenky?
09:00 | 27.06.2023 |
Když si tak pročítám (většinou fundované) diskuze pod tržebními články na MovieZone, tak mám chvílemi pocit, že celý Hollywood se svými předraženými a digibordelem zaplevelenými sequely míří do pekel a nenasytné provozovatele multiplexů i u nás časem čeká neodvratný bankrot. Já si to tak úplně nemyslím, což možná vychází i z toho, že jsem nezaplatil 273 Kč za vstupenku na obyčejnou 2D projekci Flashe v řetězci Cinema City v Praze. Dnes se tedy trochu střízlivěji rozepíšu o stavu věcí hollywoodských, budu adresovat některé vaše výtky a prostě si zase jednou zahraji na ďáblova advokáta.
Těch problémů v továrně na sny je sice celá řada, ale nejinak tomu bylo fakticky vždy v minulosti a vás možná na závěr překvapí pozitivní vyznění článku. Důraz budu samozřejmě klást na rozpočty, tržby a další cifry, ve kterých je možné se velmi rychle ztratit. Otřu se však i o streamy, digibordel, stávku scenáristů, no a na samotný závěr si dovolím rychlou odbočku a pořešíme spolu i naše/vaše útraty za filmové novinky a na první pohled brutálně předražené vstupenky do kin. Bude toho dnes každopádně hodně, takže jdeme na to.
Asi budu na závěr zase jednou honit příliš mnoho zajíců, ale stejně se vás ještě natvrdo zeptám na vývoj vašich celkových útrat za filmy v průběhu posledních – řekněme patnácti – let. Nikdo vás nenutí v diskuzi odpovídat, ale pokud se vám chce, zkuste vytáhnout zapadlé vstupenky do kin a účtenky z Bontonlandu za koupi DVDček a Blu-rayů z (před)minulé dekády a porovnejte to s vašimi aktuálními náklady na vstupenky a předplatné streamovacích služeb, kterých u nás už konečně funguje většina.
Předpokládám, že valná většina ze stárnoucí skupinky MovieZone štamgastů už do domácích nosičů necpe takové horentní částky jako dříve. Ne, tady bohužel nemám k dispozici tvrdá data, nicméně na svém vlastním příkladu si troufnu tvrdit, že nejenom díky Netflixu a pravidelnému střídání dalších streamovacích služeb (nikdy si neplatím více než dvě najednou) konzumujeme úplně nejvíce obsahu za tu nejmenší cenu v historii. A to vážně řeším především filmy a neberu v potaz prémiové seriály, které byly dříve doménou ze slávy ustupujících kabelovek. Kdo by si dnes předplácel kabelovou HBO, že?
Já vám rozumím. Platit Cinema City něco extra dokonce i za on-line koupi vstupenky je v dnešní době docela otřesné a ano, za obyčejné 2D (pozor, mluvíme o Praze, v krajských městech bývají vstupenky levnější) potom klidně někde můžete po letošním zdražení opravdu zaplatit i více než 270 korun. Vyloženě šílená je potom situace, když máte početnou rodinu a všechny děti musí samozřejmě mít i předražený popcorn s colou.
Alespoň malou úlevou může být nějakou klubová kartička, automaticky zaručující slevu. Tu si koneckonců můžete zřídit i ve zmiňovaném řetezci. No a nemusíte chodit zrovna „tam“. Pokud netrváte na multiplexu, je nabídka ve většině krajských měst naštěstí pořád docela široká. Pokud na nich však trváte… Přestěhujte se třeba do Olomouce, kde máte na výběr ze Cinestaru, Cinemaxu a konečně Premiere Cinemas, které bývá často nejlevnější.
Kdybyste třeba zítra v Praze zamířili do Premiere Cinemas v Hostivaři, dáte za pranýřovaného Flashe ve 2D „pouze“ 215 Kč. S Premiere Card (roční vyjde na rozumná dvě kila) se dokonce dostanete na 195 kaček. To jsou rozdíly, co? Pojďme teď alespoň na chvíli zapomenout na uplynulý měsíc, kde v kinech ve všech směrech vyhrál pouze Spider-Man: Napříč paralelními světy. Těch důvodů k optimismu je podle mého názoru plno. Byť zase a znovu platí, že na jednoho miliardového Maria připadnou dobře dva velké propadáky, nezbývá než dodat, že takhle to vypadá už snad dekádu a kolona pořád táhne dál.
Důležitý je nepopiratelný fakt, že kina po covidu alespoň občas znovu praskají ve švech a navzdory všem problémům se Hollywoodu vyplácí cpát do nich další a další premiéry. A my si máme z čeho vybírat. Co na tom, že je to občas bez ladu a skladu a člověk při pohledu na distribuční plán premiér chvílemi jenom zírá na podivuhodná rozhodnutí studiových hlavounů. Za pořád ještě rozumné (stojím si za tím) peníze však znovu dostáváme obrovské množství obsahu. A když se člověku chce, kvalitu si najde i mezi těmi blockbustery.
Doslova za rohem je Indiana Jones 5 (prvních a snad alespoň trochu pozitivních dojmů redakce z „posledního“ Indyho se na MovieZone dočkáte již za pár hodin), napjatě očekávaná Mission: Impossible Odplata – První část, Nolanův netrpělivě vyhlížený Oppenheimer, Barbie, v Japonsku a posléze snad i ve zbytku světa bude mít premiéru nový Mijazaki, na začátku srpna se dočkáme výplachového pokračování žraločího Meg s Jasonem Stathamem a můžeme se pomalu těšit i na třetí The Equalizer, Scorseseho Zabijáky rozkvetlého měsíce (i v tuzemských kinech od 19.10.!), druhou polovinu Duny, kolega do_Od si na podzim jistě nenechá ujít Marvels a mohl bych ještě dlouho pokračovat, protože záměrně ignoruji menší, nicméně často mnohem lákavější filmy, které také letos zamíří do multiplexů.
Když si teď vzpomenu na roky 2020 a 2021, kdy jsme dlouhé měsíce smutně pozorovali zavřená kina a bláhové pokusy studií urvat aspoň pár chechtáků díky nedomyšleným premiérám kinohitů na streamech, tak mám ze současného – not great, not terrible – stavu vlastně radost. A nezkazí mi ji žádný Flash ani jeden nenasytný provozovatel multikin se svými předpotopními příplatky za on-line koupi vstupenky. Tak neklesejte na mysli a choďte do kina.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Energie teď zdražovaly, ale ani to neospravedlňuje aby u nás stál lístek stejně jako v US, když tu jsou náklady pořád mnohem menší.