Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Shyamalanův thriller sestřelil Avatara, Kocour v botách neumírá


ikona
TedGeorge
avataravatar 2avatar: the way of waterbtsdave bautistajames cameronjane fondaknock at the cabinkocour v botáchm3ganmeganmissingmuž jménem ottoněkdo klepe na dveřenezvěstnápathaanshyamalantitanictržby
Apokalyptický thriller od tvůrce Šestého smyslu s Davem Bautistou v hlavní roli v kinech velký průvan neudělal.  

Sedm týdnů dlouhé kasovní kralování Jamese Camerona je u konce. Avatara v USA vystřídalo na piedestalu mysteriózní drama Někdo klepe na dveře a nabízelo by se napsat, že režisér a producent M. Night Shyamalan má důvod slavit. Stačí se však podívat na startovní tržby blíže a dojde vám, že režisér, jenž nám na přelomu tisíciletí udělal velkou radost Šestým smyslem a Vyvoleným, spíše utrpěl vítězství. Dokonce je otázkou, jestli se jeho novinka v kinech vůbec dostane do plusu.

Před víkendem se v Americe očekávalo alespoň o bůra víc a počáteční výdělky jsou tedy bezesporu zklamáním. Ještě větším, než jakým byl podměrečný sedmnáctimilionový otvírák také rozpačitého Času. Odhadovaných 14 melounů a drobné z amerických kin pro Někdo klepe na dveře dokonce znamená, že pokud nepočítáme dvojici zapomenutých snímků z devadesátek ještě před megahitově průlomovým Šestým smyslem, tak si kdysi elitní rejža připsal doposud nejhorší otvírák kariéry. Shyamalan to však v posledních letech neměl úplně špatně vymyšlené.

Po mastných a krutě prodělečných sci-fi Poslední vládce větru a Po zániku Země si dekádu nazpět řekl dost. Nově najel na pozoruhodně šetrný a alespoň z počátku velmi výdělečný systém. Rozpočty začal kompletně financovat z vlastní kapsy, strop si nastavil na dvacet mega (právě tolik stála kromě Skleněného i jeho novinka) a v symbióze s distribuujícím a nutnou reklamu cálujícím studiem Universal začal servírovat levnější bijáky. Především Rozpolcený s tržbami skoro 280 mega (rozpočet bez nákladů na reklamu a distribuci byl pouhých 9 mega!) překvapivě rozbil bank po celém světě. Dlouho tedy spokojenost a profit na všech stranách.

Všechno došlo tak daleko, že když Christopher Nolan poslal Warnery a jejich (se současnými premiérami v kinech a na streamech kontroverzní) HBO Max do řiti, Shyamalan ho úspěšně přemlouval, aby se svým dalším projektem zakotvil právě u Universalů. Insideři tvrdí, že z úst M. Nighta při nolanovských námluvách zaznělo, že studio jako jeden z mála velkých hollywoodských hráčů nadále sází především na kina a hlavně – nekecají mu do toho.

No a to bude možná problém. Jakoby studio svým přístupem kopírovalo benevolentní Netflix, jenž na první pohled nezná slovo dramaturg a dovolí třeba i Davidu Fincherovi naservírovat na stream nediváckou poctu svému tatínkovi, která je jistě nejenom pro mě nekoukatelná. Kvalita kolísá. Ale další plánovaný biják Shyamalana je bez podrobností už nějaký ten pátek oznámený na příští rok - jen je otázkou, jestli v kinech nebude na delší dobu poslední.

Novinku s Davem Bautistou totiž doporučuje pouhopouhá třetina zámořských diváků a já se při čtení Hladovy recenze nespokojeným reakcím publika vlastně ani nedivím. Čas jsem ještě přetrpěl, ale pokud snad někdy dám šanci Klepání na dveře, tak až za pár let a ve slabší chvilce právě na Netflixu. Při pohledu na filmografii kdysi výjimečného režiséra je to mrzuté, ale právě tam se jeho novinka vlastně hodí nejvíc.

Ani na stříbrné pozici ještě nezáří dvoumiliardový Avatar. Kdepak, bere ji geriatrická řachanda 80 for Brady s Jane Fonda, Sally Field a dalšími stárnoucími herečkami. Paramounti se v Americe rozhodli zrušit plánovanou streamovací premiéru, rozjeli sérii předpremiér, které u nás dobře známe jako dámské jízdy, a jakž takž se zadařilo. S rozpočtem 28 mega a tržbami 12,5 míče za první víkend z 3 900 kin však znovu mluvíme o Pyrrhovu vítězství.

Studio si sice zaslouží pochvalu za to, že do kin nalákalo i nejstarší generaci, která se ještě před pár měsíci bála, že v sálech může chytnout smrtící covid, nicméně zámořské jásání nad mírně nadprůměrnými tržbami jde vzhledem k vysokému počtu sálů a obligátnímu utrácení za reklamu zase jednou mimo mě. Dočkáme se premiéry u nás? Vzhledem k tomu, že v komedii touží důchodkyně po Tomu Bradym, hvězdě amerického fotbalu (u nás pořád ne úplně mainstreamového sportu), to považuji asi za stejně pravděpodobné, jako že náročný Rimsy udělí maximální hodnocení chystané trojce Deadpoola.

„Pouhý“ bronz vykutalo nepolevující pokračování Avatara. V Americe spadli modrásci znovu o sympatickou třetinu a s 636 miliony na kontě už pomalu pokukují po Jurském světu (653) a především Titanicu (659). Cameron už zanedlouho překoná svůj kdysi nepotopitelný blockbuster i celosvětově, protože aktuálně se domobrana z Pandory honosí fantastickými 2 174 melouny, takže na potopení mocné bárky zbývá pouhá dvacka. Potom začne pomalu úřadovat třetí Ant-Man - ten si bude za deset dní usurpovat většinu IMAXů a dalších prémiových sálů.

Globálně nejvýdělečnější filmy všech dob 

Bramboru olizuje starý známý Kocour v botách: Poslední přání. Výdělky kočky, která po svých protivnících neváhá házet šavle, berou dech už více než měsíc v kuse, přičemž ani první únorový víkend nenastala změna. Pokles o čtvrtinu, více než 150 míčů v Americe a celkem 369 milionů globálně. U běžného animáku bych řekl, že po sedmi týdnech v multiplexech (a již nějaký ten pátek běžících prodejích na PVOD), budou konečnou čtyři kila a nějaké drobné. Mocná rodinná trvalka však už mnohokrát ukázala, že ji neradno podceňovat, takže se nechme překvapit.

Co pětka? Globální fenomén korejské provenience BTS se po úspěšném Permission to Dance on Stage znovu postaral o pozdvižení, protože časově omezené uvedení navazujícího BTS: Yet to Come in Cinemas v zámoří utržilo hezkých 6,3 míčů z pouhých 1 100 kin. Korejský popík mimochodem už ve středu úřadoval i v naší kotlině a Cinema City podle všeho dokonce nabízelo projekce ve 4DX, a já v tom případě snad raději nechci vědět, co tam divačky a diváci čuchali.

Při pohledu na čím dál častější koncerty v multiplexech (vždyť minulý víkend pro změnu bodovala Billie Eilish) začínám mít pocit, že nejpopulárnější hudební interpreti natrefili na novou zlatou žílu. V první řadě však mluvíme o vděčném promu, protože na svých nekonečných koncertních šňůrách si interpreti logicky přijdou na nesrovnatelně více chechtáků.

Na zbylých pozicích potkáváme (až na jednu výjimku) staré známe. Muž jménem Otto na šestce slaví navzdory vysokému padesátimilionovému rozpočtu nepopíratelný úspěch, protože v Americe přepočítává už 53 míčů a svět prozatím přidává další tři pětky. Hororová M3GAN se samozřejmě dočká sequelu, protože 87 mega z Ameriky a ďábelských 66,6 míčů ze světa při dvanáctimilionovém rozpočtu prostě chcete. A svoje si vydělává i levná Nezvěstná, jejíž třiadvacetimilionové tržby prozatím kopírují podobné Pátrání. No a konečně hitový Pathaan, který vládne především v domovské Indii. Ani čtrnáct míčů z Ameriky však není k zahození.

Poslední víkendovou novinkou tak je náboženská agitka The Chosen: Season 3 finale. Původně se sice mělo jednat o dvoudenní akci, ale vděční kinaři si kvůli plným sálům v zámoří vymohli prodloužení až do pondělka. Kapitalističtí faráři za velkou louží holt zase jednou zaúřadovali a vyslali v dostatečných počtech do sálů svoje ovečky, dychtící po double feature sedmé a osmé epizody třetí série televizní fantasy o Ježíšovi a jeho apoštolech.

Navzdory smrtící dvou a půl hodinové stopáží se každopádně počínaje čtvrtkem povedlo utržit více než pět mega, takže podobných „událostí“ bude v budoucnu Amíky očividně čekat více a více. Zvlášť když si uvědomíte, že klasických filmových premiér je oproti předcovidové době pořád zoufale málo. Především zámořská kina nemají skoro polovinu roku co hrát.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští týden bude v kinech naposledy ticho před ant-manovskou bouří. Premiéru si odbyde pouze obnovená premiéra Titanicu po 25 letech od premiéry, kterou doplní - podle traileru naprosto zaměnitelný - jeptiškovský horor Consecration s Jenou Malone.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace