Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Megahitový Avatar 2 pokořil dvě miliardy a zaútočí na Titanic, Kocour v botách nezpomaluje


ikona
TedGeorge
avataravatar 2avatar: the way of watercrunchyrolldisneygerard butlerjames cameronkocour v botáchm3ganmeganmissingmuž jménem ottonezvěstnáplanesonytitanictom hankstržby
Epické sci-fi už v kasách kin překonalo i Spider-Mana: Bez domova. Vyšlápne si i na nepotopitelný parník?  

Historie se opakuje. Když na konci roku 2009 zamířil do kin první Avatar, nikdo nevěřil, že by James Cameron mohl překonat tehdy nejmocnější Titanic. Železný Jim to však se svými modrými dlouhány zvládnul o parník a co se tržeb týče, nechal se před třinácti lety sám sebou znovu pasovat na krále světa.

Střih do současnosti: Avatar: The Way of Water otevřel před Vánoci svůj celosvětový účet z kin za mírně zklamavších 435 milionů babek a skoro nikdo v tu chvíli nevěřil, že by mohl zaútočit na dvě miliardy. Natož v kasovních žebříčcích ohrožovat milostné tokání chuďase Leonarda DiCapria a paničky Kate Winslet na legendární lodi. Dnes je tomu cirka měsíc od premiéry, teprve pošesté v historii padly dvě miliardy a epické vodní dobrodružství i podruhé zaútočí na Titanic.

Na překonání exkluzivního miliardového doublu sice bylo zaděláno už po posledním víkendu minulého roku, ale to nic nemění na šokující krasojízdě, kterou Avatar poslední týdny po celém světě předvádí. Na začátku roku přepočítával Cameron 1,4 miliardy, o týden později 1,7, minulý víkend 1,9 a aktuálně se Cameron těší z neskutečných dvou miliard a dvaceti čtyř melounů k tomu.

 

Z toho celých 598 kulatých prozatím připlulo z Ameriky, která nadále tvrdí muziku. S poklesem znovu nižším než 40 % to tentokrát stačilo na necelých dvacet melounů a Avatar už brzy penetruje mezi top desítku nejvýdělečnějších zámořských filmů všech dob. Z prestižní pozice odsune Avengers: Infinity War a svoji pozornost následně upře na Jurský svět (653 mega) a Titanic (659 míčů).

Nejvýdělečnější filmy všech dob v USA 

Ještě větší bájo se potom odehrává ve zbytku světa. Letmý pohled na žebříček globálních premiantů ukazuje, že v následujících dnech padnou jak Infinity War, tak Star Wars: Síla se probouzí. Cameron tedy bude mít v první čtyřce hned trojnásobné zastoupení! Poslední výzvou zůstane Titanic, jenž se po posledním re-releasu uvelebil jenom pár mega pod hranicí 2,2 miliardy na třetí pozici. Překoná Jim znovu sám sebe?

Pravděpodobně ano, ale dost možná jenom na chvíli, protože nepotopitelná kocábka se zanedlouho znovu vrátí do kin. A jednoduchá kasovní matematika naznačuje finiš někde u 2,3 miliardy dolarů. V Americe už přece jenom nesledujeme mikroskopické víkendové propady jako v posledních týdnech a v lukrativní Číně Avatarovi právě přistřihly křídla domácí bijáky v čele s pokračováním sedmisetmilionového hitu The Wandering Earth. Aktuálních 230 melounů z miliardové země už příliš nenabobtná.

Globálně nejvýdělečnější filmy všech dob 

 

To už jsou však jenom nepodstatné detaily. Člověk se neubrání vzpomínkám na plamenné diskuze pod články, v nichž jsme řešili Cameronovo (tenkrát ještě absurdní a v poslední době relativizované) strašení, že jeho sequel potřebuje vydělat v kinech dvě miliardy. Přiznám se, že kdyby mi po prvním víkendu někdo řekl, že modrásci je budou mít na kontě už za měsíc, tak bych to považoval za podobnou fantasmagorii jako náhodné zvolání, že nejoblíbenější literární postavou Andreje Babiše je feldkurát Katz.

Rychle ke stříbru, kde čím dál spokojeněji přede diváky milované pokračování Kocoura v botách s podtitulem Poslední přání. Další nizounký pokles o 21 procent a jedenáct a půl míče za víkend znamená, že odvážná kočka vydělala pátý víkend v kinech prakticky stejné numero, jako ten první. Tady už přestává veškerá legrace, přátelé.

Můžeme pozorovat fascinující trvalku, která dává vzpomenout na legendární výdrž muzikálu s Hughem Jackmanem Největší showman. Ten mimochodem před pěti lety rozmnožil úvodních devět míčů v USA hned dvacetinásobně. Animák má každopádně na kontě 126 míčů v Americe, 284 globálně a navzdory dostupnosti na internetu (rodinky po celém světě naštěstí vyžadují dabing, který si na síti zatím „nekoupí“) nejeví žádné známky, že by měl zpomalovat.

Celkově zažíváme velmi sympatický start do nového roku. Po prvních třech víkendech jsou zámořské tržby o 40 % vyšší než za stejné období minulého roku, kdy vládnul Spider-Man: Bez domova. Jedním z důvodů je kromě parádní výdrže Avatara a Kocoura v botáchM3GAN. Chválený napínák z dílny čerstvých spojenců Jamese Wana a Jasona Bluma zpomalil o (poprvé ne úplně fantastických) 47 %, přidal do universalovské kasičky necelých deset míčů a s aktuálními 72,6 melouny se na predikované americké kilo ještě pořádně nadře. Při rozpočtu pouhých 12 mega si však vůbec nikdo nestěžuje a dvojka je už samozřejmě odsouhlasená.

Nerozumím pouze jedné věci. Stejně jako u podobně levného a úspěšného Černého telefonu Universal zbytečně spěchá s uvedením na PVOD. M3GAN totiž zaplní internety už v úterý, po necelých třech týdnech v kinech. Jasně, studio vydělá extra miliony prodejem přes iTunes a další kanály, ale ať mi nikdo neříká, že by podobnou sumu netrhlo i o pár týdnů později. Zatímco kina doslova bojují o život a děsí se, až přestane působit adrenalinová injekce do srdce jménem Avatar, Universal jim bere exkluzivitu hororového hitu pouhých 18 dní po premiéře.

Bramboru urvalo volné pokračování chytlavého Pátrání z roku 2018. Thriller Nezvěstná znovu sází na vděčný (rozumějte levný) koncept, kdy se většina děje odehrává na obrazovce počítače nebo displeji mobilu, a úspěšný producent Timur Bekmambetov se v kinech ani podruhé nespálil. Devítimilionový otvírák napodobuje start Pátrání (byť se tenkrát začínalo v hrstce kin a expandovalo se až posléze) a cálující studio Sony nejspíše nebude škodné. Jen už znovu nelze mluvit o překvapivém hitu.

Zatímco vyděšený tatínek John Cho hledal svoji ztracenou dceru skoro zadarmo (rozpočet byl tenkrát pouhých 800 klacků!), čerstvé pokračování už vyšlo na desetinásobek. Navíc mělo už od začátku k dispozici o dost vyšší počet kin – konkrétně 3 000. Takže zatím žádné velké terno a vzhledem k nutné reklamě, která dost možná stála násobek budgetu, se bude muset šikovná puberťačka, jež hledá nezvěstnou maminku, ještě pořádně otáčet.

Na pětce září Muž jménem Otto s Tomem Hanksem. Pokles o necelou třetinu, dalších devět míčů do sbírky a jsme na 35 milionech. Kdepak, ani páďo nebude konečná, protože remake švédského hitu se těší z nadšených reakcí diváků a v kinech ještě nějaký ten pátek pobude. Vzhledem k relativně vysokému rozpočtu padesát mega je nepropadnutí skvělou zprávou, protože feel good drama cílí především na starší generaci, která se po covidu vrací do kin jenom velmi pozvolna.

Svoje si překvapivě vydělal i Gerard Butler na šestém place. Akční thriller Plane sice už v traileru připomínal čím dál marnější béčkové akčňáky Liama Neesona, ale Letadlo má oproti posledním „neesonovinám“ přece jenom spokojenější reakce diváků. Kolem a kolem mluvíme o dvaceti míčích po prvních dvou víkendech, což je další dobrá zpráva.

Lionsgate mimochodem reportuje rozpočet 25 mega, ale jak je jeho dobrým zvykem, už předem rozprodal práva na uvedení do celého světa. Tratit tedy studio rozhodně nebude a Butler si bude moci i nadále vydělávat na důchod v akčňácích, z nichž jeden se docela povede a další tři stojí za starou belu.

House PartyBlack Panter: Wakanda nechť žijeVelryba s brzy dost možná oscarovým Brendanem Fraserem a anime s šíleným názvem zakončují žebříček. The Time I Got Reincarnated as a Slime the Movie: Scarlet Bond je dalším z řady japonských exportů, na které si v zámoří dělá monopol Crunchyroll.

Jeden a půl mega z 1 500 kin si však tentokrát vykukové vlastnění studiem Sony za rámeček nedají. Mocní Demon Slayerové a Jujutsu Kaisenové holt došli, tak nezbývá než zkoušet štěstí s méně známými značkami.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Příští víkend se dočkáme pouze hrstky limitovaných premiér, z nichž mě zaujal především návrat Prázdnin v Římě do zámořských kin. Kéž by se i u nás našel nějaký šílenec, jenž by zařídil promítání mojí milované černobílé klasiky s kouzelnou Audrey Hepburn v tuzemských sálech.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace