Brumbálova tajemství potápí Fantastická zvířata. Zvoní kouzelnickému světu umíráček?
00:01 | 18.04.2022 |
Zatímco Vyšehrad: Fylm hlásí narvané sály a věčný kalič Lavi se u nás dočká parádní návštěvnosti, v Americe kinaři nejásají. Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství totiž potvrzují trend naznačený už Grindelwaldovými zločiny a připisují si kasovní zklamání, které dost možná bude pro kdysi milovanou značku posledním hřebíčkem do rakve.
Warneři se nechali slyšet, že další díl z původně plánované pentalogie natočí až po střízlivém pohledu na čísla trojky, a jelikož Brumbálova tajemství pravděpodobně neutrží ani polovinu dolarů vygenerovaných před lety jedničkou a budou suverénně nejméně výdělečným snímkem z potterovského univerza… Podle mě je hotovo.
Pátečních dvacet mega se v zámoří povedlo přetavit v pouhých 43 míčů, což je pro ambiciózní film prachbídný výsledek, protože nákladní kouzelníci prostě musí mířit mnohem výš. Připomínám, že předchozí instance otevřely za 74, respektive 62 míčů. Byť se v následujících týdnech nejspíš nemusíme obávat kolapsu z ranku Morbia, konečnou bude zhruba kilo.
Ve světě se sice na fantasy biják chodí trochu intenzivněji, ale aktuálních 150 milionů (včetně USA jsme na 193 míčích) pochází už z naprosté většiny trhů a tím pádem se třetí Zvířata dočkají polibku mozkomorů už někde pod globální hranicí 400 melounů. Drsný sešup nejenom oproti jedničce s více než osmi kily, ale i vůči slabounké dvojce, která před čtyřmi lety trhla pořád ještě slušných 654 míčů.
Jasně, co by jiní dali za ty dary a čtyři kila nejsou naprostá tragédie. Nezapomínejme na zpovzdálí číhající covid, který je tu pořád s námi, a především starší diváci s návštěvou multiplexů doposud otálejí. Když si však člověk vzpomene na nekonečný bolehlav, který pro studio investující tučná dvě kila (bez nutné a drahé reklamy) snímek znamenal a znamená…
Johnny Depp byl nahrazen Madsem Mikkelsenem, ale herec soudící se o majlant s Amber Heard měl smluvně ošetřeno, že stejně vyinkasuje celý šestnáctimilionový honorář. Ezra Miller zavítal před premiérou na Havaj, na sopečných ostrovech se choval jako totální pako a jeho kariéra je v troskách. Značku dozorující a právem veta disponující Rowlingová na Twitteru plácá o genderové identitě a zděšené studio se už nějaký pátek tváří, že miliardářka sedící na zlatém potterovském vejci neexistuje. Ale budiž – i kdyby se ukázalo, že Jude Law je příznivec Putina, který si na hýždě nechal vytetovat písmenko „Z“, tak by z toho otrlé studio jistě nějak vybruslilo. Největší problém však leží jinde.
Vratký plán na pětici blockbusterů se sesypal už po premiéře Grindelwaldových zločinů, které si po celém světě užila jenom hrstka diváků v čele se smířlivým KarlemR, zatímco většina lidí hořekovala nad útrpně budovanou mytologií a postavami, které jim na rozdíl od Harryho, Rona a Hermiony vůbec nepřirostly k srdci.
Producenti se ve trojce museli popasovat nejenom s nevděčným scénářem, ale i navrátivším se rutinérem a asi nejméně zajímavým áčkovým režisérem současnosti – Davidem Yatesem. Divákům prostě a jednoduše došla trpělivost a po zoufalém, čtyři roky starém cliffhangeru, ve kterém se z Credence stal další příbuzný Brumbála, řekli konečně dost. A do kin je nenalákaly ani relativně spokojené recenze, ve kterých se chvály dočkal především Mikkelsen.
Dovolte ještě závěrečnou poznámku věnovanou z vícero důvodů pozoruhodnému studiu. Je fascinující pozorovat, jak se Warnerům rozpadá jedna franšíza za druhou. Počítejte se mnou: Po neslavném konci Hobita jim Amazon za 250 míčů vyfoukl práva na seriál ze světa Pána prstenů. DC univerzum se už pět let vzpamatovává z fiaska jménem Liga Spravedlnosti a problémům není navzdory úspěšnému Batmanovi konec, protože producenti bláhově vsadili na neustále odkládaného Flashe s problémovým všudybylem Ezrou Millerem.
Godzilla vs. Kong sice v kinech nepropadla, ale ani nezazářila, takže Monsterverse se v dalších letech bude muset spokojit se seriálem na HBO Max. No a čtyřka Matrixu byla natolik podvratná a nedivácká, že dalšího návratu Nea s Trinity do kin s původním obsazením se už vážně nedočkáme. Fakt, že studio ve spolupráci s Davidem Yatesem a J. K. Rowlingovou právě pohřbívá vychtěný kouzelnický svět, je vlastně symbolický a nijak zvlášť šokující.
Se stříbrem a 30 miliony se muselo spokojit pokračování Ježka Sonica, přičemž pokles o 58 % oproti minulému víkendu je přece jenom strmější, než jsme čekali. Velikonoční víkend nedělí sice nekončí, ale průběžných 120 míčů zadupává naděje na triumfální čtvrtmiliardu jenom z USA. Kdepak, i kdyby modrý rychlík zařadil v dalších týdnech pětku a dočkal se poklesů o třetinu, stejně bude brzdit někde u dvou kil.
Paramounti však nemusí truchlit, protože hitovost značky zacementoval už výjimečný první víkend a průběžných 231 globálních míčů je pro nijak drahou rodinnou podívanou krásné vysvědčení. Mnohem větší problém než slabší velikonoční nadílka pro ně bude důchodový plán Jima Carreyho. Bez Dr. Robotnika se totiž rodinný film neobejde a podceňovanému studiu, jež baží po trojce, nezbyde nic jiného, než zasypat malíře, básníka a herce miliony dolarů.
Bronz kutá už druhý víkend v řadě Sandra Bullock laškující s Channingem Tatunem a Ztracené město se začíná profilovat jako slušný držák. Po úvodním třicetimilionovém víkendu se minulý týden klesalo o 38 % a tentokrát si dobrodružná komedie připisuje ještě o deset procentních bodíků sympatičtější výsledek. Průběžných 78 míčů živí malou naději na americké kilo a nezbývá než čekat, co předvede zbytek světa. Aktuálních 20 melounů především z Evropy ještě rozmnoží plánované premiéry v Německu, Jižní Koreji, Itálii, Mexiku, Japonsku a dalších lidnatých zemích.
Bramboru loupe velebená sci-fi Everything Everywhere All at Once a skromní hledači talentů ze stáje A24 už začínají být pomalu spokojení. Stejně jako minulý víkend se totiž povedlo utržit šest mega (proběhla další expanze o tisíc kin) a necelých 18 míčů z Ameriky dává naději na překonání třicítky. Vzhledem k 25milionovému rozpočtu pořád žádný zázrak, ale sály v zámoří nezejí prázdnotou a šuškanda očividně funguje. Snad se dočkáme Michelle Yeoh i v našich multiplexech.
Na pětce prozatím krvácí Mark Wahlberg. Drama Father Stu sice distribuuje Sony, ale snímek o boxerovi, jenž se stal knězem, zafinancoval z vlastní kapsy právě pobožný Marky Mark a osm melounů za prvních pět dnů v 2 700 kinech je trochu provar. Právě v Americe přitom diváci na podobné pohádky s křesťanským podtextem často slyší a většinou je neodradí ani brblající kritici (ti nepřekvapivě dávají na Rottenech palec dolů).
Mě neúspěch ale příliš nepřekvapuje. Trailer byl průměrný a dlouhý, Mel Gibson přihrávající v roli mentora Wahlbergovi dneska do multiplexu nikoho nenaláká a faráři na mších asi přítomným rodinkám jen těžko mohli doporučovat dvouhodinové eRkové drama. Hrstka platících však film na rozdíl od recenzentů unisono chválí a dospělákům doporučuje, takže si s konečnými soudy raději počkejme na příští víkend.
Šestý plac okupuje Morbius. Jared Leto bude ještě hodně rád, když se jeho krvesaj dopachtí na 75 mega a vyrovná tak tržbami svůj relativně skromný rozpočet. Kdepak, dalšího Venoma se v posledních měsících docela úspěšné Sony nedočká, ale jejich bídná komiksová anabáze mohla dopadnout ještě hůř.
Ambulance na sedmém místě má s Morbiem jednu věc společnou – rozumný rozpočet. Koho by před dvaceti lety napadlo, že bude Michael Bay v roce 2022 točit adrenalinem nabité akční jízdy za 40 mega. Jenom díky nízkým nákladům se Universalové při pohledu na necelých 16 míčů z Ameriky a dalších 25 ze zbytku světa nemusí věšet.
Na osmičce slaví Batman. Desperát z Gothamu překonal 750 míčů a byť se již v pondělí dočkáme hlasitého startování Batmobilu ve šmakózním zvukovém standardu Dolby Atmos na HBO Max, v kinech ještě svou pouť nekončí a pár milionů přihodí. Kolem a kolem se jedná se o pěkný výsledek a trochu zdlouhavý biják může být se svou výkonností v multiplexech spokojený.
Warneři se podobného úspěchu nedočkali pěkných pár let a jediná věc, která je může mrzet je, že nám představili Jokera s tváří Barryho Keoghana. Herec totiž před pár dny udělal ostudu pro změnu v Irsku a ano, také ho zatkli. Studio by mělo během svých castingů povinně vyžadovat i psychotesty.
Devítka? Po překvapivě úspěšném RRR si pro miliony dolarů došel další flák indické provenience. K.G.F: Chapter 2 zvládnul z nějakých osmi stovek kin za prvních pět dní trhnout průměrné čtyři a půl míče a když se tak dívám na šílený trailer, tak se v duchu omlouvám Bayovi, že jsem mu kdysi vyčítal megalomanii. Ve světě každopádně orientální blockbuster hlásí otvírák 70 mega, takže Indové mají další velký hit.
Žebříček uzavírá nestor posledních měsíců v kinech – Tom Holland. Peter Parker se po neuvěřitelných čtyřech měsících rozloučil s top desítkou, ale Nathan Drake ještě doluje poslední stovky tisíc dolarů. Na čtyři kila se Uncharted nedostane, ale Sony má 390 milionů důvodů, proč odmávnout pokračování.
Celkový žebříček víkendových tržeb zde
Příští týden se v zámořských multiplexech pokusí o zázrak povedený Seveřan, ale doposud především artovému diváku zaslíbený Robert Eggers to s devadesátimilionovou vikingskou řezničinou nebude mít vůbec jednoduché. Mnohem více věřím v úspěch animáku Zlouni, který se podle prvních reakcí velmi povedl.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Ono dneska už ani obsazení není lákadlem pro návštěvu kina, když i na Netflixu nebo Disney+ premiérují filmy a sériály s top obsazením. Takže to, že v Ambulanci hraje Jake Gyllenhaal nebo ve Father Stu mark Wahlberg už taky do kina nikoho nedostane.
Pandemie to celá urychlila tím, že lidi do toho kina chodit odvykli a teď už tam prostě nechodí, pokud to není nějaká událost typu NWH, Batman, nebo u nás třeba Vyšehrad.
Podstatné je, že pokud ty filmy budou dál vznikat pro streamovací platformy, tak nám to může být svým způsobem jedno. Já si ten film užiju stejně tak doma, jako v kině. Otázka je, jak se bude dál vyvíjet politika tvorby obsahu streamovacích služeb a trochu se bojím, aby se některé žánry nedostaly do stavu klinické smrti - když třeba kvalitní akčňák nebo thriller je několikrát dražší než horror nebo rom-com, a všechny přitom shlédne cca stejné množství lidí, nebo třeba seriál, který jednoho zíkazníka zabaví na mnohem delší dobu... tak je jasné, do čeho bude studio víc investovat.