Téma: Bude Matrix Resurrections v kinech propadák?
17:00 | 22.12.2021 |
Minulý víkend jsme se všichni rozplývali nad zázračnými tržbami povedeného Spider-Mana, ale teď je na čase se vrátit do nuzné reality covidem prolezlého roku 2021. Až na krátké podzimní vzedmutí bondovky Není čas zemřít, pokračování Venoma a vlastně i Duny (394 mega celosvětově je už docela fajn) totiž stejně jako předchozí rok naprostá většina hollywoodských bijáků v kinech zklamala, ne-li propadla.
Peter Parker laškující s multiversem sice dal před pár dny těžce zkoušeným kinařům naději na lepší časy, protože utržit za první víkend po celém světě více než 600 mega je neskutečná a do poslední chvíle netušená paráda, ale Neo a Trinity je podle všeho velmi rychle uvrhnou nazpět do zdánlivě nekonečné epidemické letargie. Na úplný začátek se však ponořme do minulosti a pojďme spolu zavzpomínat na doby, kdy se Keanu Reeves pravidelně holil, Daniel Landa neblábolil na sociálních sítích a Slováci ještě měli povoleno chodit do kina na Spider-Many.
Psal se květen 2003 a Matrix Reloaded zaútočil na kina se vší parádou. Ve své době se dokonce jednalo o nejúspěšnější eRkový (tedy mládeži nepřístupný) film, protože dvojka vydělala po celém světě více než 740 mega. Podobný sukces už nepotkal o pouhý půl rok později startující Revolutions. Na ten sice většina redakce (včetně mě) dodnes nedá dopustit, konsenzus ve své době ovšem byl, že završení trilogie je ve všech směrech zklamání. Pouhých 35 % pozitivních recenzí na Rottenech a drtivý propad tržeb na 427 melounů hovoří za vše.
Kolik Matrixy tenkrát stály? Po ve všech směrech zázračné jedničce za pouhých 63 míčů už dvojka i trojka vyšly Warnery na 150 milionů dolarů. Zajímavé je, že po tolika letech, kdy inflace vyhnala ceny vstupenek do multiplexu nahoru o polovinu (v roce 2003 se chodilo do kina za průměrných šest dolarů, letos už jich zámořští návštěvníci kin tahali ze šrajtoflí více než devět), je podle šepotů ze zákulisí rozpočet Matrixu Resurrections srovnatelný s výše jmenovanými sequely. Tedy 150–200 míčů.
Právě u rozpočtů se na chvíli zastavíme. Ony totiž už nějakou dobu (čest především streamovacím výjimkám z ranku Red Notice) vůbec nerostou. Krásně je to třeba vidět na příkladu Spider-Manů. Sam Raimi natočil v roce 2004 dvojku za dvě kila a o tři roky později završil svojí trilogii opulentní a všelijakou trojkou za 270–300 míčů. Co Jon Watts? Eurotrip Petera Parkera alias Daleko od domova koštoval 160 kulatých a právě na všech frontách vítězící Spider-Man: Bez domova se prý vešel do dvou kil.
Odpověď, proč budgety už pěkných pár let ve většině případů nerostou, jsem se pokusil dát již zde, ale zjednodušeně se dá říct, že speciální efekty už nejsou tak nákladné jako dříve, studia musí místo rozpočtu utrácet mnohem více dolarů za reklamu, výpadek z prodejů domácích nosičů je pro všechny velmi citelný a většině hollywoodských hvězd místo dříve klasických 20–40 míčů předem nezbývá než vzít zavděk nejistým procentním všimným z tržeb.
Zajímá vás, kolik si tenkrát během čtyř let vydělal Keanu za matrixovskou trilogii? Něčeho se chytněte, berte následující nepotvrzené číslo s velkou rezervou, ale špitá se až o čtvrtmiliardě dolarů (!), které mu studio v průběhu let mělo včetně extra bonusů za výkon filmů v kinech poslat na účet. Dnes už můžeme jenom spekulovat, zda sympaťák opravdu následně rozdělil celých 75 melounů mezi vybrané členy štábu (především ty zodpovědné za revoluční triky), ale stejně by to fakticky znamenalo, že byl díky Matrixům nejlépe placený herec všech dob.
Za čtyřku měl každopádně dostat předem 12–14 melounů, což je podobná gáže, jakou inkasoval i Tom Cruise za neustále odkládaný Top Gun: Maverick. Pokud dnes chcete jackpot, holt musíte na Netflix. Daniel Craig se 100 miliony za dvě pokračování detektivky Na nože by mohl vyprávět. Samozřejmě je otázkou, kolik dodatečných milionů přistálo Reevesovi na účet díky premiéře na HBO Max.
S tím původní smlouva z roku 2019 nepočítala (začalo se natáčet v únoru 2020 ještě před globálním nástupem covidu) a je veřejným tajemstvím, že Warneři se už od začátku roku vyrovnávají se svými hvězdami, aby se s nimi po vzoru případu Scarlett vs. Disney nemuseli soudit. Dá se každopádně předpokládat, že rozpočet Resurrections kvůli tomu nabobtnal spíše ke dvěma kilům. Vyplacen jistě musel být nejenom Reeves, ale pojďme zpět do současnosti.
Návrat Lany Wachowski, Keanu Reevese a Carrie-Anne Moss do legendárního Matrixu ještě před pár týdny neměl ve hvězdách napsáno, že v kinech zklame. Warneři na začátku září odpálili kampaň vskutku královsky, protože nám dali vybrat, jakou si zvolíme pilulku a následně nám pustili krátký teaser, jenž byl díky šikovnému algoritmu pokaždé jiný (celkem prý existovalo 180 000 variant). Nápad za milion, díky kterému se o Matrixu tenkrát mluvilo všude.
Samozřejmě se v návaznosti na start kampaně začaly objevovat i první odhady tržeb. Například web The-Numbers ještě v listopadu odvážně predikoval, že vzkříšení milované franšízy vydělá v amerických kinech 67 milionů dolarů za první prodloužený víkend (středa až neděle) a celkem si v zámoří přijde na slušné stopáďo. Střízlivější analytici z Pro.Boxoffice na začátku prosince čuchali otvírák mezi 35 a 50 melouny, Deadline to čerstvě (a podle mě trochu bláhově) vidí za 40. Něco mi říká, že tak horké to s tržbami Matrixu nebude.
Snad ve všech recenzích se v souvislosti se zmrtvýchvstáním Nea skloňuje slovíčko „meta“. Ve filmu je jakoby shůry reflektován matrixovský fenomén a lidem je servírován podvratný a překvapivě nedivácký příběh. Někdo jásá nad odvahou a jistou originalitou, většina čtenářů však kroutí hlavou a nemůže uvěřit především pokaždé zmiňované výtce, že akce stojí za starou belu. Asi všichni tušíte, že s tímto cejchem od prvních diváků se na kasy do multiplexů nebudou muset povolávat brigádnické posily jako u Spider-Mana.
Ale budiž. Řekněme, že jenom nedokáži ocenit originální přístup režisérky vztyčující prostředníček mainstreamovému diváku a tím pádem i Hollywoodu jako takovému. Tady jde ovšem o prachy a ty poslední roky přinášejí do pokladen multiplexů především teenageři. Starší generace toužící po komplikovanějších látkách se nejenom kvůli covidu odnaučila do kina chodit, což ukazuje bezpočet příkladů z poslední doby (Ridley Scott brečí v koutě). Matrix je však v nezáviděníhodné pozici nejenom kvůli prvním ohlasům a cílení na méně rentabilní diváckou skupinu.
Letos (a snad už navždy) naposledy posílají Warneři biják nejenom do kin, ale na měsíc zdarma jako vánoční dárek i na HBO Max. Týká se to desítek milionů především amerických předplatitelů a samozřejmě i pirátů všech zemí, kterým je film nabízen ke stažení už dobře hodinu po premiéře na streamu. Již dříve zmiňovaná Duna z tohoto kontroverzního hybridního modelu vybruslila se ctí především díky IMAXům praskajícím ve švech. Všichni totiž tušili, že audiovizuální žranici si musí vychutnat na co největším plátně. Matrix podle prvních reakcí podobné lákadlo jaksi postrádá.
Aby nebyl špatným zprávám konec, tak velký tématem po celém světě včetně Ameriky je nástup nejčerstvější varianty covidu – omikronu. Kvůli němu se již začínají zavádět další lockdowny, v Koreji platí večerní zákaz vycházení, Dánsko zavřelo kina komplet a nejenom pro kinaře jsou budoucí dny a týdny velmi nejisté. Spidey dost možná zvládnul odstartovat v kinech na poslední možnou chvíli a je otázkou, jestli pro Matrix už není trochu pozdě a fousatý Neo zvládne vydělat aspoň dostatek chechtáků na pokrytí rozpočtu.
Na závěr už snad jenom zbývá čtenářům vyjevit můj tip na tržby, jehož budu jistě už za pár dní hořce litovat, ale sper to ďas. V Americe predikuji pětidenní otvírák za 33 mega a rychlé poklesy, které nezachrání ani štědré Vánoce. Celkem se podle mě určitě nepůjde za kilo a spíš bych tušil finiš u nic moc 80–90 milionů. Světová čísla budou hodně ovlivněná tím, jak rychle nastoupí omikron i do zbytku prozatím fungujících krajin.
V Rusku, Japonsku a hrstce menších zemí měl Matrix premiéru už minulý víkend. Vydělal 9 mega, což je v porovnání s jednotlivými trhy někde na úrovni Eternals a Tenetu. Tedy filmů, které mimo Ameriku přepočítavají (v případě Eternals teprve budou) 250–300 míčů. Viděl bych tržební závěr Matrixu spíše na dolní hranici a v součtu s USA tím pádem konečnou někde u 320-340 míčů.
Ano, letos jsme smutně pozorovali mnohem větší propadáky (S Ridleym brečí v koutě i Steven Spielberg), ale když si člověk uvědomí, že po 17 letech se s velkou pravděpodobností nepodaří dorovnat tržby Revolutions a čtyřka Matrixu se v kinech dost možná ani nezaplatí, je to k zamyšlení. Především pro Warnery, kteří s těmi legendárními a vděčnými franšízami poslední roky vůbec neumí pracovat a covid je pouze polehčující okolnost. Nikoliv výmluva.
---
Poznámka pod čarou: Diskuze je otevřená a nás zajímají vaše tržební tipy. Napište, jaký si myslíte, že bude víkendový otvírák v Americe a doplňte i váš odhad na celkové globální číslo. Čas máte do půlnoci, protože ve čtvrtek se již začnou objevovat první víceméně přesné odhady vycházející ze středečních tržeb.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry