Téma: Hollywoodské blockbustery míří expresně na streamy. Opravdu vyhraje divák?
13:00 | 17.04.2021 |
Dnes si tak trochu zahraji na ďáblova advokáta, protože je mi jasné, že většina z vás bude mít na problematiku přesně opačný názor než já, a není se čemu divit. Nových hollywoodských filmů je jako šafránu a letošní iniciativa studia Warner Bros. nabízející sled svých (původně pouze pro kina určených) filmů na HBO Max ve stejný den jako je americká kinopremiéra, se u diváků setkala s pochopením. Nebál bych se říct, že u většiny dokonce s nadšením. Covid je kulturu ignorující zlo, Netflix a další streamy poptávce po novém obsahu nestačí a jak jinak si v pohnuté době užít očekávaný hollywoodský blockbuster, že?
Článek rozdělím na dvě kratší kapitoly. V té první si jednotlivě posvítím na pětici klasických hollywoodských studií (pánové z Lionsgate prominou) a budu u nich řešit současný stav věcí – především jestli také plánují radikální zkracování kino-okna. V té druhé potom budu nahlas uvažovat o tom, proč zkracování tříměsíční periody dedikované ještě před nástupem covidu výhradně kinům nemusí být navzdory souhlasnému přikyvování většiny diváků do budoucna zrovna nejlepší nápad. Na úvod je to vše, dejte se do čtení.
Začneme všude propíraným „nemocným“ modelem Warnerů, který bude ke konci roku 2021 (kdo ví, jestli to nakonec nebude ještě dříve) opuštěn a studio najede na klasické exkluzivní premiéry v kinech s tím, že jejich bijáky zamíří na HBO Max už 45 dnů po premiéře. V tuto chvíli každopádně pořád platí, že všechny filmy plánované původně letos pouze pro kina se dočkávají a dočkají souběžné premiéry na (prozatím pouze americké) HBO Max. První várka dalších zemí se warnerovského streamu dočká v červnu, u nás bude „maxík“ nahrazovat HBO GO někdy v druhé polovině roku. Dost možná až v posledním kvartálu.
Měsíc a půl promítání filmů v kinech by měl stačit i podle Paramountu, ale jejich streamovací plusko bude mít svoje specifika. Tak předně – mluvíme tu o vybraných filmech a třeba Top Gunu čerstvě přesunutému na podzim se to kvůli složitým smlouvám netýká. Nemluvě o tom, že některé filmy by měly na stream zamířit dokonce už 30 dní po premiéře v kinech a jiné potom za 90 dní. V létě si Paramount každopádně vyzkouší ten nejvíc hlasitý blockbusterový model hovořící o 45denním streamovacím zpoždění u pokračování Tichého místa. Původně si stejný typ premiéry měla letos odbýt již dokončená Mission: Impossible 7, ale Toma Cruise v životní roli Ethana Hunta se nakonec (a bohužel) dočkáme až příští rok.
Tím prvním studiem, které porušilo dekády trvající status quo hovořící o 90 exkluzivních promítacích dnech v kinech, byli Universalové. Už minulý rok (pár týdnů po zavření amerických kin) začali vystrkovat růžky a kvůli jejich překvapivě úspěšnému plánu na souběžnou premiéru Trollů 2 v kinech a zapůjčování animáku přes internet si dokonce vysloužili krátký bojkot ze strany velkých sítí kin.
Čas však ukázal, že vyjednávací pozice kinařů je kvůli epidemii extrémně vratká a už v červenci 2020 se studio zodpovědné nejenom za sérii Rychle a zběsile dohodlo se sítí AMC na minimálních 17 dnech promítání v jejich kinech (vše bude také trochu záviset na úspěchu jednotlivých filmů v kinech) a následné možnosti distribuovat bijáky jinak. S Cineworldem si Universalové následně plácli s tím, že bijáky, jež vydělají v multiplexech více než 50 milionů babek budou mít „exkluzivní“ okno prodloužené na 31 dní.
Co Disney, ptáte se? Myšák je na první pohled trochu nečitelný. Na jednu stranu jejich šéf Bob Chapek říká: „Rozhodně nechceme krátit dobu, kdy filmy vydělávají v kinech“ nebo „My budujeme naše franšízy právě díky výjimečnému oknu v kinech“. Jenomže Chapek míní a Natascha Romanoff mění. Před pár týdny všechny překvapil plán poslat 9. července Black Widow souběžně jak do kin, tak na Disney+ za extra poplatek 30 dolarů. Vzhledem k tomu, že my se pluska do té doby rozhodně nedočkáme, nezbývá nám než doufat, že v té době budou otevřena kina i u nás.
Očekávaná marvelovka není jediný blockbuster disneyovské provenience, která to s kiny tak trochu vzdává. Slušnými trailery představená Cruella se bude také půjčovat za 30 babek, pixarovka Luca se potom americkým kinům rovnou vyhne a bude v zámoří (bez dalšího poplatku) dostupná exkluzivně na Disney. Ve zbytku světa by do kin každopádně jít měla. Co zbytek premiér ze stáje myšáka, ptáte se? No znovu se hrají škatulata, přesouvá se, v současnosti nejúspěšnější hollywoodské studio každopádně neoznámilo, že by se snad dohodlo s nějakým kinořetězcem na zkrácení okna v kinech.
Posledním hollywoodským pánem na holení je potom Sony a tam se také stále jede podle starých 90denních not. Vy jste možná v uplynulých dnech zaznamenali zprávu o dohodě s Netflixem, která streamovacímu králi zajistí do budoucna on-line exkluzivitu na všechny jejich studiové filmy, ale podle mého názoru je její důležitost trochu přeceňovaná. Netflix bude totiž solit stovky milionů dolarů ročně pouze a jenom za americkou exkluzivitu a nijak to neovlivní „first run“ soňáckých filmů v kinech. Film podle všeho nezamíří na stream ani po těch 90 dnech – Sony je bude prvně prodávat na nosičích a je otázkou, po kolika měsících se vlastně bijáky exkluzivně objeví na americké mutaci Netflixu.
Na celém dealu je asi nejzajímavější fakt, že Netflix si pojistil předkupní právo na již připravované filmy, které Sony eventuelně nebude chtít poslat do kin. Nemluvě o tom, že budou do budoucna se studiem blízce spolupracovat a některé jejich filmy již budou připravované s tím, že půjdou výhradně na Netflix a kina úplně vynechají. Těžko si však představit, že by se to týkalo těch největších franšíz – tedy Spider-Manů, Jumanji nebo Mizerů. Trochu zjednodušeně si to představte spíše tak, že kdyby měl Sony v budoucnu v držení již hotový Greyhound a rozhodl se ho neposlat do kin, nemohl by film jen tak střelit Applu. To si streamovací král svými milióny pojistil.
První kapitole zvoní umíráček. Zamiřte na tu další, kde už nebudu shrnovat, nýbrž uvažovat.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Pokud by kina zcela přišla o časovou exkluzivitu, byl by to problém (což se v současnosti nestane, protože vod nemá dostatečnou základnu odběratelů, kteří by ufinancovali velké blockbustery, ale za 5 nebo 10 let, kdoví?), ale držet v dnešní době tak dlouhý časový slot je nesmysl.
Lidé mají v současnosti několik týdnů (tzn. opravdu dost času) na to, aby si zašli na film do kina a přesto velká většina filmů maximálně vydělává zhruba do 14 dní po premiéře a po zbytek doby, kdy opadne prvotní zájem, jsou to - ve srovnání s celkovými tržbami - jen "drobné". Proč? Protože značná část diváků do kina chodí jednoduše proto, že film chce vidět hned jak je to možné, nehledě na to, jak dlouho se tam film promítá. Tudíž se odvažuji tvrdit, že většinově neplatí, že si lidé raději počkají na brzké uvedení na vod, namísto návštěvy kina. Podobné "drobné" film může generovat rovnou na vod (zvláště, když bude k dispozici za "příplatek"), na kterém si jej najdou další diváci s tím rozdílem, že film ještě nevypadne z diváckého povědomí, pro studio se jedná o dobré promo na jejich službu a v neposlední řadě se nemusí dělit o své zisky s kinaři.
Nemám to ničím podloženo, ale tak nějak předpokládám, že počet lidí, kteří se na film podívají na vod bude vyšší, než počet lidí, kteří chodí do kina ve třetím, čtvrtém nebo kolikátém týdnu po premiéře. Osobně považuji jednoměsíční slot za rozumný kompromis mezi tím, co jde na ruku kinařům a tím, co si žádá doba.
P.S. Do kina chodím rád a nemůžu se dočkat, až se tam opět podívám.